תאריך תצוגה: 22/01/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרה
2. הגדרות
3. עדכון סכומים
פרק ב': הסדרת פעילות ספקים וקמעונאים
סימן א': פעולות אסורות
4. רשימת ספקים גדולים וקמעונאים גדולים
5. איסור התערבות של ספק
6. איסור התערבות של קמעונאי
7. איסורים נוספים לגבי ספקים גדולים וקמעונאים גדולים
8. תמחור אסור וקשירה אסורה
8א. איסור מיזוג חברות
8ב. ערר על החלטת הממונה בבקשה לפטור מאיסור מיזוג חברות
ערר על החלטת הממונה בבקשה לפטור מאיסור מיזוג חברות
9. סמכות למתן הוראות לקמעונאי גדול המוכר מצרכים של ספק גדול
10. הוראות לעניין הקצאת שטחי מדף לספקים גדולים מאוד - הוראת שעה
11. סמכות לתת הוראות לקמעונאי המוכר מצרכי מותג פרטי
12. חובות דיווח - ספק גדול וקמעונאי גדול
13. חוות דעת מקדמיות
סימן ב': תחרות גאוגרפית של קמעונאים
14. הגדרות
15. הגדרת אזור ביקוש וקבוצת תחרות לחנות גדולה של קמעונאי גדול
16. השיעור המחושב לחנות גדולה של קמעונאי גדול
17. פתיחת חנות נוספת באזור ביקוש
18. ערר על החלטת הממונה בבקשה לפתיחת חנות גדולה
19. צו מכירה - הוראת שעה
20. איסור על הסדר במקרקעין
21. חובת דיווח של קמעונאי גדול על חנות גדולה
סימן ג': אכיפה, עונשין ועיצומים כספיים
22. חיפוש, תפיסות, חקירות ומסירת מידע
23. עונשין - פרק ב'
24. עונשין לעניין אי–מסירת מידע
25. אחריות נושאי משרה
26. הגנה לעובדים ולמורשים
27. עיצומים כספיים - פרק ב'
28. דרך הטלת
פרק ג': שקיפות מחירים
סימן א': פרסום לציבור
29. הגדרות - פרק ג'
30. פרסום של מחירי מצרכים באמצעים אלקטרוניים
30א. חובת דיווח - קמעונאי גדול
31. עונשין - פרק ג'
32. סמכויות הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן
סימן ב': עיצום כספי
33. עיצום כספי - פרק ג'
34. הפרה בנסיבות מחמירות
35. הודעה על כוונת חיוב
36. זכות טיעון
37. החלטת הממונה
38. סכומים מופחתים
39. סכום מעודכן של העיצום הכספי
40. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
41. המועד לתשלום העיצום הכספי
42. הפרשי הצמדה וריבית
סימן ג': התראה מינהלית
43. התראה מינהלית
44. בקשה לביטול התראה מינהלית
45. הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה
סימן ד': הוראות כלליות
46. ערעור
47. פרסום
48. שמירת אחריות פלילית
פרק ד': תיקונים עקיפים והוראות שונות
49. תיקון חוק הגנת הצרכן - מס' 38
50. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים - מס' 88
51. שמירת דינים
52. ביצוע ותקנות
53. תחילה ותקנות
54. תקנות ראשונות לפי חוק הגנת הצרכן
55. סייג לתחולה והוראות מעבר לעניין אזורי ביקוש
56. דיווח לכנסת

חוק קידום התחרות בענף המזון, התשע"ד2014- 1

1.   
2.   
