תאריך תצוגה: 17/07/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. פרשנות
פרק ב': דין משמעתי
סימן א': הוראות כלליות
3. הגדרות
4. תחולת הדין המשמעתי
5. עבירה משמעת
6. העמדה לדין משמעתי
7. תחולה לפי מקום
8. יסוד נפשי בעבירת משמעת
9. ראיות וסדרי דין
10. אין אחריות משמעתית פעמיים
11. שיפוט משמעתי נוסף על משפט פלילי
12. הליך משמעתי והליך פלילי
13. שיפוט משמעתי לפי חיקוק אחר
14. הליכים משמעתיים נגד מי שחדל להיות שוטר
15. התיישנות עבירות
16. התיישנות עונשים
17. אי-תלות
18. פומביות הדיון
19. איסור פרסום
20. הפרעות לדיונים
21. ביזיון בית הדין
22. צו הבאה
23. רציפות הדיון
24. גביה מוקדמת של עדות
25. דרגת שופט
26. אב בית דין
27. מינוי תובע
28. פסלות שופט או דן יחיד
28א. החלפת היושב בדין משמעתי
28ב. הפסקת כהונה של שופט או דן יחיד
29. שתיקת נאשם
30. קבילות אמרה
31. פסק דין במשפט פלילי
סימן ב': דן יחיד
32. דרגת דן יחיד
33. פסק
34. חובת זימון נפגע
35. הרשעה בעבירת משמעת על פי עובדות שלא נטענו בכתב התלונה
36. הרשעה בעבירות משמעת אחדות
37. סמכות ענישה של דן יחיד
38. דחיית ביצוע עונש
39. ערר על פסק
40. סופיות פסק של רב-ניצב ושל שופט
40א. פסק חלוט
41. סמכויות קצין שיפוט בכיר הדן בערר
סימן ג': בית הדין למשמעת
42. כינון בית דין למשמעת
43. מינוי נשיא בית הדין
44. מינוי מותב בית הדין
45. בית דין למשמעת בשופט אחד
46. הרחבת סמכות
47. הכרעת הדין
48. הרשעה בעבירה על פי עובדות שלא נטענו בכתב האישום
49. הרשעה בעבירות אחדות
50. ראיות לענין העונש
51. סמכות ענישה של בית דין למשמעת
52. דחיית ביצוע עונש
53. בית דין שנחלקו בו הדעות
סימן ד': בית דין לערעורים
54. כינון בית דין לערעורים
55. מינוי נשיא בית הדין לערעורים
56. מינוי מותב בית הדין לערעורים
57. זכות ערעור
58. הגשת כתב ערעור
59. חזרה מערעור
60. דיון בערעור בפני בעלי הדין
61. סמכות בית הדין לערעורים
62. סמכות נשיא בית הדין לערעורים
63. פסק דין סופי
63א. ערעור לבית המשפט המחוזי
63א1. פסק דין חלוט
סימן ה': דרכי ענישה
64. עונש על-תנאי
65. הארכת תקופת התנאי
66. נשיאת כמה עונשים
67. מקים נשיאת עונש מחבוש
68. תנאי המחבוש
69. אמצעי ריסון ומשמעת
70. חיוב בפיצויים
71. גביית קנסות ופיצויים
סימן ו': הוראות שונות
72. ייצוג שוטר בדין משמעתי
73. נוכחות בדין
74. פיטורים עקב הליך משמעתי או פלילי
75. ביטול עונש או הקלה בו
75א. ביטול פסק או פסק חלוט וקביעת דיון חוזר
76. משפט חוזר
77. משפט חוזר
78. תקופות שלא יבואו במנין תקופת שירות ביטחון
79. אי זכאות לשכר בעד ימי היעדרות
79א. מות שוטר
80. שמירת סמכויות השר והמפקח הכללי
פרק ג': בירור קבילות שוטרים
81. הגדרות
82. כשירות נציב קבילות שוטרים ומינויו
83. פקיעת כהונה
84. העברה מכהונה
85. סגן נציב הקבילות
86. הרשאים להגיש קבילה
87. הנקבל
88. הגשת קבילה
89. נושא לקבילה
90. קבילות שאין לבררן
91. קבילות שבירורן מצריך סיבה מיוחדת
92. פתיחת הבירור
93. דרכי הבירור
94. הגשת סיוע
95. הפסקת הבירור
96. תוצאות הבירור
97. סייגים להודעה
98. זכויות וסעדים
99. חובת סודיות
100. דין וחשבון
101. אי תלותו של נציב הקבילות
פרק ד': הוראות שונות
102. חיסיון חומר תחקיר
102א. הקצאת שוטרים בתשלום לרגל אירוע או פעולה
102ב. אירוע או פעולה החייבים ברישיון
102ג. סייגים להעסקת שוטרים בתשלום
102ד. עיון חוזר בהחלטת קצין מוסמך
102ה. ועדת ערר
102ו. ייעוד תשלומים
102ז. סיוע בהפעלת סמכויות אכיפה או גבייה
103. ביצוע ותקנות
104. שינוי התוספות
105 - 111. שינוי התוספות
112. תחילה
113. הוראות מעבר

