תאריך תצוגה: 01/06/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרה
2. הגדרות
פרק ב': תיעדוף מיזמי תשתית
3. מתן עדיפות במענה לפניות שעניינן מיזמי תשתית חיוניים ומיזמי תשתית חיוניים מועדפים
4. מינוי גורם מרכז אצל הגורם המוסמך
פרק ג': מיפוי תשתיות
5. מאגר המיפוי והעברת מיפוי תשתיות למאגר המיפוי
6. העברת מידע נוסף למאגר המיפוי
7. העברת מידע שנאגר לפני יום התחילה למאגר המיפוי - הוראת מעבר
פרק ד': העתקת קווי תשתית
סימן א': העתקת קו תשתית שאינו ממופה
8. הגדרת קו תשתית שאינו ממופה
9. הודעת גוף מבצע על העתקת קו תשתית
10. הודעת התשובה של גוף התשתית
11. העתקת קו תשתית על ידי גוף התשתית
12. העתקת קו התשתית על ידי הגוף המבצע
13. העתקת קו תשתית הכרוכה במורכבות הנדסית חריגה
14. העתקת קו תשתית אל מחוץ לתחום התוכנית המאושרת
סימן ב': העתקת תשתית תקשורת פסיבית
15. הגדרות - סימן ב'
16. בקשת גוף מבצע להעתקת תשתית פסיבית
17. הודעת התשובה של הספק המורשה
18. מניעה להשלמת ההעתקה בטווח הזמן שקצב הגוף המבצע
19. דחיית מועד בידי הגוף המבצע
20. העתקת התשתית על ידי ספק מורשה
21. העתקת התשתית על ידי הגוף המבצע
22. תחולת הוראות
סימן ג': עלויות העתקת קו תשתית ושדרוגו
23. עלויות העתקת קו תשתית
24. שדרוג קו תשתית
פרק ה': הסרת חסמים נוספים
25. הסכמת רשות מקרקעי ישראל להקמת מיזם תשתית
26. איסור התניה
27. מניעת דרישה לביצוע עבודות גישוש לגבי מיקום קו תשתית שנבדק בעבר
28. מניעת דרישה לביצוע חיתוך בדיקה או חפירת בדיקה בשטח שנבדק בעבר
פרק ו': נוהל פנייה לגורם מוסמך או גוף תשתית
29. פרסום נוהל פנייה לגורם מוסמך
30. פרסום נוהל פנייה לגוף תשתית המקיים תיאום תשתיות
פרק ז': מיזמי תשתית חיוניים
סימן א': קביעת מיזמי תשתית חיוניים
31. פרסום רשימת מיזמי תשתית חיוניים
סימן ב': הסרת חסמים - רישוי עסקים
32. הגדרות - סימן ב' בפרק ז'
33. הקמת ועדת השגות ותפקידיה
34. הרכב ועדת ההשגות
35. סדרי עבודת הוועדה
36. תוקף החלטות הוועדה
37. הגשת השגה
38. סמכויות ועדת ההשגות
39. פעולת רשות הרישוי המקומית בהתאם להחלטת ועדת ההשגות
סימן ג': הסרת חסמים נוספים
40. תיאום באמצעות המערכת הלאומית לתיאום תשתיות
41. אישור הסדרי תנועה
פרק ח': מיזמי תשתית חיוניים מועדפים
סימן א': קביעת מיזמי תשתית חיוניים מועדפים ולוח זמנים לביצועם
42. קביעת רשימת מיזמי תשתית חיוניים מועדפים, פרסומה ועדכונה
43. פרסום לוחות זמנים לביצוע מיזם תשתית חיוני מועדף
סימן ב': הסרת חסמים
44. תכנון העתקת קו תשתית לשם קידום מיזם תשתית חיוני מועדף
45. מניעת רעש
46. צווים מינהליים
47. עתיקות
פרק ט': הוראות שונות ותיקונים עקיפים
48. ביצוע ותקנות
49 - 56. ביצוע ותקנות
57. תחילה
58. חוק התכנון והבנייה - הוראות מעבר
59. הוראות מעבר לעניין חוק אוויר נקי
תוספת