"הסכם" - לרבות הסדר;
"חוק התחרות הכלכלית" - חוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988;
"זכות בתאגיד" - כל אחת מאלה:
(1) בעלות במניה, החזקה בה או זכות להורות על מכירתה;
(2) זכות להצביע באסיפה הכללית של חברה או באורגן מקביל לאסיפה כללית של תאגיד אחר, או זכות להורות כיצד להצביע באסיפה כללית או באורגן כאמור;
(3) זכות למנות דירקטור, ובתאגיד שאינו חברה - זכות למנות בעל תפקיד דומה; לעניין זה יראו את מי שמינה דירקטור או בעל תפקיד דומה כבעל הזכות למנותו;
(4) זכות למנות מנהל כללי;
(5) זכות להשתתף ברווחי התאגיד;
(6) זכות לחלוק ביתרת נכסי התאגיד לאחר סילוק חובותיו בעת פירוקו;
(7) כל זכות שתוכנה כתוכן זכות כאמור בפסקאות (1) עד (6), אף אם תוארה שונה;
"חנות" - מקום לממכר קמעונאי של מזון ומוצרי צריכה, לרבות חנות מקוונת, ובלבד שמתקיימים לגביו כל התנאים המפורטים להלן, ויראו לעניין זה כמה נקודות מכירה כחנות אחת אם קמעונאי אחד מחזיק בהן במתחם אחד:
(1) כל אלה נמכרים בו דרך קבע: ירקות ופירות טריים, חלב ומוצריו, ומוצרי ניקיון;
(2) יותר ממחצית ממחזור המכירות בו הוא ממכירת מזון;
"חנות גדולה" - חנות ששטח המכירה שלה הוא לפחות 250 מ"ר, למעט חנות מקוונת;
"מחזור מכירות" - ערך מכירות לפי דוחות כספיים מבוקרים, בלא מס ערך מוסף ובלא מס קנייה, ולעניין חברה שיש לה חברות–אם או חברות–בת - לפי הדוחות הכספיים המאוחדים; לעניין זה -
"חברה–אם" - חברה השולטת בחברה אחרת;
"חברה–בת" - חברה שחברה אחרת שולטת בה;
"מצרך" - מזון וכל מוצר אחר הנמכר בחנות, למעט מוצרי חשמל, מוצרי טקסטיל, ציוד משרדי, כלי בית, ספרים ועיתונים;
"מצרך חדש" - מצרך שלא סופק בישראל במשך השנה שקדמה לתחילת אספקתו (בהגדרה זו - השנה הקודמת), וכל עוד לא עברה שנה מתחילת האספקה; לעניין זה, לא יראו כמצרך חדש מצרך שאינו שונה מהותית ממצרך אחר שנמכר לצרכנים בשנה הקודמת, ובכלל זה שינוי באריזה, לרבות בגודלה, בצורתה או בחזותה או שינוי לא מהותי בהרכב המצרך;
"מצרך מותג פרטי" - מצרך הנושא שם מסחרי, סימן מסחר, סמל, כיתוב מיוחד, עיצוב גרפי או סימנים ייחודיים אחרים שניתן לזהותו עם קמעונאי גדול או קמעונאים גדולים;
"מצרכים תחליפיים" - הקבוצה המצומצמת של מצרכים שהם תחליפים ישירים ומשמעותיים בעיני הצרכן למצרך אחר;
"ספק" - מי שמספק לקמעונאי, או באמצעות קמעונאי, במישרין או באמצעות מפיץ, מצרכים, ובכלל זה מצרכי מותג פרטי, לרבות מפיץ של מצרכים כאמור, וכן כל אדם קשור לאלה;
"ספק גדול" - ספק שמחזור המכירות שלו לקמעונאים, או באמצעות קמעונאים, בישראל, בשנת הכספים הקודמת, עלה על 333,234,264.03 2 שקלים חדשים, או ספק שהוא בעל מונופולין כמשמעותו בסעיף 26 לחוק התחרות הכלכלית, לגבי מצרך מסוים שבשלו הוכרז מונופולין;
"קמעונאי" - אדם המחזיק בחנות, וכן כל אדם קשור אליו;
"קמעונאי גדול" - כל אחד מאלה:
(1) קמעונאי המחזיק בשלוש חנויות לפחות שמחזור המכירות הכולל של חנויותיו, בשנת הכספים הקודמת, עולה על 277,695,220.03 2 שקלים חדשים; לעניין זה, "מחזור מכירות" - לרבות מחזור המכירות של מצרכים שספק מכר בחנות של הקמעונאי;
(2) קמעונאי המחזיק בחנות מקוונת שמחזור המכירות הכולל שלו בישראל מהחנות המקוונת, ואם הוא מחזיק גם בחנות שאינה מקוונת, אחת או יותר - יחד עם הכנסותיו ממנה וממצרכים שספק מכר בחנות של הקמעונאי, בשנת הכספים הקודמת, עולה על 250 מיליון שקלים חדשים;
"קרוב" - בן זוג וכן אח, הורה, הורה הורה, צאצא או צאצא של בן הזוג, או בן זוגו של כל אחד מאלה;
"שליטה" - היכולת לכוון, במישרין או בעקיפין, פעילותו של תאגיד; בלי לגרוע מכלליות האמור, חזקה על אדם שהוא בעל שליטה בתאגיד -
(1) אם הוא מחזיק ביותר ממחצית הזכות להצביע באסיפה הכללית של חברה או באורגן מקביל לאסיפה כללית של תאגיד אחר, או מהזכות למנות דירקטורים בחברה או מהזכות למנות בעלי תפקידים דומים בתאגיד שאינו חברה;
(2) אם הוא מחזיק בזכות למנות בתאגיד מנהל כללי;
(3) אם הוא מחזיק ביותר משלושים אחוזים מזכות בתאגיד, ואין אדם אחר המחזיק יותר ממחצית מאותה זכות;
(4) אם הוא מחזיק ביכולת למנוע קבלת החלטה עסקית מהותית בתאגיד, זולת אם יכולת זו נובעת מהסכם בדבר הלוואה שנתן תאגיד בנקאי במהלך עסקיו הרגילים, או אם היא ניתנה לצורך הגנת מיעוט מקובלת בתאגיד; וכן חזקה על אדם הנהנה בנאמנות שהוא בעל שליטה בנכסיה, למעט אם הוא מחזיק ביחידה בקרן נאמנות שחל עליה חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994;
"השר" - שר הכלכלה.