חוק המשטרה, התשס"ו-2006 1

1.   
"יוצא צבא" - כהגדרתו בחוק שירות ביטחון;
"יוצא צבא בשירות מילואים" - יוצא צבא הממלא את חובתו לשירות מילואים במשמר הגבול שבמשטרת ישראל לפי חוק שירות המילואים,התשס"ח-2008;
"יוצא צבא בשירות סדיר" - יוצא צבא הממלא את חובתו לשירות סדיר במשטרת ישראל לפי חוק שירות ביטחון;
"משרת בשירות אזרחי-ביטחוני" - מי שמשרת במשטרת ישראל בשירות אזרחי-ביטחוני כהגדרתו בחוק שירות לאומי-אזרחי, התשע"ד-2014;
"עבירת משמעת" - כמשמעותה בסעיף 5;
"קצין שיפוט" - אחד מאלה, ובלבד שהוכשר לשמש כקצין שיפוט לפי פקודות משטרת ישראל:
(1) קצין משטרה בדרגת רב–פקד ומעלה שאינו קצין שיפוט בכיר;
(2) קצין משטרה בדרגת פקד שהמפקח הכללי הסמיכו לכך בכתב;
(3) לענין שפיטת יוצא צבא בשירות מילואים - גם קצין משטרה בדרגת מפקח שהמפקח הכללי הסמיכו לכך בכתב;
"קצין שיפוט בכיר" - קצין משטרה בדרגת ניצב–משנה ומעלה;
"השר" - השר לביטחון הפנים.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
(ג) לשם הגנה על ענינו של מתלונן או נאשם בעבירת מין או בעבירה לפי החוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח-1998;
(ד) הדיון הפומבי עלול להרתיע עד מלהעיד עדות חופשית או מלהעיד בכלל.
(ג) החליט המפקח הכללי או בית דין על פי סמכותו לפי הוראות סעיף קטן (ב), על עריכת הדיון בדלתיים סגורות, רשאי הוא להרשות לאדם או לקבוצת בני אדם להיות נוכחים בעת הדיון, כולו או חלקו.
19.   
איסור פרסום
(א) (1) לא יפרסם אדם דבר על דיון המתנהל בבית דין בדלתיים סגורות אלא ברשות בית הדין, ואם המפקח הכללי הוא שהורה, לפי הוראות סעיף 18(ב)(1), על עריכת הדיון בדלתיים סגורות - לא יתיר בית דין את הפרסום כאמור אלא לאחר שהובאה לפניו עמדת המפקח הכללי לענין זה.
(2) הסתיים הדיון כאמור בפסקה (1), רשאי המפקח הכללי, אם הורה על עריכת הדיון בדלתיים סגורות לפי הוראות סעיף 18(ב)(1), או נשיא בית הדין, אם בית הדין הוא שהורה כאמור לפי הוראות סעיף 18(ב)(2), להתיר את הפרסום, אם ראה שאין עוד מניעה לעשות כן.
(ב) (1) התקיים דיון, כולו או חלקו, בדלתיים פתוחות, רשאי בית הדין לאסור כל פרסום בקשר לדיון, לרבות שם המתלונן, מסמכים שהוגשו לבית הדין, פרוטוקול הדיון, הכרעת הדין או גזר הדין, והכל אם ראה כי הדבר דרוש לשם מניעת פגיעה בביטחון המדינה, בשלומו של אדם או בדרכי פעולתה של המשטרה.
(2) הסתיים הדיון כאמור בפסקה (1), רשאי נשיא בית הדין להתיר את הפרסום, אם ראה שאין עוד מניעה לעשות כן.
(ג) המפרסם דבר שפרסומו נאסר לפי הוראות סעיף זה, דינו - מאסר שישה חודשים.
(ד) הסמכות לדון בעבירה לפי סעיף זה היא בידי בית משפט השלום.
20.   
(2) מי שיש בנוכחותו, לדעת בית הדין, כדי להרתיע עד מלהעיד עדות חופשית או מלהעיד בכלל.
(ב) ציווה בית הדין כאמור בסעיף קטן (א), רשאי הוא להתיר שימוש בכוח סביר לשם ביצוע ההרחקה, אם מצא כי הדבר נדרש, ובלבד שהזהיר את מי שציווה על הרחקתו כי בכוונתו לעשות כן.
(ג) ציווה בית הדין, לפי הוראות סעיף קטן (א), על הרחקתו של צד להליך, יובאו ההליכים לידיעתו בדרך שיורה בית הדין.
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
28א.   
28ב.   
29.   
30.   
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
(ד) ריתוק למקום השירות לתקופה שאינה עולה על חמישה ימים, ובלבד שלא יוטל ריתוק על מי שחדל להיות שוטר;
(ה) בעבירת משמעת הכרוכה בנהיגה ברכב של משטרת ישראל -פסילת רישיון נהיגה מטעם משטרת ישראל לתקופה שאינה עולה על 30 ימים;
(ו) לגבי נאשם שהוא יוצא צבא בשירות סדיר - מחבוש לתקופה שאינה עולה על שבעה ימים;
(2) היה הדן יחיד קצין שיפוט בכיר -
(א) נזיפה;
(ב) נזיפה חמורה;
(ג) קנס שאינו עולה על שכר של עשרה ימים כפי שנקבע בפקודות משטרת ישראל ואולם -
(1) לגבי נאשם שהוא יוצא צבא בשירות סדיר - קנס שאינו עולה על שליש משכר יסוד חודשי של יוצא צבא בשירות סדיר בשעת הטלת העונש;
(2) לגבי נאשם שהוא יוצא צבא בשירות מילואים - קנס שאינו עולה על כפל שכר יסוד חודשי של יוצא צבא בשירות סדיר בשעת הטלת העונש;
(2א) לגבי נאשם שהוא משרת בשירות אזרחי-ביטחוני - קנס שאינו עולה על שליש מדמי הכלכלה ליחיד של משרת בשירות אזרחי-ביטחוני;
(3) לגבי נאשם שחדל להיות שוטר ושאינו יוצא צבא בשירות סדיר, יוצא צבא בשירות מילואים או משרת בשירות אזרחי-ביטחוני - קנס שאינו עולה שליש משכר מינימום;
(ד) ריתוק למקום השירות לתקופה שאינה עולה על עשרה ימים, ובלבד שלא יוטל ריתוק על מי שחדל להיות שוטר;
(ה) בעבירת משמעת הכרוכה בנהיגה ברכב של משטרת ישראל -פסילת רישיון נהיגה מטעם משטרת ישראל לתקופה שאינה עולה על 60 ימים;
(ו) לגבי נאשם שהוא יוצא צבא בשירות סדיר - מחבוש לתקופה שאינה עולה על 35 ימים.
38.   
39.   
ערר על פסק

