תאריך תצוגה: 01/06/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. השם הקצר
2. פירוש
2א. הוועדה המייעצת
3. סמכויות שר האוצר
4. חקירה מוקדמת
5. הודעות
5א. טענות נגד הרכישה
6. סמכות להעביר קרקע
7. סמכות לקנות החזקה
7א. לא תהיה הודאה או מניעות בהודעה לפי סעיף 5 או 7
7ב. התקופה להתחלת ביצועה של מטרת הרכישה
8. הפרוצדורה שיש לנקוט בה במקרה שאין מוסרים חזקה
9. סכסוכים בדבר פיצויים וזכות-קנין ייושבו ע"י בית-המשפט
9א. השגה על סכום הפיצויים
10. החלטה בהיעדרם של הצדדים
11. אין להכריח את הצד למכור או להעביר חלק מבית
12. תקנון בענין הערכת הפיצויים
13. פיצויים על אבדן דמי חכירה
14. חזרה מרכישת קרקע
14א. שינוי מטרת הרכישה
14ב. זכות לרכישה מחדש
14ג. תשלום פיצויים בזכויות בקרקע
14ד. שימוש בקרקע שנרכשה לכל מטרה
15. הוראות בנידון תשלום הוצאות
16. דחיית תשלום הפיצויים.תשלום ע"י שר האוצר כוחו יפה בסילוק מלא של פיצויים
17. בעלים רשומים או צדדים המחזיקים בקרקע כבעלים דינם כזכאים בקרקע
18. מששילם שר האוצר הריהו פטור מאחריות
19. הקנייה ורישום
20. פיצויים על קרקע שנלקחה להרחבתן או לכלילתן של דרכים וכו'
21. תשלום בעד השבחה כשלוקחים קרקע לסלילת דרכים או להרחבתם
22. רכישה בידי בני אדם זולת שר האוצר, או מטעמם
22א. רכישה בידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים
23. עונשו של המפריע לקבלת החזקה
24. הטלת הפקודה על קרקעות הווקף ועל שאר קרקעות דומות
25. תקנות
25א. שינוי התוספת
26. ביטול

פקודת הקרקעות (רכישה לצרכי הציבור), 1943 1

 
1.   
2.   
"הוועדה המייעצת" - הוועדה כמשמעותה בסעיף 2א;
"התחלת ביצוע של מטרת הרכישה" - ביצוע פעולות של ממש בקרקע בשקידה ראויה לשם מימוש מטרת הרכישה בה, ואולם הליכי תכנון, תפיסת חזקה או ביצוע פעולות נלוות להם לא ייחשבו ביצוע כאמור;
"ועדת ההשגות" - הוועדה להשגות על שומות מקרקעין במשרד המשפטים;
"ועדת ערר לפיצויים ולהיטל השבחה", "שמאי מכריע" - כמשמעותם בחוק התכנון והבניה;
"מדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;
"מטרת הרכישה" - הצורך הציבורי שלשמו שר האוצר רוכש את הקרקע, כפי שפורט בהודעה לפי סעיף 5;
"מקרקעי ישראל" - כמשמעותם בחוק–יסוד: מקרקעי ישראל;
"פרויקט בטיחותי" - פרויקט שאישר שר התחבורה והבטיחות בדרכים ומטרתו היא שיפור תוואי דרך או תנאיה לשם ביטחון או בטיחות המשתמשים בדרך, וחלה לגביו תכנית בת–תוקף כמשמעותה בחוק התכנון והבניה;
"צורך ציבורי" - צורכי ציבור כמשמעותם לפי סעיף 188 לחוק התכנון והבניה, וכן כל אחד מאלה, ולרבות צורך הנובע מהם או הכרוך בהם:
(1) מחנה צבאי, תחנת משטרה, בית סוהר, או מיתקן או אתר המשמש לצורך צבאי או ביטחוני;
(2) הקמה, הרחבה או פיתוח של יישוב;
(3) אתר המשמש או המיועד להנצחה, למורשת, לתיירות, או לצורכי דת לרבות תפילה וטקס דתי, או מקום קדוש;
(4) מיתקן תשתית;
(5) מיתקן תקשורת;
(6) מיתקן להתפלת מים ומיתקן מים, לרבות מאגר;
(7) אתר סילוק וטיפול בפסולת;
(8) מעגן;
(9) תחנת גז, כהגדרתה בסעיף 42 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002, תחנת כוח, קווי הולכה והספקה של גז, נפט, דלק ומוצריהם ומיתקנים לאכסונם וכל מיתקן אחר המשמש לצורכי תשתיות;
(10) צורך ציבורי אחר שאישר שר האוצר, בהתייעצות עם הוועדה המייעצת ובאישור ועדת הכספים של הכנסת;
"צורך לתשתית ציבורית" - כל אחד מאלה ולרבות צורך הנובע מהם או הכרוך בהם:
(1) דרך;
(2) מחנה צבאי, תחנת משטרה, בית סוהר, או מיתקן או אתר המשמש לצורך צבאי או ביטחוני;
(3) תשתיות לאומיות;
"קרקע לתשתית ציבורית" - קרקע שחלה עליה תכנית בת–תוקף כמשמעותה בחוק התכנון והבניה, המייעדת אותה למטרת רכישה שהיא צורך לתשתית ציבורית בלבד.
הרכב בית המשפט   
(2) לצרכי הפקודה הזאת, יהא בית המשפט מורכב משופט אחד.
2א.   
(12) נציג לשכת עורכי הדין שימנה שר האוצר לפי המלצת ראש לשכת עורכי הדין.
(ב) הוועדה המייעצת תמליץ לשר האוצר בכל עניין הנוגע לסמכויותיו לפי פקודה זו.
(ג) הוועדה המייעצת תקבע את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו לפי פקודה זו, לרבות הקמת ועדות משנה לעניינים מסוימים.
3.   
4.   
5.   
5א.   
6.   
7.   
7א.   
7ב.   
8.   
9.   
9א.   
השגה על סכום הפיצויים