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
(ג1)3 ספק גדול לא יתנה מתן הנחה לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה, בעבור מצרך ממצרכיו, במישרין או בעקיפין, בכסף או בשווה כסף, ברכישת מצרך אחר של אותו ספק גדול (בסעיף זה — הנחה אסורה).
(ג2)3 קמעונאי גדול לא יהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחה אסורה.
(ד) ספק לא יעביר תשלומים לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה, בכסף או בשווה כסף, וקמעונאי גדול לא יקבל תשלומים כאמור; אין באמור כדי לאסור על ספק להוזיל, בכפוף להוראות חוק זה, מחיר יחידת מצרך שהוא מספק לקמעונאי הגדול; הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על כל אחד מאלה:
(1) תשלומים מספק לקמעונאי גדול כנגד החזר מצרכים שסיפק לקמעונאי הגדול;
(2) תשלומים שאינם חלק מהתנאים המסחריים ביחס לרכישת מוצרי הספק על ידי הקמעונאי הגדול, ובכלל זה פיצויים לפי כל דין;
(3) תשלומים על פי הסדר שלפיו הספק מוכר את מצרכיו ישירות לצרכן, באמצעות הקמעונאי הגדול, בתמורה לתשלום לקמעונאי הגדול.
(ה) בסעיף זה -
"סל מצרכים" - מצרכים שמחירם מושפע ממכירתם יחד או שמוצעים למכירה במחיר כולל;
"עלות שולית של אספקת מצרך" - השינוי בעלות הכוללת של ייצור או של רכישת מצרך, שיווקו והפצתו על ידי הספק, כתוצאה מאספקת יחידה נוספת של המצרך על ידי הספק.
8א. 4
איסור מיזוג חברות

(תיקון התשפ"ג)
(א) בסעיף זה —
"חברה" — כהגדרתה בחוק התחרות הכלכלית;
"מיזוג חברות" — כהגדרתו לפי חוק התחרות הכלכלית.
(ב) על אף האמור בפרק ג' לחוק התחרות הכלכלית, לא יתמזגו חברות שאחת מהן היא ספק שמחזור המכירות הקובע שלו עלה על 307,476,374 שקלים חדשים, והשנייה היא ספק שמחזור המכירות הקובע שלו עלה על 30 מיליון שקלים חדשים; בסעיף קטן זה, "מחזור מכירות קובע" — מחזור מכירות לקמעונאים או באמצעות קמעונאים, במישרין או באמצעות מפיץ, לרבות מצרכי מותג פרטי והפצה של מצרכים אלה, בישראל בשנת 2021.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), הוראות אותו סעיף קטן לא יחולו על מיזוג חברות שקיבל את אישור הממונה בכתב ולפיו מתקיימים בו אחד מהתנאים האלה:
(1) מיזוג החברות אינו צפוי להשפיע כלל על התחרות בישראל;
(2) במיזוג החברות מתקיימים כל אלה:
(א) אחת החברות עתידה לחדול מפעילות עסקית אם לא יתקיים מיזוג החברות כאמור;
(ב) אין חברה אחרת שעשויה לרכוש את החברה שעתידה לחדול מפעילות עסקית, שמיזוג עימה עדיף לתחרות בישראל;
(ג) התועלת לתחרות בישראל ממיזוג החברות עולה על התועלת מאי-מיזוג כאמור.
(ד) כל אחת מהחברות כאמור בסעיף קטן (ב) המבקשת להתמזג וסבורה כי מתקיים במיזוג החברות בינה ובין החברה השנייה כאמור בסעיף קטן (ב) אחד מהתנאים כאמור בסעיף קטן (ג), רשאית להגיש לממונה בקשה מנומקת לקבלת אישור הממונה כאמור בסעיף קטן (ג) (בסעיף זה — בקשה).
(ה) החלטת הממונה בבקשה תינתן בתוך 60 ימים מיום הגשת הבקשה; במניין הימים לא יובא בחשבון הזמן שחלף מהמועד שבו דרש הממונה פרטים נוספים הדרושים לו לבדיקת הבקשה ועד לקבלתם.
