תאריך תצוגה: 09/02/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
1א. בקשה לקביעת זכאות לדיור ציבורי
2. חובות חברה לדיור ציבורי
3. זכות לשכירות של דייר ממשיך
3. דייר ממשיך
3א. הוראות לעניין הזכות למגורים בדירה ציבורית בעת פירוד בין בני זוג
3ב. שמירת זכויות עקב עזיבת דירה ציבורית בשל אלימות בן זוג
4. זכויות לפי החוק
5. התניה - לטובת השוכר
6. חישוב תקופות
7. מימון
8. ביצוע ותקנות

חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי, התשנ"ח-1998 1

 
1.   
"דייר ממשיך" - בן זוג של זכאי שנפטר או של זכאי שעבר להתגורר במוסד סיעודי, לרבות הידוע בציבור כבן זוגו, וכן ילדו, נכדו, הורהו או מי שהזכאי היה אפוטרופסו, ובלבד שהוא התגורר עם הזכאי בדירה הציבורית תקופה של שלוש שנים לפחות בסמוך למועד פטירת הזכאי או למועד שבו עבר הזכאי להתגורר במוסד הסיעודי;
"דירה" - חדר או מערכת חדרים המשמשים או שנועדו לשמש יחידה שלמה ונפרדת למגורים, למעט דירה המשמשת או שיועדה לשמש לדיור מוגן לקשישים או דירה במרכז קליטה;
"דירה ציבורית" - דירה שהיא בבעלות, בחכירה לדורות או בניהולה של חברה לדיור ציבורי והמשמשת להשכרה ציבורית או שהחברה לדיור ציבורי ייעדה אותה להשכרה ציבורית, לרבות דירה כאמור שהבעלות או החכירה לדורות בה משותפת לכמה חברות לדיור ציבורי;
"השכרה ציבורית" - השכרה למי שהופנה על ידי משרד הבינוי והשיכון או המשרד לקליטת העליה לחברה לדיור ציבורי לצורך שכירת דירה ציבורית;
"זכאי" - מי שמתגורר בדירה ציבורית תקופה של חמש שנים לפחות, ואין בבעלותו, או בבעלות קרובו, דירה או מקרקעין אחרים;
"חברה לדיור ציבורי" - המדינה או מי מטעמה, חברה ממשלתית, חברה עירונית או חברה בשליטה של הסוכנות היהודית לארץ ישראל או של המגבית המאוחדת לישראל, או חברה בת של כל אחת מאלה, המנהלת דירות ציבוריות;
"חברה עירונית" - כהגדרתה בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985;
"הכללים" - כללי משרד הבינוי והשיכון לעניין זכאות לדיור ציבורי;
"מוסד סיעודי" - כהגדרתו בסעיף 223 לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן - חוק הביטוח הלאומי);
"קרוב" - בן זוג, לרבות הידוע בציבור כבן זוג, וכן ילד כהגדרתו בסעיף 238 לחוק הביטוח הלאומי;
"השר" - שר הבינוי והשיכון.
1א.   
2.   
3. 2
זכות לשכירות של דייר ממשיך
(א) נפטר זכאי או עבר להתגורר במוסד סיעודי, יהיה הדייר הממשיך רשאי להמשיך ולהתגורר בדירה הציבורית עם קרוביו, ובכפוף להוראות סעיף קטן (ג) תחתום עמו החברה לדיור ציבורי על חוזה שכירות, ויראו את הדייר הממשיך כמי שבא בנעלי הזכאי לכל דבר וענין.
(ב) הוראות סעיף זה יחולו על דייר ממשיך, אם לא היתה בבעלותו, או בבעלות קרובו, דירה או מקרקעין אחרים, בחמש השנים שקדמו למועד פטירת הזכאי או למועד שבו עבר הזכאי להתגורר במוסד סיעודי, וכל עוד אין בבעלותו, או בבעלות קרובו, דירה או מקרקעין אחרים.
(ג) בתקופה של שנתיים, שתחילתן במועד פטירת הזכאי, או במועד שבו הוא עבר להתגורר במוסד סיעודי, לא יעלה שכר הדירה שישלם הדייר הממשיך על שכר הדירה שהיה משתלם על ידי הזכאי אילו המשיך להתגורר בדירה הציבורית.
(ד) השר רשאי לקבוע כי הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו, או יחולו בסייגים שיקבע, על אדם הטוען לזכות לשכירות לפי הוראות אותו סעיף קטן, במקרה שהוראות הסעיף הקטן האמור חלו כבר על דייר ממשיך, שנפטר או שעבר להתגורר במוסד סיעודי.
3. 3
דייר ממשיך