(תיקון התש"ע)
(א) (1) על אף האמור בסעיף 9, הציע שר האוצר או מי מטעמו לבעל קרקע או לבעל זכות או טובת הנאה בקרקע (בסעיף זה - בעל הזכויות) פיצויים בעד זכויותיו בקרקע ובעל הזכויות חלק על סכום הפיצויים שהוצע לו, לא ייושב סכסוך בעניין סכום הפיצויים אלא בידי שמאי מכריע או בידי ועדת ההשגות בהתאם לבחירתו של בעל הזכויות בתוך 90 ימים מיום שהובאה ההצעה לידיעתו, ובהתאם להוראות סעיף זה.
(2) בחר בעל הזכויות בשמאי מכריע ליישוב הסכסוך כאמור בפסקה (1), יפנה בתוך המועד הקבוע באותה פסקה ליושב ראש מועצת שמאי המקרקעין בבקשה כי ימנה שמאי מכריע; בחר בעל הזכויות בוועדת השגות ליישוב הסכסוך כאמור בפסקה (1), יגיש את השגתו לוועדה בתוך המועד הקבוע באותה פסקה.
(3) הוראות סעיף זה יחולו רק על סכסוך בעניין סכום הפיצויים כאמור בסעיף 9 ואילו סכסוך באחד העניינים המנויים בסעיף האמור שאינו סכום הפיצויים, ייושב על ידי בית המשפט ויחולו לגביו הוראות סעיף 9.
(ב) וזה הרכבה של ועדת ההשגות:
(א) עובד המדינה, שיתמנה בידי שר המשפטים, הכשיר להיות שופט של בית משפט שלום, והוא יהיה יושב ראש הוועדה;
(ב) השמאי הממשלתי הראשי או שמאי אחר מטעמו, ובלבד שהוא עובד המדינה, הרשום בפנקס שמאי המקרקעין חמש שנים לפחות;
(ג) שמאי מכריע שימונה בידי יושב ראש מועצת שמאי המקרקעין.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א), חלקו כמה בעלי זכויות בקרקע ששר האוצר הודיע על כוונה לרכשה על סכום הפיצויים, ולא כולם פנו לשמאי מכריע כאמור בסעיף קטן (א), רשאים בעלי הזכויות לפנות לוועדת ההשגות בלבד.
(ד) הוראות סעיף 12 והוראות החוק לתיקון דיני הרכישה, התשכ"ד-1964, יחולו על החלטה בהשגה לפי סעיף זה, בשינויים המחויבים, ובשינוי זה: בכל מקום, במקום "בית המשפט" יקראו "השמאי המכריע", "ועדת ההשגות", או "ועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה", לפי העניין.
(ה) על החלטת השמאי המכריע לפי סעיף קטן (א) ניתן לערור לוועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה.
(ו) (1) הוראות סעיף 14 לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה והתקנות שלפיו יחולו, בשינויים המחויבים, על סמכויות יושב ראש מועצת שמאי המקרקעין, השמאי המכריע וועדת הערר לפיצויים ולהיטל השבחה, על סדרי הדין לפניהם ועל שכרו של השמאי המכריע, לפי סעיף זה; שר המשפטים רשאי לקבוע הוראות אחרות מההוראות הקבועות בתקנות האמורות, בכל הנוגע לסדרי דין ולשכר השמאי המכריע; תקנות כאמור לעניין שכר השמאי המכריע טעונות את אישור ועדת הכספים של הכנסת.
(2) שר המשפטים, בהתייעצות עם שר הבינוי והשיכון ובאישור שר האוצר, יקבע בתקנות הוראות לעניין השגה על פיצויים לוועדת ההשגות לפי סעיף זה, לרבות לעניין דרך המינוי של ועדת ההשגות, סדרי הדין לפניה והאגרות שישולמו בשל השגה כאמור.
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
(ז) (1) הוראות סעיף זה לא יחולו אם קיימת תכנית בת–תוקף כמשמעותה בחוק התכנון והבניה לגבי הקרקע, ובשל התכנית חזרה מרכישת הקרקע היא בלתי אפשרית או שהתכנית אינה ניתנת למימוש בידי בעלי הזכויות בקרקע.
(2) לעניין פסקה (1), לא יראו תכנית בת–תוקף כתכנית שאינה ניתנת למימוש בידי בעל הזכויות בקרקע אלא לאחר שניתנה לבעל הזכויות בקרקע הזדמנות לפעול לשם שינוי התכנית לפי כל דין, לתכנית שתהיה ניתנת למימוש בידו, בתקופה שהורה שר האוצר, שלא תפחת משנתיים; שר האוצר רשאי להאריך את התקופה שהורה עליה, אם מצא כי קיים סיכוי סביר לשינוי התכנית בתוך התקופה המוארכת, לתכנית שתהיה ניתנת למימוש בידי בעל הזכויות בקרקע.
(ח) לא הודיע בעל הזכויות בקרקע כאמור בפסקה (ד), או שמסר הודעה כאמור אך לא השיב את הפיצויים לפי הוראות סעיף זה, רשאי שר האוצר להשתמש בקרקע לכל מטרה שהיא, לרבות העברת הבעלות בה לאחר, בכפוף להוראות כל דין, בלא תשלום פיצוי נוסף בשל כך.
(2) מקום שחזר בו שר האוצר, בין לגמרי ובין במקצת, מרכישת כל קרקע לפי הוראות סעיפים קטנים (1), (1א) או (1ב), יחולו הוראות אלה:
(א) בעלי הזכויות בקרקע זכאים לקבל משר האוצר כל אותן הוצאות שעמדו בהן בגלל ההליכים על רכישה, או בתוצאתם, ופיצויים על נזק, אם יש כזה, שהיו עשויים לעמוד בו בגלל ההודעה על הכוונה לרכוש אותה קרקע שנמסרה לפי סעיף 5, או בתוצאתה ואולם הם לא יהיו זכאים לקבל פיצוי בשל אי–השימוש בקרקע או בשל העדר ההנאה ממנה בתקופה שבה היתה בחזקתו של שר האוצר אלא כמפורט בסעיף קטן זה.
(ב) בעל הזכויות בקרקע ישיב לשר האוצר את סכום הפיצויים שקיבל בעד הקרקע או טובת ההנאה בקרקע, לפי העניין, כשהוא צמוד למדד לפי שיעור עליית המדד ממועד קבלת הפיצויים ועד מועד החזרתם בפועל, בתוספת ריבית צמודה בגובה מחצית השיעור שנקבע, לעניין ההגדרה "הפרשי הצמדה וריבית" לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, התשכ"א-1961 (להלן - חוק פסיקת ריבית והצמדה).