[תיקונים:התשס"ח (מס' 2), התשע"א]
(א) (1) שוטר שהרשיעו דן יחיד, רשאי, בתוך 15 ימים מיום שהומצא לו הפסק, להגיש ערר על הפסק ואם חויב בתשלום פיצויים לפי הוראות סעיף 70 - גם על החיוב כאמור, בדרך שקבע השר;
(2) זוכה שוטר על ידי דן יחיד בהליך משמעתי שנפתח עקב חקירה של המחלקה לחקירת שוטרים, ועדה בודקת, קצין בודק או קצין תלונות הציבור שמונה לפי פקודות משטרת ישראל, רשאי ראש אגף משאבי אנוש במשטרה או מי שהסמיך לכך להגיש ערר על הפסק, אם סבר כי יש ראיות מספיקות להוכחת אשמתו של השוטר, בתוך 15 ימים מיום שהומצא לו הפסק.
(ב) בערר ידון קצין שיפוט בכיר שדרגתו אינה נמוכה מדרגת הדן יחיד שנתן את הפסק ושמונה לכך בדרך שקבע השר.
(ג) קצין שיפוט בכיר שמונה לדון בערר רשאי לדון בו, אף אם הוגש לאחר המועד האמור בסעיף קטן (א), אם הוכח, להנחת דעתו, כי היה הצדק סביר לאיחור.
(ד) העורר רשאי לחזור בו מעררו כל עוד לא ניתנה החלטה בערר.
(ה) הוראות סעיף 28 יחולו, בשינויים המחויבים, גם לגבי מי שדן בערר.
40.   
40א.   
41.   
42.   
43.   
44.   
45.   
46.   
47.   
48.   
49.   
50.   
51.   
52.   
53.   
54.   
55.   
56.   
57.   
58.   
59.   
60.   
61.   
62.   
63.   
63א.   
(ה) מי שנתן רשות לערער רשאי אגב כך להורות על דחיית ביצוע גזר הדין; הוגשה בקשה למתן רשות לערער והרשות טרם ניתנה, רשאי נשיא בית המשפט המחוזי להורות כאמור.
(ו) על אף האמור בכל דין, תובע המופיע לפני בית המשפט המחוזי בערעור לפי סעיף זה, ילבש מדי משטרה וגלימה שחורה.
63א1.   
64.   
65.   
66.   
67.   
68.   
69.   
70.   
(ב) חיוב בפיצויים לפי סעיף זה אינו פוטר מאחריות לנזקים לפי כל דין.
71.   
(ב) קנסות ופיצויים שנגבו כאמור בסעיף קטן (א) ישולמו לקרן הכללית של המשטרה.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), חויב שוטר בדין משמעתי בתשלום פיצויים לפי הוראות סעיף 70 לאדם שניזוק עקב העבירה, ישולמו הפיצויים לאותן אדם.
72.   
73.   
74.   
75.   
75א.   
76.   77. 2
משפט חוזר