(תיקון התשס"ט)
(א) נפטר זכאי או עבר להתגורר במוסד סיעודי, לא יהיה הדייר הממשיך רשאי להמשיך ולהתגורר בדירה הציבורית עם קרוביו, והוא יפנה את הדירה הציבורית בתוך תשעה חודשים מהמועד שבו נמסרה לו הודעה מאת משרד הבינוי והשיכון, בדבר אי–זכאותו לדירה ציבורית לפי הכללים.
(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו על דייר ממשיך שמוקנית לו זכות לדירה ציבורית לפי הכללים, ויראו אותו כמי שבא בנעלי הזכאי לכל דבר ועניין; ואולם היתה לדייר ממשיך כאמור זכות לדירה ציבורית בשטח אחר מהדירה הציבורית שבה התגורר הזכאי - יפנה את הדירה הציבורית שבה התגורר, לדירה הציבורית שהוקצתה לו לפי הכללים.
3א.   
"בקשה ליישוב סכסוך" — בקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג, לפי תקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984;
"הליך לחלוקת רכוש בין בני זוג" — לרבות תביעה לפסק דין הצהרתי בדבר זכויות בני הזוג ברכוש, בקשה לאיזון משאבים בין בני זוג או בקשה לפי סעיף 11 לחוק יחסי ממון;
"התרת נישואין" — כהגדרתה בחוק יחסי ממון;
"פירוד" — אחד מאלה:
(1) התרת נישואין או שחלפו תשעה חודשים מיום שנפתח הליך להתרת נישואין;
(2) חלפו תשעה חודשים מיום שנפתח הליך בעניין חלוקת רכוש בין בני הזוג, קבלת מזונות או החזקת ילדים, לרבות בדרך של בקשה ליישוב סכסוך;
(3) ניתנה החלטה סופית בעניין החזקת ילדים;
(4) נקבע בהחלטה שיפוטית כי קיים קרע בין בני הזוג או שבני הזוג חיים בנפרד אף אם תחת קורת גג אחת במשך תקופה מצטברת של תשעה חודשים לפחות מתוך תקופה רצופה של שנה.
(ב) (1) השר יקבע הוראות לעניין הזכות למגורים בדירה ציבורית שבה מתגוררים בני זוג, בעת פירוד, שיבטיחו ככל הניתן את טובת ילדי בני הזוג, תוך איזון ראוי בין טובתם לבין זכותו למגורים בדירה ציבורית של בן זוג עם מוגבלות, אם קיימת.
(2) תקנות לפי פסקה (1) יותקנו בהסכמת שר הרווחה והשירותים החברתיים ושר המשפטים, ובאישור ועדה משותפת של ועדת הפנים והגנת הסביבה והוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת.
(ג) הקביעה מי מבני הזוג זכאי למגורים בדירה ציבורית לא תקים לבן הזוג המפונה מהדירה זכות לפיצוי כלפי בן הזוג הזכאי למגורים כאמור, ואולם אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מזכותו של בן הזוג המפונה מהדירה לסיוע לפי כל דין .
(ד) זכות למגורים בדירה ציבורית אינה ניתנת להעברה או לוויתור כלפי בן זוג, לרבות בן זוג לשעבר, ואינה ניתנת לאיזון במסגרת איזון משאבים בין בני הזוג או לחלוקה.
3ב.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
(ב2) בחוק תקציב שנתי, כהגדרתו בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ייקבע תקציב שנתי בסכום של 5 מיליון שקלים חדשים למימון התקנת דודי שמש בהתאם להוראות סעיף זה.
(ב3)4 השר, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, יקבע אמות מידה למתן קדימות בהתקנת דודי שמש בהתאם להוראות סעיף זה.
(ג) תקנות לפי חוק זה למעט לפי סעיף 2(ה), טעונות אישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