חוק לקידום תשתיות לאומיות, התשפ"ג-2023 1

1.   
2.   
"גוף תשתית" - גוף המפעיל או המחזיק קו תשתית;
"גורם מוסמך" - גוף ציבורי או גוף תשתית, שגוף מבצע נדרש לפי דין לקבל ממנו אישור פעולה, לשם קידום מיזם תשתית;
"ועדת ההשגות" - הוועדה שהוקמה לפי סעיף 33;
"חומר מסוכן" - כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים, התשנ"ג-1993;
"חיתוך בדיקה", "חפירת בדיקה" ו"חפירת הצלה" - כמשמעותם לפי חוק העתיקות;
"יום התחילה" - יום תחילתו של חוק זה;
"מאגר המיפוי" - מאגר המידע בתחום התשתיות הלאומיות שהוקם לפי החלטת ממשלה ופרטיו פורסמו ברשומות לפי סעיף 5(ה);
"מיזם תשתית" - מיזם להקמה, להפעלה או לתחזוקה של תשתית לאומית;
"מיזם תשתית חיוני" - מיזם המנוי ברשימת מיזמי התשתית החיוניים שפורסמה ברשומות לפי סעיף 31;
"מיזם תשתית חיוני מועדף" - מיזם המנוי ברשימת מיזמי התשתית החיוניים המועדפים שפורסמה ברשומות לפי סעיף 42;
"מיפוי תשתית" - מפה המתארת באופן מפורט את מיקומו של קו תשתית, שנערכה בהתאם למפרט המיפוי;
"מיתקן אנרגיה מתחדשת" - מיתקן חשמל כהגדרתו בחוק משק החשמל או תחנת כוח, המשמשים לייצור אנרגיה מתחדשת או מיתקן אגירה לאנרגיה מתחדשת; לעניין הגדרה זו -
"אנרגיה מתחדשת" - אנרגיה שמקורה בניצול קרינת השמש, רוח, מים, פסולת או ביומסה, או בניצול מקור אנרגיה אחר שאינו דלק מאובן או דלק גרעיני;
"ביומסה" - מסת חומר אורגני לא מאובן;
"דלק מאובן" - דלק הנוצר מהתאבנות חומר אורגני בסביבה מחוסרת חמצן;
"מנהרת קווי תשתית" - מנהרה תת-קרקעית אשר עוברים בה שני קווי תשתית לפחות, שאינם חלק מאותה רשת קווי תשתית, ואינם נמנים עם אותו סוג תשתית המנוי בטור ב' לתוספת;
"מפרט המיפוי" - המפרט למיפוי לאומי שמפרסם המרכז למיפוי ישראל באתר האינטרנט שלו, המעודכן מזמן לזמן;
"סקר קרקע" - סקר לבדיקת סוג הקרקע הנדרש לצורך תכנון וביצוע של עבודה לקידום מיזם תשתית, למעט סקר קרקע לשם איתור של זיהום קרקע או מניעתו או לצורך גילוי נפט כהגדרתו בחוק הנפט, התשי"ב-1952, או מחצבים או חומר חציבה כהגדרתם בפקודת המכרות;
"עבודות גישוש" - עבודות לגילוי מיקום של קו תשתית;
"עבודות קו תשתית" - עבודות הקשורות בקו תשתית, ובכלל זה הקמה, פיתוח, העתקה, תחזוקה, הסרה או פעולה להוצאה משימוש של קו תשתית;
"קו תשתית" - קו עילי או תת-קרקעי או קו המונח על הקרקע, המשמש להולכה, לחלוקה, להספקה או להעברה של חשמל, מסר בזק כהגדרתו בחוק התקשורת, מים, ביוב, נפט גולמי, מוצרי נפט, גז טבעי או חומר מסוכן, וכן מיתקנים נלווים הנדרשים במישרין להפעלת קו כאמור;
"ריבוע בדיקה" - ריבוע בשטח של 25 מ"ר אשר סומן לשם ביצוע חיתוך בדיקה, חפירת בדיקה או חפירת הצלה;
"רשות העתיקות" - כמשמעותה בחוק רשות העתיקות, התשמ"ט-1989;
"שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"תוכנית מאושרת" - תוכנית שאושרה לפי הוראות חוק התכנון והבנייה;
"תחנת כוח" - כהגדרתה בחוק משק החשמל;
"תיאום תשתיות" - הליך תיאום המתבצע בין גוף מבצע לגוף התשתית במסגרת קידום מיזם תשתית לשם בחינת מיקום קו תשתית, תכנון וביצוע העתקה של קו תשתית או פעולה אחרת הקשורה בו, ובכלל זה תיאום כאמור לפי תוכנית או היתר מכוח חוק התכנון והבנייה;
"תשתיות לאומיות" - כל אלה:
(1) דרך כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה;
(2) מסילת ברזל כהגדרתה בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972;
(3) מיתקן תחבורתי כהגדרתו בפקודת התעבורה, לרבות חניה תפעולית וחניון יום או חניון לילה לקו שירות כהגדרתו בפקודה האמורה;
(4) נמל ים שהוכרז או שיוכרז לפי הוראות סעיף 2 לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971, שדה תעופה שייקבע לפי הוראות סעיף 30 לחוק הטיס, התשע"א-2011, או שדה תעופה המנוי בתוספת לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977;
(5) מיתקן להתפלת מי ים וכן מיתקן מים;
