תאריך תצוגה: 22/04/2018
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרות החוק
2. הגדרות
פרק ב': מועצת האזורים החופשיים
3. הקמת המועצה
4. תפקידי המועצה וסמכויותיה
5. הרכב המועצה
5א. הועד הציבורי
6. יושב ראש המועצה
7. תקופת כהונה
8. פקיעת כהונה
9. תנאי כשירות והגבלה לאחר סיום הכהונה
9א. פיזור המועצה
10. חובת גילוי ואיסור התקשרות
11. נוהל עבודת המועצה
12. תקציב המועצה ומקורות המימון
פרק ג': נציגים מוסמכים באזור
13. קביעת נציגים מוסמכים
14. מעמד הנציג המוסמך וסמכויותיו
15. החלטות הנציג המוסמך או הגורם המוסמך
16. ערר
17. מימון הנציגים המוסמכים
פרק ד': קביעת אזור חופשי
18. איתור שטחים לאזור חופשי
19. קביעת אזור חופשי
פרק ה': בעלי זכיון
20. ועדת מכרזים
21. בחירת בעל זכיון
22. תנאי כשירות
23. זכיון
23א. העברת זכיון
24. סמכויות בעל זכיון
25. חובות בעל זכיון
25א. ביצוע חובות בידי המועצה
26. פעילות באזור בלבד
פרק ו': עסקים באזור החופשי
27. תנאים להקמת עסק באזור החופשי
27א. התקשרות עם ספק שירותים נילווים
28. רשיון לעסק באזור או למתן שירותים נילווים
28א. תנאים נוספים ברשיון
28ב. ביטול רשיון או הטבות
29. פעילות באזור ובמקום אחר בישראל
פרק ז': תנאים השוררים באזור חופשי
סימן א' - פרשנות
30. הגדרות
סימן ב': פטורים והקלות ממסים
31. מסים ישירים והוראות ניכוי במקור
32. הארכת הפטור
33. פטור על רווחים מחולקים
34. מסים עקיפים
35. מס ערך מוסף
36. שימוש שלא בהתאם למטרות הפטור
37. מיסוי על הוצאת טובין מהאזור
38. מס בולים
39. פטור ממסים ומתשלומים
40. פטור ממסים על מטבע חוץ
41. החלת הוראות
סימן ג': יצוא ויבוא באזורים חופשיים
42. היתר יבוא כללי
43. פטור מרשיונות יבוא ויצוא
44. החלת ההסכמים הבינלאומיים
45. נהלי יבוא ויצוא
46. פיקוח מכס ביבוא וביצוא
47. ביקורת מכס
48. יחסי גומלין בין אזורים
סימן ד': מטבע חוץ
49. הקלות בפיקוח על מטבע חוץ
סימן ה': תכנון ובניה
50. הגדרות ופרשנות
51. תכנון ובניה
52. ועדה לתכנון ובניה
53. תכנית לאזור
54. תחולת הוראות חוק התכנון והבניה והתאמתן
55. היתר בניה
56. ביצוע ותקנות
סימן ו': תנאי תעסוקה ותנאים נוספים
57. תנאי העסקת עובדים
58. הסכמים קיבוציים
59. יישוב סכסוכי עבודה
60. אי תחולה של חוקים מסוימים
61. העסקת עובדים זרים
61א. עובדים זרים לשם בניה ותשתית
62. חופש פעולה עסקי
63. שירותי שמירה פרטיים
64. חשמל באזור
65. בזק באזור
65א. הפרת תנאי ברשיון
פרק ח': הוראות שונות
66. סמכות הרחבה
67. ביצוע ותקנות

חוק אזורים חופשיים לייצור בישראל, התשנ"ד-1994 1

1.   
2.   