(ג) לא קיבל בעל הזכויות בקרקע פיצויים בעד הקרקע או בעד טובת ההנאה בקרקע, לפי העניין, ישלם לו שר האוצר, ריבית צמודה כאמור בפסקה (ב), על סכום הפיצויים שהיה זכאי לקבל לפי פקודה זו, ממועד תפיסת החזקה בקרקע ועד המועד שבו חזר בו שר האוצר מהרכישה, ובעל הזכויות בקרקע לא יהיה זכאי לפיצויים האמורים.
(ד) (1) היה שווי זכויותיו של בעל הזכויות בקרקע במועד שבו הודיע על בחירתו לממש את זכותו להשבה כאמור בסעיף קטן (1ב) (בפסקה זו - מועד ההודעה) גבוה משוויין ערב הרכישה על ידי שר האוצר בשל השקעות ופעולות להשבחת הקרקע שביצע לגביה שר האוצר או מי מטעמו, לרבות פעולות תכנון שיזם, ישלם בעל הזכויות בקרקע לשר האוצר, בתוך שנתיים ממועד ההודעה, תשלום בשיעור היטל ההשבחה שהיה משתלם בידי בעל הזכויות בקרקע לוועדה המקומית אילו היה מחויב בהיטל השבחה לפי הוראות התוספת השלישית לחוק התכנון והבניה במועד ההודעה, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית צמודה בשיעור שנקבע לעניין ההגדרה "הפרשי הצמדה וריבית", לפי חוק פסיקת ריבית והצמדה, ממועד ההודעה ועד מועד התשלום בפועל (בסעיף קטן זה - תשלום בעד ההשבחה).
(2) לא שילם בעל הזכויות בקרקע את התשלום בעד ההשבחה עד המועד שבו השיב לו שר האוצר את הזכויות בקרקע, יוטל שיעבוד על זכויות בעל הזכויות בקרקע לטובת שר האוצר; היתה הקרקע רשומה בפנקסי המקרקעין, תירשם, לפי בקשת שר האוצר, הערה בשל השיעבוד; נרשמה הערה כאמור, לא תירשם כל פעולה להעברת זכויותיו של בעל הזכויות בקרקע; אישר שר האוצר כי שולם התשלום בעד ההשבחה, יבוטל השיעבוד ותימחק ההערה.
(3) התשלום בעד ההשבחה ייקבע בידי השמאי הממשלתי הראשי או שמאי שהוא הסמיך לכך, בתוך 60 ימים מהמועד שבו בעל הזכויות בקרקע הודיע על בחירתו לממש את זכותו להשבה כאמור בסעיף קטן (1ב); חלק בעל הזכויות בקרקע על הקביעה כאמור, יחולו הוראות סעיף 9א, בשינויים המחויבים.
(ה) השבת הקרקע לבעל הזכויות בה תיחשב מימוש זכויות כהגדרתו בפסקה (3) להגדרה "מימוש זכויות" שבתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה ולעניין זה יחולו, בשינויים המחויבים, הוראות סעיף 21 לתוספת האמורה; הוראות סעיפים 102 ו–103א לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963, יחולו, בשינויים המחויבים, לעניין המס ששילם בעל זכויות בשל רכישת הזכויות על ידי שר האוצר, כאילו נתבטלה הרכישה.
(3) במקרה סכסוך בדבר סכום כל הוצאות או פיצויים או ריבית או החזר פיצויים העשויים להשתלם לפי סעיף-קטן (2), רשאים היועץ המשפטי לממשלה או בעל הזכויות בקרקע לפנות לבית המשפט בבקשה שיקבע את סכומם.
14א.   
14ב.   
(ט) (1) על אף האמור בסעיף זה, קיימת תכנית בת–תוקף כמשמעותה בחוק התכנון והבניה לגבי הקרקע, ובשל התכנית חזרה מרכישת הקרקע היא בלתי אפשרית או שהתכנית אינה ניתנת למימוש בידי בעלי הקרקע, לא יחולו הוראות סעיף זה, ושר האוצר, לאחר שמסר לבעל הקרקע הודעה מנומקת בכתב, יהיה רשאי להשתמש בקרקע לכל מטרה שהיא, לרבות העברת הבעלות בה לאחר, בכפוף להוראות כל דין, בלא תשלום פיצוי נוסף בשל כך.
(2) לעניין פסקה (1), לא יראו תכנית בת–תוקף כתכנית שאינה ניתנת למימוש בידי בעל הקרקע אלא לאחר שניתנה לבעל הקרקע הזדמנות לפעול לשם שינוי התכנית לפי כל דין, לתכנית שתהיה ניתנת למימוש בידו, בתקופה שהורה שר האוצר, שלא תפחת משנתיים; שר האוצר רשאי להאריך את התקופה שהורה עליה, אם מצא כי קיים סיכוי סביר לשינוי התכנית בתוך התקופה המוארכת, לתכנית שתהיה ניתנת למימוש בידי בעל הקרקע.
(י) הוראות סעיף זה יחולו, בשינויים המחויבים, גם על מי שהיה במועד פרסום ההודעה לפי סעיף 5 בעל זכות חכירה ראשית בקרקע שהיא מקרקעי ישראל, על פי חוזה חכירה שמטרתו מגורים, תעשייה, מסחר או מלונאות (בסעיף קטן זה - חוזה החכירה המקורי) או על מי שהועברה לו הזכות על ידי בעל זכות חכירה כאמור; הזכות לרכישה מחדש לפי סעיף קטן זה תהיה לרכישה של הזכויות בקרקע שנרכשו לפי פקודה זו מבעל זכות החכירה, ליתרת תקופת החכירה שנותרה במועד הרכישה מחדש, על פי חוזה החכירה המקורי ובכפוף לתנאיו.
(יא) שר האוצר רשאי, בתקנות, להחיל את הוראות סעיף זה, כולן או חלקן, בשינויים ובתנאים שיקבע, על מי שבמועד פרסום ההודעה לפי סעיף 5 היה בעל זכות חכירה ראשית בקרקע שאינה מקרקעי ישראל, על פי חוזה חכירה לתקופה של 49 שנים לפחות, או על מי שהועברה לו הזכות האמורה.
(יב) הוראות סעיף זה, יחולו בשינויים המחויבים, על כל אחד מהמנויים בפסקאות (1) ו–(2) שלהלן, ובלבד ששר האוצר מצא שהתקיים לגביהם האמור בפסקה (3):
(1) מי שבמועד פרסום ההודעה לפי סעיף 5 היה בעל זכות חכירה ראשית בקרקע שהיא מקרקעי ישראל, על פי חוזה חכירה דו–צדדי לתקופה של 49 שנים לפחות שמטרתו עיבוד חקלאי (בסעיף קטן זה - חוזה החכירה המקורי), או מי שהועברה לו הזכות על ידי בעל זכות חכירה כאמור, לרבות אגודה שיתופית, ובלבד שהזכות לרכישה מחדש לפי פסקה זו תהיה, לכל היותר, ליתרת תקופת החכירה שנותרה במועד הרכישה מחדש על פי חוזה החכירה המקורי ובכפוף לתנאיו;
