תאריך תצוגה: 13/02/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
2. שיטת הבחירות
3. מועד הבחירות
4. הזכות לבחור ולהיבחר
5. הצעת מועמד
6. התפטרות של מועמד
6א. פטירת מועמד
6ב. המועמד המוצע
6ג. דחיית מועד הבחירות
7. סדרי הבחירות
8. ערבון
8א. נבחר ללא הצבעה בקלפי
9. תוצאות הבחירות בקלפי
9א. באין אפשרות לבחור במועמד אחד או בשני המועמדים בבחירות חוזרות
9ב. ראש רשות שרשימתו למועצה לא זכתה במנדט
10. בחירות בלא הצבעה בקלפי
11. הפרדת ערעורים
12. כהונת ראש הרשות
13. דיון חוזר בהחלטות המועצה
14. סגנים ממלאי מקום קבועים לראש הרשות
15. סגנים נוספים
15א1. משכורת ראש הרשות וסגניו
15ב. עיסוק נוסף - איסור והסדרה
15ג. עיסוק נוסף - סייג לתחולה
16. מילוי מקום ראש הרשות בהעדר הסגן
17. אצילות תפקידים וסמכויות של ראש רשות
18. ראש רשות שחדל להיות חבר המועצה
19. התפטרות
19א. השעיה בשל כתב אישום והוועדה לבחינת השעיה
20. פקיעת כהונה והשעיה מחמת קלון
21. העברה מכהונה מטעמי בריאות
22. העברה מכהונה מחמת התנהגות
23. כהונת ראש רשות במקרה של מינוי מועצה או ועדה
24א. בחירות מיוחדות
24ב. בחירת ממלא מקום בשנת בחירות
24ב1. בחירות מיוחדות במועצה מתמעטת או נחשלת
24ג. סייג במקרה של פטירת ראש רשות - הוראת שעה
25. חדילה מכהונת סגן
26. בחירת המועצה בראש רשות וסגנו
27. ראש רשות לזמן ביניים
27א. ראש רשות המסיים תפקידו
28. פרסום
29. תחולת חוק הבחירות (דרכי תעמולה)
30 - 32. תחולת חוק הבחירות (דרכי תעמולה)
33. ביצוע ותקנות
34. הוראת מעבר

חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), התשל"ה-1975 1

 
1.   
"רשות מקומית" - עיריה או מועצה מקומית, למעט מועצה אזורית;
"ראש רשות" - ראש רשות מקומית;
"מועצה" - מועצה של רשות מקומית;
"מנהל בחירות" - מנהל הבחירות שמונה לפי הוראות סעיף 29 לחוק הבחירות;
"חוק הבחירות" - חוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965;
"השר" - שר הפנים.
2.   
3.   
4.   
5.   
6.   
6א.   
6ב.   
6ג.   
7.   
(2)2 פרקים ז', ח', ח'1, ח'2, ח'3, ח'4 ו-ט', פרקים ח' עד ח'4 יחולו גם ביום הבחירות החוזרות כאמור בסעיף 9(ב) שמתקיים לאחר יום הבחירות לכל המועצות כאמור בסעיף 4 לחוק הבחירות;
(3) סעיפים 95 עד 97.
(ג) נוסף על הוראות סעיף קטן (ב), יחולו על פתק ההצבעה לבחירות ראש הרשות הוראות אלה:
(1) הפתק יהיה בצבע שונה מפתק ההצבעה למועצה; צבעו וצורתו ייקבעו בתקנות;
(2) הפתק יישא את שם המועמד בדפוס, בעברית או בעברית ובערבית, ותו לא, לפי דוגמה שאישר מנהל הבחירות;
(3) מנהל הבחירות יאשר לכל מועמד דוגמת פתק אחד בלבד הנושא את שם המועמד בדפוס בעברית, ואם נתבקש, גם דוגמת פתק אחד בלבד הנושא את שם המועמד בדפוס בעברית ובערבית;
(4) במקום פתק מודפס יכול בוחר להשתמש להצבעה גם בפתק ריק, שצבעו וצורתו נקבעו בתקנות, ועליו ירשום הבוחר, בכתב ידו, בעברית או בערבית את השם הפרטי של המועמד ושם משפחתו בצורה המאפשרת לזהותו בוודאות, ותו לא ובלבד שהרישום כאמור ייעשה בעט בצבע כחול; כל בוחר רשאי לקבל מוועדת הקלפי פתק ריק;
(5) פתק שאין עליו שם של מועמד כפי שאישר מנהל הבחירות - הקול פסול;
(6) פתק בכתב יד שעליו שם מועמד בשפה שאינה עברית או ערבית - הקול פסול;
(7) פתק בכתב יד שלא ניתן להבין ממנו את שם המועמד או שלא ניתן להבין לאיזה מועמד ניתן הפתק - הקול פסול;
(8) נמצא במעטפת הצבעה לבחירת ראש הרשות פתק הצבעה למועצה - הקול פסול;
(9) נמצאו במעטפת הצבעה לבחירת ראש הרשות פתק הצבעה לראש הרשות ופתק הצבעה למועצה - פסולים שני הקולות;
(10) פתק הצבעה שאינו מתאים להוראות סעיף זה - הקול פסול;
(11) נמצאו בכלל פתקי ההצבעה של מועמד אחד מספר פתקי הצבעה בכתב יד אשר לא נפל בהם פסול מהפסילות האמורות בסעיף קטן (ב) ובפסקאות (1) עד (10), ואולם הוכח כי יותר מפתק הצבעה אחד כאמור נכתב בכתב ידו של אדם אחד, ייחשב רק אחד מהפתקים האמורים ככשר ויתר הפתקים בכתב יד של אותו אדם ייפסלו.