(6) תחנת כוח, מיתקן לייצור אנרגיה מתחדשת, מיתקן מיתוג לחשמל, מיתקן השנאה לחשמל, או מיתקן לאגירת אנרגיה כהגדרתו בחוק התכנון והבנייה;
(7) רשת בזק כהגדרתה בחוק התקשורת;
(8) מיתקן לזיקוק, להפקה, להולכה, לחלוקה, להספקה, להעברה או לאחסון של חשמל, מים, ביוב, נפט גולמי, מוצרי נפט, גז טבעי או חומר מסוכן או לטיפול בהם, וכן מנהרת קווי תשתית;
(9) קו תשתית;
(10) מיתקן למיון או לסילוק פסולת, לטיפול בה או להשבת אנרגיה מפסולת, או מיתקן לטיפול בביוב.
3.   
4.   
5.   
6.   
(3) אישר משרד הבריאות ביצוע קידוח לפי פקודת בריאות העם, יעביר למאגר המיפוי מפה המפרטת את תחומיהם של אזורי המגן שמסביב לקידוח, לפי הפקודה האמורה, בתוך 30 ימים מיום מתן האישור; לעניין זה, "אזור מגן" - כהגדרתו בתקנות לפי פקודת בריאות העם.
(ד) אין בהעברת מידע למאגר המיפוי לפי סעיפים קטנים (ב) ו-(ג)(1) ו-(3), כדי לייחס לגוף שהעביר את המידע אחריות לתוכן המידע.
7.   
(2) רשות מקרקעי ישראל, הרשות הממשלתית למים ולביוב כמשמעותה בחוק המים, התשי"ט-1959, ומשרד הבינוי והשיכון יעבירו למאגר המיפוי ממצאי סקר קרקע הנמצא בידם ביום התחילה;
(3) גוף מבצע יעביר למאגר המיפוי -
(א) מיפוי עדכני הנמצא בידו ביום התחילה, באשר למיקום מנהרה תת-קרקעית כהגדרתה בסעיף 6(א) או מנהרת קווי תשתית;
(ב) ממצאי סקר קרקע שנערך במסגרת מיזם תשתית והנמצא בידו ביום התחילה;
(4) רשות העתיקות תעביר למאגר המיפוי מיפוי הכולל את ריבועי הבדיקה שבהם נערכו חיתוך בדיקה או חפירת בדיקה לפני יום התחילה והמציין את ממצאי החיתוך או החפירה בכל ריבוע כאמור;
(5) משרד הבריאות יעביר למאגר המיפוי מפה המפרטת את תחומיהם העדכניים של אזורי המגן כהגדרתם בסעיף 6(ג)(3) שמסביב לקידוח שאישר המשרד לפי פקודת בריאות העם לפני יום התחילה.
(ב) אין בהעברת מידע למאגר המיפוי לפי סעיף קטן (א)(1) עד (3) ו-(5) כדי לייחס לגוף שהעביר את המידע אחריות לתוכן המידע.
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
נדרשה, במסגרת קידום מיזם תשתית, העתקה של תשתית פסיבית, למיקום שנקבע במסגרת הליך קבלת ההיתר או ההרשאה מרשות הרישוי לפי חוק התכנון והבנייה (בסימן זה - המיקום שאושר), ימסור הגוף המבצע לספק המורשה המחזיק בתשתית הפסיבית בקשה בכתב לביצוע העתקת התשתית למיקום שאושר הכוללת, בין השאר, את אלה (בסימן זה - בקשה להעתקת תשתית פסיבית):
(1) טווח הזמן שבמסגרתו ניתן לבצע את ההעתקה (בסימן זה - טווח הזמן האפשרי להעתקה);
(2) המועד הרצוי מבחינת הגוף המבצע לתחילת ביצוע עבודות העתקת התשתית הפסיבית ופרק הזמן המשוער לביצוען;
(3) תוכנית מפורטת של העבודה.
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
(א) קבלן הרשום בפנקס הקבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, לפי חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969, בקבוצת סיווג א' בענף 240 - הנחת קווי תקשורת ובקבוצת סיווג ג' בענף 200 - ענף ראשי כבישים, תשתית ופיתוח;
(ב) מי שהוסכם בין הספק המורשה לגוף המבצע;
(2) הספק המורשה יהיה רשאי להציב מפקח מטעמו באתר ביצוע העבודות; הגוף המבצע יישא בעלויות ההצבה של המפקח לפי פסקה זו; קבע החשב הכללי במשרד האוצר תעריף לעניין זה, תהיה עלות הצבת מפקח כאמור על פי התעריף שנקבע;
(3) מייד עם השלמת העבודות להעתקת התשתית הפסיבית, ימסור הגוף המבצע הודעה על כך לספק המורשה, בכתב, ויראו את העבודות שביצע הגוף המבצע בקשר לתשתית הפסיבית כאילו ביצע אותן הספק המורשה, ובלבד שאם נקבעו תקנות לפי סעיף קטן (ג) - הגוף המבצע פעל לפיהן;
(4) קיבל הספק המורשה הודעה על השלמת העבודות לפי פסקה (3), יתחיל, בתוך 14 ימים ממועד מסירת ההודעה כאמור, בביצוע הסרת מיתקן הבזק וחיבורו לתשתית הפסיבית שהועתקה.
(ג) שר התקשורת, לאחר התייעצות עם שר האוצר, רשאי לקבוע הוראות לעניין אופן ביצוע עבודות ההעתקה של תשתית פסיבית על ידי גוף מבצע.