(תיקון התשע"ו)
(א) נשיא בית הדין לערעורים רשאי להורות כי בית הדין לערעורים או בית דין למשמעת שקבע לכך, יקיים משפט חוזר בפסק דין חלוט, גם אם חדל הנאשם להיות שוטר, אם ראה כי התקיים אחד מאלה:
(1) בית משפט או בית דין פסק כי ראיה מהראיות שהובאו באותו ענין יסודה היה בשקר או בזיוף, ויש יסוד להניח כי אילולא ראיה זאת היה בכך כדי לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון;
(2) הוצגו עובדות או ראיות, העשויות, לבדן או ביחד עם החומר שהיה לפני בית הדין בראשונה, לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון;
(3) אדם אחר הורשע בינתיים בביצוע אותו מעשה עבירה, ומהנסיבות שהתגלו במשפטו של אותו אדם אחר נראה כי מי שהורשע לראשונה בעבירה לא ביצע אותה;
(4) התעורר חשד של ממש כי בהרשעה נגרם לנידון עיוות דין.
(ב) הרשות לבקש משפט חוזר נתונה לנידון וכן למפקח הכללי או למי שהוא הסמיך לכך.
(ג) במשפט חוזר יהיו לבית דין כל הסמכויות הנתונות לו לפי פרק זה, פרט לסמכות להחמיר בעונש; בית הדין רשאי לתת כל צו הנראה בעיניו כדי לפצות נידון שנשא את עונשו או חלק ממנו ושהרשעתו בוטלה כתוצאה מן המשפט החוזר, או לתת כל סעד אחר.
(ד) צו לפי סעיף קטן (ג) טעון אישור של בית משפט מחוזי, ודינו, משאושר, כדין פסק דין של בית משפט שניתן בענין אזרחי.