(2) אגודה שיתופית שבמועד פרסום ההודעה לפי סעיף 5 היתה זכאית, בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל, לקבל זכות חכירה ראשית בקרקע שהיא מקרקעי ישראל לתקופה של 49 שנים לפחות למטרת עיבוד חקלאי (להלן - זכות חכירה למטרת עיבוד חקלאי); בסעיף זה -
"אגודה שיתופית" - אגודה שסווגה על ידי רשם האגודות השיתופיות כמושב עובדים, ככפר שיתופי, כקיבוץ שיתופי, כקיבוץ מתחדש או כמושב שיתופי, לרבות חבר באגודה כאמור;
"רשם האגודות השיתופיות" - כמשמעותו בפקודת האגודות השיתופיות;
(3) (א) המנויים בפסקאות (1) או (2) החזיקו בקרקע כדין תקופת זמן העולה על 25 שנים;
(ב) האגודה השיתופית כאמור בפסקה (1) או (2) זכאית במועד הרכישה מחדש, בהתאם להחלטות מועצת מקרקעי ישראל, לקבל זכות חכירה למטרת עיבוד חקלאי בשטח קרקע נוסף על השטח שברשותה; הוראות סעיף זה יחולו רק לגבי שטח שהיקפו כהיקף השטח הנוסף שהאגודה זכאית לקבל כאמור בפסקה זו;
(ג) ייעוד הקרקע לא שונה ממועד רכישת הזכויות על ידי שר האוצר.
(יג) על אף הוראות סעיף קטן (יב), רשאי שר האוצר, בהחלטה מנומקת בכתב, להחיל את הוראות סעיף זה על המנויים בפסקאות (1) או (2) של אותו סעיף קטן, אף אם לא מתקיימות לגביהם הוראות פסקה (3) של אותו סעיף קטן, אם שוכנע כי קיימים טעמים מיוחדים המצדיקים לעשות כן.
14ג.   
14ד.   
15.   
16.   
החלטת בית המשפט או, במקרה שעורער על אותה החלטה, בית המשפט לערעורים אזרחיים, בנוגע לכל פיצויים או לכל שאלה של טובת-הנאה או זכות השנויה במחלוקת, תהא סופית ומוחלטת ביחס לכל הצדדים שאליהם נשלחו הודעות על בקשה לפי סעיף 9 כאמור לעיל, או שהופיעו ותבעו או שבשמם תבע כל אדם שיש לו יפוי-כוח לכך, כל קרקע או כל זכות או טובת-הנאה עליה, אולם מותר לאנשים שלא נשלחו אליהם הודעות על בקשה לפי סעיף 9, או שלא הופיעו או תבעו, או שלא הוגשה כל תביעה מטעמם, להגיש תביעה בכל זמן תוך שנה אחת לאחר תאריך ההחלטה הסופית, ולעולם, מקום שפסקו לשלם פיצויים, בין שהפיצויים יהיו בצורת סכום-כסף או בצורת דמי-חכירה שנתיים, הרי סכום הפיצויים הנ"ל, או הסכום של אותו חלק הימנו שחייבים בתשלומו תוך אותה תקופה של שנה אחת, יושלש בבית המשפט (חוץ אם נמסרה זכות-קנין שרירה בכתב לקרקע או אם יורה בית המשפט אחרת) ובית המשפט לא ישלמו אלא כעבור אותה תקופה של שנה אחת מתאריך אותה ההחלטה הסופית, ולאחר מכן, לכשתוגש בקשה לבית המשפט ע"י כל אדם התובע כאמור לעיל כי הוא מעוניין בו, ישולם לכל אדם שבית המשפט יצווה לשלמו לו. השלשת הפיצויים לבית המשפט או כשהפיצויים הם בצורת דמי-חכירה - השלשת דמי-חכירה אלה מדי הגיע התשלום לצדדים, יהא כוחה יפה כסילוק מוחלט ומלא הפוטר את שר האוצר מכל התביעות לגבי קרקעות אלה, אך אין בו כדי למנוע כל אדם הטוען כי זכותו עדיפה לקבלת הסכום הזה, מלהגיש לאח"כ תביעה נגד האדם שהפיצויים שולמו לו:
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
(2) הרשאה שנתן שר האוצר למקורות חברת מים בע"מ, לצורך ציבורי שהוא תשתית לאומית למים, ובכלל זה מיתקן מים או צורך שנובע ממנו או כרוך בו, לרבות קרקע המיועדת למיתקן התפלה; לעניין זה, "תשתית לאומית" — כהגדרתה בחוק לקידום תשתיות לאומיות, התשפ"ג-2023.
(2ג) על רכישת קרקע בידי אדם שניתנה לו הרשאה לפי סעיף קטן (2) לא יחולו הוראות סעיף 5א.
(3) קודם שירכוש שר האוצר כל קרקע מטעם כל אדם או לשם שימושו, ידרוש מאותו אדם שיבוא עמו לידי הסכם, שבו ייקבעו, להנחת-דעתו, הענינים הבאים, דהיינו:
(א) תשולם לו הוצאת הרכישה, וכן
(ב) לאחר אותו תשלום, תועבר הקרקע לאותו אדם, וכן
(ג) התנאים שלפיהם יחזיק אותו אדם בקרקע, וכן
(ד) אם הרכישה היא לשם בניית איזה מפעל או מפעלים - משך הזמן שבו יבוצעו ויקויימו המפעלים והתנאים שלפיהם יבוצעו ויקויימו, והתנאים (אם בכלל) שלפיהם יהיה הציבור זכאי להשתמש במפעל או במפעלים:
בתנאי שלא תחולנה הוראותיו של הסעיף-הקטן הזה, אם האדם אשר מטעמו ולשם שימושו יש לרכוש את הקרקע הוא המחזיק בזכיון, הקובע קביעות, להנחת-דעתו של שר האוצר, בדבר התנאים שלפיהם יש לרכוש את הקרקע ולהחזיק בה.
(3א) על אף הוראות סעיפים קטנים (1) עד (2ב), יראו גוף ציבורי שהוא גוף מבצע של מיזם תשתית חיוני מועדף כמי שניתנה לו הרשאה לפי סעיף קטן (2) לרכישת קרקע שחלה עליה תוכנית כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה למיזם התשתית החיוני המועדף; ואולם, הגוף המבצע לא יפרסם הודעה לפי סעיפים 5 ו-7 בעניין רכישת הקרקע, אלא אם כן אישרה זאת הוועדה המייעצת כמשמעותה בסעיף 2א; על אף האמור, לא יהיו נתונות לגוף המבצע לעניין רכישת הקרקע כאמור בסעיף קטן זה הסמכויות לפי סעיפים 14 עד 14ד; לעניין זה, "גוף מבצע", "גוף ציבורי" ו"מיזם תשתית חיוני מועדף" — כהגדרתם בסעיף 2 לחוק לקידום תשתיות לאומיות, התשפ"ג-2023.
(4) קרקע שנרכשה לפי סעיף זה, בין אם נרכשה בידי שר האוצר ובין אם נרכשה בידי אדם אחר מכוח הרשאה מאת שר האוצר, תוקנה לפי הוראות סעיף 19 לשר האוצר.
22א.   
23.   
24.   
25.   
25א.   
26.   