(ד) על מעטפות הצבעה לבחירת ראש הרשות יחולו הוראות אלה:
(1) מעטפות ההצבעה יהיו אטומות ובצורה אחידה כפי שיקבע השר בתקנות; סמוך לבחירות יספק השר לכל מועצה, על חשבונה, כמות מספקת של מעטפות הצבעה;
(2) המעטפה תהיה בצבע שונה ממעטפת ההצבעה למועצה; צבעה וצורתה ייקבעו בתקנות;
(3) מנהל הבחירות יקבע סימן מיוחד שיוטבע על מעטפות ההצבעה.
(ה) וכך מצביעים: בתא המסתיר את הבוחר מפני זולתו נותן הבוחר פתק הצבעה לבחירת ראש הרשות לתוך המעטפה המיוחדת להצבעה זו, שנתנה לו ועדת הקלפי; הצבעה זו תהיה מקבילה בזמן להצבעתו למועצה.
8.   
8א.   
9.   
(ב)3 לא קיבל אף מועמד 40% מהקולות הכשרים או שקיבלו שני מועמדים כל אחד מספר שווה של קולות שהוא 40% או יותר מהקולות הכשרים, יקויימו כעבור 14 ימים מיום הבחירות, בחירות חוזרות לבחירת אחד משני המועמדים שקיבלו בבחירות הראשונות את המספרים הגדולים ביותר של קולות כשרים; המועמד שקיבל בבחירות החוזרות את המספר הגדול יותר של קולות - הוא הנבחר.
(ג) קיבלו שני המועמדים מספר שווה של קולות כשרים בבחירות החוזרות, יצורפו מספר הקולות הכשרים שקיבל כל אחד מהם בבחירות הראשונות למספר הקולות הכשרים שקיבל בבחירות החוזרות והמועמד שקיבל את המספר הגדול יותר של קולות כשרים בבחירות הראשונות ובבחירות החוזרות גם יחד, הוא הנבחר; היה מספר הקולות הכשרים שקיבלו שני המועמדים שווה גם לאחר צירוף כאמור, תבחר המועצה, ברוב חבריה, באחד משני המועמדים כראש הרשות.
(ד) היה מועמד אחד בלבד, יהא הוא הנבחר, ובלבד שמספר הקולות הכשרים שניתנו בעדו עלה על מספר הקולות הכשרים שניתנו נגדו; לא נבחר המועמד כאמור, תבחר המועצה ראש רשות, מבין חבריה, לפי הוראות סעיף 26.
(ה) ביום הבחירות החוזרות לפי סעיף קטן (ב) יהיה מקום הקלפי פתוח להצבעה ללא הפסקה משעה 00:13 עד שעה 00:22, אך ברשות מקומית שמספר הזכאים להצביע בה אינו עולה על 350, יהיה מקום הקלפי פתוח להצבעה ללא הפסקה משעה 00:13 עד שעה 00:20; מקום הקלפי ייסגר לפני השעות האמורות אם כבר הצביעו כל הזכאים להצביע בו.
9א.   
9ב.   
10.   
10א.   
11.   
12.   
13.   
14.   
סגנים ממלאי מקום קבועים לראש הרשות

[תיקונים: התשנ"ד)

4 , התשנ"ה, התשנ"ו (מס' 2)]
(א) (1) לראש רשות יהיה סגן אחד, וברשות מקומית שמספר תושביה עולה על 150,000, או ברשות מקומית הנמצאת בנגב או בגליל, שמספר תושביה עולה על 45,000 ושהוכרה על ידי השר כרשות מקומית קולטת עליה, יכול שיהיו, על פי הצעת ראש הרשות, שני סגנים; כל סגן ייבחר מבין חברי המועצה על פי הצעת ראש הרשות שאושרה בידי המועצה, ברוב חבריה.
(2) בסעיף קטן זה -
"הנגב" - כהגדרתו בחוק הרשות לפיתוח הנגב, התשנ"ב-1991;
"הגליל" - כהגדרתו בחוק הרשות לפיתוח הגליל, התשנ"ג-1993.