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
על אף האמור בהוראות לפי חוק העתיקות, לא תדרוש רשות העתיקות לפי החוק האמור ביצוע חיתוך בדיקה בריבוע בדיקה שבו ביצעה בעבר חיתוך בדיקה או חפירת בדיקה, ולא תדרוש חפירת בדיקה בריבוע בדיקה שבו ביצעה בעבר חפירת בדיקה.
29.   
30.   
31.   
32.   
"נותן אישור" - כל אחד מאלה:
(1) נותן אישור כמשמעותו בסעיף 6(א) לחוק רישוי עסקים;
(2) גורם מוסמך ארצי כמשמעותו בפסקאות (2) עד (4) להגדרה "גורם מוסמך ארצי" שבסעיף 7(ה) לחוק רישוי עסקים;
"רישיון עסק" - רישיון או היתר שניתן לפי חוק רישוי עסקים;
"רשות הרישוי המקומית" - כמשמעותה בסעיף 5(א)(1) לחוק רישוי עסקים;
"תנאי רישיון עסק" - תנאי מוקדם, תנאי הרישיון או תנאי נוסף ברישיון, כמשמעותם בסעיף 7(א)(1) לחוק רישוי עסקים.
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
40.   
41.   
פנתה רשות תימרור מקומית לקצין משטרה, לפי פקודת התעבורה, לשם התייעצות עימו בקביעת הסדר תנועה במסגרת מיזם תשתית חיוני, יחולו הוראות אלה:
(1) קצין המשטרה ימסור לרשות התימרור המקומית את עמדתו בעניין הפנייה בתוך 30 ימים מיום קבלת הפנייה; ואולם קצין המשטרה רשאי, עד תום התקופה כאמור, להאריכה בהודעה בכתב לרשות התימרור המקומית, בתקופה נוספת שלא תעלה על 30 ימים;
(2) לא מסר קצין המשטרה את עמדתו עד תום התקופה כאמור בפסקה (1), יראו בתום אותה תקופה כאילו קוימה חובת ההתייעצות עימו.
42.   
43.   
44.   
(1) מי שרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, או במרשם ההנדסאים והטכנאים המוסמכים לפי חוק ההנדסאים והטכנאים המוסמכים, התשע"ג-2012, והוא בעל ניסיון של שבע שנים לפחות בתחום שלגביו נדרש התכנון לפי סעיף קטן זה;
(2) מתכנן שהוסכם בין הגוף המבצע לגוף התשתית.
(ב) הגוף המבצע יעביר את הצעתו לפי סעיף קטן (א) לגוף התשתית הציבורי שיהיה רשאי לאשרה, לדחותה או לערוך בה שינויים.
(ג) ניתנו היתר או הרשאה מאת רשות הרישוי לפי חוק התכנון והבנייה, להעתקת קו תשתית לשם קידום מיזם תשתית חיוני מועדף, ויזם גוף תשתית ציבורי המחזיק בקו התשתית, הגוף המבצע או גוף תשתית ציבורי אחר שינויים בתכנון שהוגש לשם קבלת ההיתר או ההרשאה כאמור בתקופה של שנתיים מיום מתן ההיתר או ההרשאה, לפי העניין, יישא הגוף שיזם את השינוי, בכל העלויות הישירות הנובעות מהשינוי כאמור, אלא אם כן השינוי התחייב לפי הוראות כל דין.
45.   
46.   
(א) על אף האמור בחוק התכנון והבנייה, לא יינתן צו מינהלי ולא תימסר הודעה לפי סעיף 218 לחוק האמור, בעניין מיזם תשתית חיוני מועדף, אלא בהסכמת מנהל היחידה הארצית לאכיפה או מי שהוא הסמיכו לכך; ואולם צו מינהלי או הודעה הנדרשים בדחיפות בשל סכנה לשלומו, לביטחונו, לבריאותו או לבטיחותו של אדם או של הציבור, או לפגיעה חמורה בסביבה, אינם טעונים הסכמה לפי סעיף קטן זה; בסעיף זה, "מנהל היחידה הארצית לאכיפה" ו"צו מינהלי" - כהגדרתם בסעיף 203 לחוק התכנון והבנייה.
(ב) על אף האמור בסעיף 11ב לחוק למניעת מפגעים, לא יינתן צו לסילוק מפגע או להפסקתו, בעניין מיזם תשתית חיוני מועדף, אלא בהסכמת מנהל האגף האחראי על מניעת מפגעים במשרד להגנת הסביבה לאחר שהתייעץ עם מנהל האגף במשרד הממשלתי האחראי על מיזם התשתית החיוני המועדף; ואולם צו כאמור הנדרש בדחיפות בשל סכנה לשלומו, לביטחונו, לבריאותו או לבטיחותו של אדם או של הציבור, או לפגיעה חמורה בסביבה, אינו טעון הסכמה לפי סעיף קטן זה.
(ג) על אף האמור בסעיף 13ב לחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, לא יינתן צו לשמירת הניקיון שיש בו כדי לעכב באופן משמעותי קידום מיזם תשתית חיוני מועדף או כדי ליצור הכבדה משמעותית בקידום מיזם כאמור אלא בהסכמת מנהל האגף האחראי על שמירת הניקיון במשרד להגנת הסביבה לאחר שהתייעץ עם מנהל האגף במשרד הממשלתי האחראי על מיזם התשתית החיוני המועדף; ואולם צו כאמור הנדרש בדחיפות בשל סכנה לשלומו, לביטחונו, לבריאותו או לבטיחותו של אדם או של הציבור, או לפגיעה חמורה בסביבה, אינו טעון הסכמה לפי סעיף קטן זה.