1. בתוקף סמכותי לפי סעיף 5 לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943 (להלן - הפקודה), הריני להודיע כי הקרקע המתוארת בסעיף 4 להלן (להלן - הקרקע) דרושה לצורך ציבורי של _________________, לפי פסקה ______ להגדרה "צורך ציבורי" שבסעיף 2 לפקודה ולפיכך שר האוצר מתכוון לרכוש את זכות ה _________________ בקרקע, בהתאם לפקודהתאם לפקודה.

2. בעל הקרקע או בעל זכות או טובת הנאה אחרת בה, המבקש להשמיע את טענותיו נגד רכישת הזכויות בקרקע זכאי לכך לפי הוראות סעיף לפקודה ורשאי לשלוח את טענותיו בכתב נגד הרכישה בתוך ______ ימים אל _________________ או להודיע ל _____________ בכתב בתוך _____ ימים כי הוא מבקש להשמיע את טענותיו בעל פה. _________________ יחליט בעניין ויודיע לו על האופן שבו ייטען את טענותיו והמועד לכך.

3. שר האוצר מוכן לשאת ולתת בדבר רכישת הזכות הנדרשת בקרקע. התובע פיצויים בגין זכות או טובת הנאה כלשהן בקרקע, נדרש לשלוח את טענותיו, בצירוף מסמכים להוכחת זכותו בקרקע, אל _________________.