(ב) בחירת הסגן או הסגנים כאמור תהיה תוך חודשיים מהיום שראש הרשות התחיל לכהן או מהיום שנתפנתה משרתו של הסגן או של אחד הסגנים.
(ג) נעדר ראש הרשות מן הארץ או נבצר ממנו למלא תפקידו או חדל לכהן וטרם התחיל לכהן ראש רשות חדש, ימלא סגנו שנבחר לפי סעיף קטן (א) את מקומו; היו שני סגנים - ימלא את מקום ראש הרשות אותו סגן שראש הרשות קבעו, אך אם נבצר ממנו למלא תפקידו - הסגן השני; לא נקבע ממלא המקום, יכהן כממלא מקומו של ראש הרשות נציג הסיעה הגדולה מבין הסגנים; היו הסגנים נציגי אותה סיעה או היה גודל סיעותיהם שווה, יכהן הקשיש שבין הסגנים כממלא מקומו של ראש הרשות.
15.   
15א.   
15א1.   
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), ברשות מקומית שמספר תושביה עולה על 250,000, למעט ירושלים, שאינה מקבלת מענק כללי לאיזון בשנת הבקשה ובשנתיים שקדמו לבקשה לא היה לה גירעון שוטף, כהגדרתו בסעיף 140ג לפקודת העיריות, רשאי שר הפנים לאשר, על פי הצעת ראש הרשות שאושרה בידי המועצה, כי סגן ראש רשות נוסף על המספר המנוי בסעיף קטן (א), יהיה רשאי לקבל שכר ותנאי שירות כאמור בסעיף קטן (א).
(ג) מונה סגן ראש רשות לפי סעיף קטן (ב) וחדל להתקיים ברשות המקומית אחד התנאים המנויים בפסקה זו, יחדל סגן ראש רשות שקבעה המועצה לקבל שכר ותנאי שירות כאמור בסעיף קטן (א), ואם לא קבעה המועצה מי סגן ראש הרשות - יקבע זאת ראש הרשות; לא קבע ראש הרשות סגן כאמור, יחדל סגן ראש הרשות מהסיעה הגדולה בסיעות הקואליציה, לקבל שכר ותנאי שירות כאמור.
(ד) תנאים כאמור בסעיף קטן (א) יכול שיכללו הוראות בדבר מספר הסגנים הרשאים לקבל שכר ותנאי שירות, וכן בדבר אי–תשלום שכר ותנאי שירות מקופת הרשות המקומית לראש הרשות או לסגן ראש הרשות שנבחר במהלך תקופת כהונתה של המועצה במקום מי שחדל לכהן.
(ה) על אף הוראות סעיף קטן (ד), לא יקבע השר תנאים לאי–תשלום שכר ותנאי שירות לראש רשות או לסגן ראש רשות שנבחר במהלך כהונתה של המועצה במקום מי שחדל לכהן, בהתקיים כל אלה:
(1) הסכם בדבר חילופי ראש הרשות או הסגן הונח על שולחן המועצה, בתוך 45 ימים מהיום שראש הרשות הראשון בכל תקופת כהונת מועצה התחיל לכהן;
(2) ראש הרשות, ובחילופי סגן, כל אחד מהסגנים, הן מי שחדל מכהונתו והן מי שנבחר במקומו, כיהן בתפקידו לפחות 28 חודשים;
(3) מספר הסגנים המתחלפים במהלך תקופת כהונתה של המועצה אינו עולה על -
(א) ברשות מקומית שמספר תושביה אינו עולה על 250,000 - שני סגנים וביניהם מי שנבחר לסגן ממלא מקום ראש הרשות, לפי סעיף 14 (בסעיף זה - סגן ממלא מקום);
(ב) ברשות מקומית שמספר תושביה עולה על 250,000 - שלושה סגנים וביניהם מי שנבחר לסגן ממלא מקום.
(ו) (1) התחלף ראש רשות או סגן ראש רשות והתקיימו התנאים האמורים בפסקאות (1) עד (3) של סעיף קטן (ה), יהיה זכאי לתנאי פרישה וגמלאות בעבור תקופת כהונתו רק מי שכיהן ראשון במהלך תקופת כהונתה של המועצה כראש רשות או כסגן ראש רשות, אלא אם כן בהסכם האמור בסעיף קטן (ה)(1) נקבע כי ראש רשות או סגן ראש רשות שנבחר במקום מי שחדל מכהונתו יהיה זכאי לתנאי פרישה וגמלאות בעבור תקופת כהונתו במקום מי שכיהן ראשון כאמור.
(2) ראש רשות או סגן ראש רשות שאינו זכאי לתנאי פרישה וגמלאות לפי פסקה (1), יהיה זכאי למענק בעבור תקופת כהונתו בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (גמלאות לראש רשות וסגניו), התשל"ז-1977, והחלטות שהתקבלו לפיו.