(א) אין אדם חייב למסור, ובית דין או דן יחיד לא יקבל ראיה אם השר הביע דעתו, בתעודה חתומה בידו, כי מסירתה עלולה לפגוע בשלומו של אדם, בדרכי פעולתה של המשטרה או בענין ציבורי חשוב, או אם השר, בהסכמת שר הביטחון, הביע דעתו, בתעודה חתומה בידו, כי מסירתה עלולה לפגוע בביטחון המדינה, אלא אם כן מצא שופט של בית הדין לערעורים, על פי עתירת בעל דין המבקש גילוי הראיה, כי הצורך לגלותה לשם עשיית צדק עדיף מן הענין שיש שלא לגלותה.
(ב) הוגשה לבית דין או לדן יחיד תעודה כאמור בסעיף קטן (א), רשאי בית הדין או הדן יחיד, לפי הענין, על פי בקשת בעל הדין המבקש את גילוי הראיה, להפסיק את הדיון לתקופה שיקבע כדי לאפשר את הגשת העתירה לגילוי הראיה, ואם ראה לנכון - גם עד להחלטה בעתירה.
(ג) הוראות סעיף 46(א) לפקודת הראיות יחולו, בשינויים המחויבים, על דיון בעתירה לגילוי ראיה לפי סעיף זה.
78.   
79.   
79א.   
80.   
81.   
"סוהר" - כהגדרתו בפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב-1971, שצורף למשטרת ישראל לתקופה מוגדרת מראש ולמטרה מסוימת;
"שוטר" - לרבות יוצא צבא בשירות סדיר או יוצא צבא בשירות מילואים, אלא אם כן נאמר אחרת;
"שוטר נפגע" או "סוהר נפגע" - מי שרואה עצמו נפגע ממעשה שנעשה לגביו בעת היותו שוטר או סוהר, לפי הענין.
82.   
83.   
84.   
85.   
86.   
87.   
88.   
89.   
90.   
91.   
92.   
93.   
94.   
95.   
96.   
97.   
(ב) ראה נציב הקבילות כי הודעתו עלולה לכלול או לגלות חומר או ידיעה כאמור בסעיף קטן (א) ולא הביע כל שר את דעתו לפי סעיפים 44 או 45 האמורים באותו סעיף קטן, יבקש נציב הקבילות את חוות דעת השר הנוגע לענין לפני שימסור את הודעתו.
(ג) בהודעה על תוצאות הבירור יהיה נציב הקבילות פטור מלהודיע את ממצאיו ונימוקיו בכל אחת מאלה:
(1) כשהקבילה היתה בענין מינוי לתפקיד מסוים או העלאה בדרגה, או בענין תוכנה של חוות דעת לגבי השוטר הנפגע או הסוהר הנפגע לגבי פיטוריו מהמשטרה;
(2) כשגילוים עלול, לדעתו, לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת הקובל;
(3) כשיש לדעתו בגילוים משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין;
(4) כשיש לדעתו בגילוים כדי לפגוע בסדר הטוב או במשמעת במשטרה.
98.   
99.   
100.   
101.   
סימן א': חיסיון חומר תחקור
102.   
"פעילות מבצעית" - לרבות אימון;
"תחקיר" - בירור שנערך במשטרת ישראל, בהתאם לנהלים שהוציא המפקח הכללי או מי מטעמו, בנוגע לאירוע שהתרחש במהלך פעילות מבצעית שהיא אחת מהמפורטות להלן, או בקשר אליה:
(1) פעילות המשטרה למען שמירת ביטחון הנפש והרכוש מפני פגיעת איבה;
(2) פעילות המשטרה בתחום ביטחון המדינה;
(3) פעילות המשטרה הנערכת באזור יהודה והשומרון, בפיקודו של חייל המשרת בצבא הגנה לישראל;
(4) פעילות המשטרה לשמירת הסדר הציבורי, ובלבד שהתקיימו כל אלה:
(א) הפעילות נעשית במהלך הפרת סדר רחבת היקף ומתמשכת;
(ב) בשל הפרת הסדר קיים חשש ממשי לפגיעה בביטחון הציבור;
(ג) המפקח הכללי סבור כי יש צורך לערוך תחקיר מיידי לשם שמירה על חייו של אדם, גופו או שלומו, והיועץ המשפטי לממשלה, או מי שהוא הסמיך לענין זה, אישר עריכת תחקיר כאמור;
(5) פעילות המשטרה לשם אבטחת עד מאוים שאינו עד מוגן, כהגדרתם בחוק להגנה על עדים, התשס"ט-2008.
(ב) על אף האמור בכל דין, יחולו לענין תחקיר הוראות אלה:
(1) דברים שהושמעו בתחקיר, פרוטוקול התחקיר, כל חומר אחר שהוכן במהלכו, וכן הסיכומים, הממצאים, המסקנות וההמלצות (בסעיף זה - חומר התחקיר), לא יתקבלו כראיה במשפט, למעט במשפט פלילי בשל מסירת ידיעה כוזבת או העלמת פרט חשוב בתחקיר או בהליך משמעתי;
(2) חומר התחקיר יהיה חסוי בפני כל אדם ואולם הוא יימסר, כולו או חלקו, רק לאותם גורמים במשטרת ישראל שהתחקיר דרוש להם לצורך מילוי תפקידם; הוראות פסקה זו לא יחולו על חומר ארכיוני שזכות העיון בו הוגבלה בחוק הארכיונים, התשט"ו-1955, או לפיו, אך התקיימו כל התנאים לחשיפתו לעיון הקהל אשר נקבעו לפי החוק האמור ובלבד שעברה תקופה של עשר שנים מיום הפקדתו;
(3) חומר התחקיר לא יימסר לגוף חוקר;
(4) (א) חומר התחקיר יימסר ליועץ המשפטי לממשלה או למי שהוא הסמיך לכך, לפי בקשתו, בנוגע לאירוע מסוים או בנוגע לסוגי אירועים.
(ב) מצא היועץ המשפטי לממשלה או מי שהוא הסמיך לכך, כי חומר התחקיר מגלה חשד לביצוע עבירה, המצדיק בדיקה או חקירה על ידי גוף חוקר, רשאי הוא, לאחר שנועץ במפקח הכללי, להורות, בכתב, לגוף חוקר לפתוח בבדיקה או בחקירה.
(ג) הורה היועץ המשפטי לממשלה או מי שהוא הסמיך לכך לפתוח בבדיקה או בחקירה, יתאר בהוראתו את נסיבות האירוע שבעקבותיו נערך התחקיר, ואת הסיבות אשר בשלן עלה החשד לביצוע העבירה; ואולם לא יצורף להוראה דבר מחומר התחקיר, והיא לא תצביע על חשד כלפי אדם שהיה מעורב באירוע;
(5) (א) המפקח הכללי או מי שהוא הסמיך לכך רשאי לאשר העברת סיכום ממצאי התחקיר או חומר התחקיר, כולו או חלקו, לגוף ציבורי שהמידע דרוש לו לצורך מילוי תפקידו בלבד, וכן רשאי הוא לאשר העברת סיכום ממצאי התחקיר לאדם הנוגע בדבר; ואולם לא יועבר חומר או סיכום כאמור, אם קיים חשש כי העברתו תפגע בביטחון המדינה.
(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), חומר התחקיר או סיכום ממצאיו, לא יועבר לגוף חוקר;
(6) ועדה משותפת של ועדת הפנים ואיכות הסביבה4 ושל ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שישיבותיה חסויות, תקבל, לפי בקשתה, את חומר התחקיר.
(ג) המפרסם שם של שוטר המעורב באירוע המתברר במסגרת תחקיר, לרבות כל פרט אחר שיש בו כדי לזהותו, דינו - מאסר שישה חודשים; איסור פרסום לפי סעיף קטן זה לא יחול על העברת שם של שוטר, לרבות כל פרט אחר שיש בו כדי לזהותו, כחלק מחומר תחקיר שהועבר לפי הוראות סעיף קטן (ב).
סימן ב': העסקת שוטרים בתשלום
102א.   
102ב. 5
אירוע או פעולה החייבים ברישיון

(תיקון התשס"ח)
הוגשה לפי הוראות כל דין בקשה לקיום אירוע או לביצוע פעולה החייבים בקבלת רישיון, היתר או אישור מאת המשטרה, או נמסרה הודעה מוקדמת על הכוונה לקיים אירוע או לבצע פעולה החייבים לפי הוראות כל דין במתן הודעה כאמור, יחולו הוראות סעיף 102א.
102ג. 6
סייגים להעסקת שוטרים בתשלום

