תאריך תצוגה: 05/05/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק שני: שירות ההתגוננות האזרחית
2. שירות ההתגוננות האזרחית
3. ראש הגא
4. מועצה ארצית
5. מפקדי הגא מחוזיים
6. מועצה מחוזית
6א. פיקוד הגא
6ב. סדרי העבודה של המועצות
7. תפקידים נדרשים בהגא
7א. הודעת קריאה לתפקיד נדרש או לתמרונים
7ב. פטור מתפקיד נדרש
7ג. בקשה לבטל הודעת הצבה או קריאה
7ד. חיוב למלא אחרי קריאה
7ה. תשלום בתקופת קרבות
8. חברי הגא
8א. אזכורים
8ב. חבר ארגון עזר
8ג. אחריות לנזק
8ד. תפקידים צבאיים
9. סמכויות חבר הגא
9א. התקנת צופרים ומיתקני קשר
9ב. שירות הסעה לצורך הצלה
9ג. הכרזה על מצב מיוחד בעורף
9ד. הוראות לעניין מצב מיוחד בעורף ושעת התקפה
10. תקציב הגא
10א. תקציב הגא מקומי
פרק שלישי: מקלטים
11. פירושים
11א. תחולה על המדינה
11ב. מפרטים למקלט
12. הוראות לרשות מקומית
13. מחסים ציבוריים
13א. סמכות ראש הגא להועיד מקום למחסה ציבורי
14. התקנת מקלטים בבתים ובמפעלים
14א. החזקת מקלטים בבית ובמפעל
14ב. בניה בקרקע פנוייה
14ג. חפירת תעלות
14ד. התאמות נגישות במקלטים לאנשים עם מוגבלות
15. השימוש במקלטים
16. הוראות לגבי מקום שנועד לשמש מקלט לבית
17. זכות הסתלקות
18. השתתפות בהוצאות
19. דמי השתתפות - הוראות שונות
19א. ציוד במחסה ציבורי ובמקלט
19ב. האחראי לביצוע במקלט ציבורי ובמחסה ציבורי
19ג. האחראי לביצוע במפעל
19ד. האחראי לביצוע בבית שאיננו בית משותף
19ה. האחראי לביצוע בבית משותף
19ו. הוצאות הביצוע
19ז. הוצאות ההחזקה
19ח. אכיפת הביצוע
19ט. אי-תחולה
20. בעל בית שלא ביצע עבודה נדרשת
20א. ביצוע עבודה נדרשת על-ידי הדיירים
20ב. ביצוע עבודה נדרשת על-ידי ממונה
20ג. חלוקת הוצאות הביצוע על-ידי רשויות וגבייתן
20ד. הזכות לפנות לבית-המשפט בענין הוצאות
20ה. שמירת האחריות לקיום חובות
20ו. סמכויות ראש רשות מקומית
20ז. סמכות לחייב באימוני עובדים של מפעלים
20ח. הוצאות פעולות המשרתות יותר ממפעל אחד
20ט. דין האימונים כדין עבודה
20י. ציוד במפעלים שאינם במבנה אחד
20יא. הוצאות הרשות הקובעת
20יב. דין המדינה כמעביד
21. מצב הכן בהתגוננות האזרחית
21א. פינוי מיטלטלין
21ב. שיפוי
22. איפול לצרכי תמרונים
22א. הכרזה על חמרים מסוכנים
22ב. פיקוח על החזקה
22ג. סמכות בית המשפט בדבר אכיפת צו
22ד. דין מכירות
22ד1. שמירת דינים
22ה. הטלת היטל
22ו. החייבים בהיטל והזכאים לקבלת ציוד
22ז. גביה על ידי המוסד לביטוח לאומי
22ח. ההיטל - תוספת לדמי ביטוח
22ט. חלוקת ציוד וטיפול בו
22י. סמכות בית הדין לעבודה
22יא. ציוד שנרכש בתשלום
פרק שמיני: כללי
23. המצאת מסמכים
23א. ניכוי חוב הרשות המקומית מהסכומים המגיעים מהאוצר
24. עבירות
24א. עבירת קנס
24ב. דין משמעתי
25. ביטול
26. הוראות מעבר
27. ביצוע ותקנות

חוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951 1

1.   