"בעל זכיון" - תאגיד שמטרתו להקים, לפתח ולנהל אזור חופשי ואשר קיבל זכיון על פי חוק זה;
"בעל שליטה" - כמשמעותו בסעיף 32(9) לפקודה;
"גוף פרטי" - כל תאגיד שאינו גוף ציבורי;
"גוף ציבורי" - ממשלת ישראל, רשות מקומית, תאגיד שהוקם לפי חוק, גוף שנמצא בבעלות או בשליטה ישירה או עקיפה של הממשלה או של רשות מקומית, לרבות חברת בת ממשלתית וחברה מעורבת כמשמעותן בחוק החברות הממשלתיות, וכן כל גוף המתוקצב, במישרין או בעקיפין, מתקציב המדינה;
"הועד הציבורי" - הועד הציבורי שמונה לפי סעיף 5א;
"הכללים" - כללי היישום להפעלת אזור חופשי שתקבע המועצה ותפרסם מכוח חוק זה;
"המועצה" - מועצת האזורים החופשיים המוקמת לפי חוק זה;
"הפקודה" - פקודת מס הכנסה;
"השר" - שר האוצר 2 ;
"חוק הבזק" - חוק הבזק, התשמ"ב-1982;
"מוסד כספי" - כמשמעותו בחוק מע"מ;
"מס עקיף" - מכס, מס קניה, בלו, היטל סחר וכן כל מס או היטל אחר שמוטל או שיוטל על יבוא טובין, אך למעט מס ערך מוסף;
"מס ערך מוסף" או "מע"מ" - כמשמעותו בחוק מע"מ וכן מס בלו מוסף החל ביהודה, שומרון וחבל עזה;
"נציג מוסמך" - נציג, של משרד ממשלתי, של יחידת סמך או של רשות שהוקמה על פי חוק, למעט רשות מקומית, הפועל מכוח חוק זה באזור חופשי;
"ספק שירותים נילווים" - מי שקיבל רשיון למתן שירותים נילווים באזור חופשי לפי חוק זה;
"עסק באזור חופשי" או "עסק באזור" - גוף פרטי שקיבל רשיון להפעיל עסק באזור חופשי לפי חוק זה;
"שירותים נילווים" - שירותים לעסקים באזור אשר לדעת המועצה ראוי לתיתם באזור, כדי להבטיח את הפעלתם התקינה והיעילה של העסקים באזור ואשר אינם כלולים בשירותים שבעל הזכיון חייב לספק באזור, וכן מסעדות, ושירותים הניתנים על ידי מוסד כספי לכל מי שפועל באזור, לרבות לעובדיו;
"תשתיות" - דרכים, מסילות ברזל, קווים עיליים או תת-קרקעיים להולכה או להעברה של חשמל, בזק, ביוב, מים, דלקים, מיתקנים להולכת גז, לסילוק פסולת ולטיפול בביוב; ולענין בזק - גם מערכות אלחוט, בכפוף לאמור בסעיף 65.
3.   
(ד) מקום מושבה של המועצה יהיה באזור החופשי הראשון שיוקם; הוקם אזור חופשי נוסף, יהיה מקום מושבה של המועצה בירושלים והיא תהיה רשאית להקים סניפים ומשרדים בכל אזור חופשי שיוקם.
4.   
(6) לשמש גוף מוסמך למינוי מפקחים לפי חוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985; כל מינוי יהיה באישור השר הממונה על החוק שלפיו נקבעה עבירה מסוימת כעבירה מינהלית ולגבי אותן עבירות שהשר אישרן לענין זה;
(7) לדאוג להקמת נציגויות מוסמכות באזור ולסייע לנציג המוסמך בהפעלת סמכויותיו באזור;
(8) לפעול על פי כל סמכות שתוקנה לה בדין.
(ב) במילוי התפקידים ובהפעלת הסמכויות כאמור בסעיף קטן (א) יפעל חבר המועצה במגמה להגשים את מטרות החוק.
5.   
(ב) הרכב המועצה ושמות חבריה יפורסמו ברשומות.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), עד לבחירת בעל הזכיון הראשון יכהנו במועצה נציגי הממשלה בלבד; עד למינויים ימלא השר את תפקידי המועצה.
(ד) חברי המועצה שהם נציגי הממשלה ימונו לראשונה תוך שלושים ימים; חברי המועצה שהם נציגי המגזר העסקי ימונו לראשונה תוך שלושים ימים מיום בחירת בעל הזכיון הראשון.
5א.   
(ג) על חבר הועד הציבורי יחולו, בשינויים המחוייבים, הוראות סעיף 9, ובלבד שבמקום הועד הציבורי כאמור באותו סעיף תבוא הועדה שמונתה לפי סעיף 18ב לחוק החברות הממשלתיות.
(ד) תקופת כהונתו של חבר הועד הציבורי היא שלוש שנים; חבר הועד הציבורי יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו אם התקיים בו אחד מאלה:
(1) התפטר במסירת כתב התפטרות לשר;
(2) הורשע בעבירה שיש עמה קלון;
(3) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו;
(4) אם הממשלה מצאה כי אינו ממלא תפקידו כראוי.
(ה) רוב חברי הועד הציבורי יהיו מנין חוקי בישיבותיו, החלטות הועד יתקבלו ברוב קולות החברים הנוכחים; היו הקולות שקולים יהיה ליושב ראש הועד קול נוסף.
(ו) חברי הועד הציבורי יהיו זכאים לגמול השתתפות בישיבות בשיעור הגבוה ביותר בהתאם לסעיף 96י לפקודת החברות.
(ז) הועד הציבורי יעמוד לביקורתו של מבקר המדינה.
