תאריך תצוגה: 19/09/2017

טיוטת תקנות סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים) (תמלול), התשע"ז-2017  

 

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 12(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002 (להלן – החוק), אנו מתקינים תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה -

 

 

 

"חקירת חשוד" – גביית הודעה מחשוד בחקירה, ועימות שנערך לחשוד שתועדו בתיעוד חזותי או קולי בהתאם לחוק.

 

 

 

"תובע" – תובע כהגדרתו בסעיפים 12(א)(1)(א) או 12(א)(2) לחוק סדר הדין הפלילי [[נוסח משולב], התשמ"ב-1982.

 

 

 

"קצין בכיר" – קצין חקירות בדרגת סגן ניצב או ראש מפלג חקירות.

 

 

 

"תמלול"- הקלדת מידע שמיעתי בשפת הדובר והצגתו בכתב.

 

 

 

"תמליל" – תוצר התמלול. 

עריכת תמליל של תיעוד חזותי או קולי

2.  

(א)  תועדה חקירת חשוד בתיעוד חזותי או קולי כאמור בסעיף 7 לחוק, יתעד החוקר בפירוט בכתב את מהלך החקירה תוך כדי ניהולה או סמוך לה ככל האפשר, בנוסף לתיעוד החזותי או הקולי.

 

 

(ב) תיעוד חזותי או קולי של חקירת חשוד והתיעוד בכתב כאמור בתקנת משנה (א) יועברו לתובע, כאמור בסעיף 60 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן – חוק סדר הדין הפלילי), ללא תמליל.

 

 

(ג)  החליט תובע  על העמדה לדין כאמור בסעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי בתיק בו תועדה החקירה בתיעוד חזותי או קולי, יעביר ליחידה החוקרת במשטרה הודעה בכתב של פרקליט בדרגת ממונה ומעלה או תובע בדרגת ראש צוות או ראש שלוחה ומעלה, לפי העניין, כי בכוונת הפרקליטות או התביעה המשטרתית, לפי העניין, להגיש כתב אישום בתיק ובה ציון סוג העבירות  הצפויות להיכלל בכתב האישום (להלן:  הודעה), לצורך תמלול של התיעוד החזותי או הקולי האמור בתקנת משנה (א).

 

 

(ד) הועברה הודעה כאמור בתקנת משנה (ג), יוודא  האחראי על החקירה כי נערך תמליל כאמור בתקנה זו וכי הוא מועבר לתובע, כל זאת בהקדם האפשרי; נחקרו כמה חשודים והוחלט על הגשת כתב אישום נגד מקצתם, יתומלל התיעוד של החקירות הבאות:

 

 

 

(1) חקירות של חשודים שהוחלט להגיש נגדם כתב אישום;

 

 

 

(2) חקירות של חשודים אחרים אשר לחקירתם תרומה משמעותית לבירור האמת.

 

 

(ה) על אף האמור בתקנת משנה (ג), רשאי פרקליט מחוז או ראש יחידת תביעות, לפי העניין, במקרים חריגים ומטעמים מיוחדים שיירשמו, להנחות את היחידה החוקרת במשטרה לערוך תמליל כאמור בתקנה זו אף בטרם התקבלה החלטה על הגשת כתב אישום.

תמלול חקירות מיוחדות

3.  

(ו) תועדו חקירות בתיעוד חזותי או קולי לפי הוראות סעיפים 8(2), 8(3) ו-11(א)(3) לחוק, תוודא היחידה החוקרת במשטרה שנערך תמליל של התיעוד האמור טרם העברת תיק החקירה לפרקליטות או לתביעה המשטרתית, לפי העניין, ותצרפו לתיק החקירה. 

אי גביית תשלום עבור עריכת תמליל

4.  

לא ייגבה תשלום מסניגור או מנאשם, עבור  עריכת תמליל המנוי בתקנות 2 או 3, אולם ניתן לגבות תשלום עבור העתקתו של התמליל.

עריכת תמליל במקרים מיוחדים

5.  

פרקליט מחוז רשאי לאשר תמלול על ידי הפרקליטות או מטעמה, במקרים מיוחדים אשר חובת התמלול לפי תקנה 2 אינה חלה לגביהם, אם מצא כי הדבר נדרש לצורך הטיפול בתיק. 

 

שרת המשפטים והשר לביטחון הפנים

 

 

 

 

דברי הסבר

 

סעיף 12(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים), התשס"ב-2002 (להלן: החוק) קובע כי "שר המשפטים והשר לביטחון הפנים יתקינו כאחד תקנות לעניין עריכת תמליל מודפס מתיעוד חזותי או מתיעוד קולי של חקירת חשוד, ולפי הצורך, לעניין תרגום התמליל".

לפי החוק, חובה לתעד בתיעוד חזותי חקירה של עבירות שהעונש המרבי שנקבע להן הוא מאסר של עשר שנים או יותר. בנוסף, חובה לתעד בתיעוד חזותי או קולי חקירה בנסיבות מסוימות הקבועות בחוק, כגון כשהחשוד אינו יודע קרוא וכתוב.

טיוטת התקנות מבוססת בעיקרה על נוהל בין-משרדי המשותף למשרד לביטחון הפנים ולמשרד המשפטים שגובש לפני מספר שנים, תוך שינויים.

עיקרי התקנות הם קביעת חובת תיעוד בכתב של החקירה, במקביל לתיעוד הקולי או החזותי; תמלול התיעוד החזותי או הקולי על ידי המשטרה בהקדם האפשרי, לאחר שהוחלט על העמדה לדין; וסמכות פרקליט מחוז להורות על עריכת תמלול עוד לפני קבלת החלטה על העמדה לדין, וזאת במקרים מיוחדים.

במקביל להכנת טיוטת התקנות, גובשה בין משרד המשפטים והמשרד לביטחון הפנים הסכמה על נוהל הקובע הוראות ליישום התקנות, ובהן בין השאר קביעת מועדים להעברת תמלילים לתובעים וכן הוראה לפיה התמלילים יהיו באיכות ראויה.

מטרת התקנות והנוהל היא להסדיר ולייעל את תהליכי עריכת התמלילים והעברתם לתובעים, להגביר את התיאום ואת שיתוף הפעולה בין המשטרה והפרקליטות בעניין זה, ולמנוע התמשכות של הליכים פליליים ותקלות בניהולם, הנובעות מעיכובים בהעברת תמלילים.

יובהר, כי תקנות אלה מסדירות תמלול של חקירות שחובה לתעד אותן בתיעוד חזותי או קולי לפי  החוק, וכי אין בהן כדי לשנות מהמצב הנוהג בנוגע לתמלול אחר, בין אם מכוח חוקים אחרים ובין אם מכוח הלכה פסוקה או נוהג.