"ארגון עזר" - כל אחד מאלה:
(1) אגודת מגן אדום בישראל, שהוקמה בחוק מגן דוד אדום, התש"י-1950;
(2) הרשות הארצית לכבאות והצלה;
(3) (נמחקה);
(4) גוף שעיקר עיסוקו הצלת חיי אדם ושעזרתו נדרשת באופן מיידי לשם הצלת חיי אדם בעת התקפה, אשר שר הביטחון הכריז עליו ברשומות, בהסכמת השר שנקבע כאחראי על אותו גוף, ככל שנקבע, או השר הממונה על תחום פעילותו של אותו גוף, שהוא ארגון עזר, בהתאם לאמות מידה לעניין יכולותיו הארגוניות והמבצעיות ששר הביטחון הורה עליהן;
"דיני ההתגוננות האזרחית" - חוק זה, התקנות שהותקנו לפיו, וכן כל צו והוראה שניתנו לפיהם;
"הגא" - שירות ההתגוננות האזרחית שהוקם בסעיף 2;
"הרמטכ"ל", "חייל" ו "פקודות הצבא" - כהגדרתם בחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955;
"התגוננות אזרחית" - האמצעים הנקוטים לשם התגוננות מפני כל התקפה או סכנת התקפה על האוכלוסייה האזרחית או לשם צמצום תוצאותיה של התקפה כזאת, להוציא אמצעי לחימה שלא להגנה עצמית;
"התקפה" - כל אחד מאלה:
(1) הפצצה אווירית, הפגזה ארטילרית או רקטית וכל סוג אחר של ירי ארוך טווח מצד אויב;
(2) ניסיון פגיעה מצד צבא של מדינת אויב;
"חבר ארגון עזר" - עובד ארגון עזר;
"חוק רישום ציוד וגיוסו" - חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא הגנה לישראל, התשמ"ז-1987;
"מצב מיוחד בעורף" - מצב שהוכרז לפי סעיף 9ג;
"מתנדב בארגון עזר" - מי שממלא תפקיד בהתנדבות בארגון עזר, לרבות מי שמשרת בשירות אזרחי כהגדרתו בחוק שירות אזרחי, התשע"ז-2017 בארגון עזר;
"ראש רשות מקומית" , בעירייה - ראש העירייה או סגנו, ובמועצה מקומית - ראש המועצה או סגנו;
"רשות מקומית" - עירייה או מועצה מקומית, ובמקום שאין אלה - תאגיד או יחיד הממלאים בו למעשה תפקידים של שלטון מקומי;
"שעת התקפה" - הזמן שבו מתנהלת בשטח מסוים התקפה, מתחילתה או ממתן אות אזעקה, לפי המוקדם, ועד מתן אות ארגעה או עד תום עשרים וארבע שעות מתחילת ההתקפה, לפי המוקדם; אירעו כמה התקפות בפרק זמן של עשרים וארבע שעות, יחל מניין עשרים וארבע השעות האמורות מההתקפה הראשונה;
"תמרוני הגא" - אימונים של הגא או של ארגוני עזר שראש הגא הכריז עליהם כעל תמרוני הגא.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
6א.   
6ב.   
7.   
7א.   
7ב.   
7ג.   
7ד.   
7ה.   
8.   
(ד) מי שנתקבל להגא כמתנדב ונקרא להתייצב לשירות ביטחון לפי חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, לשירות מילואים לפי חוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, או לשירות עבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967, לא יתייצב לשם מילוי תפקידו בהגא, ואם נקרא לשירות כאמור לאחר שהתייצב בהגא - ימלא אחר הוראות הקריאה לשירות.
(ה) (בוטל).
(ו) לצורך אחריות פלילית ואחריות לנזקים יהיה דינו של חבר הגא לגבי מעשה שעשה או שנמנע מעשותו בקשר למילוי תפקידו, כדינו של פקיד ממשלה.
(ז) (1) מי שהתקבל להגא כמתנדב, ונחבל בחבלת שירות או חלה במחלת שירות, בשעת שירותו בתפקיד בהגא עקב מילוי תפקידו זה, או שמת כתוצאה מחבלת שירות או ממחלת שירות שאירעו בנסיבות כאמור, יחולו עליו ועל בני משפחתו לרבות ארוסתו, כהגדרתה בסעיף 35ב(א) לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950 ((להלן - ארוסתו) חוקי השיקום, ולעניין חוקי השיקום יראו אותו כחייל שהוא חייל בשירות קבע, את שירותו בתפקיד בהגא כשירות צבאי, ואת יום גמר התפקיד - כיום שחרורו מהשירות הצבאי.
(2) מי שהתקבל להגא כמתנדב, ונחבל בחבלה שאינה חבלת שירות או חלה במחלה שאינה מחלת שירות, שאירעו בנסיבות כאמור בפסקה (1) ואינן פגיעת איבה, יחולו עליו הוראות פרק י"ג לחוק הביטוח הלאומי.
(ח) בסעיף זה ובסעיף 8ב -
"חבלה", "חבלת שירות", "חייל בשירות קבע", "מחלה" ו"מחלת שירות" - כהגדרתם בחוקי השיקום, לפי העניין;
"פגיעת איבה" - כהגדרתה בחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970.
8א.   