(ו) מצא הממונה כי בדיקת בקשה מצדיקה את הארכת התקופה הקבועה בסעיף קטן (ה), רשאי הוא להאריכה בתקופה נוספת של 30 ימים, מטעמים מיוחדים ובהחלטה מנומקת בכתב שימסור לצדדים.
(ז) החלטת הממונה בבקשה תפורסם באתר האינטרנט.
(ח) אין באישור הממונה לפי סעיף זה כדי לפטור את החברות המבקשות להתמזג מלהגיש הודעת מיזוג לפי הוראות פרק ג' לחוק התחרות הכלכלית, אלא אם כן החליט הממונה אחרת, בהחלטה מנומקת בכתב.
8ב. 5  
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
"בקשה" - בקשה לפתיחת חנות גדולה, שהוגשה לפי סעיף 17(ב);
"השיעור המחושב" , של חנות גדולה של קמעונאי גדול - השיעור שחישב לה הממונה לפי סעיף 16(א);
"קבוצת תחרות" , של חנות גדולה של קמעונאי גדול - קבוצת החנויות שהגדיר הממונה לגבי אותה חנות גדולה לפי סעיף 15(ב);
"קמעונאי גדול" - כל אחד מאלה:
(1) קמעונאי גדול כהגדרתו בסעיף 2;
(2) קמעונאי המחזיק בחנות גדולה אחת לפחות שמחזור המכירות שלה, בשנת הכספים הקודמת, עלה על 100 מיליון שקלים חדשים וכל אדם קשור אליו; לעניין זה, "מחזור מכירות" - לרבות מחזור המכירות של מצרכים שספק מכר בחנות גדולה של קמעונאי כאמור.
15.   
16.   
17.   
(ב1)6 על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), קמעונאי גדול לא יידרש לקבל את אישור הממונה לפתיחת חנות גדולה נוספת באזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ-50%, אם בכל אחד מששת החודשים שקדמו למועד פתיחת החנות הגדולה, 55% או יותר מהיקף המכירות של המצרכים שמכר הקמעונאי הגדול, בישראל, לא היו של מצרכים שסופקו לקמעונאי הגדול בידי ספקים גדולים הנכללים ברשימה כאמור בפרק ב' (בסעיף זה — האחוז הקובע).
(ב2)6 על אף האמור בסעיף קטן (ב1), האחוז הקובע יעלה בנקודת אחוז אחת בכל שנת כספים ב-1 בינואר באותה שנה; הממונה יפרסם באתר האינטרנט הודעה על האחוז הקובע המעודכן לפי סעיף זה.
(ג) הממונה לא יאשר בקשה לגבי אזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 30% אך נמוך מ–50%, אלא אם כן מצא שאין חשש סביר שפתיחת החנות תגרום לפגיעה בתחרות.
(ד) הממונה לא יאשר בקשה לגבי אזור ביקוש שהשיעור המחושב בו כאמור בהודעה בדבר אזורי ביקוש עולה על 50%, אלא אם כן מצא כי קיימת ודאות קרובה לכך שפתיחת החנות לא תגרום לפגיעה בתחרות.
(ה) הממונה ייתן את החלטתו בדבר אישור הבקשה, בתנאים או בלא תנאים, או בדבר התנגדותו לבקשה, בתוך 90 ימים מיום הגשת הבקשה; במניין הימים האמורים לא יובא בחשבון הזמן שחלף מהמועד שבו דרש הממונה פרטים נוספים הדרושים לו לבדיקת הבקשה, ועד לקבלתם.
(ו) החלטות הממונה בבקשות לפי סעיף זה יפורסמו באתר האינטרנט.
