תאריך תצוגה: 19/10/2017

תזכיר חוק

 

א.  שם החוק המוצע

 

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה) (תיקון מס' 4), התשע"ח-2017

 

ב.  מטרות החוק המוצע והצורך בו

 

החוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה), התשע"א-2011 (ס"ח התשע"א, עמ' 732) (להלן - החוק) קובע, בסעיף 1, את סמכותה של רשות מקומית לפעול ולהסדיר בתחומה עניינים של שמירה, אבטחה וסדר ציבורי בנושאים, בתנאים ובסייגים שקבעו שר הפנים והשר לביטחון הפנים כאחד, בהסכמת שר המשפטים. קביעת סמכות זו במפורש כאחת מסמכויותיה של רשות מקומית, נועדה לעגן למען הסר ספק, את הבסיס החוקי להסדרי שמירה שונים הנעשים בידי רשויות מקומיות ולאפשר לרשויות מקומיות לפעול בתחום השמירה, האבטחה והסדר הציבורי. יובהר כי סמכויות אלה לא נועדו להחליף את סמכויות המשטרה, אלא להתקיים לצדן במסגרת הדין.

 

עוד קובע הסעיף האמור, כי בחוק עזר הקובע הסדרים בעניינים האמורים, לא יוטלו אגרה או היטל אלא בסכום שאינו עולה על הסכום שקבע שר הפנים (להלן - הסכום המרבי).

 

סעיף 2 לחוק קובע הוראת מעבר שלפיה אם נקבעו אגרה או היטל בעד שירותי שמירה או אבטחה, בחוק עזר שהיה בתוקף ערב תחילתו של החוק, תהיה רשות מקומית רשאית לגבות, בכפוף להוראות חוק העזר, את האגרה או ההיטל בעד התקופה שמיום תחילת החוק עד המועד שנקבע בהוראת המעבר (להלן - התקופה שבהוראת המעבר), אף אם גובה האגרה או ההיטל שנקבעו לפי חוק העזר עולה על הסכום המרבי שקבע שר הפנים.

 

סעיף 1 לחוק נקבע כהוראת שעה שתוקפה עד יום ה' בטבת התשע"ב (31 בדצמבר 2011). במסגרת חוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה) (תיקון), התשע"ב-2011 (ס"ח התשע"ב, עמ' 94), הוארך תוקף הוראת השעה עד יום כ"ח בטבת התשע"ד (31 בדצמבר 2013). כמו כן הוארכה התקופה שבהוראת המעבר עד יום כ"ח בטבת התשע"ד (31 בדצמבר 2013).

 

בחוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשע"ד-2013 (ס"ח התשע"ד, עמ' 54), הוארך תוקף הוראת השעה פעם נוספת עד יום י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015). כמו כן הוארכה התקופה שבהוראת המעבר עד יום י"ט בטבת התשע"ו (31 בדצמבר 2015).

 

בחוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשע"ו-2015 (ס"ח התשע"ו, עמ' 323), הוארך תוקף הוראת השעה פעם נוספת עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017). כמו כן הוארכה התקופה שבהוראת המעבר עד יום  ב' בטבת התשע"ז (31 בדצמבר 2016), בכפוף למספר תנאים.

 

מאחר שסמכותה של רשות מקומית כאמור קבועה כיום כהוראת שעה שתוקפה עד יום י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017), יש צורך בתיקון החוק כדי לאפשר לרשויות המקומיות להמשיך ולפעול בתחום השמירה, האבטחה והסדר הציבורי ולהסדירו גם לאחר מועד זה.

 

בהתאם לכך, מוצע להאריך את תוקפה של הוראת השעה שבסעיף 1 לחוק בשנתיים נוספות, זאת לאור הצורך בהמשך מתן שירותים בתחום האמור על ידי הרשויות המקומיות, וכדי שבמהלך תקופה זו ניתן יהיה לשוב ולבחון את מידת הצורך בקביעת סמכותה של רשות מקומית להסדיר ענייני שמירה וסדר ציבורי, ואת אופן הפעלת סמכות זו בטרם עיגונה כסמכות של קבע.

 

ג. עיקרי החוק המוצע

 

מוצע לתקן את סעיף 1 לחוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה), התשע"א-2011, לשם הארכת תוקף הוראת השעה בשנתיים נוספות עד ליום ג' בטבת התש"פ (31 בדצמבר 2019).

 

ד.  השפעת החוק המוצע על החוק הקיים

 

החוק מתקן את סעיף 1 לחוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה), התשע"א-2011.

 

 

ה.  השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה והתקן

להצעת החוק אין השפעה על תקציב המדינה והתקן.

 

ו.  להלן נוסח החוק המוצע

 


 

תזכיר חוק מטעם משרד הפנים:

תזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה) (תיקון מס' 4), התשע"ח-2017

תיקון סעיף 1

1.   

בחוק לתיקון פקודת העיריות (הוראת שעה), התשע"א-2011[1], בסעיף 1, ברישה, במקום "י"ג בטבת התשע"ח (31 בדצמבר 2017)" יבוא "ג' בטבת התש"פ (31 בדצמבר 2019)".

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 732;  התשע"ו, עמ' 323.