(ח) על אף הוראות סעיף 5(א), חברי הועד הציבורי, הראשונים, יהיו אותם חברי הועד הציבורי שמונו לפי סעיף 6 לחוק המניות הבנקאיות שבהסדר (הוראת שעה), התשנ"ד-1993.
(ט) פקעה תקופת כהונתם של חברי הועד הציבורי הראשונים, תמנה הממשלה חברים אחרים לועד ציבורי על פי חוק זה.
6.   
7.   
8.   
9.   
(א) חברי המועצה יהיו אנשים, שהועד הציבורי אישר, שמתמלאים בהם תנאי הכשירות הנדרשים לפי סעיפים 96ב עד 96ה לפקודת החברות, וכן תנאי הכשירות הקבועים בסעיף 16א לחוק החברות הממשלתיות; מצא הועד הציבורי כי למועמד לכהונה כחבר המועצה יש זיקה אישית, עסקית או פוליטית לשר או לסגן שר, הוא לא ימונה אלא אם כן מצא הועד הציבורי שיש לגביו שיקולים של כשירות מיוחדת לכהונה האמורה. לענין החוקים האמורים, ולענין סעיף זה, "חברה" היא כל אחד מאלה:
(1) עסק באזור החופשי;
(2) בעל זכיון;
(2א) ספק שירותים נילווים;
(3) בעלים של אחד מהמנויים בפסקאות (1) עד (2א).
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), קשרים עסקיים שהם שגרתיים ורגילים, קשרים עם עסק באזור החופשי או קשרים עם ספק שירותים נילווים, או עם בעליהם, או קשרים כאמור עם בעל הזכיון, או עם בעליו, אשר הועד הציבורי קבע כי אינם מהותיים ואין בהם כדי ליצור ניגוד ענינים עם החברות במועצה, לא ייחשבו לענין החברות במועצה כקשר מהותי להנהלה העסקית של החברה או של תאגיד קשור לו.
(ג) חבר המועצה לא יכהן כדירקטור בחברה או בחברה הנשלטת בידי חברה ולא יועסק כעובד, כממלא תפקיד אחר או כיועץ של חברה או של חברה נשלטת בידי חברה במשך שנה מיום סיום כהונתו.
(ד) חברי המועצה שאינם עובדי המדינה דינם כדין עובדי המדינה לענין החיקוקים הבאים:
(4) חוק העונשין, התשל"ז-1977 - העבירות הנוגעות לעובדי ציבור;
9א.   
10.   
11.   
(ו) החלטה של המועצה או ועדה מועדותיה לא תיפסל מחמת זה בלבד שבזמן עשייתה היה מקומו של חבר במועצה או בועדה, לפי הענין, פנוי מכל סיבה שהיא.
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18. 3
איתור שטחים לאזור חופשי

(תיקונים: התשנ"ו, התשס"ט)
(א) המועצה, בהתייעצות עם מנהל רשות מקרקעי ישראל (להלן - הרשות), עם יושב ראש המועצה הארצית לתכנון ולבניה ועם המנהלים הכלליים של משרד התעשיה והמסחר והמשרד לאיכות הסביבה, תאתר ותמליץ לשר על שטחים המוצעים לאזורים חופשיים ובלבד שבמועד ההצעה יהיו השטחים בתחום אזורי עדיפות לאומית; לענין זה, "אזורי עדיפות לאומית" - האזורים שנקבעו לפי סעיף 40ד לחוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959 (להלן - חוק לעידוד השקעות הון).
(ב) (1) השטחים המוצעים לאזורים חופשיים ייבחרו מתוך השטחים המיועדים לתעשיה בתכנית מתאר ארצית או בתכנית מתאר מחוזית כמשמעותם בחוק התכנון והבניה;
(2) על פי בקשת המועצה, תוכל המועצה הארצית לתכנון ולבניה או ועדת משנה שלה שמונתה לכך, לאשר ייעוד שטחים נוספים לתעשיה לענין חוק זה, גם אם אינם כלולים בתכנית מתאר ארצית או מחוזית; החלטת המועצה הארצית או ועדת המשנה תינתן תוך 90 ימים מיום הגשת הבקשה לגבי אותו אזור.
19.   
(ד) אזור חופשי יוצא מתחום שיפוטה של הרשות המקומית שבה הוא מצוי ולמועצה יוקנו בתחום האזור כל התפקידים והסמכויות המוקנים למועצה מקומית תעשייתית, לפי סעיף 2א(ב)(4) לפקודת המועצות המקומיות.
20.   
(ד) חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, והתקנות על פיו לא יחולו על המכרז לבחירת בעל זכיון, ועל הענקת זכויות לפי חוק זה.
21.   
22.   