(ז) בסעיף זה -
"רשות מקומית" - לרבות מועצה אזורית;
"שכר ותנאי שירות" - שכר, תנאי פרישה וגמלאות, וכן כל הטבות כספיות אחרות הקשורות למילוי תפקידו של ראש רשות או סגנו.
15ב.   
(ב) איגוד ערים כהגדרתו בחוק איגודי ערים, התשט"ו- 1955;
(ג) תאגיד שהקימה רשות מקומית בהתאם לסמכויותיה לפי כל דין, ויש בידיה הון או כוח הצבעה בתאגיד;
(2) פעילות במסגרת סיעה או מפלגה, ובלבד שראש הרשות או סגן ראש הרשות אינו מקבל שכר בעבור פעילות זו; ואולם רשאי הוא לקבל מהסיעה או מהמפלגה לצורך פעילות זו משרד, שירותי משרד, רכב ונהג;
(3) החזקה בלבד של מניות בתאגיד;
(4) קבלת הכנסות מנכס של ראש רשות או סגן ראש רשות או מנכס של משפחתו;
(5) קבלת הכנסה מיצירה ספרותית, דרמטית, מוסיקלית, אמנותית או מדעית.
(ו) לענין סעיף זה -
"יעסוק" - בין בעצמו ובין בשיתוף עם אחר, לרבות כעובד או כשלוח;
"עיסוק נוסף" - עיסוק נוסף על העיסוק כראש רשות או כסגן ראש רשות, לרבות עיסוק חד פעמי, ייצוג של אדם אחר, מתן ייעוץ או קיום פעילות שתדלנית למענו;
"תמורה" - תמורה כספית או תמורה חומרית אחרת;
"תמורה חומרית" - לרבות העמדת משרד ושירותי משרד לרשות ראש רשות או סגן ראש רשות לצרכיו הפרטיים, ולרבות העמדת רכב לרשותו הן לצרכיו הפרטיים והן לצורך העיסוק בהתנדבות ובלא תמורה.
15ג. 5
עיסוק נוסף - סייג לתחולה

[תיקון התשס"א (מס' 2)]
הוראות סעיף 15ב לא יחולו בתקופת ששת החודשים הראשונים לכהונתו של ראש רשות או סגן ראש רשות לגבי עסק או עיסוק שבו החל לעסוק לפני תחילת כהונתו למעט הוראות סעיף 15ב(ג).
16.   
17.   
ראש הרשות רשאי, באישור המועצה, לאצול מתפקידיו וסמכויותיו לסגן ראש רשות או לחבר ועדת הנהלה כמשמעה בפקודת העיריות או לעובד הרשות והכל דרך כלל או לענין מסויים או לסוג ענינים מסויים; מילוי התפקידים והשימוש בסמכויות כאמור לא יהיו כרוכים בתשלום שכר.
18.   
19.   
19א.   
(3)6 החלטת הוועדה לבחינת השעיה תתקבל בתוך 30 ימים מיום שהוגשה לה בקשת היועץ המשפטי לממשלה.
(ו) לשם קבלת החלטתה כאמור בסעיף קטן (ה), תשקול הוועדה לבחינת השעיה, בין השאר, את כל אלה:
(1) העבירות המיוחסות לראש הרשות בכתב האישום, נסיבותיהן, היקפן והתמשכותן;
(2) מספר הפרשות המיוחסות לראש הרשות בכתב האישום;
(3) הזיקה בין האישומים המיוחסים לראש הרשות בכתב האישום ובין סמכויותיו ותפקידיו כראש הרשות;
(4) פרק הזמן שחלף מהמועד שבו בוצעו העבירות המיוחסות לראש הרשות בכתב האישום.
(ז) החליטה הוועדה לבחינת השעיה להשעות ראש רשות מכהונתו לפי סעיף קטן (ה), תעמוד ההשעיה בתוקפה לתקופה כפי שתקבע הוועדה אשר לא תעלה על שנה (בסעיף זה - תקופת ההשעיה); ואולם הוועדה לבחינת השעיה רשאית, לבקשת היועץ המשפטי לממשלה, להאריך את תקופת ההשעיה בתקופות נוספות שלא יעלו על שנה בכל פעם, ולעניין זה תשקול, בין השאר, את משך ההליך המשפטי המתנהל נגד ראש הרשות ואת הנסיבות שהביאו לכך שטרם הסתיים.
(ח) על אף הוראות סעיף קטן (ז), תקופת ההשעיה לפי סעיף זה תסתיים בהתקיים אחד מאלה:
(1) ההליך הפלילי שהתנהל נגד ראש הרשות הופסק או שהסתיים בלא הרשעה, או שבית המשפט הרשיע את ראש הרשות וקבע שאין עם העבירה שבה הורשע משום קלון;
(2) ראש הרשות הושעה מכהונתו לפי סעיף 20(ד).