(ד) על אף האמור בסעיף 20 לחוק רישוי עסקים, לא יינתן צו הפסקה מינהלי בעניין מיזם תשתית חיוני מועדף אלא לאחר שנותן הצו התייעץ גם עם יושב ראש ועדת ההשגות; ואולם צו הפסקה מינהלי הנדרש בדחיפות בשל סכנה לשלומו, לביטחונו, לבריאותו או לבטיחותו של אדם או של הציבור, או לפגיעה חמורה בסביבה, אינו טעון התייעצות כאמור בסעיף קטן זה.
(ה) מי שנדרשת קבלת הסכמתו או התייעצות עימו לפי הוראות סעיף זה, ימסור תשובתו בתוך זמן סביר בנסיבות העניין מיום הפנייה אליו.
47.   
(א) על אף האמור בהוראות לפי חוק העתיקות, ביקש גוף מבצע רשות להמשך עבודה או אישור מאת מנהל רשות העתיקות, לפי סעיפים 6 או 29(א) לחוק העתיקות (בסעיף זה - רשות או אישור), במסגרת מיזם תשתית חיוני מועדף, יחולו הוראות אלה:
(1) רשות העתיקות תבצע את חיתוכי הבדיקה וחפירות הבדיקה הנדרשים לשם כך בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום התקופה המרבית לביצוע חיתוכי בדיקה או חפירות בדיקה, שתחילתה במועד הזמנת העבודה;
(2) בתום התקופה כאמור בפסקה (1) תעביר רשות העתיקות לגוף המבצע את ממצאי חיתוכי הבדיקה וחפירות הבדיקה שביצעה לפי הפסקה האמורה ומשמעותם בכל הנוגע לקידום המיזם;
(3) רשות העתיקות תבצע חפירת הצלה בהקדם האפשרי ולא יאוחר מתום התקופה המרבית לביצוע חפירת הצלה, שתחילתה במועד הזמנת העבודה.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), מנהל רשות העתיקות, בהסכמת המנהל הכללי של משרד האוצר, רשאי להאריך את התקופות האמורות באותו סעיף קטן, בהתקיים אחד מאלה:
(1) התגלתה במסגרת ביצוע חיתוך בדיקה, חפירת בדיקה או חפירת הצלה כאמור בסעיף קטן (א), עתיקה שבשל מאפייניה הייחודיים לא ניתן לבצע את הפעולות האמורות באותו סעיף קטן עד תום התקופות האמורות בו;
(2) התקיימו נסיבות חריגות אחרות שבשלהן סבר מנהל רשות העתיקות כי לא ניתן לבצע את הפעולות האמורות בסעיף קטן (א) עד תום התקופות האמורות בו.
(ג) בוצעו חיתוכי בדיקה או חפירות בדיקה כאמור בסעיף קטן (א)(1), ולא קיבל מנהל רשות העתיקות עד תום התקופה האמורה באותו סעיף קטן או בסעיף קטן (ב), לפי העניין, החלטה בבקשה לקבלת רשות או אישור או החלטה על ביצוע חפירת הצלה כאמור בסעיף קטן (א)(3), יראו כאילו נתן את הרשות או האישור.
(ד) בוצעה חפירת הצלה כאמור בסעיף קטן (א)(3), יראו בתום התקופה האמורה בסעיף קטן (א)(3) או (ב), לפי העניין, כאילו נתן מנהל רשות העתיקות את הרשות או האישור, אלא אם כן נתן רשות או אישור כאמור קודם לכן.
(ה) על אף האמור בסעיף קטן (ד), מנהל רשות העתיקות רשאי לסרב לתת אישור או רשות, עד תום התקופה האמורה בסעיף קטן (א)(3) או (ב), לפי העניין, אם נוכח כי עתיקה שהתגלתה במסגרת חפירת ההצלה היא עתיקה אשר בשל מאפייניה הייחודיים והחשיבות ההיסטורית או הארכאולוגית הנובעת ממנה, נדרש להשאירה במקומה; החלטת מנהל רשות העתיקות כאמור תתקבל לאחר התייעצות עם המנהל הכללי של משרד האוצר ולאחר ששקל את חשיבות מיזם התשתית החיוני המועדף, ובכלל זה את התועלת הציבורית שיש בקידומו ואת הנזק שייגרם בשל עיכוב בלוחות הזמנים לקידום המיזם בעקבות אי-מתן האישור או הרשות.
(ו) בסעיף זה -
"התקופה המרבית לביצוע חיתוכי בדיקה או חפירות בדיקה" - מספר ימים השווה למכפלת תאי השטח שבהם נערכים חיתוכי הבדיקה או חפירות הבדיקה, ב-21;
"התקופה המרבית לביצוע חפירת הצלה" - מספר ימים השווה למכפלת תאי השטח שבהם נערכת חפירת הצלה, ב–60;
"מועד הזמנת העבודה" - המועד שבו שילם הגוף המבצע לרשות העתיקות או התחייב לשלם בעד ביצוע חיתוכי בדיקה, חפירות בדיקה או חפירות הצלה, לפי העניין;
"תא שטח" - שטח של עד 30 ריבועי בדיקה.
48.   49 - 56.   
ביצוע ותקנות
שר האוצר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו.