 
בנימין נתניהו
 
בנימין נתניהו
 
ראש הממשלה
 
שר הבינוי והשיכון
עזר ויצמן
 
דן תיכון
 
נשיא המדינה
 
יושב ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 1677, התשנ"ח (26.7.1998), עמ' 278.
תיקונים:ס"ח 1786, התשס"א (4.4.2001), עמ' 232;
ס"ח 2102, התשס"ז (5.7.2007), עמ' 380. הצ"ח - כנסת 149, התשס"ז, עמ' 170;
ס"ח 2203, התשס"ט (23.7.2009), עמ' 216. הצ"ח - ממשלה 436, התשס"ט, עמ' 348;
ס"ח 2334, התשע"ב (23.1.2012), עמ' 155. הצ"ח - כנסת 393, התשע"א, עמ' 194;
ס"ח 2519, התשע"ו (31.12.2015), עמ' 324. הצ"ח - כנסת 593, התשע"ה, עמ' 107;
ס"ח 2548, התשע"ו (7.4.2016), עמ' 752 [התשע"ו (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 584, התשע"ה, עמ' 32;
ס"ח 3016, התשפ"ג (9.2.2023), עמ' 21. הצ"ח - כנסת 945, התשפ"ג, עמ' 16.
[2.] הוראות נוסח זה של סעיף 3 הוחלפו בתיקון התשס"ט בנוסח המופיע במסמך זה מייד אחריו. עם זאת נקבע כי הוראותיו של סעיף 3 בנוסח זה ימשיכו לחול על מי שביום 1.8.2009 התגורר עם זכאי בדירה ציבורית אם התגורר כאמור במשך ארבע שנים לפחות, בין אם קודם למועד האמור ובין אם לאחריו, וברציפות, עד למועד שבו נפטר הזכאי או עבר למוסד סיעודי, ובלבד שהיה אחד המנויים בהגדרה "דייר ממשיך" במהלך התקופה האמורה.
[3.] הוראות נוסח זה של סעיף 3 החליפו את הנוסח הקודם המופיע במסמך זה לפניו, וזאת החל מיום 15.7.2009. יחד עם זאת נקבע כי הוראות הסעיף הקודם ימשיכו לחול על דיירים מסוימים (ראו הערה בנוסח הסעיף הקודם). לגבי נוסח זה נקבע כי הוראותיו יחולו גם על מי שביום 1.8.2009 היה דייר ממשיך ולא מוקנית לו זכות לדירה ציבורית לפי הכללים, אלא אם כן עד המועד האמור התגורר ברציפוצ בדירה הציבורית, עם הזכאי או כדייר ממשיך, במשך ארבע שנים לפחות.
[4.] שר הבינוי והשיכון יביא תקנות ראשונות לפי סעיף 8(ב3) לחוק לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, בתוך 60 ימים מיום 5.7.2007.

מפת מסמך

1. הגדרות
1א. בקשה לקביעת זכאות לדיור ציבורי
2. חובות חברה לדיור ציבורי
3. זכות לשכירות של דייר ממשיך
3. דייר ממשיך
3א. הוראות לעניין הזכות למגורים בדירה ציבורית בעת פירוד בין בני זוג
3ב. שמירת זכויות עקב עזיבת דירה ציבורית בשל אלימות בן זוג
4. זכויות לפי החוק
5. התניה - לטובת השוכר
6. חישוב תקופות
7. מימון
8. ביצוע ותקנות