(ט) הושעה ראש רשות מכהונתו לפי סעיף קטן (ה), יחולו הוראות אלה:
(1) המועצה תבחר ממלא מקום לראש הרשות, מבין חבריה, לפי הוראות סעיף 26, והוא יכהן עד תום תקופת ההשעיה או עד בחירת ראש הרשות בבחירות לפי הוראות חוק זה, לפי המוקדם, ובתקופת ההשעיה יראו אותו כממלא תפקיד ראש הרשות, לכל דבר ועניין;
(2) ראש הרשות שהושעה זכאי לקבל, במשך ששת חודשי ההשעיה הראשונים, מחצית מהשכר לפי הוראות סעיף 15א1 שהיה זכאי לו אלמלא הושעה מכהונתו, ומתום התקופה האמורה עד תום תקופת ההשעיה ישולמו לו שבעים אחוזים מהשכר כאמור; זוכה ראש הרשות, בפסק דין סופי, מכל האישומים נגדו, ישולם לו החלק היחסי של שכרו לתקופת ההשעיה, שלא שולם באותה תקופה, בניכוי הכנסתו מעיסוק נוסף בתקופת ההשעיה;
(3) ראש הרשות שהושעה זכאי, בתקופת ההשעיה, לתנאי השירות שמגיעים לו לפי הוראות סעיף 15א1 או שוויים, כולם או חלקם, כפי שיורה השר, ובלבד ששיעורם לא יעלה על השיעורים הנקובים בפסקה (2) מתנאי השירות שהיה זכאי להם אלמלא הושעה מכהונתו;
(4) הוראות סעיף 15ב(ב) עד (ו) יחולו, בשינויים המחויבים, לגבי ראש רשות המקבל שכר ותנאי שירות כאמור בפסקאות (2) ו–(3) במהלך תקופת ההשעיה.
(י) הושעה ראש רשות מכהונתו לפי סעיף קטן (ה), ובמהלך תקופת ההשעיה התקיימו בחירות לראש הרשות ומי שהושעה כאמור נבחר שוב לכהן כראש הרשות, תימשך השעייתו של ראש הרשות עד תום תקופת ההשעיה.
(יא) שב ונבחר ראש רשות שהושעה מכהונתו בבחירות שהתקיימו לפי סעיף 3, לא יחולו הוראות סעיף קטן (ט)(1), וכממלא מקום ראש הרשות ישמש המועמד ששמו בא אחרי ראש הרשות שהושעה מכהונתו ברשימת המועמדים בבחירות למועצה, ובלבד שנבחר כחבר המועצה, ובתקופת ההשעיה יראו אותו כממלא תפקיד ראש הרשות, לכל דבר ועניין; לא נבחר המועמד האמור כחבר מועצה, יחולו הוראות סעיף קטן (ט)(1).
(יב) הוראות סעיף זה יחולו, בשינויים המחויבים, גם לעניין מי שנבחר לראש רשות שהוגש נגדו כתב אישום לאחר בחירתו או שתלוי ועומד נגדו כתב אישום שהוגש לפני בחירתו, וטרם התחיל בכהונתו.
(יג) החלטות הוועדה לבחינת השעיה, לרבות החלטות ביניים שלה, יפורסמו באתר האינטרנט של משרד הפנים.
20.   
(3) הגיש ראש הרשות בקשה לביטול ההודעה לפי סעיף 123א(ג)(1) לפקודת העיריות, יושעה מכהונתו עד להחלטת בית המשפט בבקשה.
(ז) (1) פקעה כהונתו של ראש רשות לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיף 27 לענין מילוי מקומו עד הבחירות המיוחדות.
(2) הושעה ראש רשות לפי סעיפים קטנים (ד) או (ו) יחולו הוראות אלה:
(א) בששת החודשים הראשונים מיום תחילת ההשעיה ימלא את מקום ראש הרשות סגנו כאמור בסעיף 14, ובאין סגן כאמור או שנבצר ממנו לפעול תבחר המועצה ממלא מקום לראש הרשות לפי סעיף 26;
(ב) לא ניתן פסק דין סופי בענינו או לא ניתנה החלטה לפי סעיף קטן (ו)(3) בתוך שישה חודשים מיום תחילת ההשעיה, תבחר המועצה ממלא מקום לראש הרשות לפי סעיף 26.
(2א) על אף הוראות פסקה (2), קדמה להשעיה כאמור באותה פסקה השעיה לפי סעיף 19א, ימשיך לכהן כממלא מקום ראש הרשות מי שמכהן בתפקיד האמור לפי סעיף 19א(ט)(1) או (יא).
(3) זוכה ראש הרשות בערעור או קבע בית המשפט שלערעור כי אין עם העבירה שבה הורשע משום קלון יחזור לכהן כראש רשות.
