אישור

הדפס  הדפס
  שלח לחבר
facebook google+
ראשי  >  חדשות משפטיות  > "הלקוחות לא מגיעים לעורך דין הטוב ביותר אלא לזה שהתקשורת הכתירה כמומחה"

צילום: thinkstock

"הלקוחות לא מגיעים לעורך דין הטוב ביותר אלא לזה שהתקשורת הכתירה כמומחה"


01.06.2016 | עו"ד בלה סטולר

בעשור האחרון צצים בכל מקום משרדים המתמחים ביחסי ציבור לעורכי דין בלבד. דווקא עורכי הדין הצעירים מחוברים יותר לתקשורת ומבינים ש'אם אתה לא שם אתה לא קיים'. איש יחסי הציבור הוותיק דוד מנור מעניק עצות לעורכי דין כיצד לבחור את משרד היח"צ הנכון והאפקטיבי. כל העצות בפנים

"הגידול במשרדים הנעזרים ביח"צ לקידום מטרותיהם מתעצם משנה לשנה. אין כמעט ידיעה, כתבה או מאמר בתחומי הכלכלה, הצרכנות, הנדל"ן ושוק ההון שלא מעורבים בהם עורכי דין, כשמאחוריהם ניצב איש יחסי ציבור שמוביל אותם", אומר דוד מנור, איש יחסי ציבור מנוסה המתמחה ביחסי ציבור לעורכי דין ובעלים של משרד "דוד מנור תקשורת ויח"צ בע"מ.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

באינטרנט השימוש ביחצ"נים גבוה יותר

"בחודש פברואר האחרון פורסמה כתבה בדה מרקר לפיה ב-75% מהידיעות בתקשורת מעורב איש יח"צ, כאשר באינטרנט השימוש ביחצ"נים גבוה יותר. אין זה סוד שריבוי עורכי הדין בשנים האחרונות, הפך את המקצוע לתחרותי מאוד ולא תמיד הלקוחות מגיעים אל עורך הדין הטוב והמקצועי יותר, אלא לזה שהתקשורת הכתירה כמומחה", אומר מנור.

הגישה של עורכי הדין לנושא התקשורת ויחסי הציבור השתנתה מקצה לקצה בעשור האחרון. בעבר התביישו המשרדים הגדולים אפילו להודות שהם נעזרים ביחצ"ן, (וכמובן שנעזרו בכאלה), כדי לקדם אותם בתקשורת, אולם היום יותר ויותר עורכי דין משקיעים בכך עשרות אלפי שקלים ואף לשכת עורכי הדין עורכת הרצאות בהשתתפות עיתונאים כיצד להשתמש נכון בתקשורת. מישהו אמר סוביודיצה? כן, כן, אותה הוראה שכוחת אל שאוסרת על פרסום בתקשורת על תיקים פעילים, שאף אחד לא מתייחס אליה וכולם כולל כולם מסתערים על פרסום התיקים שבטיפולם בתקשורת. אפשר להתווכח האם זה תורם משהו ללקוחות המשרד, מה שבטוח זה מאוד תורם לעורך הדין שנהנה מהפרסום.

התודעה לגבי הצורך ביחסי הציבור השתנתה ללא היכר, גם בשל ההגבלות על הפרסום שמובילים את המשרדים לקדם את עצמם במדיות השונות, בתמורה לקרדיט מובלט ויפה וכמובן תמונתם שתתנוסס בעיתון או באינטרנט.

משרד יחסי ציבור המתמחה בלייף סטייל לא מתאים לעורכי דין

"אחת הבעיות בהן נתקלים משרדים רבים היא בחירת איש היח"צ הנכון. צריך להבין, שליחצ"ן לוקח לפחות חודש ימים (לפעמים יותר, תלוי בגודל המשרד, מספר השותפים והיקף הפעילות) להכיר את אופיו של המשרד והתיקים המנוהלים בו, כך שאם בחרתם באדם הלא נכון ולאחר מספר חודשים גיליתם שאתם מעוניינים להחליפו, למעשה הפסדתם לא מעט זמן וכסף", מציין מנור.

לדבריו מנור, הכלל הראשון בבחירת משרד יח"צ הוא שהמשרד אכן מתמחה בליווי וביעוץ למשרדי עורכי דין, "בדיוק כפי שלא נלך לרופא עיניים כאשר כואבת לנו הברך, רק בשל העובדה שהוא רופא, כך גם לא נבחר במשרד יח"צ המטפל באופנה או בהייטק ואין לו מושג מיהו הכתב המשפטי של גלובס או כתב הנדל"ן של דה מרקר", אומר מנור ומוסיף, " טוב יעשה עורך הדין אם יבדוק מיהם לקוחות המשרד שאת שרותיו הוא מעוניין לשכור, מהו ניסיונו מול התקשורת, אילו הישגים השיג ללקוחותיו, ומה ההמלצות שניתן לקבל עליו. שיחה קצרה עם 2-3 לקוחות של המשרד המועמד ועם כתב משפטי או שניים, תיתן לכם תמונה נכונה לגבי המשרד שבידיו אתם מעוניינים להפקיד  את מושכות היח"צ".