(ג) בעל יכולת כספית וארגונית מספקת להקמתו, לניהולו ולהפעלתו של אזור חופשי;
(ד) בעל יכולת, כישורים וידע לניהול ולהפעלה של אזור חופשי;
(2) הגיש למועצה תכנית עסקית לפרויקט שהוא מציע, המצביעה על יתרונותיו בצירוף מכתבי כוונות מעסקים המעונינים לפעול באזור שבהם יצוינו המספרים המשוערים של העובדים שיועסקו;
(3) בחמש השנים שקדמו למועד שבו הגיש את הבקשה לאישורו כבעל זכיון:
(א) לא הורשע, הוא או בעל שליטה בו או מי שבידיו אמצעי השליטה בבעל שליטה כאמור, בעבירה שיש עמה קלון או בעבירה על בטחון המדינה;
(ב) לא הוכרז פושט רגל או לא היה בעל שליטה בחברה שפורקה על ידי בית משפט במועד הגשת הבקשה לפירוקה או במחצית השנה שקדמה לכך, אלא אם כן שוכנעה ועדת המכרזים כי הפירוק לא נבע ממעשיו או ממחדליו.
(ב) המועצה תקבע בכללים את הדוחות והמסמכים שעל המבקש להגיש ומועדם.
(ג) בסעיף זה -
"אמצעי שליטה" - כמשמעותם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"עבירה על בטחון המדינה" - עבירה שנקבעה בצו שר הבטחון באישור ועדת החוץ והבטחון של הכנסת.
23.   
(ו) המועצה תהיה רשאית להעניק לבעל זכיון שייבחר, במקום בעל זכיון שזכיונו בוטל, את הזכיון ליתרת התקופה כאמור בסעיף קטן (א) או לתקופה אחרת שתקבע, ובלבד שלא תעלה על ארבעים ותשע שנים.
23א.   
"המעביר" - בעל הזכיון או המחזיק באמצעי שליטה בו;
"הנעבר" - מי שקיבל זכות להחזיק בזכיון, במישרין או בעקיפין.
(ז) הועבר הזכיון או הועברו אמצעי שליטה בבעל זכיון בניגוד להוראות סעיף זה, רשאית המועצה לבטל את הזכיון.
24.   
25.   
25א.   
26.   
27.   
27א.   
28.   
(ו) רשיון עסק באזור החופשי או רשיון למתן שירותים נילווים ייחשב לרשיון שניתן על פי כל דין וייחשב לרישום כעוסק לענין חוק מע"מ ולענין הפקודה, ולא יידרש שום אישור או היתר נוסף, בכפוף לאמור בסעיף 27(ב)(1). הוראות סעיף קטן זה לא יחולו על מועד כספי.
(ז) אין באמור בסעיף קטן (ו) כדי לגרוע מהוראות כל דין לענין היתר או רשיון לעיסוק במקצוע או במשלח יד.
28א.   
28ב.   
29.   
פעילות באזור ובמקום אחר בישראל
סימן א' - פרשנות

(תיקון התשנ"ו)
(א) (1) שר האוצר ימנה ועדת בדיקה של שלושה חברים (להלן - ועדת הבדיקה) ובה שופט בדימוס ושני עובדי משרד האוצר, אשר תפקידה לבדוק פעילויות של עסקים, באזור ובמקומות אחרים בישראל;
(2) עסק באזור לא יפעל, במישרין או בעקיפין, אלא אם כן קבעה ועדת הבדיקה כי תחום פעילותו באזור שונה מתחום הפעילות שהעסק מקיים או קיים במשך תקופה של שנתיים שקדמה ליום תחילת פעילותו כדין באזור (להלן - קיים), במישרין או בעקיפין, מחוץ לאזור;
(3) מי שהוא, במישרין או בעקיפין, בעל שליטה בעסק באזור החופשי לא יהיה, במישרין או בעקיפין, בעל שליטה בעסק נוסף במקום אחר בישראל, אלא אם כן קבעה ועדת הבדיקה כי תחום הפעילות שמקיים או שקיים העסק מחוץ לאזור שונה מתחום פעילות העסק באזור;
(4) מי שמעוניין לעסוק, במישרין או בעקיפין, באזור ובמקום אחר בישראל, יגיש לועדת הבדיקה בקשה בדרך שתיקבע המועצה בכללים;
(5) ועדת הבדיקה תחליט בבקשה תוך 15 ימים מהיום שהוגשה לה; לא החליטה הועדה בבקשה בתוך המועד האמור יראו את הבקשה כאילו אושרה;
(6) בסעיף קטן זה -
"תחום פעילות שונה" - ייצור מוצרים שונים, לרבות ייצור מוצר שאינו תחליף למוצר האחר, ייצור מוצרים אשר אינם מהווים חלק מתהליך ייצור אחד, פעילות ייצורית לעומת פעילות שאינה ייצורית או מתן שירותים מסוג מסויים לעומת מתן שירותים מסוג אחר;
(ב) פעילות באזור החופשי ובמקום אחר בישראל תיעשה באמצעות תאגידים נפרדים.