(ח) הוראות סעיף זה יחולו גם על סגן ראש רשות; ואולם אם הושעה סגן ראש רשות לפי סעיף זה תבחר המועצה ממלא מקום לסגן לפי סעיף 26.
21.   
22.   
23.   
מונתה ועדה או מועצה לפי סעיפים 143 או 206 לפקודת העיריות או סעיף 38 לפקודת המועצות המקומיות למילוי תפקידי ראש הרשות והמועצה, יחדל ראש הרשות מכהונתו ביום שיתחיל לכהן יושב-ראש הועדה שנתמנה או ראש הרשות שתבחר המועצה, לפי הענין.
24.   
24א.   
(ב) על בחירות מיוחדות ועל המועמד לראש הרשות בבחירות מיוחדות יחולו הוראות חוק זה, בשינויים המחויבים ובשינויים אלה:
(1) הבחירות יתקיימו ביום ג' האחרון שלפני תום 60 הימים מן היום שבו נוצרה העילה לעריכתן, או במועד סמוך לאחר מכן, כפי שיורה השר, אם מצא כי נסיבות הענין מצדיקות זאת;
(2) רשאים להציע מועמד, בנוסף לקבוצת בוחרים כאמור בסעיף 5(א) - חמישית מחברי המועצה;
(3) על מועמד לא תחול החובה להיות הראשון ברשימת מועמדים למועצה;
(4) על מועמד לא תחול החובה להיות חבר מועצה.
(5) קציני צבא וקציני משטרה בדרגות האמורות בסעיף 4(ג), לא יהיו זכאים להיות מועמדים, זולת אם חדלו להיות קצינים כאמור בתוך 10 ימים מן היום שבו נוצרה העילה לעריכת הבחירות;
(5א) בקשה לפי סעיף 17 לחוק הבחירות יכול שתוגש בכל עת אך לא יאוחר מהיום ה-51 שלפני יום הבחירות, והשר יודיע על החלטתו בבקשה כאמור, לפי הוראות סעיף 19 לחוק האמור, לא יאוחר מהיום ה-48 שלפני יום הבחירות;
(5ב) עתירה לפי סעיף 20(ב)(1) לחוק הבחירות תוגש לא יאוחר מהיום ה-44 שלפני יום הבחירות;
(6) מנהל הבחירות ימונה לפי הוראות סעיף 29 לחוק הבחירות לא יאוחר מהיום ה-55 לפני הבחירות;
(7) ועדת הבחירות תיבחר בידי המועצה לא יאוחר מהיום ה-48 שלפני יום הבחירות; ראש המועצה יודיע לשר על בחירת ועדת הבחירות, שמות חבריה ומעניהם, לא יאוחר מהיום ה-46 שלפני יום הבחירות; לא נבחרה ועדת בחירות בידי המועצה עד המועד האמור, ימנה אותה השר לא יאוחר מהיום ה-42 שלפני יום הבחירות;
(8) כחברי ועדות הקלפי ימונו נציגיהם של המועמדים; ועדת הבחירות תקבע את מספר החברים וההרכב של כל ועדת קלפי ובלבד שבכל ועדה יהיו מיוצגים לא פחות משלושה מועמדים אם ישנם כאלה, ושיובטח ייצוג הולם בכלל ועדות הקלפי לכל המועמדים;
(9) הוראות סעיף 38א(ד)(4) לחוק הבחירות לא יחולו;
(10) אושרה הצעת מועמדות של מועמד אחד בלבד, יכריז מנהל הבחירות, על דעת ועדת הבחירות, ביום הבחירות, על המועמד כמי שנבחר לראש הרשות ויפרסם הודעה על כך ברשומות.
(ג) תקופת כהונתו של ראש רשות שנבחר בבחירות מיוחדות, תסתיים ביום סיום כהונתה של המועצה שכיהנה בזמן היבחרו.
24ב.   
24ב1.   
(א) חדל ראש הרשות, בלבד, לכהן בשל הוראת השר לפי סעיף 143(א) לפקודת העיריות או סעיף 38(א) לפקודת המועצות המקומיות, יתקיימו בחירות רק לראש הרשות (בסעיף זה - בחירות מיוחדות במועצה מתמעטת או נחשלת), במועד שיקבע השר לפי הוראות הסעיפים האמורים.
(ב) על בחירות מיוחדות במועצה מתמעטת או נחשלת יחולו הוראות חוק זה, בשינויים המחויבים ובשינויים המפורטים בסעיף 24(ב)(2) עד (4) ו–(ג), ואולם לענין זה יקראו את סעיף 24א(ג) כך שאחרי "בבחירות מיוחדות" יבוא "במועצה מתמעטת או נחשלת".
24ג.   
25.   
26.   
27.   
27א.   
