אישור

הדפס  הדפס
  שלח לחבר
facebook google+
ראשי  >  חדשות משפטיות  > TheMarker יפצה את מעריב ושישה כתבים על העתקת כתבות

צילום: דוד שי

TheMarker יפצה את מעריב ושישה כתבים על העתקת כתבות


18.10.2012 | אלכסנדר כץ, אייס

בתביעה מ-2003, טענו במעריב כי הארץ העתיק 453 כתבות. מעריב יפוצה במיליונים והתובעים,  בהם דרור גלוברמן ויהודה שרוני, יקבלו מאות אלפי שקלים כל אחד

אחרי כמעט עשור של התדיינות משפטית, קבע אתמול (יום ד') בית המשפט המחוזי בפתח תקווה כי TheMarker יפצה את מעריב ושישה מעורכיו וכתביו בעבר ובהווה ב-3.5 מיליון שקלים, אליהם יתווספו הפרשי הצמדה וריבית משנת 2003 – ובמונחים של היום, מדובר בכ-6 עד 6.5 מיליון שקל. לא מן הנמנע כי קבוצת "הארץ – TheMarker" תערער על ההחלטה.

הפרשה החלה לאחר שמעריב וכתבים ועורכים במוסף הכלכלי "עסקים" הגישו ב-2003 תביעת ענק על סך 15.74 מיליון שקל, באמצעות עורכי הדין צבי בר נתן, רקפת פלד ואפרת רוזנר ממשרד גולדפרב, זליגמן ושות' נגד האתר הכלכלי של קבוצת הארץ ונגד בכירי קבוצת הארץ - TheMarker בהם עמוס שוקן, גיא רולניק ואיתן אבריאל. התביעה הוגשה בגין העתקה לכאורה של 453 כתבות ממעריב בשנים 2000-2002, ללא מתן קרדיט לכתביו אבל עם קרדיט למעריב.

בכתב ההגנה טענו באי כוחם של אנשי TheMarker, עורכי הדין עוה"ד זאב ליאונד ואלון נדב ממשרד זאב ליאונד ושות', כי מדובר היה בסריקת עיתונות לגיטימית שאינה מחייבת מתן קרדיט. עורכי הדין טענו כי היה זה נוהג קיים בעיתונות הישראלית של אותה תקופה.

לפני כשנתיים אף הטיל מעריב עיקולים זמניים במעמד צד אחד על נכסי חברת ביזנס נט מידה מקוון בע"מ, המפעילה את TheMarker, בהיקף של 15 מיליון שקל.

השופט בנימין ארנון קבע בהחלטה כי "בין הצדדים לתובענה זו לא שוררת מחלוקת לגבי העובדה שרובן ככולן של הכתבות המקוריות נושא התובענה סוקרו תוך העתקת מלל מתוכן בשיעור מינימאלי של 18%, וכי לגבי חלק ניכר מהכתבות המקוריות שיעור המלל שהועתק מהן היה אף גבוה יותר".

לדברי השופט ארנון, השימוש שעשה אתר TheMarker בכתבות מעריב "לא נעשה על ידו בחדרי חדרים אלא בריש גלי, במסגרת מדור סקירות עיתונים שפורסם מדי יום ביומו באתר האינטרנט של TheMarker".

בית המשפט התייחס לקושי להוכיח את הנזקים הנטענים שנוצרו לתובעים בגין הפגיעה בזכויות היוצרים שלהם, אולם קבע כי אכן בוצעו עבירות של פגיעה בזכויות יוצרים וקניין רוחני. לפיכך קבע השופט ארנון כי "בנסיבות של התובענה דנן, מן הראוי לפסוק לטובת התובעים פיצויים סטטוטוריים בטווח שבין 10,000 ל-20 אלף שקל בגין כל הפרה". זאת, משום ש"כל אחת ואחת מבין 453 כתבות מעריב נושאי התביעה מהווה יצירה מקורית, נפרדת ועצמאית, אשר בעליה זכאים להגנה המוקנית לבעלי זכויות היוצרים בה".

בעקבות כך פסק בית המשפט פיצויים 3.33 מיליון שקל על פי החלוקה הבאה: 2.121 מיליון שקל למעריב, ועוד סכומי כסף גדולים לכתבים: 60 אלף שקל לליאור ברון, 50 אלף שקל לדרור גלוברמן, 102 אלף שקל לרונית מורגנשטרן, 93 אלף שקל ליעל גרוס, 585 אלף שקל ליהודה שרוני, ו-318 אלף שקל לגד פרץ. בית המשפט קבע עוד כי לסכומים אלו יתווספו הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשתן של כל אחת מהתביעות המקוריות בשנת 2003, מה שלמעשה כמעט ומכפיל את הסכום הסופי. בית המשפט חייב גם את ביזנסנט, גיא רולניק ואיתן אבריאל לשלם יחדיו 180 אלף שקל הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד למעריב, ועוד 20 אלף שקל לכל אחד מששת הכתבים והעורכים.

 
x

אהבתם? תנו לייק בפייסבוק.


טעינה