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
(1) ספק שהכתיב או המליץ לקמעונאי או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 5, בניגוד להוראות אותו סעיף;
(2) קמעונאי שהכתיב או המליץ לספק או התערב בדרך אחרת אצל ספק בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 6, בניגוד להוראות אותו סעיף;
(3) ספק גדול שעסק בסידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, או הכתיב, המליץ או התערב בדרך אחרת בעניין סידור מצרכים כאמור, בניגוד להוראות סעיף 7(א)(1);
(4) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו, בניגוד להוראת סעיף 7(א)(2);
(5) ספק גדול שהכתיב או המליץ לקמעונאי או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3) בניגוד להוראות אותו סעיף;
(6) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3), בניגוד להוראת סעיף 7(א)(4);
(7) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה או ספק גדול שהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול הנכלל ברשימה או עם מפיץ, שתוצאתו היא תמחור אסור, בניגוד להוראות סעיף 8(א);
(8) ספק גדול שהתנה מכירת מצרך ממצרכיו לקמעונאי ברכישת מצרך אחר של אותו ספק גדול, בניגוד להוראות סעיף 8(ג);
(8א)7 ספק גדול שהתנה מתן הנחה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג1);
(8ב)7 קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול שנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחה אסורה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג2);
(9) ספק שהעביר תשלומים לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה, בניגוד להוראות סעיף 8(ד);
(10) קמעונאי גדול שקיבל תשלומים מספק, בניגוד להוראות סעיף 8(ד);
(10א) חברה שעשתה מעשה שיש בו משום מיזוג מלא או חלקי, בניגוד להוראות סעיף 8א;
(11) קמעונאי גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 9;
(12) קמעונאי גדול שהקצה שטח מדף בשיעור העולה על 50% משטחי המדף, או בשיעור אחר שקבע הממונה לפי סעיף 10, למצרכים שמספק לו ספק גדול מאוד, בניגוד להוראות אותו סעיף;
(13) קמעונאי גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 11;
(14) קמעונאי גדול שפתח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש הנכלל בהודעה בדבר אזורי ביקוש בלא קבלת אישור או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות סעיף 17(א);
(15) קמעונאי גדול שקיבל מהממונה הודעה בדבר אזורי ביקוש, והיה צד להסדר שעניינו, מטרתו או תוצאתו הגבלת קמעונאים אחרים בעניינים המנויים בסעיף 20, בניגוד להוראות אותו סעיף.
(ב) היתה עבירה כאמור בסעיף קטן (א) עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף שהוא פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(ג) לחוק העונשין ((להלן - קנס נוסף) לכל יום שבו נמשכת העבירה.
(ג) נעברה העבירה בידי תאגיד, דינו - כפל הקנס הקבוע בסעיף קטן (א) או הקנס הנוסף, לפי העניין.
24.   
מי שלא מסר ידיעה, מסמך, פנקס או תעודה אחרת, בהתאם לדרישת הממונה או דרישת מי שהממונה הסמיך לכך, לפי סעיף 46(ב) לחוק התחרות הכלכלית מכוח הוראת סעיף 22, דינו - מאסר שנה או קנס שהוא פי עשרה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, וקנס נוסף לכל יום שבו נמשכת העבירה; אם הוא תאגיד - כפל הקנס או הקנס הנוסף, לפי העניין.
25.   
26.   
27. 8
עיצומים כספיים - פרק ב'

(תיקונים: התשע"ט, התשפ"ג)
(א) הפר ספק או קמעונאי הוראה מההוראות המפורטות להלן, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בסכום של עד 1,117,300 שקלים חדשים; היה המפר תאגיד והיה לו, בשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור מכירות בסכום העולה על 10 מיליון שקלים חדשים, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של עד 8% ממחזור המכירות כאמור, ובלבד שסכום העיצום הכספי לא יעלה על 40,423,080 שקלים חדשים:
(1) ספק שהכתיב או המליץ לקמעונאי או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 5, בניגוד להוראות אותו סעיף;
(2) קמעונאי שהכתיב או המליץ לספק או התערב בדרך אחרת אצל ספק בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 6, בניגוד להוראות אותו סעיף;
(3) ספק גדול שעסק בסידור מצרכים בחנות של קמעונאי גדול הנכלל ברשימה, או הכתיב, המליץ או התערב בדרך אחרת בעניין סידור מצרכים כאמור, בניגוד להוראות סעיף 7(א)(1);
(4) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לסידור מצרכים בחנותו, בניגוד להוראות סעיף 7(א)(2);
(5) ספק גדול שהכתיב או המליץ לקמעונאי או התערב בדרך אחרת אצל קמעונאי בעניין מהעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3), בניגוד להוראות אותו סעיף;
(6) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה הנוגע לעניינים האמורים בסעיף 7(א)(3), בניגוד להוראות סעיף 7(א)(4);
(7) קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול הנכלל ברשימה או ספק גדול שהיה צד להסדר עם קמעונאי גדול הנכלל ברשימה או עם מפיץ, שתוצאתו היא תמחור אסור, בניגוד להוראות סעיף 8(א);
(8) ספק גדול שהתנה מכירת מצרך ממצרכיו לקמעונאי ברכישת מצרך אחר של אותו ספק גדול, בניגוד להוראות סעיף 8(ג);
(8א)9 ספק גדול שהתנה מתן הנחה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג1);
(8ב)9 קמעונאי גדול שהיה צד להסדר עם ספק גדול שנכלל ברשימה, שתוצאתו היא הנחה אסורה, בניגוד להוראות סעיף 8(ג2);
(9) ספק שהעביר תשלומים לקמעונאי גדול הנכלל ברשימה בניגוד להוראות סעיף 8(ד);
(10) קמעונאי גדול שקיבל תשלומים מספק בניגוד להוראות סעיף 8(ד);
(10א) חברה שעשתה מעשה שיש בו משום מיזוג מלא או חלקי, בניגוד להוראות סעיף 8א;
(11) קמעונאי גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 9;
(12) קמעונאי גדול שהקצה שטח מדף בשיעור העולה על 50% משטחי המדף או בשיעור אחר שקבע הממונה לפי סעיף 10, למצרכים שמספק לו ספק גדול מאוד, בניגוד להוראות אותו סעיף;
(13) קמעונאי גדול שלא מילא אחר הוראות שנתן לו הממונה, לפי הוראות סעיף 11;
(14) קמעונאי גדול שפתח חנות גדולה נוספת באזור ביקוש הנכלל בהודעה בדבר אזורי ביקוש בלא קבלת אישור או שלא בהתאם לתנאי האישור, בניגוד להוראות 17(א);
(15) קמעונאי גדול שקיבל מהממונה הודעה בדבר אזורי ביקוש, והיה צד להסדר שעניינו, מטרתו או תוצאתו הגבלת קמעונאים אחרים בעניינים המנויים בסעיף 20, בניגוד להוראות אותו סעיף.