30.   
31.   
32.   
33.   
(א) בעל זכיון או עסק באזור החופשי המחלק רווחים שנצמחו או שהופקו באזור או מתוך הכנסה מנכסים כספיים כמוגדר בסעיף 31(ה), יהא חייב במס בשיעור של 15% על הרווח המחולק כמשמעותו בסעיף 51(ח) לחוק עידוד השקעות הון ((להלן - רווח מחולק), ויהיה פטור מכל מס אחר.
(ב) בעל מניות בבעל זכיון או בעסק באזור החופשי יהיה חייב במס בשיעור שלא יעלה על 15% על חלקו ברווח המחולק ויהיה פטור מכל מס נוסף; המס האמור ינוכה במקור.
(ג) סך כל המס שחייבים בו בעל זכיון או עסק באזור החופשי ובעל מניות באחד מהם בשל רווח שחולק, לא יעלה על 15% מסכום הרווח שחולק; עלה סכום המס על השיעור האמור, יהיו בעל הזכיון או העסק באזור פטורים מתשלום מס בסכום העודף כאמור.
(ד) על אף האמור בסעיף 31, יחול מס בשיעור של 15% על רווחים שנצמחו או שהופקו באזור החופשי על ידי עסקים שאינם מאוגדים כחברה.
34.   
35.   
36.   
37.   
(ב) האמור בסעיף קטן (א) לא יחול על הוצאה זמנית של טובין למקום אחר בישראל לצורך תיקון, חידוש או שיפור, או לצורך ארגון תערוכות ואירועים, אם נתקיימו כל התנאים שבכללים.
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
43.   
(4) חוק הגנת הצומח, התשט"ז-1956;
(5) חוק הזרעים, התשט"ז-1956;
(6) לגבי יבוא תוצרת חקלאית בלתי מעובדת - גם בכפוף להוראות הנוגעות להגנת הצומח.
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), יצוא תוצרת חקלאית בלתי מעובדת מהאזור לחוץ לארץ או העברתה מהאזור למקום אחר בישראל יהא רק על פי היתר של שר החקלאות או מי שהוא הסמיכו וסעיף 31 לא יחול על הכנסה הנובעת מכך.
(ג) האמור בסעיף קטן (א) לא יחול על כלי יריה כהגדרתם בחוק כלי יריה התש"ט-1959, וכן לא יחול לענין היתר או רשיון לפי כל דין שיקבע שר הבטחון בתקנות.
44.   
45. 4
נהלי יבוא ויצוא
(א) המועצה, באישור המנהל הכללי של משרד התעשיה והמסחר ומנהל המכס ומע"מ או הנציגים המוסמכים שלהם, תקבע בכללים נהלי יבוא ויצוא לענין פרק זה.
(ב) החלטת המנהלים או הנציגים המוסמכים כאמור בסעיף קטן (א) תינתן תוך 30 ימים, מפניית המועצה; נחלקו המנהלים או הנציגים בדעותיהם, יחליט השר בדבר, תוך 15 ימים נוספים.
46.   
47.   
48.   
49.   
(א) על אף האמור בחוק הפיקוח על המטבע, דין בעל זכיון או עסק באזור החופשי, שהינו חברת חוץ הרשומה בישראל, כדין תושב חוץ לענין אותו חוק ((להלן בסעיף זה - בעל זכיון או עסק באזור שהינו תושב חוץ).
(ב) מותר לבעל זכיון או עסק באזור שהינו תושב חוץ לקנות מתושב ישראל או למכור לו, טובין ושירותים, ומותר לתושב ישראל למכור לו או לקנות ממנו טובין ושירותים כאמור, ובלבד שדין קניה ומכירה כאמור יהיה, בהתאמה, כדין יצוא או יבוא של טובין ושירותים, לענין חוק הפיקוח על המטבע וההיתרים שעל פיו.
50.   
51.   
52.   
(ב) עבור כל אזור חופשי תוקם ועדה לתכנון ובניה שסמכותה תהיה לדון ולהחליט בדבר אישור תכניות לאזור וליתן היתרי בניה באזור.
(ג) הועדה תהיה מורכבת מחברים אלה:
(1) יושב ראש הועדה המחוזית או מי ששר הפנים מינה, והוא יהיה יושב ראש הועדה;
(2) מתכנן המחוז או עובד לשכת תכנון מחוזית שמינה יושב ראש הועדה המחוזית;
(3) נציג שר הבריאות;
(4) נציג שר התעשיה והמסחר5 ;
(5) נציג שר התחבורה;
(6) נציג השר לאיכות הסביבה;
(7) נציג שר המשפטים;
(8) שלושה נציגים של המגזר העסקי שימנה השר מתוך רשימה שיגיש לו בעל הזכיון;
(9) לא יותר משני נציגים של הרשויות המקומיות הגובלות באזור החופשי שימנה שר הפנים, על-פי המלצות הרשויות המקומיות האמורות;
(10) מהנדס האזור החופשי.