(תיקון התשס"ח)
על אף הוראות סעיפים 102א ו–102ב, לא יוקצו שוטרים בתשלום בכל אחד מאלה:
(1) אירוע ממלכתי בעל חשיבות לאומית, כפי שקבעה ועדת שרים שהממשלה הסמיכה לעניין זה, וכן כפי שייקבע בנוהלי משטרת ישראל;
(2) אסיפה או תהלוכה כהגדרתן בסעיף 83 לפקודה, וכן משמרת מחאה או הפגנה, בעניינינו בעלי אופי מדיני או ציבורי;
(3) משימה שלצורך ביצועה לא נדרשת הפעלה של סמכויות שוטר.
102ד.   
102ה.   
102ו.   
102ז.   
סימן ג': הוראות כלליות
103.   
104. 7105 - 111.   
112.   
113.   
14. גילוי, מסירה או ניסיון גילוי או מסירה, בלא קבלת רשות כדין, של דבר הנוגע למשטרה, לאדם בלתי מוסמך, שיש בהם כדי לפגוע באינטרס ציבורי חשוב, בדרכי פעולה של המשטרה או בשלומו או בפרטיותו של אדם.
15. פניה, בלא קבלת רשות כדין, אל גורם מחוץ למשטרה בכל ענין הנוגע לשירות במשטרה; לענין זה, "גורם מחוץ למשטרה" - למעט בית משפט, מבקר המדינה, נציב תלונות הציבור, נציב הקבילות, מבקר המשרד לביטחון הפנים והמחלקה לחקירת שוטרים שבמשרד המשפטים.
16. התנהגות בלתי אדיבה או נקיטת לשון גסה כלפי הציבור בעת מילוי תפקיד או כשהשוטר לבוש מדים.
17. סירוב בלתי מוצדק למלא בקשה סבירה של אדם מהציבור הבאה עקב היותו שוטר.
18. ניצול מעמד של שוטר שלא לצורך מילוי תפקיד.
19. (א) שימוש בכוח כלפי אדם במסגרת מילוי תפקיד, בלא סמכות כדין ובלא הצדק סביר, מעבר למידה הנדרשת או בניגוד לפקודות משטרת ישראל או לכל הוראה אחרת שניתנה כדין.
(ב) העמדה לדין לפי פרט זה מסורה להחלטת היועץ המשפטי לממשלה או מי שהוא הסמיך לכך.
20. עשיית אחד מאלה בהליך, בלא הצדק סביר -
(1) אי הופעה או הופעה באיחור להליך שהוזמן אליו כדין;
(2) עזיבת מקום הליך שלא ברשות;
(3) אי המצאת מסמך שנדרש כדין להמציאו;
(4) אי מתן תשובה או מתן תשובה מתחמקת או כוזבת;
(5) נקיטת לשון מעליבה או מאיימת, או גרימת הפרעה או הפסקה;
(6) פרסום דבר על דיון שהתנהל בדלתיים סגורות, או שנאסר פרסומו, שלא ברשות;
לענין פרט זה, "הליך" - דיון בבית משפט, דין משמעתי או חקירה.
21. עשיית פעולה המכוונת למנוע, לעכב, להפריע או לשבש בכל דרך שהיא את הגשתה או העברתה של קבילה לנציב הקבילות או תלונה לממונה על תלונות הציבור במשטרת ישראל.
22. הימנעות ממתן סיוע שביקשו נציב הקבילות, הממונה על תלונות הציבור במשטרת ישראל או המחלקה לחקירת שוטרים שבמשרד המשפטים, לשם בירור קבילה או תלונה, או לשם חקירה, וכן מסירת מידע כוזב במהלך בירור או חקירה כאמור, הכשלתם בדרך אחרת או ניסיון להכשלתם כאמור.
23. הימנעות ממתן סיוע שביקש קצין בודק או ועדה בודקת, שמונו לפי פקודות משטרת ישראל, לשם בדיקת ענין שמונו לבדיקתו, וכן מסירת מידע כוזב במהלך בדיקה כאמור, הכשלתה בדרך אחרת או ניסיון להכשלתה כאמור.
24. הימנעות ממתן סיוע שביקש מבקר המשרד לביטחון הפנים, לשם עריכת ביקורת, וכן מסירת מידע כוזב במהלך עריכת ביקורת כאמור, או הכשלתה בדרך אחרת.
25. הבאת שוטר או ניסיון להבאת שוטר לידי עשיית עבירת משמעת בשכנוע, בעידוד, בדרישה, בהפצרה או בכל דרך אחרת שיש בה משום הפעלת לחץ.
26. עשיית מעשה כדי לאפשר ביצוע עבירת משמעת על ידי שוטר אחר, להקל על ביצועה או לתרום בדרך אחרת ליצירת תנאים לשם עשיית העבירה או ניסיון לעשיית מעשה כאמור.
27. הטרדה מינית או התנכלות, כמשמעותן בסעיף 3 לחוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח-1998, בעת מילוי תפקיד או בקשר אליו או כשהשוטר לבוש מדים, או כשהן מכוונות כלפי שוטר אחר או כלפי אדם אחר העובד או משרת במשטרת ישראל או אצלה.
28. ניהול חקירה, בניגוד להוראות כל דין, בדרך שיש בה פגיעה ממשית בזכויות הנחקר.
29. (א) נהיגה ברכב משטרה, או נהיגה ברכב אחר כשהשוטר לבוש מדים, באחת מאלה:
(1) ברשלנות או בקלות ראש;
(2) בלי רישיון נהיגה תקף, למעט נהיגת רכב בידי מי שהיה בעל רישיון נהיגה ולא חידשו;
(3) בזמן פסילה או בניגוד לתנאי רישיון הנהיגה;
(4) כשהוא שיכור, כהגדרתו בסעיף 64ב לפקודת התעבורה.
(ב) עבירה על הוראה אחרת לפי פקודת התעבורה או עבירה אחרת הכרוכה בנהיגה ברכב, ובלבד שבוצעה בעת נהיגה ברכב משטרה או כשהשוטר לבוש מדים.
30. הפרת חובה לפי חוק שירות הציבור (הצהרת הון), התשע"ז-2016.
(2) גובה ארנונה כהגדרתו בסעיף 305 לפקודת העיריות;
(3) גובה מסים כהגדרתו בסעיף 2 לפקודת המסים (גביה);
(4) הנהלת בתי המשפט;
(5) חברת החשמל לישראל בע"מ;
(6) מקורות, חברת מים בע"מ;
(7) נתיבי הגז הטבעי לישראל בע"מ;
(8) המוסד לביטוח לאומי;
(9) משרדי הממשלה, למעט משרד הפנים;
(10) רשויות מקומיות;
(11) רשות המסים בישראל;
(12) המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות;
(13) המועצה לענף הלול.
 