כל חיקוק המדבר בחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב], או בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950, ייקרא כאילו היה מדבר גם בסעיף 8 לחוק זה, הכל לפי הענין, והוא כשאין כוונה אחרת משתמעת.
8ב.   
(ב) חבר ארגון עזר שנקרא להתייצב לשירות ביטחון לפי חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, לשירות מילואים לפי חוק שירות המילואים, התשס"ח-2008, או לשירות עבודה לפי חוק שירות עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967, לא יתייצב לשם מילוי תפקידו בארגון העזר, ואם נקרא לשירות כאמור לאחר שהתייצב לשם מילוי תפקידו בארגון העזר, ימלא אחר הוראות הקריאה לשירות.
(ג) חבר ארגון עזר, הממלא תפקיד לפי הוראה כאמור בסעיף קטן (א), שנחבל או בחבלת שירות או חלה במחלת שירות בשעת מילוי תפקידו בארגון העזר עקב מילוי תפקידו זה, או שמת כתוצאה מחבלת שירות או ממחלת שירות שאירעו בנסיבות כאמור, יחולו עליו ועל בני משפחתו לרבות ארוסתו חוקי השיקום; לעניין חוקי השיקום, יראו אותו כחייל שהוא חייל בשירות קבע, את התפקיד האמור כשירות צבאי ואת יום גמר התפקיד כיום שחרורו מהשירות הצבאי, והם יחולו גם על חבר ארגון עזר שנקרא למילוי תפקיד לפי חוק זה ונחבל בדרכו למילוי תפקידו כאמור, ועל בני משפחתו לרבות ארוסתו, לפי העניין.
(ד) מתנדב בארגון עזר רשאי להתייצב לשם מילוי תפקידו בארגון העזר בשעת התקפה, בעת מצב מיוחד בעורף או בעת תמרוני הגא; התייצב מתנדב בארגון עזר כאמור, יראו אותו, כל עוד הוא ממלא תפקיד בארגון העזר, כחבר ארגון עזר, ויחולו עליו הוראות סעיף זה.
8ג. 2
אחריות לנזק

[תיקונים: התשכ"ד, התשע"א (מס' 2), התשע"ב]
ניתנה לארגון עזר לפי חוק זה הוראה להפעיל ציוד שברשותו, יראו בציוד, בכל הנוגע לתשלום פיצויים בעד נזק שנגרם לו ובעד אבדנו, כאילו גויס לפי סעיף 8 לחוק רישום ציוד וגיוסו; (הוראות סעיף זה לא יחולו על הרשות הארצית לכבאות והצלה).
8ד.   
9.   
9א.   
9ב.   
9ג.   
הכרזה על מצב מיוחד בעורף

(תיקון התשנ"ח)
(א) (1) שוכנעה הממשלה כי קיימת סבירות גבוהה שתתרחש התקפה על האוכלוסיה האזרחית, רשאית היא להכריז, במדינה כולה או בשטח מסוים, על מצב מיוחד בעורף.
(2) הכריזה הממשלה כאמור, תודיע על כך מיד לוועדת החוץ והבטחון של הכנסת והוועדה תהא רשאית לזמן את ראש הממשלה, שר הבטחון או הרמטכ"ל, להופיע בפניה בתוך 48 שעות מההכרזה, לצורך אישורה; מי שזומן לפי פסקה זו, יופיע בפני הוועדה, במועד שקבעה.
(3) לא פעלה ועדת החוץ והבטחון כאמור בפסקה (2), יפקע תוקפה של ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, בתום חמישה ימים מהינתנה; הממשלה, באישור מראש של ועדת החוץ והבטחון של הכנסת, רשאית להאריך את תקופת תוקפה של ההכרזה.
(4) זימנה הוועדה אחד או יותר מהמנויים בפסקה (2) ולא הופיע אף אחד מהמוזמנים, או החליטה הוועדה שלא לאשר את ההכרזה, יפקע תוקפה בתום 48 שעות משעת הינתנה.
(5) דנה הוועדה באישור ההכרזה כאמור בפסקה (2), רשאית היא לאשר את ההכרזה, כפי שתקבע.
(6) אישרה הוועדה את ההכרזה או את הארכת תוקפה וקבעה את תקופתה, רשאית הממשלה לחזור ולבקש את אישור הוועדה להארכת תוקף ההכרזה.
(ב) (1) שוכנע שר הבטחון כי קיימות נסיבות המצדיקות הכרזה על מצב מיוחד בעורף, והממשלה טרם הכריזה על כך, רשאי הוא להכריז על מצב מיוחד בעורף; הכריז שר הבטחון כאמור, יודיע על כך מיד לממשלה ולוועדת החוץ והבטחון של הכנסת.