(ב) הפר אדם דרישה למסור ידיעות, מסמכים, פנקסים או שאר תעודות, שניתנה לפי סעיף 46(ב) לחוק התחרות הכלכלית מכוח הוראת סעיף 22 לחוק זה, או את חובת הדיווח הקבועה בסעיף 12 או 21 רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בסכום של עד 10 335,190 שקלים חדשים; היה המפר תאגיד והיה לו, בשנה שקדמה לשנת הכספים שבה בוצעה ההפרה, מחזור מכירות בסכום העולה על 10 מיליון שקלים חדשים, רשאי הממונה להטיל עליו עיצום כספי בשיעור של עד 3% ממחזור המכירות כאמור, ובלבד שסכום העיצום לא יעלה על 10 8,938,390 שקלים חדשים.
28.   
29.   
"מצרך" 11 - מזון וכל מוצר אחר הנמכר בחנות, למעט מוצרי חשמל, מוצרי טקסטיל, מוצרי הלבשה והנעלה, מוצרי אופטיקה, תכשיטים, ארנקים, תיקים, צעצועים, ציוד משרדי, כלי בית, ספרים, עיתונים, בשמים, מוצרי איפור ותכשירים;
"קמעונאי גדול" 12 - קמעונאי גדול כהגדרתו בסעיף 2, ובלבד שאם הוא מחזיק חנויות שאינן מקוונות - שטח המכירה הממוצע שלהן עולה על 120 מ"ר;
"תכשיר" 13 - כהגדרתו בפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א-1981 (להלן - פקודת הרוקחים);
"תמרוק" 13 - כהגדרתו בסעיף 55א לפקודת הרוקחים.
30.   
(ב) הפרסום ייעשה בקובץ בשפה קריאת מחשב כהגדרתה בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995, ובאופן שתתאפשר, בין השאר, השוואה עדכנית שוטפת של מחירי מצרכים וסלי מצרכים בחנויותיו ובחנויותיהם של קמעונאים גדולים אחרים; קמעונאי גדול יעביר לממונה את כתובת אתר האינטרנט שבה מפורסם הקובץ, והממונה יפרסם באתר האינטרנט של הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן הפניות לכל אתרי האינטרנט שבהם מפורסמים קבצים כאמור.
(ג) הממונה רשאי לפטור קמעונאי גדול מהחובה לפרסם מחירים כאמור בסעיף קטן (א) לגבי חנות מחנויותיו, לתקופה מסוימת ובתנאים שיקבע, אם מצא שאין באפשרותו לפרסם את המחירים לגבי אותה חנות בהתאם להוראות אותו סעיף קטן.
(ד) בלי לגרוע מהוראות חוק הגנת הצרכן, פרסום לפי סעיף זה יכלול, בין השאר, מידע בעניינים המפורטים להלן, וכן כל מידע נוסף הנדרש לשם ביצוע השוואת המחירים, והכול כפי שיקבע השר באישור שר האוצר:
(1) רשימת המצרכים הנמכרים בחנות בדרך כלל או בתקופה קבועה בשנה, והיו במלאי החנות סמוך לזמן הפרסום;
(2) מחירי המצרכים, לרבות המחירים לסוגי צרכנים שונים;
(3) כל מכירה מיוחדת כהגדרתה בסעיף 8 לחוק הגנת הצרכן, לרבות מבצעים והנחות ובכלל זה תנאיהם ומועדי פקיעתם;
(ה) כל אדם רשאי לגשת לפרסום, למידע ולנתונים הכלולים בו לפי סעיפים קטנים (א) ו–(ד), ולהשתמש בהם, באופן חופשי ובלא תמורה, לצרכים פרטיים או מסחריים; השר, באישור שר האוצר, רשאי לקבוע הוראות להבטחת ביצוען של הוראות סעיף קטן זה.