(תיקונים עקיפים. התיקונים שולבו בחוקים השונים).
57.   
58.   
חוק התכנון והבנייה - הוראות מעבר
(א) מזכיר המועצה הארצית יעביר למזכיר הממשלה כל תוכנית מיתאר ארצית מפורטת לתשתיות לאומיות, שלפני יום התחילה החליטה המועצה הארצית להגישה לאישור הממשלה אך הממשלה טרם החליטה לאשרה או לדחותה, בתוך עשרה ימים מיום שקיבל לידיו את התוכנית או מיום התחילה, לפי המאוחר, והוראות סעיף 53א לחוק התכנון והבנייה כנוסחו בחוק זה יחולו על תוכנית שהועברה כאמור.
(ב) מזכיר הוועדה לתשתיות יעביר למזכיר הממשלה כל תוכנית לתשתית לאומית שלפני יום התחילה החליטה הוועדה לתשתיות להגישה לאישור הממשלה אך הממשלה טרם החליטה לאשרה או לדחותה, בתוך עשרה ימים מיום שקיבל לידיו את התוכנית או מיום התחילה, לפי המאוחר, והוראות סעיף 76ג(10א) לחוק התכנון והבנייה, כנוסחו בחוק זה, יחולו על תוכנית שהועברה כאמור.
(ג) בסעיף זה -
"הוועדה לתשתיות", "המועצה הארצית" ו"תוכנית לתשתית לאומית" - כמשמעותן בחוק התכנון והבנייה;
"תוכנית מיתאר ארצית מפורטת לתשתיות לאומיות" - כמשמעותה בסעיף 6ב(ב) לחוק התכנון והבנייה.
(ד) תחילתו של סעיף 6ב(ב1) לחוק התכנון והבנייה, כנוסחו בחוק זה, ביום ט"ו באלול התשפ"ג (1 בספטמבר 2023), אולם הוא יחול, לעניין מניין התקופות האמורות בסעיף 6ב(ב1)(1) האמור, גם על בקשות להיתר או להרשאה שהוגשו לפני יום התחילה האמור בסעיף 57 לחוק זה.
59.   
(א) (1) על אף האמור בסעיף 25א(ה) לחוק אוויר נקי, כנוסחו בחוק זה, עד קביעתו של נוהל לפי סעיף 25א(יג) לחוק האמור, בחירת מנהל המערכת ביחידת ייצור מוגבלת לעניין מתן דרישה לפי סעיף 25א(ב)(1)(א) לחוק האמור, מבין יחידות הייצור המוגבלות אשר יש ביכולתן לתת מענה למצב הסיכון, תיעשה על פי סדר העדיפות כפי שיורה עליו הממונה לאחר התייעצות עם יושב ראש רשות החשמל ועם מנהל המערכת (בסעיף זה - נוהל זמני).
(2) הנוהל הזמני יכלול גם הוראות בדבר רישום ותיעוד של ביצוע הפעולות לבחירת יחידת ייצור מוגבלת כאמור, פרטים מהותיים שעל מנהל המערכת לכלול בדיווח לעניין זה, ושמירת מסמכים.
(3) אין בהוראות סעיף זה כדי לגרוע מהחובה לבחינת חלופות כאמור בסעיף 25א(ד) לחוק אוויר נקי כנוסחו בחוק זה.
(4) בסעיף זה -
"הממונה" - כהגדרתו בחוק אוויר נקי;
"מנהל המערכת" - כהגדרתו בסעיף 25א(א) לחוק אוויר נקי כנוסחו בחוק זה;
"רשות החשמל" - הרשות כמשמעותה בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996.
(ב) (1) לא נקבע נוהל מוסכם כאמור בסעיף 25א(יג) לחוק אוויר נקי כנוסחו בחוק זה, במועד האמור באותו סעיף, יראו הוראות שנקבעו בידי הממונה בנוהל הזמני כהוראות שנקבעו בנוהל המוסכם לעניין הנושאים המפורטים בסעיף קטן (א), ולעניין הוראות בדבר הליך בחינת חלופות - רשות החשמל תקבע את ההוראות כאמור.
(2) רשות החשמל תקבע את ההוראות לעניין הליך בחינת החלופות, לאחר שהוגשו לה הצעת מנהל המערכת בעניין ועמדת המשרד להגנת הסביבה לגבי הצעתו.
(3) רשות החשמל תקבע את ההוראות כאמור בסעיף קטן זה עד תום 18 חודשים מהמועד האמור בסעיף 25א(יג) לחוק אוויר נקי כנוסחו בחוק זה; ואולם, עד למועד זה רשאים הממונה ומנהל המערכת לקבוע נוהל מוסכם בהתאם להוראות אותו סעיף.
(ג) הממונה ויושב ראש רשות החשמל ידווחו לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, מדי שישה חודשים החל מיום התחילה כאמור בסעיף 57 רישה, ועד להכנתו של נוהל מוסכם כאמור בסעיף 25א(יג) לחוק אוויר נקי, כנוסחו בחוק זה, על התקדמות הכנת הנוהל כאמור, בהתאם להוראות סעיף 25א(יג) האמור או בהתאם להוראות סעיף קטן (ב), לפי העניין.
(ד) על אף האמור בסעיף 25א(ג)(3) לחוק אוויר נקי, כנוסחו בחוק זה, עד לאישור מסמך מצבי הסיכון על ידי רשות החשמל, יפעל מנהל המערכת בהתאם למסמך מצבי הסיכון שהגיש לרשות החשמל ומסר לממונה, ובלבד שאישור רשות החשמל כאמור יינתן עד תום תשעה חודשים מיום התחילה כאמור בסעיף 57 סיפה.
(ה) דיווח ראשון לפי הוראות סעיף 25א(טז) לחוק אוויר נקי, כנוסחו בחוק זה, יוגש לממונה עד יום ט"ז בתשרי התשפ"ד (1 באוקטובר 2023).