(2) תוקפה של ההכרזה לפי סעיף קטן זה יפקע בתום 48 שעות - משעה שניתנה, זולת אם בוטלה לפני כן בידי הממשלה או בידי שר הבטחון.
(3) הממשלה רשאית להאריך את תוקפה של ההכרזה; עשתה הממשלה כן, יחולו על ההארכה הוראות סעיף קטן (א) החלות על הכרזת הממשלה, על מצב מיוחד בעורף, בשינויים אלה:
(א) המניין של 48 שעות לעניין סעיף קטן (א)(2) ו-(4) יחל בשעת ההכרזה על ידי הממשלה;
(ב) המניין של 5 ימים לעניין סעיף קטן (א)(3), יחל ביום ההכרזה על ידי שר הבטחון.
(ג) לעניין 48 השעות בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), לא יובאו שבתות ומועדים במנין השעות.
(ד) (1) הממשלה או שר הבטחון רשאים, כל אחד בתחומי סמכותו, לשנות את ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, וכן רשאית הממשלה לשנות את הכרזת שר הבטחון.
(2) (א) שינתה הממשלה את הכרזתה, יחולו הוראות סעיף קטן (א).
(ב) שינה שר הבטחון את הכרזתו, יחולו הוראות סעיף קטן (ב)(1) ו-(2), ואולם המניין של 48 השעות לעניין סעיף קטן (ב)(2) יחל בשעת מתן ההכרזה הראשונה על ידו.
(ג) שינתה הממשלה את הכרזתו של שר הבטחון, יראו את השינוי בהכרזה כהארכת תוקפה, ויחולו הוראות סעיף קטן (ב)(3).
(ה) (1) שר הבטחון רשאי לבטל את הכרזתו על מצב מיוחד בעורף כל עוד לא שונתה או לא הוארכה על ידי הממשלה.
(2) הממשלה רשאית לבטל את הכרזתו של שר הבטחון על מצב מיוחד בעורף.
(3) הממשלה רשאית, בכל עת, לבטל את הכרזתה על מצב מיוחד בעורף, גם אם הכרזה זו אושרה על-ידי ועדת החוץ והבטחון של הכנסת.
(ו) (1) הכרזה על מצב מיוחד בעורף, שינויה, הארכתה, אישורה או ביטולה, יפורסמו עם הינתנן, על-ידי שר הבטחון או הממשלה, ברדיו ובטלוויזיה, וכן בהקדם האפשרי, ברשומות, בעיתונות ובכל דרך שימצאו לנכון.
(2) החלטה על פקיעת תוקפה של ההכרזה, לפי סעיף קטן (א)(4), תפורסם על ידי ועדת החוץ והבטחון של הכנסת בדרך שנקבעה בפסקה (1).
9ד.   
הוראות לעניין מצב מיוחד בעורף ושעת התקפה

(תיקונים: התשנ"ח, התשע"א)
(א) (1) בעת מצב מיוחד בעורף או בשעת התקפה, רשאים הרמטכ"ל, סגנו, ראש אגף המטה הכללי בצבא הגנה לישראל, ראש הגא, או קצין בצבא הגנה לישראל שדרגתו אלוף המשמש בתפקיד אלוף פיקוד, לגבי המרחב שעליו הוא ממונה (בסעיף זה - בעלי תפקיד), לתת, ככל שהדבר דרוש, לכל אדם, לסוג בני אדם או לציבור כולו, כל הוראה הנדרשת לשמירתם או להצלתם של חיי אדם או של רכוש (להלן - ההוראה), ובכלל זה -
(א) להטיל חובה לשהות במקומות מסוימים, לרבות בבתים או בבניינים אחרים, בחדרי בטחון או במקלטים;
(ב) לאסור או להגביל את הלימודים במוסדות חינוך;
(ג) לתת הוראות לגבי ציוד אישי לצורכי התגוננות אזרחית;
(ד) לקבוע הוראות בעניין האפלה ובעניין הגנה על שמשות מכל סוג שהוא;
(ה) לבטל רישיונות המקנים זכות שימוש במקלט למטרה אחרת מאשר לחסות בו בשעת התקפה, כאמור בסעיף 15(א);
(ו) להורות למחזיק במקלט לפנותו מיד מהמיטלטלין שבו, למעט הציוד שהוא חייב להחזיקו במקלט לפי דיני ההתגוננות האזרחית;
(ז) להורות, ככל שהדבר דרוש למתן מחסה לציבור בשעת התקפה, למחזיק במחסה ציבורי לפנות את המיטלטלין שבו, כולם או מקצתם, ולהפסיק את השימוש בו, כולו או מקצתו, שלא לצורך התגוננות אזרחית או להטיל סייגים או הגבלות על שימוש כאמור;
(ח) להורות למחזיק במקלט או במחסה ציבורי, לפתחו ולהחזיקו פתוח בכל עת, כדי לאפשר בשעת התקפה לכל אדם הנמצא סמוך להם להיכנס אליו מיד ולשהות בו עד תום שעת ההתקפה.