אריאל שרון
 
גדעון עזרא
 
ראש הממשלה
 
השר לביטחון הפנים
משה קצב
 
ראובן ריבלין
 
נשיא המדינה
 
יושב ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2045, התשס"ו (1.1.2006), עמ' 130.
תיקונים:ס"ח 2045, התשס"ו (1.1.2006), עמ' 155;
ס"ח 2126, התשס"ח (7.1.2008), עמ' 130. הצ"ח - ממשלה 303, התשס"ז, עמ' 638;
ס"ח 2152, התשס"ח (16.4.2008), עמ' 516 [התשס"ח (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 295, התשס"ז, עמ' 584;
ס"ח 2156, התשס"ח (16.6.2008), עמ' 564 [התשס"ח (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 324, התשס"ז, עמ' 832;
ס"ח 2192, התשס"ט (16.11.2008), עמ' 115. הצ"ח - ממשלה 380, התשס"ח, עמ' 520;
ס"ח 2222, התש"ע (7.1.2010), עמ' 302. הצ"ח - ממשלה 459, התשס"ט, עמ' 34;
ס"ח 2302, התשע"א (30.6.2011), עמ' 948. הצ"ח - ממשלה 577, התשע"א, עמ' 603 (כולל מחיקת המילים "(דין משמעתי, בירור קבילות שוטרים והוראות שונות)" משמו של החוק).
ס"ח 2442, התשע"ד (19.3.2014), עמ' 393. הצ"ח - ממשלה 787, התשע"ג, עמ' 1138;
ס"ח 2566, התשע"ו (19.7.2016), עמ' 1066. הצ"ח - ממשלה 957, התשע"ו, עמ' 68;
ס"ח 2571, התשע"ו (4.8.2016), עמ' 1139 [התשע"ו (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 633, התשע"ו, עמ' 103;
ס"ח 2578, התשע"ו (16.8.2016), עמ' 1211 [התשע"ו (מס' 3)]. הצ"ח - ממשלה 995, התשע"ו, עמ' 332;
ס"ח 2584, התשע"ז (17.11.2016), עמ' 11. הצ"ח - כנסת 633, התשע"ו, עמ' 94;
ס"ח 2929, התשפ"ב (12.10.2021), עמ' 7. הצ"ח - כנסת 873, התשפ"א, עמ' 92;
ס"ח 3016, התשפ"ג (9.2.2023), עמ' 24. הצ"ח - כנסת 945, התשפ"ג, עמ' 16;
ס"ח 3064, התשפ"ג (17.7.2023), עמ' 554 [התשפ"ג (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 959, התשפ"ג, עמ' 82.
[2.] במקור פורסם סעיף 77 ללא כותרת.
[4.] בתקופת כהונתה של הכנסת ה–24 תהיינה סמכויות הוועדה נתונות לוועדת ביטחון הפנים של הכנסת (תיקון התשפ"ב).
[5.] בתקופת כהונתה של הכנסת ה–24 תהיינה סמכויות הוועדה נתונות לוועדת ביטחון הפנים של הכנסת (תיקון התשפ"ב).