טור א'
תחום תשתית
טור ב'
סוג תשתית לאומית
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
 
 
(ד)
מיתקן לאגירת חשמל
בעל קיבולת של 400 מגה-וואט לשעה לפחות
3.
משק המים
(א)
מיתקן להתפלת מי ים ומערכות הולכה ראשיות המשמשות אותו ומחוברות אליו במישרין
בעל כושר ייצור של 100 מיליוני מ"ק בשנה לפחות
 
 
(ב)
מערכת להולכת מים
בצינור בקוטר של 64 אינץ' לפחות
 
 
(ג)
מיתקן לטיהור שפכים ומערכות הולכה המשמשות אותו ומחוברות אליו במישרין
בעל היקף ספיקה יומי של 50 אלף מ"ק לפחות
 
 
(ד)
מיתקן לטיפול במי תהום למניעה ולצמצום של זיהום המים באקוויפר ומערכות ההולכה המשמשות אותו ומחוברות אליו במישרין
מיועד לטיפול ב-4 מיליוני מ"ק בשנה לפחות
 
 
(ה)
מאגר המשמש לאיגום קולחים עונתי למיתקן טיהור שפכים
הממוקם במרחק שאינו עולה על 3 ק"מ ממיתקן לטיהור שפכים שהוא מיזם תשתית חיוני או שהוא בעל קיבולת של 3.6 מיליוני מ"ק בשנה לפחות
 
 
(ו)
מאגר מים
בעל קיבולת של 4 מיליוני מ"ק לפחות
4.
משק הנפט, הדלק, הגז הפחמימני המעובה והגז הטבעי
(א)
צינור הולכה של סולר
מזין תחנת כוח שהיא מיזם תשתית חיוני, המוזנת בגז טבעי כמקור אנרגיה עיקרי

טור א'
תחום תשתית
טור ב'
סוג תשתית לאומית
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
 
 
(ב)
מיתקן לזיקוק נפט, לאחסון תזקיקים או לניפוקם וצינורות הולכה של מוצרי דלק ונפט גולמי המחוברים אליו במישרין
בהיקף של 200,000 טונות לפחות
 
 
(ג)
מיתקן לאחסון גז פחמימני מעובה או לניפוקו, וכן מיתקנים נלווים לו וצינורות ההולכה המחוברים אליו במישרין
בהיקף של 8,000 טונות לפחות
 
 
(ד)
מערכת הולכה כהגדרתה בחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002, וכן מיתקן לטיפול בגז טבעי הממוקם ביבשה
בלחץ העולה על 16 בר (bar )
5.
תחבורה
(א)
שדה תעופה שייקבע לפי סעיף 30 לחוק הטיס, התשע"א-2011, או שדה תעופה המנוי בתוספת לחוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977
-
 
 
(ב)
נמל ים שהוכרז או שיוכרז בהתאם לסעיף 2 לפקודת הנמלים [נוסח חדש], התשל"א-1971, לשם מתן שירות של ניטול מטענים והחסנתם ושירות הניתן לכלי שיט בנמל
-
 
 
(ג)
מסילת ברזל כמשמעותה בסעיף 2 לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972
-

טור א'
תחום תשתית
טור ב'
סוג תשתית לאומית
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
טור ג'
היקף פעילות או תנאים אחרים
 
 
(ד)
מערכת מתע"ן כהגדרתה לפי חוק התכנון והבנייה, שאינה מסילתית ("BRT ")
-
 
 
(ה)
מיתקן תחבורתי כהגדרתו בפקודת התעבורה, לרבות חניון המשמש לאוטובוסים בקווי שירות וחניה תפעולית
ששטחו עולה על 50 דונם
6.
כבישים
 