(2) הממשלה או שר הבטחון, לפי העניין, יקבעו במידת הצורך, בהכרזה על מצב מיוחד בעורף, סייגים לגבי סוג ההוראות שיינתנו לפי פסקה (1).
(3) ההוראה תפקע בהתקיים אחד מאלה:
(א) מי שנתן את ההוראה, ביטל אותה, או נתן במקומה הוראה אחרת באותו עניין;
(ב) ההכרזה על מצב מיוחד בעורף בוטלה או שפקע תוקפה.
(ב) (1) ההוראה תפורסם בהקדם האפשרי ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונות ובכל דרך שימצא בעל התפקיד לנכון.
(2) יראו את ההוראה כאילו הגיעה לידיעתו של אדם, בתוך שעה משעת פרסומה ברדיו או בטלוויזיה, או בתוך ארבע שעות משעת הפצת העיתונים שבהם פורסמה ההוראה, או מהמועד שבו פורסמה ההוראה בדרך אחרת, לפי המוקדם.
(3) ההוראה תחייב כל אדם, משעה שנמסרה לו או משעה שהגיעה לידיעתו, זולת אם הוכיח שלא יכול היה לדעת עליה.
(ג) אין בהוראות סעיף זה כדי לפגוע בפעולת העיתונות והתקשורת האלקטרונית.
10.   
10א.   
11.   
"בעל-מפעל" פירושו - מי שמחזיק במפעל;
"בעל" , לגבי בית או מקום אחר - המקבל או הזכאי לקבל הכנסה מהמקום, או שהיה מקבלה אילו המקום היה נותן הכנסה, בין בזכותו הוא ובין כבא-כוח או כנאמן, בין שהוא הבעל הרשום ובין שאיננו הבעל הרשום, ולגבי מקום שתקופת השכירות הקבועה בחוזה השכירות היא עשרים וחמש שנה או יותר - שוכרו של המקום;
"רשות מוסמכת" - ראש הגא, מפקד הגא מחוזי או כל אדם שהוסמך בכתב על ידי ראש הגא להיות רשות מוסמכת לענין פרק זה או לענין כל הוראה שבו או לענין התקנות לפיו או לענין כל הוראה שבהן;
"מקלט" פירושו - מבנה או מקום אחר שהותקן לשמש מקלט, הכל לפי התכנית שהרשות המוסמכת אישרה אותה;
"מקלט ציבורי" פירושו - מקלט שלא נועד לבית מסויים או למפעל מסויים;
"מחסה ציבורי" פירושו - מקום שאינו מקלט, אלא נועד לשמש מחסה ארעי לציבור בשעת התקפה;
"מקום" - לרבות קרקע פנויה;
"שוכר-משנה" - המחזיק בבית, או בחלק ממנו, מכוח שכירות-משנה תקופה רצופה של שלוש שנים לפחות, במועד שבו חלה לראשונה על השוכר הראשי חובת ההשתתפות לפי פרק זה, בין שהוארכה תקופת שכירות-המשנה מזמן לזמן על ידי הסכם ובין שהוארכה מכוח חוק הגנת הדייר, התשט"ו-1955.
11א.   
11ב.   
12.   
13.   
13א.   
14.   
14א.   
14ב.   
14ג.   
14ד.   
(ב) מקלט בבית, במפעל או במבנה אחר, וכן מקלט ציבורי ומחסה ציבורי, שההיתר לגביו ניתן לאחר י"ג בניסן התשס"ז (1 באפריל 2007) (להלן - המועד הקובע), לרבות הנתיב ודרך הגישה אליו (בסעיף זה - מקלט) יהיו נגישים לאנשים עם מוגבלות, בהתאם להוראות שיקבע שר הביטחון לפי סעיף זה וברוח עקרונות היסוד ומטרותיו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
(ג) שר הביטחון יקבע את התאמות הנגישות הנדרשות כדי לאפשר לאדם עם מוגבלות נגישות למקלט ובמקלט, באופן סביר, בהתחשב בתקן הישראלי ובהוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; בתקנות לפי סעיף קטן זה רשאי השר לקבוע פטור מלא או חלקי, ובכלל זה דרישות מופחתות, לסוגי מקרים, לענין התאמה מסוימת שעלותה גבוהה, אם ביצוע ההתאמה תטיל נטל כבד מדי, בהתחשב בין השאר, בכל אחד מאלה -
(1) גודל המקלט או המבנה שבו הוא מוקם;
(2) סוג הבית או המבנה וכן מספרם של בני האדם הרגילים לבקר בו;
(3) היות המקלט או המבנה שבו הוא נמצא חלק ממבנה קיים או תוספת למבנה קיים;

ובלבד שיינתן מענה חלופי הולם ונגיש לאנשים עם מוגבלות באותו מבנה, ולענין מקלט שנבנה במבנה שהיה קיים לפני המועד הקובע- יינתן מענה חליפי באותו מבנה או במבנה סמוך אליו, ובלבד שאפשרות ההגעה למקלט החליפי הסמוך אינן מכבידות על אדם עם מוגבלות.