(ו) השר, באישור שר האוצר, יקבע הוראות בדבר אופן הפרסום, הנתונים שיפורסמו, תדירות עדכון הפרסום, גישה אליו וכן כל הוראה אחרת הנדרשת לביצוען של הוראות סעיף זה.
30א. 14
חובת דיווח - קמעונאי גדול

(תיקון התשע"ז)
(א) קמעונאי גדול ידווח לממונה, אחת לשנה, על החנויות שהוא מחזיק בהן, מחזור המכירות השנתי של כל חנות ומחזור המכירות השנתי של סך המצרכים המפורטים בפסקה (1) להגדרה "חנות" שבסעיף 29.
(ב) חובת הדיווח לפי סעיף קטן (א) לא תחול על קמעונאי גדול שחלה עליו חובת דיווח לפי סעיף 12.
(ג) השר יקבע הוראות לעניין פרטי הדיווח לפי סעיף זה והמועדים למסירתם.
31.   
(1) לא פרסם את המחיר הכולל העדכני של מצרך שהוא מוכר, באופן האמור בסעיף 30(א), (ב) ו–(ו) או לא פרסם מידע בעניין שיש לפרסמו לפי סעיף 30(ד), בניגוד להוראות לפי הסעיפים האמורים;
(2) פרסם מידע שיש בו כדי להטעות לקוח, לרבות פרסום מצרך ברשימת המצרכים הנמכרים בחנות בדרך כלל או בתקופה קבועה בשנה, אשר לא היה במלאי החנות סמוך לזמן הפרסום, בניגוד להוראות סעיף 30(ד)(1).
32.   
בלי לגרוע מהוראות סעיף 31, יראו עבירה לפי פרק זה גם כעבירה לפי חוק הגנת הצרכן, ולממונה יהיו נתונות, לעניין עבירות לפי פרק זה, כל הסמכויות שיש לו לפי פרקים ה' ו–ו' לחוק הגנת הצרכן.
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
43.   
44.   
45.   
46.   
47.   
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן הוא רשאי שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
(ה) פרסום כאמור בסעיף קטן (א) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ופרסום כאמור בסעיף קטן (ג) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על יחיד - שנתיים.
(ו) שר המשפטים, בהתייעצות עם השר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, יקבע הוראות לעניין אופן הפרסום לפי סעיף זה, כדי למנוע, ככל הניתן, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו לפי סעיפים קטנים (א) או (ג), לפי העניין, בתום תקופת הפרסום כאמור בסעיף קטן (ה); לא הותקנו תקנות כאמור, יפרסם הממונה באינטרנט את הפרטים המנויים בסעיפים קטנים (א) או (ג), לפי העניין, באופן שימנע ככל הניתן את זיהויו של המפר.
48.   
49.   
(תיקון עקיף בחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981).
50.   
(תיקון עקיף בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000).
51.   
52.   
53.   
54.   
תקנות ראשונות לפי סעיף לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981, כנוסחו בסעיף 49 לחוק זה, יובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת בתוך שלושה חודשים מיום הפרסום.
55.   
56.   
[1.] ס"ח 2447, התשע"ד (27.3.2014), עמ' 438. הצ"ח - ממשלה 769, התשע"ג, עמ' 830 (ת"ט בס"ח 2503, התשע"ה, עמ' 296).
תיקונים:ס"ח 2591, התשע"ז (29.12.2016), עמ' 210. הצ"ח - ממשלה 1083, התשע"ז, עמ' 184;
ס"ח 2781, התשע"ט (10.1.2019), עמ' 254. הצ"ח - ממשלה 1221, התשע"ח, עמ' 890;
ס"ח 3046, התשפ"ג (6.6.2023), עמ' 225. הצ"ח - ממשלה 1612, התשפ"ג, עמ' 225.
[2.] סכום המחזור של "ספק גדול" ושל "קמעונאי גדול" עודכנו לאחרונה בי"פ 12023, התשפ"ד, עמ' 3271, החל מיום 1.1.2024.
[3.] תוקפם של סעיפים 8(ג1) ו–(ג2) מיום 1.4.24 עד יום 31.12.25.
[4.] תוקפם של סעיפים 8א ו–8ב מיום 1.6.23 עד יום 31.12.24. ראו הוראת תחולה לסעיף 8א בסעיף 36(ב) לתיקון.
[5.] תוקפם של סעיפים 8א ו–8ב מיום 1.6.23 עד יום 31.12.24. ראו הוראת תחולה לסעיף 8א בסעיף 36(ב) לתיקון.
