אישור

הדפס  הדפס
  שלח לחבר
facebook google+
ראשי  >  דעות ונתוחים  > צעד אחד לפני היריב במשבר עסקי

עו"ד עופר פיק

צעד אחד לפני היריב במשבר עסקי


29.10.2014 | עו"ד עופר פיק

כל התקשרות בעולם העסקי היא פוטנציאל להתפרצותו של משבר. עו"ד עופר פיק, מומחה בניהול סכסוכים מסחריים בבית המשפט, מדגיש את ההשפעה המכרעת שיש לאופן ניהול המשא ומתן, לדיוק שבתיאום הציפיות ולידע וליכולת של עורך הדין לבחור את סוגי ההליכים המשפטיים על ההתמודדות עם המשבר ועל תוצאתו

ניהול משברים בעולם העסקי מנקודת ראותו של עורך הדין המנהל משברים היא תורה מקיפה ומורכבת, שתחילתה בעריכת ההסכם, עבור להתנהלות עסקית נכונה במסגרת המשפטית שנוצרה, המשך בניהול המשבר עם פריצתו בטרם ההליך המשפטי וכלה בניהול ההליכים המשפטיים.

בטרם נצלול לנושא מרתק זה, עלינו להגדיר מהו "משבר עסקי/מסחרי". מדובר בשתי תקופות שונות על ציר הזמן – ניהול "המשבר" לפני פריצתו ולאחר פריצתו.

ניהול המשבר לפני פריצתו: כל התקשרות בעולם העסקי היא פוטנציאל להתפרצותו של משבר, ולכן אנו רואים בכל התקשרות עסקית "משבר" שיש לנהל אותו, בתקווה שלא יפרוץ. תפקידו של עורך הדין המלווה את המתקשר בשלב החוזי ולאחריו הוא לגרום לאותו מתקשר לעמוד בעמדה טובה יותר במועד בו יפרוץ המשבר.

תחילתו של כל קשר עסקי הוא חוזה בין שני צדדים עסקיים. בשלב החוזי, המשימה החשובה מכולן היא תיאום ציפיות. ככל שתיאום הציפיות בין המתקשרים החוזיים יהיה מפורט ומדויק יותר, כך הסיכוי לפריצתו של משבר ביניהם יהיה קטן יותר. אחד משני תפקידיו המרכזים של עורך הדין בשלב עריכת החוזה הינו לעורר את המתקשרים החוזיים להתעמת עם שאלות שהם צפויים להידרש אליהן בהמשך דרכם העסקית המשותפת, במסגרת "תיאום הציפיות" שהוא הבסיס לכל התקשרות עסקית.

התפקיד המרכזי השני של עורך הדין בשלב עריכת החוזה, הוא, כמובן, ניסוח ההבנות וההסכמות בין המתקשרים, באופן שיביא לידי ביטוי בפירוט, בדיוק ובבהירות מרביים, את ציפיות הצדדים ואת הסכמותיהם. תפקיד זה אף כולל את ניסוח מנגנוני ההגנה, הסעדים והתרופות של המתקשרים, האחד כלפי משנהו. כמובן שטובתו של המתקשר המיוצג על ידי עורך הדין היא זו אשר  אמורה לשמש כנר לרגליו של עורך הדין.

לאופן ניהול המשא ומתן, לדיוק שבתיאום הציפיות ולידע והיכולת שבניסוח הסכמות הצדדים ומנגנוני ההגנה על המתקשר החוזי יש השפעה מכרעת על ההתמודדות עם המשבר, היה ויפרוץ. לאחר חתימתו של החוזה, לעיתים קרובות אנו נדרשים ללוות את המתקשר העסקי בייעוץ והכוונה המערבים ידע משפטי נרחב וניסיון רב, על מנת שמעשיו ופעולותיו במסגרת ההתקשרות העסקית יבוצעו באופן שיעמיד אותו בעמדה עדיפה על הצד השני אם יפרוץ משבר.

ניהול המשבר לאחר פריצתו: ניהול המשבר לאחר פריצתו מתחלק לשלוש תקופות: לאחר פריצת המשבר ובטרם נקיטת ההליכים המשפטיים, לקראת ההליך המשפטי, וניהולם של ההליכים המשפטיים עצמם.