(ד) (1) תקנות לפי סעיף זה ייקבעו לאחר התייעצות עם שר הפנים, הנציבות וארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, ובהתאם לעקרונות היסוד, מטרותיו והוראותיו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות; תקנות ראשונות לפי סעיף קטן (ג) יוגשו לאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת לא יאוחר מיום ג' באייר התשס"ו (1 במאי 2006).
(2) תקנות לפי סעיף זה יותקנו בהסכמת שר האוצר, ואולם לא נתן שר האוצר את הסכמתו, יועבר הענין להכרעת הממשלה.
(ה) (1) מי שחייב בהתקנת התאמה לפי סעיפים קטנים (ב) ו–(ג) יהיה פטור מביצוע אותה התאמה אם קבעה הרשות המוסמכת, לאחר התייעצות עם מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה, אחד מאלה -
(א) הפטור מתחייב כדי למנוע פגיעה מהותית באופיו המיוחד של המקום שבו נמצא המקלט, עקב ייחודו בשל ערכי ארכיאולוגיה או טבע;
(ב) ההתאמה מחייבת שינוי יסודי במהותו של המקום בו נמצא המקלט;
(ג) מתקיימת הוראה מהוראות הפטור המנויות בסעיף 19יג(א)(1), או (2) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות;
(2) קבעה הרשות המוסמכת פטור כאמור בפסקה (1), תורה על ביצוע התאמות נגישות חלופיות שהן סבירות בנסיבות הענין, ובלבד שאין בהוראות החלופיות הכבדה על אדם עם מוגבלות.
(ו) בלי לגרוע מהוראות חוק זה,
(1) על הוראות סעיף זה יחולו סימנים י"ב, י"ג, ו–י"ד לפרק ה'1 בחוק שוויון זכויות לאנשים מוגבלות, לרבות בדבר סמכות בית המשפט לפסוק פיצוי בלא הוכחת נזק כאמור בסעיף 19נא(ב), ואולם סימנים אלה לא יחולו כנגד בעלי דירות מגורים והמתגוררים בהן.
(2) לשם ביצוע הוראות סעיף 19מג לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כפי שהוחל בפסקה (1), יהיו נתונות לנציב או למפקח שהוסמך לפי סעיף 26ג לחוק האמור, הסמכויות המנויות בסעיף 26ד לאותו חוק, ויחולו לעניין זה הוראות סעיף 26ה לאותו חוק.
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
19א.   
19ב.   
19ג.   
19ד.   
(2) בבית המושכר כולו בשכירות שחוק הגנת הדייר חל עליה - הדייר או הדיירים, לפי הענין;
(3) בבית המושכר בחלקו בשכירות שחוק הגנת הדייר חל עליה - הדייר או הדיירים לגבי החלקים המושכרים כך, ובעל הבית לגבי החלקים שאינם מושכרים כך.
19ה.   
(2) בבית שדירותיו מושכרות כולן בשכירות שחוק הגנת הדייר חל עליה - הדיירים;
(3) בבית שחלק מדירותיו מושכר בשכירות שחוק הגנת הדייר חל עליה - הדייר או הדיירים לגבי הדירות המושכרות כך, ובעלי הדירות לגבי יתר הדירות.
19ו.   
(3) במקלט שבבית שאיננו משותף וכן במקלט המשמש מספר בתים, יתחלקו ההוצאות, באין הסכם בין החייבים, לפי מספר החדרים שבכל דירה, ובמקומות עבודה או במקומות עסק שאינם מפעל יחול סעיף 19(ז) בשינויים המחוייבים;
(4) במקלט שבבית משותף יתחלקו ההוצאות, באין הסכם בין החייבים, כדרך שמתחלקות בין בעלי הדירות, שבאותו בית משותף ההוצאות שסעיף 58 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, חל עליהן;
(5) מקום שבעל הבית, לרבות בעל דירה בבית משותף, נושא בהוצאות לגבי מושכר בשכירות שחוק הגנת הדייר איננו חל עליה, רשאי בעל הבית לגבות מהשוכר את מחצית ההוצאות החלות על המושכר לפי פיסקאות (3) או (4), לפי הענין; היו חילוקי דעות בין בעל הבית או בעל הדירה לבין השוכר בנוגע לסכום ההוצאות האמורות, יראו את הסכום שאישרה הרשות המקומית כסכום ההוצאות שהוצאו למעשה.