4. תיאור הקרקע -

חטיבת קרקע ביישוב / אזור _________________ ששטחה _________ מ"ר המזוהה כגוש __________ חלקה / חלק מחלקה _________________ / זיהוי אחר _________________.


* אם קיים תשריט: חטיבת הקרקע האמורה מסומנת בתשריט הפקעה מס' ________ המופקד במשרדי רשות מקרקעי ישראל, בכתובת _________________.

תאריך _________________ שר האוצר _________________
טופס ב'
הודעה על כוונה לרכוש זכויות בקרקע ולקנות חזקה בקרקע הדרושה באופן דחוף לצורך ציבורי


1. בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5 ו–7 לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943 (להלן - הפקודה), הריני להודיע כי הקרקע המתוארת בסעיף 6 להלן (להלן - הקרקע) דרושה

לצורך ציבורי של ________________ (להלן - מטרת הרכישה), לפי פסקה _______ להגדרה "צורך ציבורי" שבסעיף 2 לפקודה, באופן דחוף וזאת מנימוקים אלה: ____________________ ________________ _______________ _________________ ______________ ______________ _________________ ________________ ולפיכך שר האוצר מתכוון לרכוש את זכות ה ________________ בקרקע, בהתאם לפקודה.

2. התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה המפורטת בסעיף 1 לעיל היא עד ____________ שנים ממועד פרסום הודעה זו ברשומות להלן הנימוקים אם התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה עולה על 8 שנים: _________________ ____________________ __________________ _____________

3. בכוונת שר האוצר לקנות חזקה בקרקע, ועל כל אדם שיש לו חזקה בקרקע האמורה למסור את חזקתו בה בתוך _______________ ימים.

4. בעל הקרקע או בעל זכות או טובת הנאה אחרת בה (להלן - בעל זכות בקרקע), המבקש להשמיע את טענותיו נגד רכישת הזכויות בקרקע זכאי לכך לפי הוראות סעיף לפקודה רשאי לשלוח את טענותיו בכתב נגד הרכישה בתוך _________ ימים אל ______________ או להודיע ל _______________ בכתב בתוך ________ ימים כי הוא מבקש להשמיע את טענותיו בעל פה. _______________ יחליט בעניין ויודיע לו על האופן שבו יטען את טענותיו והמועד לכך.