"חוזה" - חוזה לפי סעיף 195 לפקודת העיריות (להלן - הפקודה), שנעשה ללא החלטת המועצה או על פי החלטת המועצה שהתקבלה לאחר שראש הרשות נעשה ראש רשות המסיים תפקידו;
(ב) ראש רשות המסיים תפקידו, לא יהיה רשאי -
(1) למנות עובדים לפי סעיף 170 לפקודה;
(2) לפטר עובדים לפי סעיף 171א(2) לפקודה;
(3) להעלות עובדים בדרגה;
(4) לחתום על שטרות לפי סעיף 199 לפקודה או על מסמכי תשלום לפי סעיף 191 לפקודה בסכום העולה על החלק השנים-עשר של התקציב הרגיל, לכל חודש של כהונה כראש רשות המסיים תפקידו, למעט:
(א) תשלום שכר ופרעון מילוות;
(ב) שטרות ומסמכי תשלום הנובעים מהתחייבויות שנעשו כדין לפני שנעשה ראש רשות המסיים תפקידו;
(5) ראש הרשות החדש רשאי, תוך שלושים ימים מתחילת כהונתו, לבקש מהשר כי יבטל חוזה שראש הרשות המסיים תפקידו התקשר בו; ביטל השר את החוזה - לא יחולו הוראות חוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), התשל"א-1970, למעט הוראות סעיף 9.
(ג) פעל ראש הרשות המסיים תפקידו בניגוד להוראות סעיף קטן (ב), לא יהא תוקף למינוי עובד, לפיטורי עובד או להעלאתו בדרגה, כאמור בפסקאות (1) עד (3), וכל תשלום כאמור בפסקה (4) ייחשב בלתי חוקי ויחולו הוראות סעיף 221 לפקודה.
(ד) שר הפנים רשאי להתאים את הוראות הצווים לפי פקודת המועצות המקומיות, על פי האמור בסעיף זה.
28.   
29.   30 - 32.   
חוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959, יחול בשינויים המחוייבים גם על בחירות לראש רשות לפי סעיף 3.

(תיקונים עקיפים בחוקים שונים).
33.   
34.   
[1.] ס"ח 778, התשל"ה (7.8.1975), עמ' 211.
תיקונים:ס"ח 805, התשל"ו (9.4.1976), עמ' 151;
ס"ח 833, התשל"ז (9.12.1976), עמ' 21;
ס"ח 896, התשל"ח (9.6.1978), עמ' 137;
ס"ח 977, התש"ם (25.7.1980), עמ' 160;
ס"ח 1089, התשמ"ג (4.8.1983), עמ' 142;
ס"ח 1094, התשמ"ד (21.9.1983), עמ' 6;
ס"ח 1251, התשמ"ח (1.6.1988), עמ' 86;
ס"ח 1289, התש"ן (21.11.1989), עמ' 8;
ס"ח 1421, התשנ"ג (31.5.1993), עמ' 114;
ס"ח 1459, התשנ"ד (24.3.1994), עמ' 122;
ס"ח 1475, התשנ"ד (28.7.1994), עמ' 261 ו-262 [התשנ"ד (מס' 2) ו-(מס' 3)];
ס"ח 1524, התשנ"ה (25.5.1995), עמ' 314;
ס"ח 1557, התשנ"ו (19.1.1996), עמ' 43;
ס"ח 1580, התשנ"ו (21.3.1996), עמ' 227 [התשנ"ו (מס' 2)];
ס"ח 1657, התשנ"ח (5.3.1998), עמ' 147;
ס"ח 1671, התשנ"ח (30.6.1998), עמ' 249 [התשנ"ח (מס' 2)];
ס"ח 1676, התשנ"ח (22.7.1998), עמ' 275 [התשנ"ח (מס' 3)];
ס"ח 1682, התשנ"ח (4.8.1998), עמ' 314 [התשנ"ח (מס' 4)];
ס"ח 1697, התשנ"ט (7.1.1999), עמ' 46;
ס"ח 1745, התש"ס (13.7.2000), עמ' 224;
ס"ח 1758, התשס"א (26.11.2000), עמ' 19;
ס"ח 1782, התשס"א (21.3.2001), עמ' 191 [התשס"א (מס' 2)];
ס"ח 1868, התשס"ג (5.11.2002), עמ' 10;
ס"ח 1872, התשס"ג (17.11.2002), עמ' 48 [התשס"ג (מס' 2)];
ס"ח 1887, התשס"ג (27.3.2003), עמ' 372 (התיקון מתייחס אך ורק לבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו ב-3.6.03, ועל כן לא שולב כאן);
ס"ח 1897, התשס"ג (5.8.2003), עמ' 517 [התשס"ג (מס' 3)];
ס"ח 1902, התשס"ג (6.8.2003), עמ' 553 [התשס"ג (מס' 4)];
ס"ח 1920, התשס"ד (18.1.2004), עמ' 125;
ס"ח 2175, התשס"ח (5.8.2008), עמ' 800. הצ"ח - כנסת 215, התשס"ח, עמ' 230;
ס"ח 2287, התשע"א (4.4.2011), עמ' 690. הצ"ח - כנסת 292, התש"ע, עמ' 55;
ס"ח 2332, התשע"ב (18.1.2012), עמ' 136. הצ"ח - ממשלה 629, התשע"ב, עמ' 132;
ס"ח 2421, התשע"ד (22.12.2013), עמ' 150. הצ"ח - ממשלה 819, התשע"ד, עמ' 146;
ס"ח 2478, התשע"ה (4.12.2014), עמ' 42. הצ"ח - כנסת 576, התשע"ה, עמ' 6;
ס"ח 2608, התשע"ז (1.3.2017), עמ' 446. הצ"ח - כנסת 676, התשע"ז, עמ' 54;
ס"ח 2720, התשע"ח (23.5.2018), עמ' 675. הצ"ח - ממשלה 1217, התשע"ח, עמ' 864;
ס"ח 2736, התשע"ח (24.7.2018), עמ' 826 [התשע"ח (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1242, התשע"ח, עמ' 1094;
ס"ח 2775, התשע"ט (7.1.2019), עמ' 162. הצ"ח - כנסת 831, התשע"ט, עמ' 78;
ס"ח 3059, התשפ"ג (13.7.2023), עמ' 530. הצ"ח - ממשלה 1615, התשפ"ג, עמ' 986.