(ד) מבין חברי הועדה תוקם ועדת משנה לרישוי המורכבת מהחברים המנויים בסעיף קטן (ג)(1), (2), (6), (7) ו-(10); לישיבות ועדת המשנה לרישוי יוזמנו נציגים של שר הבריאות, שר הבינוי והשיכון, השר לביטחון הפנים והרשות הארצית לכבאות והצלה וכן נציג לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, ואולם לנציגים תהיה דעה מייעצת בלבד.
(ה) לשכת התכנון המחוזית הנוגעת בדבר תיתן לועדות סיוע מינהלי ומקצועי.
53.   
(ה) על אף האמור בחוק התכנון והבניה, כוחה של תכנית שאישרה הועדה לפי חוק זה יפה מכל תכנית אחרת שאושרה לפי חוק התכנון והבניה; חרגה תכנית לפי חוק זה מהוראות תכנית מתאר ארצית או מהחלטות הועדה למתקנים בטחוניים או מהחלטות ועדת ערר למתקנים בטחוניים לפי פרק ו' לחוק התכנון והבניה, לא תאושר אלא אם כן אושרה בידי המועצה הארצית; המועצה הארצית תתן החלטתה בתוך 30 ימים מיום שהוגשה התכנית לאישורה.
54.   
הוראות חוק התכנון והבניה יחולו גם על פעולתה של הועדה, על הדיונים בה, על התהליכים לאישור תכנית שהוגשה לה ועל תכנית שאישרה, הכל בשינויים הנובעים מחוק זה ובשינויים המפורטים להלן:
(1) הוראות סעיף 23 לחוק התכנון והבניה לא יחולו, ואולם אם היה חבר ועדה נציג של רשות מקומית, משרד או גוף אחר שהם בעלי ענין בתכנית פלונית שהובאה לדיון בפני הועדה, יהיה אותו חבר מנוע מלהצביע בקשר להתנגדויות שהוגשו לאותה תכנית;
(2) לא תחול חובת פרסום כאמור בסעיף 77 לחוק התכנון והבניה;
(3) פרטים בעתון של הועדה על הפקדת תכנית יהיה כאמור בסעיף 1א(א) לחוק התכנון והבניה, אך במקום "בשני עתונים" יראו כאילו נאמר "בשלושה עיתונים" ובמקום "שלפחות אחד מהם הוא עתון נפוץ" יראו כאילו נאמר "שלפחות שניים מהם הם עתונים נפוצים";
(4) על אף האמור בסעיף 102 לחוק התכנון והבניה, המועד להגשת התנגדויות לתכנית, יהיה בתוך 30 ימים מהמועד שבו פורסמו ההודעות בדבר ההפקדה בעתונים נפוצים, לפי מועד הפרסום המאוחר מבין הפרסומים בעתונים, וסמכות הועדה להאריך את המועד להגשת התנגדויות תהיה לתקופה שלא תעלה על 10 ימים נוספים;
(5) הוראת סעיף 106(א) לחוק התכנון והבניה לא תחול;
(6) הועדה תשמע התנגדויות, בעצמה או באמצעות חוקר כמשמעותו בסעיף 107א לחוק התכנון והבניה, ותחליט בהן, וכן תחליט לאשר את התכנית עם או בלי שינויים או בתנאים שתקבע, או לדחותה, הכל תוך 30 ימים מתום המועד להגשת התנגדויות כאמור בפסקה (4); נכללו בתכנית הוראות בדבר איחוד וחלוקה מחדש של מגרשים שלא בהסכמת בעלים, והוגשו התנגדויות לתכנית, תשמע הועדה את ההתנגדויות ותחליט בדבר התכנית כאמור, בתוך 60 ימים מתום המועד להגשת התנגדויות כאמור בפסקה (4);
(7) לענין תכניות שהוגשו לפי סימן זה, יראו כאילו בסעיף 108(ג) לחוק התכנון והבניה, במקום "60 ימים" נאמר "10 ימים"; אין באמור בפסקה זו כדי לגרוע מהאמור בסעיף 109 לחוק התכנון והבניה בשינוי האמור בפסקה (9);
(8) החליטה הועדה על הפקדת תכנית בתנאים, ולא מילא בעל הזכיון את התנאים שנדרש למלא בתוך 90 ימים מהמועד שנמסרה לו הודעה על החלטת הועדה, יראו את החלטת הועדה על ההפקדה כבטלה; ואולם, רשאית הועדה להאריך את המועד האמור, אם שוכנעה כי בעל הזכיון לא מילא את התנאים, מחמת נסיבות שאינן תלויות בו;