5. שר האוצר מוכן לשאת ולתת בדבר רכישת הזכות הנדרשת בקרקע לפי הפקודה והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור, התשכ"ד-1964, בעל זכות בקרקע רשאי לדרוש פיצוי בשל רכישת הזכות, וזאת כנגד מסירת החזקה בה התובע פיצויים בגין זכות או טובת הנאה כלשהן בקרקע, ישלח בתוך ________ ימים אל _______________ את טענותיו, בצירוף מסמכים להוכחת זכותו בקרקע.

6. תיאור הקרקע - חטיבת קרקע ביישוב / אזור _______________ ששטחה _______________ מ"ר המזוהה כגוש _______________ חלקה / חלק מחלקה _______________ / זיהוי אחר __________.


* אם קיים תשריט: חטיבת הקרקע האמורה מסומנת בתשריט הפקעה מס' _____________ המופקד במשרדי רשות מקרקעי ישראל, בכתובת ________________ ________________ ____________

תאריך _________________ שר האוצר _________________
טופס ג'
הודעה על כוונה לרכוש זכויות בקרקע ולקנות חזקה בקרקע שסעיף לפקודה לא חל לגביה


1. בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5 ו–7 לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943 (להלן - הפקודה), הריני להודיע כי הקרקע המתוארת בסעיף 5 להלן (להלן - הקרקע) דרושה לצורך ציבורי של _________________ לפי פסקה ________ להגדרה "צורך ציבורי" שבסעיף 2 לפקודה/לפרויקט בטיחותי (להלן - מטרת הרכישה), ולפיכך שר האוצר מתכוון לרכוש את זכות ה _________________ בקרקע, בהתאם לפקודה.

2. התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה המפורטת בסעיף 1 לעיל היא __________ שנים ממועד פרסום הודעה זו ברשומות להלן הנימוקים אם התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה עולה על 8 שנים: _______________ _______________________ _______________ ______________.

* בהפקעות לפי חוק התכנון והבניה יושמט סעיף זה.

3. בכוונת שר האוצר לקנות חזקה בקרקע, בסמוך למועד פרסום הודעה זו ברשומות, ועל כל אדם שיש לו חזקה בקרקע האמורה למסור את חזקתו בה בתוך __________ ימים.

4. שר האוצר מוכן לשאת ולתת בדבר רכישת הזכות הנדרשת בקרקע לפי הפקודה והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור, התשכ"ד, בעל זכות בקרקע רשאי לדרוש פיצוי בשל רכישת הזכות וזאת כנגד מסירת החזקה בה התובע פיצויים בגין זכות או טובת הנאה כלשהן בקרקע, ישלח בתוך __________ ימים אל _________________ את טענותיו, בצירוף מסמכים להוכחת זכותו בקרקע.

5. תיאור הקרקע - חטיבת קרקע ביישוב/אזור _________________ ששטחה ___________ מ"ר המזוהה כגוש _________ חלקה/ חלק מחלקה ____________/ זיהוי אחר _________________.


* אם קיים תשריט: חטיבת הקרקע האמורה מסומנת בתשריט הפקעה מס' _____________ המופקד במשרדי רשות מקרקעי ישראל, בכתובת ____________________ _______________________

תאריך _________________ שר האוצר _________________
טופס ד'
הודעה על כוונה לקנות חזקה בקרקע


1. בתוקף סמכותי לפי סעיף 7 לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943 (להלן - הפקודה), ובהמשך להודעה שפורסמה ברשומות לפי סעיף 5 לפקודה (ילקוט פרסומים ______________ מיום ____________), נמסרת בזה הודעה כי שר האוצר מתכוון לקנות חזקה בקרקע המתוארת בסעיף 4 להלן, בתום _________________ ימים, ועל כל אדם שיש לו חזקה בקרקע האמורה למסור את חזקתו בה בתום התקופה האמורה.

2. התקופה לתחילת ביצוע הצורך הציבורי שפורט בהודעה לפי סעיף 5 הנזכרת בסעיף 1 היא עד _________ שנים ממועד פרסום הודעה זו ברשומות. להלן הנימוקים אם התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה עולה על 8 שנים: _____________________ ________________________

3. לפי הפקודה והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור, התשכ"ד-1964, בעל זכות בקרקע רשאי לדרוש פיצוי בשל רכישת הזכות וזאת כנגד מסירת החזקה בה. התובע פיצויים בגין זכות או טובת הנאה כלשהן בקרקע, ישלח בתוך _________ ימים אל _________________ את טענותיו, בצירוף מסמכים להוכחת זכותו בקרקע.

4. תיאור הקרקע - חטיבת קרקע ביישוב / אזור _________________ ששטחה _________ מ"ר המזוהה כגוש ____________ חלקה / חלק מחלקה ________________ / זיהוי אחר _________________.