מפת מסמך

פרק א': פרשנות
1. הגדרות
2. פרשנות
פרק ב': דין משמעתי
סימן א': הוראות כלליות
3. הגדרות
4. תחולת הדין המשמעתי
5. עבירה משמעת
6. העמדה לדין משמעתי
7. תחולה לפי מקום
8. יסוד נפשי בעבירת משמעת
9. ראיות וסדרי דין
10. אין אחריות משמעתית פעמיים
11. שיפוט משמעתי נוסף על משפט פלילי
12. הליך משמעתי והליך פלילי
13. שיפוט משמעתי לפי חיקוק אחר
14. הליכים משמעתיים נגד מי שחדל להיות שוטר
15. התיישנות עבירות
16. התיישנות עונשים
17. אי-תלות
18. פומביות הדיון
19. איסור פרסום
20. הפרעות לדיונים
21. ביזיון בית הדין
22. צו הבאה
23. רציפות הדיון
24. גביה מוקדמת של עדות
25. דרגת שופט
26. אב בית דין
27. מינוי תובע
28. פסלות שופט או דן יחיד
28א. החלפת היושב בדין משמעתי
28ב. הפסקת כהונה של שופט או דן יחיד
29. שתיקת נאשם
30. קבילות אמרה
31. פסק דין במשפט פלילי
סימן ב': דן יחיד
32. דרגת דן יחיד
33. פסק
34. חובת זימון נפגע
35. הרשעה בעבירת משמעת על פי עובדות שלא נטענו בכתב התלונה
36. הרשעה בעבירות משמעת אחדות
37. סמכות ענישה של דן יחיד
38. דחיית ביצוע עונש
39. ערר על פסק
40. סופיות פסק של רב-ניצב ושל שופט
40א. פסק חלוט
41. סמכויות קצין שיפוט בכיר הדן בערר
סימן ג': בית הדין למשמעת
42. כינון בית דין למשמעת
43. מינוי נשיא בית הדין
44. מינוי מותב בית הדין
45. בית דין למשמעת בשופט אחד
46. הרחבת סמכות
47. הכרעת הדין
48. הרשעה בעבירה על פי עובדות שלא נטענו בכתב האישום
49. הרשעה בעבירות אחדות
50. ראיות לענין העונש
51. סמכות ענישה של בית דין למשמעת
52. דחיית ביצוע עונש
53. בית דין שנחלקו בו הדעות
סימן ד': בית דין לערעורים
54. כינון בית דין לערעורים
55. מינוי נשיא בית הדין לערעורים
56. מינוי מותב בית הדין לערעורים
57. זכות ערעור
58. הגשת כתב ערעור
59. חזרה מערעור
60. דיון בערעור בפני בעלי הדין
61. סמכות בית הדין לערעורים
62. סמכות נשיא בית הדין לערעורים
63. פסק דין סופי
63א. ערעור לבית המשפט המחוזי
63א1. פסק דין חלוט
סימן ה': דרכי ענישה
64. עונש על-תנאי
65. הארכת תקופת התנאי
66. נשיאת כמה עונשים
67. מקים נשיאת עונש מחבוש
68. תנאי המחבוש
69. אמצעי ריסון ומשמעת
70. חיוב בפיצויים
71. גביית קנסות ופיצויים
סימן ו': הוראות שונות
72. ייצוג שוטר בדין משמעתי
73. נוכחות בדין
74. פיטורים עקב הליך משמעתי או פלילי
75. ביטול עונש או הקלה בו
75א. ביטול פסק או פסק חלוט וקביעת דיון חוזר
76. משפט חוזר
77. משפט חוזר
78. תקופות שלא יבואו במנין תקופת שירות ביטחון
79. אי זכאות לשכר בעד ימי היעדרות
79א. מות שוטר
80. שמירת סמכויות השר והמפקח הכללי
פרק ג': בירור קבילות שוטרים
81. הגדרות
82. כשירות נציב קבילות שוטרים ומינויו
83. פקיעת כהונה
84. העברה מכהונה
85. סגן נציב הקבילות
86. הרשאים להגיש קבילה
87. הנקבל
88. הגשת קבילה
89. נושא לקבילה
90. קבילות שאין לבררן
91. קבילות שבירורן מצריך סיבה מיוחדת
92. פתיחת הבירור
93. דרכי הבירור
94. הגשת סיוע
95. הפסקת הבירור
96. תוצאות הבירור
97. סייגים להודעה
98. זכויות וסעדים
99. חובת סודיות
100. דין וחשבון
101. אי תלותו של נציב הקבילות
פרק ד': הוראות שונות
סימן א': חיסיון חומר תחקור
102. חיסיון חומר תחקיר
סימן ב': העסקת שוטרים בתשלום
102א. הקצאת שוטרים בתשלום לרגל אירוע או פעולה
102ב. אירוע או פעולה החייבים ברישיון
102ג. סייגים להעסקת שוטרים בתשלום
102ד. עיון חוזר בהחלטת קצין מוסמך
102ה. ועדת ערר
102ו. ייעוד תשלומים
102ז. סיוע בהפעלת סמכויות אכיפה או גבייה
סימן ג': הוראות כלליות
103. ביצוע ותקנות
104. שינוי התוספות
105 - 111. שינוי התוספות
112. תחילה
113. הוראות מעבר
תוספת ראשונה
תוספת שניה