19ז.   
19ח.   
19ט.   
20.   
20א.   
20ב.   
20ג.   
20ד.   
20ה.   
20ו.   
20ז.   
20ח.   
20ט.   
20י.   
20יא.   
20יב.   
21.   
21א.   
21ב.   
22.   
22א.   
22ב.   
22ג.   
22ד.   
22ד1.   
22ה.   
22ו.   
(2) את סוגי בני-אדם הזכאים לקבל, ללא-תשלום, ציוד אישי לצרכי התגוננות אזרחית;
(3) את סוגי הציוד שיינתנו ללא-תשלום כאמור.
22ז. 3
גביה על ידי המוסד לביטוח לאומי

(תיקון התשכ"ט)
ההיטל ייגבה על ידי המוסד לביטוח לאומי ויועבר על ידיו לאוצר המדינה, בניכוי ההוצאות המינהליות שהוציא לגבייתו; שר הבטחון ושר העבודה יקבעו, בצו, את שיעור הוצאות אלה.
22ח.   
ההיטל ייגבה כתוספת לדמי ביטוח אזרחים ותיקים וביטוח שאירים לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995, ממי שחייב באותם דמי-ביטוח, וכל ההוראות על דמי ביטוח אזרחים ותיקים וביטוח שאירים שבאותו חוק יחולו גם על ההיטל, בשינויים המחוייבים ובאין הוראה אחרת בפרק זה או על פיו; אולם על אף האמור באותו חוק רשאי מעביד לנכות משכר עובדו את מלוא ההיטל ששילם בעדו.
22ט.   
22י.   
לבית-הדין האזורי שלפי חוק בית-הדין לעבודה, התשכ"ט-1969, סמכות ייחודית בכל הנוגע בחיוב בהיטל.
22יא.   
23.   
23א.   
24.   
24א.   
24ב.   
25.   
26.   
27.   
תוספת
[1.] ס"ח 71, התשי"א, עמ' 78 (94).
תיקונים:ס"ח 429, התשכ"ד, עמ' 126;
ס"ח 562, התשכ"ט (11.7.1969), עמ' 156 (התש"ל, עמ' 9);
ס"ח 600, התש"ל (30.7.1970), עמ' 130;
ס"ח 778, התשל"ה (7.8.1975), עמ' 220;
ס"ח 812, התשל"ו (3.6.1976), עמ' 194;
ס"ח 862, התשל"ז (12.5.1977), עמ' 218;
ס"ח 872, התשל"ח (4.11.1977), עמ' 7;
ס"ח 934, התשל"ט (10.4.1979), עמ' 105;
ס"ח 1352, התשנ"א (28.3.1991), עמ' 140;
ס"ח 1395, התשנ"ב (9.4.1992), עמ' 211;
ס"ח 1411, התשנ"ג (4.2.1993), עמ' 55;
ס"ח 1644, התשנ"ח (31.12.1997), עמ' 42;
ס"ח 1995, התשס"ה (7.4.2005), עמ' 333;
ס"ח 2128, התשס"ח (20.1.2008), עמ' 145. הצ"ח - כנסת 180, התשס"ח, עמ' 34;
ס"ח 2294, התשע"א (10.4.2011), עמ' 786. הצ"ח - ממשלה 537, התש"ע, עמ' 1374;
ס"ח 2313, התשע"א (15.8.2011), עמ' 1052 [התשע"א (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 537, התש"ע, עמ' 1374;
ס"ח 2381, התשע"ב (8.8.2012), עמ' 740. הצ"ח - ממשלה 672, התשע"ב, עמ' 600;
ס"ח 2592, התשע"ז (29.12.2016), עמ' 244. הצ"ח - ממשלה 1083, התשע"ז, עמ' 433;
ס"ח 2606, התשע"ז (27.2.2017), עמ' 426 [התשע"ז (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1046, התשע"ו, עמ' 1052;
ס"ח 2614, התשע"ז (28.3.2017), עמ' 501 [התשע"ז (מס' 3)]. הצ"ח - ממשלה 1096, התשע"ז, עמ' 676;
ס"ח 2632, התשע"ז (5.4.2017), עמ' 665 [התשע"ז (מס' 4)]. הצ"ח - ממשלה 947, התשע"ה, עמ' 994;
ס"ח 3007, התשפ"ב (13.7.2022), עמ' 1149. הצ"ח - ממשלה 1444, התשפ"א, עמ' 1396;
ס"ח 3185, התשפ"ד (21.3.2024), עמ' 639. הצ"ח - כנסת 996, התשפ"ד, עמ' 66.