* אם קיים תשריט: חטיבת הקרקע האמורה מסומנת בתשריט הפקעה מס' ____________ המופקד במשרדי רשות מקרקעי ישראל, בכתובת _____________________ _______________________

תאריך _________________ שר האוצר _________________
טופס ה'
הודעה על שינוי מטרת הרכישה


1. בתוקף סמכותי לפי סעיף 14א לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943 (להלן - הפקודה), אני מודיע כי זכות ה _________________ במקרקעין המתוארים בסעיף 2 להלן, שביחס אליהם פורסמו הודעות ברשומות לפי סעיפים 5 ו–7 לפקודה (ילקוט פרסומים __________ מיום _________), דרושה למטרת רכישה חדשה של _________________ לפי פסקה ________ להגדרה "צורך ציבורי" שבסעיף 2 לפקודה אם הקרקע דרושה למטרת רכישה של הקמה, הרחבה או פיתוח של יישוב או צורך הנובע מהם או כרוך בהם להלן הטעמים המיוחדים המצדיקים זאת: ________________ __________________ ________________ ________________ _____________

______________ ____________ ________________.

התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה החדשה שנקבעה על ידי שר האוצר היא עד ________ שנים ממועד פרסום הודעה זו ברשומות.

להלן הנימוקים אם התקופה לתחילת ביצוע מטרת הרכישה עולה על 8 שנים:

__________________ __________________ ______________ ________________ _________________ _____________.

2. תיאור הקרקע - חטיבת קרקע ביישוב / אזור _________________ ששטחה ___________ מ"ר המזוהה כגוש _________ חלקה/חלק מחלקה _______________ / זיהוי אחר _________________.


* אם קיים תשריט: חטיבת הקרקע האמורה מסומנת בתשריט הפקעה מס' _________ המופקד במשרדי רשות מקרקעי ישראל, בכתובת _____________________ _______________________

תאריך _________________ שר האוצר _________________
טופס ו'


1. בתוקף סמכותי לפי סעיף 19 לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), 1943 (להלן - הפקודה), אני מודיע כי זכות ה _________________ במקרקעין המתוארים בסעיף 2 להלן, שביחס אליהם פורסמו הודעות ברשומות לפי סעיפים 5 ו–7 לפקודה (ילקוט הפרסומים ____________ מיום ___________), תהיה לקניינה הגמור והמוחלט של מדינת ישראל ממועד פרסום הודעה זו ברשומות.

2. תיאור הקרקע -

חטיבת קרקע ביישוב / אזור _________________ ששטחה _________________ מ"ר המזוהה כגוש _________________ חלקה / חלק מחלקה _________________ /זיהוי אחר _________________.

תאריך _________________ שר האוצר _________________
(סוף הפקודה)
[1.] ע"ר 1943, תוס' 1, עמ' 32.
תיקונים:ע"ר 1946, תוס' 1, עמ' 153;
ע"ר 1946, תוס' 1, עמ' 225 [1946 (מס' 2)];
ס"ח 2228, התש"ע (15.2.2010), עמ' 346. הצ"ח - ממשלה 237, התשס"ו, עמ' 414;
ס"ח 2933, התשפ"ב (18.11.2021), עמ' 121. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 840;
ס"ח 3046, התשפ"ג (6.6.2023), עמ' 283. הצ"ח - ממשלה 1612, התשפ"ג, עמ' 354.

מפת מסמך

1. השם הקצר
2. פירוש
הרכב בית המשפט
2א. הוועדה המייעצת
3. סמכויות שר האוצר
4. חקירה מוקדמת
5. הודעות
5א. טענות נגד הרכישה
6. סמכות להעביר קרקע
7. סמכות לקנות החזקה
7א. לא תהיה הודאה או מניעות בהודעה לפי סעיף 5 או 7
7ב. התקופה להתחלת ביצועה של מטרת הרכישה
8. הפרוצדורה שיש לנקוט בה במקרה שאין מוסרים חזקה
9. סכסוכים בדבר פיצויים וזכות-קנין ייושבו ע"י בית-המשפט
9א. השגה על סכום הפיצויים
10. החלטה בהיעדרם של הצדדים
11. אין להכריח את הצד למכור או להעביר חלק מבית
12. תקנון בענין הערכת הפיצויים
13. פיצויים על אבדן דמי חכירה
14. חזרה מרכישת קרקע
14א. שינוי מטרת הרכישה
14ב. זכות לרכישה מחדש
14ג. תשלום פיצויים בזכויות בקרקע
14ד. שימוש בקרקע שנרכשה לכל מטרה
15. הוראות בנידון תשלום הוצאות
16. דחיית תשלום הפיצויים.תשלום ע"י שר האוצר כוחו יפה בסילוק מלא של פיצויים
17. בעלים רשומים או צדדים המחזיקים בקרקע כבעלים דינם כזכאים בקרקע
18. מששילם שר האוצר הריהו פטור מאחריות
19. הקנייה ורישום
20. פיצויים על קרקע שנלקחה להרחבתן או לכלילתן של דרכים וכו'
21. תשלום בעד השבחה כשלוקחים קרקע לסלילת דרכים או להרחבתם
22. רכישה בידי בני אדם זולת שר האוצר, או מטעמם
22א. רכישה בידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים
23. עונשו של המפריע לקבלת החזקה
24. הטלת הפקודה על קרקעות הווקף ועל שאר קרקעות דומות
25. תקנות
25א. שינוי התוספת
26. ביטול
תוספת