(9) לענין תכניות שהוגשו לפי חוק זה, יראו כאילו בסעיף 109(א) לחוק התכנון והבניה, במקום "90 ימים" נאמר "10 ימים" ובסעיף 109(ב), במקום "90 ימים" נאמר "14 ימים";
(10) הוראות הסעיפים 110, 111, 114 ו-115 לחוק התכנון והבניה לא יחולו; בעל הזכיון או המועצה רשאים לערור על דחיית התכנית בפני המועצה הארצית, תוך 14 ימים; חמישה חברי הועדה כאחד רשאים לערור תוך 14 ימים בפני המועצה הארצית על החלטת הועדה לאשר תכנית; המועצה הארצית תחליט בעררים תוך 30 ימים והחלטתה תהא סופית;
(11) אושרה תכנית בידי הועדה, או בידי שר הפנים לפי פסקה (9), תפרסם הועדה הודעה על כך בעתונים כאמור בפסקה (3), ותחילתה של התכנית לענין מתן היתרים לפי חוק התכנון והבניה תהא עם הפרסום הראשון של ההודעה בעתון;
(12) סמוך לאחר אישור התכנית תפורסם הודעה על כך ברשומות ומועד פרסום זה יהיה המועד לענין תביעה לפיצויים לפי סעיף 197(ב) לחוק התכנון והבניה;
(13) הוראות סימן ט' בפרק ג' לחוק התכנון והבניה לא יחולו;
(14) בכותרת תכנית יצוין כי היא אושרה לפי חוק זה וכי הוראות חוק זה חלות עליה;
(15) (א) הודעה על הפקדת תכנית תימסר בידי הועדה גם למי ששר הבטחון הסמיך לענין זה (להלן - נציג שר הבטחון), לא יאוחר ממועד פרסום ההודעה על הפקדת התכנית לפי פסקה (3);
(ב) נציג שר הבטחון יודיע לועדה את עמדת מערכת הבטחון לגבי התכנית בתוך המועד להגשת התנגדויות לפי פסקה (4);
(ג) הוגשה מטעם שר הבטחון התנגדות לתכנית בשל מיתקן בטחוני, יועבר הנושא לדיון ולהחלטה לועדה למיתקנים בטחוניים; ההתנגדות לא תהיה נתונה לעיון על פי סעיף 104 לחוק התכנון והבניה; לענין זה, "הועדה למיתקנים בטחוניים" - ועדת משנה לועדה, המורכבת מיושב ראש הועדה, שיהיה גם יושב ראש הועדה למיתקנים בטחוניים, מנציג שר הפנים שנקבע לפי סעיף 52(ג)(1) ומנציג שר הבטחון;
(ד) על דיוני הועדה למיתקנים בטחוניים יחולו הוראות סעיפים 162, 170 ו-171 לחוק התכנון והבניה;
(16) לענין סימן זה יראו בפרק ט' לחוק התכנון והבניה, בכל מקום שבו נאמר "הועדה המקומית" כאילו נאמר "בעל זכיון".
55.   
56.   
57.   
58.   
צווי הרחבה לפי סעיף 25 לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957, לא יחולו על עובדים ומעבידים בעסק באזור חופשי או על בעל זכיון, ובלבד שייעשה לגביהם הסדר חלופי שאישרו השר ושר העבודה והרווחה.
59.   
60.   
61.   
(א) המועצה רשאית, לאחר שוידאה כי העסק באזור החופשי או בעל הזכיון העמידו תנאי דיור, ביטוח בריאות ותנאי עבודה נאותים, להגיש לנציג מוסמך של שר הפנים בקשה בשם בעל זכיון או בעל עסק באזור לקבלת אשרות כניסה לעובדים זרים, ובלבד שסך כל מכסת ההיתרים לעסק באזור או לבעל הזכיון לא תעלה על שלושה אחוזים ממצבת עובדיו.
(ב) הנציג המוסמך של שר הפנים באזור יתייעץ עם הממונה, כהגדרתו בסעיף 1 לחוק עובדים זרים (איסור העסקה שלא כדין והבטחת תנאים הוגנים), התשנ"א-1991, ויתן את החלטתו בבקשה תוך 15 ימים מיום קבלתה.
(ג) היתרים לפי סעיף קטן (א) יינתנו לעובדים בתפקידי ניהול והכשרת עובדים בלבד.
61א.   
62.   
63.   
64.   
65.   