יחצ"ן טוב ייזום בעצמו נושאים למאמרים וכתבות

"אבל בחירת משרד היח"צ הנכון היא רק חלק מהעבודה. כעת צריך לדעת לגבש גם תוכנית עבודה נכונה עבור משרדכם. אין יח"צ למשרד בתחום הליטיגציה, דומה ליח"צ למשרד העוסק במיסוי, בשוק ההון או בעסקאות נדל"ן. על מנת שאיש היח"צ ילמד ויכיר לעומק את פעילות המשרד, יש לקיים ישיבות קבועות, לייצר נושאים למאמרים ולכתבות וליזום כל העת. איש יח"צ טוב צריך לדעת ליזום ולייצר עבורכם ולא להסתפק רק בחומרים שתעבירו אליו", מסביר מנור.

"להגמיש את האסטרטגיה ולהיצמד לאקטואליה"

עוד הוא מספר כי "מעת לעת פונים אלי משרדי עורכי דין שעברו ניסיון כושל עם משרדי יח"צ ומפקפקים כבר בנחיצותם. לדבריהם, למרות מאמציו של איש יחסי הציבור להכניס אותם לכתבות, המשרד אינו מבחין בתרומה מיוחדת של פעילות זו למיצובו, או לגידול בלקוחות בעקבות פעילות היח"צ. כדי למנוע עוגמת נפש מיותרת זו, יש לתאם ציפיות לפני תחילת העבודה. לכן, יש לצייד את איש יחסי הציבור בדגשים כגון: באילו כלי תקשורת חשוב למשרד להיות נוכח, לכמה הופעות חודשיות הוא היה מצפה (תלוי כמובן בהיקף הפעילות שניתן ליחצן), מיהו קהל היעד של המשרד וכו'. תיאום זה יקל על איש יחסי הציבור לזהות טוב יותר את הצרכים של המשרד ופעילות היח"צ תהיה אפקטיבית יותר".

לדברי מנור, עורכי הדין אוהבים מאוד את המילה "אסטרטגיה" ומבקשים ממשרד יחסי הציבור שלהם להכין להם "תוכנית אסטרטגית", "לא תמיד היצמדות לאסטרטגיה שנקבעה היא מתכון להצלחה. התקשורת היא דינמית מאוד, והרבה פעמים יש להיצמד דווקא לאקטואליה ולהגמיש את האסטרטגיה. משרד עם אפס איזכורים בתקשורת, לא יכול לדרוש אסטרטגיה כמו משרד שכבר מוכר וידוע, שהאסטרטגיה שלו היא שמירה על הקיים".

דוד מנור מאמין כי האסטרטגיה של משרד עורכי דין היא נגזרת מהחזון שלו, מראיית העתיד, מהיעדים אותם סימן, מאזורים גיאוגרפיים בהם נמצאים הלקוחות הפוטנציאלים שלו ועוד. "איש יחסי הציבור צריך לדעת לאסוף את הנתונים הללו ולבדל את משרד עורכי הדין מהמתחרים שלו".

ליצור משרד מתוקשר על בסיס שוטף

"בסופו של דבר, לפעילות היח"צ מספר מטרות", אומר מנור: מיצוב ושמירה על מעמדו של המשרד כמומחה בתחומים השונים. יצרית מצב בו המשרד מתוקשר על בסיס שוטף, ללא אינטרוולים גדולים בין פרסום אחד למשנהו. שימת דגש על הבידול של המשרד ממשרדים אחרים. פנייה ללקוחות פוטנציאליים על ידי פרסומים נכונים. חיזוק תדמיתו של המשרד בקרב הלקוחות הקיימים, כך שיחושו שהם נמצאים בידיים טובות, כאשר המשרד שמייצג אותם מופיע בתקשורת ומסתמן כמקצועי ביותר.

עיתונאי מתמודד מול מאות מיילים ביום

מנור: "אם בעבר עורכי הדין נהנו מחוסר תחרות ומתקשורת מצומצמת שהמידע בקושי זרם אליה, הרי שכיום, בעידן הרשתות החברתיות וריבוי כלי התקשורת ואתרי האינטרנט כבר אי אפשר לסמוך על יד הגורל או על חריצותם של העיתונאים. עיתונאי מתמודד היום עם מאות מיילים ביום ואין לו זמן ויכולת לסנן את הידיעות הטובות והמעניינות. איש יחסי הציבור, שמכיר את עבודת העיתונות ועובד מול העיתונאים יום יום ושעה שעה, יודע לאיזה עיתונאי לשלוח את הידיעה, מתי לשלוח אותה וכיצד לייצר בה עניין. לא פעם ידיעה טובה נופלת בין הכיסאות רק כי נשלחה בצורה לא נכונה ולעיתונאי הלא נכון"..

"אל קפון אמר פעם שעם חיוך ואקדח תמיד ניתן יהיה להשיג יותר מאשר רק עם חיוך... איש יחסי ציבור בעל חשיבה יצירתית והיכרות מאזן הכוחות בתקשורת, יעשה את ההבדל בין עורך דין טוב, לעורך דין טוב ומפורסם"' אומר מנור לסיכום.

 

 
x

אהבתם? תנו לייק בפייסבוק.