נתיב תחבורה ציבורית בדרך מהירה כהגדרתה לפי פקודת התעבורה וכביש או נתיב שהנסיעה בו כרוכה בתשלום אגרה
-
7.
פסולת
(א)
מיתקן למיון פסולת מעורבת; לעניין זה -
"מיון", של פסולת - מיון פסולת לסוגיה לשם מיחזור או השבה לאנרגיה או כהכנה לסילוק;
"פסולת מעורבת" - פסולת מכל מקור שהוא, שלא נאספה בנפרד במכל ייעודי לאגירת פסולת מסוג מסוים למיחזור;
היקף מיון של 150,000 טונות לשנה לפחות
 
 
(ב)
מיתקן לטיפול בפסולת אורגנית; לעניין זה -
"טיפול בפסולת אורגנית" - פעולות בפסולת אורגנית שמטרתן פירוק המרכיבים הפריקים ביולוגית לשם מיחזור או השבה לאנרגיה או כהכנה לסילוק;
היקף טיפול של 60,000 טונות לשנה לפחות

[1.] ס"ח 3046, התשפ"ג (6.6.2023), עמ' 261. הצ"ח - ממשלה 1612, התשפ"ג, עמ' 354.

מפת מסמך

פרק א': מטרה והגדרות
1. מטרה
2. הגדרות
פרק ב': תיעדוף מיזמי תשתית
3. מתן עדיפות במענה לפניות שעניינן מיזמי תשתית חיוניים ומיזמי תשתית חיוניים מועדפים
4. מינוי גורם מרכז אצל הגורם המוסמך
פרק ג': מיפוי תשתיות
5. מאגר המיפוי והעברת מיפוי תשתיות למאגר המיפוי
6. העברת מידע נוסף למאגר המיפוי
7. העברת מידע שנאגר לפני יום התחילה למאגר המיפוי - הוראת מעבר
פרק ד': העתקת קווי תשתית
סימן א': העתקת קו תשתית שאינו ממופה
8. הגדרת קו תשתית שאינו ממופה
9. הודעת גוף מבצע על העתקת קו תשתית
10. הודעת התשובה של גוף התשתית
11. העתקת קו תשתית על ידי גוף התשתית
12. העתקת קו התשתית על ידי הגוף המבצע
13. העתקת קו תשתית הכרוכה במורכבות הנדסית חריגה
14. העתקת קו תשתית אל מחוץ לתחום התוכנית המאושרת
סימן ב': העתקת תשתית תקשורת פסיבית
15. הגדרות - סימן ב'
16. בקשת גוף מבצע להעתקת תשתית פסיבית
17. הודעת התשובה של הספק המורשה
18. מניעה להשלמת ההעתקה בטווח הזמן שקצב הגוף המבצע
19. דחיית מועד בידי הגוף המבצע
20. העתקת התשתית על ידי ספק מורשה
21. העתקת התשתית על ידי הגוף המבצע
22. תחולת הוראות
סימן ג': עלויות העתקת קו תשתית ושדרוגו
23. עלויות העתקת קו תשתית
24. שדרוג קו תשתית
פרק ה': הסרת חסמים נוספים
25. הסכמת רשות מקרקעי ישראל להקמת מיזם תשתית
26. איסור התניה
27. מניעת דרישה לביצוע עבודות גישוש לגבי מיקום קו תשתית שנבדק בעבר
28. מניעת דרישה לביצוע חיתוך בדיקה או חפירת בדיקה בשטח שנבדק בעבר
פרק ו': נוהל פנייה לגורם מוסמך או גוף תשתית
29. פרסום נוהל פנייה לגורם מוסמך
30. פרסום נוהל פנייה לגוף תשתית המקיים תיאום תשתיות
פרק ז': מיזמי תשתית חיוניים
סימן א': קביעת מיזמי תשתית חיוניים
31. פרסום רשימת מיזמי תשתית חיוניים
סימן ב': הסרת חסמים - רישוי עסקים
32. הגדרות - סימן ב' בפרק ז'
33. הקמת ועדת השגות ותפקידיה
34. הרכב ועדת ההשגות
35. סדרי עבודת הוועדה
36. תוקף החלטות הוועדה
37. הגשת השגה
38. סמכויות ועדת ההשגות
39. פעולת רשות הרישוי המקומית בהתאם להחלטת ועדת ההשגות
סימן ג': הסרת חסמים נוספים
40. תיאום באמצעות המערכת הלאומית לתיאום תשתיות
41. אישור הסדרי תנועה
פרק ח': מיזמי תשתית חיוניים מועדפים
סימן א': קביעת מיזמי תשתית חיוניים מועדפים ולוח זמנים לביצועם
42. קביעת רשימת מיזמי תשתית חיוניים מועדפים, פרסומה ועדכונה
43. פרסום לוחות זמנים לביצוע מיזם תשתית חיוני מועדף
סימן ב': הסרת חסמים
44. תכנון העתקת קו תשתית לשם קידום מיזם תשתית חיוני מועדף
45. מניעת רעש
46. צווים מינהליים
47. עתיקות
פרק ט': הוראות שונות ותיקונים עקיפים
48. ביצוע ותקנות
49 - 56. ביצוע ותקנות
57. תחילה
58. חוק התכנון והבנייה - הוראות מעבר
59. הוראות מעבר לעניין חוק אוויר נקי
תוספת