[2.] החל ביום 8.8.13, בסעיף 8ג תיכנס לתוקפה הסיפא המוקפת בסוגריים.
[3.] סמכויות שר הכלכלה והתעשייה (שקלט בעבר את סמכויות שר העבודה) הועברו לשר הרווחה והשירותים החברתיים (י"פ 7394, התשע"ז, עמ' 1312).

מפת מסמך

פרק ראשון: פירושים
1. הגדרות
פרק שני: שירות ההתגוננות האזרחית
2. שירות ההתגוננות האזרחית
3. ראש הגא
4. מועצה ארצית
5. מפקדי הגא מחוזיים
6. מועצה מחוזית
6א. פיקוד הגא
6ב. סדרי העבודה של המועצות
7. תפקידים נדרשים בהגא
7א. הודעת קריאה לתפקיד נדרש או לתמרונים
7ב. פטור מתפקיד נדרש
7ג. בקשה לבטל הודעת הצבה או קריאה
7ד. חיוב למלא אחרי קריאה
7ה. תשלום בתקופת קרבות
8. חברי הגא
8א. אזכורים
8ב. חבר ארגון עזר
8ג. אחריות לנזק
8ד. תפקידים צבאיים
9. סמכויות חבר הגא
9א. התקנת צופרים ומיתקני קשר
9ב. שירות הסעה לצורך הצלה
9ג. הכרזה על מצב מיוחד בעורף
9ד. הוראות לעניין מצב מיוחד בעורף ושעת התקפה
10. תקציב הגא
10א. תקציב הגא מקומי
פרק שלישי: מקלטים
11. פירושים
11א. תחולה על המדינה
11ב. מפרטים למקלט
12. הוראות לרשות מקומית
13. מחסים ציבוריים
13א. סמכות ראש הגא להועיד מקום למחסה ציבורי
14. התקנת מקלטים בבתים ובמפעלים
14א. החזקת מקלטים בבית ובמפעל
14ב. בניה בקרקע פנוייה
14ג. חפירת תעלות
14ד. התאמות נגישות במקלטים לאנשים עם מוגבלות
15. השימוש במקלטים
16. הוראות לגבי מקום שנועד לשמש מקלט לבית
17. זכות הסתלקות
18. השתתפות בהוצאות
19. דמי השתתפות - הוראות שונות
19א. ציוד במחסה ציבורי ובמקלט
19ב. האחראי לביצוע במקלט ציבורי ובמחסה ציבורי
19ג. האחראי לביצוע במפעל
19ד. האחראי לביצוע בבית שאיננו בית משותף
19ה. האחראי לביצוע בבית משותף
19ו. הוצאות הביצוע
19ז. הוצאות ההחזקה
19ח. אכיפת הביצוע
19ט. אי-תחולה
20. בעל בית שלא ביצע עבודה נדרשת
20א. ביצוע עבודה נדרשת על-ידי הדיירים
20ב. ביצוע עבודה נדרשת על-ידי ממונה
20ג. חלוקת הוצאות הביצוע על-ידי רשויות וגבייתן
20ד. הזכות לפנות לבית-המשפט בענין הוצאות
20ה. שמירת האחריות לקיום חובות
20ו. סמכויות ראש רשות מקומית
פרק רביעי: ציוד ואימוני עובדים במפעלים
20ז. סמכות לחייב באימוני עובדים של מפעלים
20ח. הוצאות פעולות המשרתות יותר ממפעל אחד
20ט. דין האימונים כדין עבודה
20י. ציוד במפעלים שאינם במבנה אחד
20יא. הוצאות הרשות הקובעת
20יב. דין המדינה כמעביד
פרק חמישי: פינוי מיטלטלין
21. מצב הכן בהתגוננות האזרחית
21א. פינוי מיטלטלין
21ב. שיפוי
22. איפול לצרכי תמרונים
פרק ששי: חמרים מסוכנים
22א. הכרזה על חמרים מסוכנים
22ב. פיקוח על החזקה
22ג. סמכות בית המשפט בדבר אכיפת צו
22ד. דין מכירות
22ד1. שמירת דינים
פרק שביעי: ציוד אישי
22ה. הטלת היטל
22ו. החייבים בהיטל והזכאים לקבלת ציוד
22ז. גביה על ידי המוסד לביטוח לאומי
22ח. ההיטל - תוספת לדמי ביטוח
22ט. חלוקת ציוד וטיפול בו
22י. סמכות בית הדין לעבודה
22יא. ציוד שנרכש בתשלום
פרק שמיני: כללי
23. המצאת מסמכים
23א. ניכוי חוב הרשות המקומית מהסכומים המגיעים מהאוצר
24. עבירות
24א. עבירת קנס
24ב. דין משמעתי
25. ביטול
26. הוראות מעבר
27. ביצוע ותקנות
תוספת