ס"ח 3099, התשפ"ד (1.11.2023), עמ' 45. הצ"ח - ממשלה 1657, התשפ"ד, עמ' 2;
ס"ח 3155, התשפ"ד (13.2.2024), עמ' 509 [התשפ"ד (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1710, התשפ"ד, עמ' 524.
[2.] לעניין הבחירות שיתקיימו ביום 27.2.24 יקראו את ס"ק 7(ב)(2) כאילו אחרי "ח'2," יקראו "ח'2א," [תיקון התשפ"ד (מס' 2)].
[3.] על אף האמור בס"ק 9(ב), לעניין הבחירות שיתקיימו ביום 27.2.24 יקראו את הסעיף האמור כך שבמקום "14 ימים" יבוא "12 ימים" [תיקון התשפ"ד (מס' 2)].
[4.] בחירת סגן שני ברשות שמספר תושביה עולה על 250,000 תהיה תוך חודשיים מפרסומו של תיקון התשנ"ד.
[5.] ראה הערה 1 לגבי סעיף 15ב בנוגע לתחילתו של הסעיף.
[6.] מיום 22.12.13 ועד יום 21.12.14, בסעיף 19א(ה)(3) במקום "30 ימים" יקראו "45 ימים".

מפת מסמך

1. הגדרות
2. שיטת הבחירות
3. מועד הבחירות
4. הזכות לבחור ולהיבחר
5. הצעת מועמד
6. התפטרות של מועמד
6א. פטירת מועמד
6ב. המועמד המוצע
6ג. דחיית מועד הבחירות
7. סדרי הבחירות
8. ערבון
8א. נבחר ללא הצבעה בקלפי
9. תוצאות הבחירות בקלפי
9א. באין אפשרות לבחור במועמד אחד או בשני המועמדים בבחירות חוזרות
9ב. ראש רשות שרשימתו למועצה לא זכתה במנדט
10. בחירות בלא הצבעה בקלפי
11. הפרדת ערעורים
12. כהונת ראש הרשות
13. דיון חוזר בהחלטות המועצה
14. סגנים ממלאי מקום קבועים לראש הרשות
15. סגנים נוספים
15א1. משכורת ראש הרשות וסגניו
15ב. עיסוק נוסף - איסור והסדרה
15ג. עיסוק נוסף - סייג לתחולה
16. מילוי מקום ראש הרשות בהעדר הסגן
17. אצילות תפקידים וסמכויות של ראש רשות
18. ראש רשות שחדל להיות חבר המועצה
19. התפטרות
19א. השעיה בשל כתב אישום והוועדה לבחינת השעיה
20. פקיעת כהונה והשעיה מחמת קלון
21. העברה מכהונה מטעמי בריאות
22. העברה מכהונה מחמת התנהגות
23. כהונת ראש רשות במקרה של מינוי מועצה או ועדה
24א. בחירות מיוחדות
24ב. בחירת ממלא מקום בשנת בחירות
24ב1. בחירות מיוחדות במועצה מתמעטת או נחשלת
24ג. סייג במקרה של פטירת ראש רשות - הוראת שעה
25. חדילה מכהונת סגן
26. בחירת המועצה בראש רשות וסגנו
27. ראש רשות לזמן ביניים
27א. ראש רשות המסיים תפקידו
28. פרסום
29. תחולת חוק הבחירות (דרכי תעמולה)
30 - 32. תחולת חוק הבחירות (דרכי תעמולה)
33. ביצוע ותקנות
34. הוראת מעבר