1. טרם נקיטת הליכים משפטיים. ניהולו של משבר שמתהווה, טרם פריצתו "הפומבית" ולאחריה, הוא קריטי, בין אם יימצא פתרון למשבר ללא צורך בנקיטת הליכים משפטיים ובין אם יינקטו הליכים בסופו של דבר משפטיים. ישנן דרכים רבות ומגוונות לנהל משבר עסקי, כל עניין לפי נסיבותיו המיוחדות. ככל שניהולו של המשבר יהיה מקצועי ומדויק יותר, כך גדלים הסיכויים לדחוק את הצד השני לסיים את הסכסוך בתנאים הנוחים יותר לצד המיוצג על ידי משרדנו. עם פרוץ המשבר, בדרך כלל כאשר כבר ברור מהתנהלותם של הצדדים האחד כלפי משנהו כי קיים משבר אמון ביניהם, על הצד המיוצג להיות במצב שבו הוא המפתיע ולא המופתע.

2. לקראת ההליך. לשאלת עיתוי נקיטתו של ההליך המשפטי נודעת, במקרים לא מעטים, חשיבות רבה ביותר, וישנם אף מקרים שלשאלה זו השלכה מכרעת על אופן סיומו של המשבר. בחירת סוגי ההליכים המשפטיים שיש לנקוט ומסגרתם יתוו את הדרך לניצחון בהליך המשפטי כולו. אנו רואים חשיבות עצומה בזיהוי סוג ההליך המשפטי שיש לנקוט ומסגרתו (לדוגמה: הגשת תביעה לסעד הצהרתי ובמסגרתה בקשה לצו מניעה/צו עשה זמניים). ככל שתבחרו בסוגי ההליכים המתאימים ביותר לנסיבות המקרה והעניין, כך יגדלו הסיכויים לניצחון בסכסוך כולו, בין אם בדרך של פשרה ובין אם בפסק דין. לעיתים, ישמש ההליך המשפטי עצמו ככלי בניהול המשבר ולא כמוצא אחרון של "אין ברירה". היכולת לעשות שימוש בהליך המשפטי ככלי בניהול משברים נסמכת על ידע משפטי רחב וניסיון רב ומגוון בניהול משברים בתחום המסחרי. שימוש זה אמור להיעשות במשורה ובקפידה רבה.

3. ניהול ההליך המשפטי. ניהולו של ההליך המשפטי הוא ניהולו של משבר על פי כללים מוגדרים ובמגרש משחקים, שמצטרף אליו שחקן משמעותי ביותר, אשר הוא זה שיכריע בתוצאות "המשחק" – בית המשפט. כאשר אנו נכנסים בשערי בית המשפט, מידת השליטה של הצד המתדיין על התוצאה קטנה משמעותית. ניהול ההליך המשפטי בדרך מקצועית, יעילה, תוך הכרת סדרי הדין בבית המשפט על בוריים, ולאור מטרות ברורות ומוגדרות, יגבירו מאוד את הסיכוי לצפות את תוצאות ההתדיינות בכל שלב ושלב של ההליך המשפטי, ובכך להגביר את השליטה בתוצאתו.

אנו רואים חשיבות רבה בעריכת הערכות מחודשות לאור ההתפתחויות בהליך המשפטי, המהוות הכנה לשיאו של ההליך – שלב שמיעת העדים וחקירתם. אולם, לעיתים ההליך המשפטי לא מגיע לשלב שמיעת העדויות. תביעות רבות מסתיימות לפני כן בדרך של פשרה, אם במסגרת הדיונים בפני השופט ואם בהליך הגישור. כל שלב משלבי ההליכים המשפטיים הוא שלב בעל חשיבות ובכל שלב שכזה, מן הראוי לבצע הערכה ולפעול באופן בו גם דיון על פשרה יילווה בפעולות ניתוח והכנה כמו גם תיאום ציפיות פנימי מוקדם, כך שגם הלקוח וגם עורך הדין כמי שמייצג את האינטרס שלו ינהלו את הליכי הפשרה באופן המיטבי וישיגו את התוצאה הטובה ביותר בנסיבות המקרה.

 

*עו"ד עופר פיק, מייסד משרד פיק-פלג ושות', הוא מומחה בניהול משברים, בהובלת מהלכים אסטרטגיים ובניהול סכסוכים מסחריים בבית המשפט.

 
x

אהבתם? תנו לייק בפייסבוק.