[6.] תוקפם של ס"ק 17(ב1) ו–(ב2) מיום 1.6.23 עד יום 31.5.26.
[7.] תוקפם של ס"ק 23(8א) ו–(8ב) מיום 1.1.24 עד יום 31.12.25.
[8.] סכום העיצום הכספי בסעיף 27(א) עודכן לאחרונה בי"פ 12023, התשפ"ד, עמ' 3270, החל ביום 1.1.2024.
[9.] תוקפם של ס"ק 27(8א) ו–(8ב) מיום 1.1.24 עד יום 31.12.25.
[10.] סכום העיצום הכספי בסעיף 27(ב) עודכן לאחרונה בי"פ 12023, התשפ"ד, עמ' 3270, החל ביום 1.1.2024.
[11.] ההגדרה "מצרך" תיכנס לתוקפה ביום 1.7.17.
[12.] החל ביום 1.7.17 בהגדרה "קמעונאי גדול", במקום "ובלבד" יבוא "ואולם המונח "חנות" בהגדרה האמורה יהיה כהגדרתו בסעיף זה, והכול ובלבד."
[13.] ההגדרות "תכשיר" ו–"תמרוק" ייכנסו לתוקפן ביום 1.7.17.
[14.] סעיף 30א לחוק ייכנס לתוקפו ביום 1.7.17.

מפת מסמך

פרק א': מטרה והגדרות
1. מטרה
2. הגדרות
3. עדכון סכומים
פרק ב': הסדרת פעילות ספקים וקמעונאים
סימן א': פעולות אסורות
4. רשימת ספקים גדולים וקמעונאים גדולים
5. איסור התערבות של ספק
6. איסור התערבות של קמעונאי
7. איסורים נוספים לגבי ספקים גדולים וקמעונאים גדולים
8. תמחור אסור וקשירה אסורה
8א. איסור מיזוג חברות
8ב. ערר על החלטת הממונה בבקשה לפטור מאיסור מיזוג חברות
ערר על החלטת הממונה בבקשה לפטור מאיסור מיזוג חברות
9. סמכות למתן הוראות לקמעונאי גדול המוכר מצרכים של ספק גדול
10. הוראות לעניין הקצאת שטחי מדף לספקים גדולים מאוד - הוראת שעה
11. סמכות לתת הוראות לקמעונאי המוכר מצרכי מותג פרטי
12. חובות דיווח - ספק גדול וקמעונאי גדול
13. חוות דעת מקדמיות
סימן ב': תחרות גאוגרפית של קמעונאים
14. הגדרות
15. הגדרת אזור ביקוש וקבוצת תחרות לחנות גדולה של קמעונאי גדול
16. השיעור המחושב לחנות גדולה של קמעונאי גדול
17. פתיחת חנות נוספת באזור ביקוש
18. ערר על החלטת הממונה בבקשה לפתיחת חנות גדולה
19. צו מכירה - הוראת שעה
20. איסור על הסדר במקרקעין
21. חובת דיווח של קמעונאי גדול על חנות גדולה
סימן ג': אכיפה, עונשין ועיצומים כספיים
22. חיפוש, תפיסות, חקירות ומסירת מידע
23. עונשין - פרק ב'
24. עונשין לעניין אי–מסירת מידע
25. אחריות נושאי משרה
26. הגנה לעובדים ולמורשים
27. עיצומים כספיים - פרק ב'
28. דרך הטלת
פרק ג': שקיפות מחירים
סימן א': פרסום לציבור
29. הגדרות - פרק ג'
30. פרסום של מחירי מצרכים באמצעים אלקטרוניים
30א. חובת דיווח - קמעונאי גדול
31. עונשין - פרק ג'
32. סמכויות הממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן
סימן ב': עיצום כספי
33. עיצום כספי - פרק ג'
34. הפרה בנסיבות מחמירות
35. הודעה על כוונת חיוב
36. זכות טיעון
37. החלטת הממונה
38. סכומים מופחתים
39. סכום מעודכן של העיצום הכספי
40. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
41. המועד לתשלום העיצום הכספי
42. הפרשי הצמדה וריבית
סימן ג': התראה מינהלית
43. התראה מינהלית
44. בקשה לביטול התראה מינהלית
45. הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה
סימן ד': הוראות כלליות
46. ערעור
47. פרסום
48. שמירת אחריות פלילית
פרק ד': תיקונים עקיפים והוראות שונות
49. תיקון חוק הגנת הצרכן - מס' 38
50. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים - מס' 88
51. שמירת דינים
52. ביצוע ותקנות
53. תחילה ותקנות
54. תקנות ראשונות לפי חוק הגנת הצרכן
55. סייג לתחולה והוראות מעבר לעניין אזורי ביקוש
56. דיווח לכנסת