בזק באזור

(תיקונים: התשנ"ו, התשע"ח)
(א) (1) בכפוף להוראות פסקה (2), יהיה בעל זכיון גם בעל רשיון מיוחד לפי חוק הבזק לביצוע פעולות בזק ולמתן שירותי בזק לעסק באזור החופשי או לספק שירותים נילווים, לרבות שירותי חיוג בין-לאומי ישיר, באמצעות לווין או כבל תת-ימי; כן יוכל להקים ולהפעיל מערכות בזק המשלבות דיבור, נתונים ותמונות ולספק שירותי התקנה ותחזוקה לרשת בזק באזור ושירותי ערך מוסף אחרים;
(2) בעל זכיון יגיש בקשה לרשיון כאמור בפסקה (1) לידי הנציג המוסמך של משרד התקשורת באזור; הרשיון יינתן תוך שישים ימים מהיום שהנציג אישר תקינות הבקשה, ובלבד שבעל הזכיון עמד בדרישות על פי סעיף 4(ב)(2) ו-(ג) לחוק הבזק; ברשיון כאמור ניתן לכלול תנאים כאמור בסעיף 4(ד) לחוק הבזק, בענינים הנדסיים-טכניים, זמינות שירותים ואיכותם, תיאומים אלקטרומגנטיים, תיאומים בין-לאומיים, תיאומים לוויניים, זכויות קנייניות ותשלומי אגרות, ובלבד שבתנאי הרשיון לא תהיה הפליה בלתי סבירה לעומת רשיון במקום אחר בישראל;
(3) בהפעילו רשיון מיוחד כאמור בפסקה (1) לשירותי לווין, רשאי בעל זכיון להתקשר עם תאגיד לווינות בחוץ לארץ באמצעות נציגו בישראל (להלן בפסקה זו - הנציג) לשם קבלת שירותיו כפי שיזקק להם, ואולם השיעור המרבי של עמלת ניהול ותיאום שהנציג זכאי לקבל מאת בעל הזכיון, לא יעלה על עשרה אחוזים מכלל דמי השירותים שבעל הזכיון משלם לתאגיד הלווינות בעד שירותיו.
(ב) (1) אין במתן רשיון מיוחד לבעל זכיון כדי לגרוע מזכותו של כל אדם לבקש משר התקשורת, באמצעות נציגו באזור, רשיון לביצוע פעולות בזק או למתן שירותי בזק לעסק באזור;
(2) רשיון לפי פסקה (1) יינתן תוך ששים ימים מהיום שבו אישר נציג השר את תקינות הבקשה, ובלבד שהמבקש עמד בהוראות סעיף 4 לחוק הבזק.
(ג) בעל זכיון שהוא בעל רשיון מיוחד כאמור בסעיף קטן (א), או בעל רשיון מיוחד אחר למתן שירותי בזק באזור, אינו רשאי לתת שירותי בזק לאדם מחוץ לאזור, בין במישרין ובין בעקיפין, אלא אם כן הורשה לכך במפורש ברשיון מיוחד ונפרד מרשיונו.
(ד) (1) בעל זכיון יקים תשתית בזק באזור הן לצורך מתן שירותי בזק לפי רשיונו והן לצורך מתן שירותי בזק בידי "בזק" החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן - החברה) או בידי בעל רשיון מיוחד אחר;
(2) לענין השימוש בתשתית הבזק כאמור בפסקה (1), יחולו הוראות סעיף 5 לחוק הבזק, בשינויים המחויבים;
(3) אין האמור בפסקה (1) מונע מאדם באזור החופשי להיות, לפי בחירתו, מנוי של החברה או של בעל רשיון מיוחד אחר ולקבל מכל אחד מהם או מכולם כאחד שירותי בזק לפי צרכיו.
(ה) (1) בעל זכיון, בעל רשיון מיוחד באזור וכל אדם באזור (להלן בסעיף זה - המשתמש) המחובר לרשת הבזק הציבורית באופן ישיר או מנקודת סיום רשת הבזק הציבורית, ישתמש רק בציוד קצה בעל אישור סוג בהתאם לחוק הבזק;
(2) משתמש באזור שאינו מחובר לרשת הבזק הציבורית רשאי להשתמש בציוד קצה שלא קיבל אישור בהתאם לחוק הבזק, ובלבד שהחיבור בינו לבין רשת הבזק הציבורית יהיה באמצעות מרכזת מתאמת בעלת אישור סוג משר התקשורת שבתכונותיה תאפשר, בין היתר, לציוד קצה באזור להתקשר לרשת הבזק הציבורית ללא פגיעה ברשת הבזק הציבורית.
(ו) בעל זכיון או בעל רשיון מיוחד באזור רשאי להשתמש בקווים בלעדיים של תשתית בזק בישראל ומחוצה לה באמצעות החברה או באמצעות בעל רשיון מיוחד, לפי הענין.
(ז) לענין השימוש בתדרי רדיו, יפעל בעל זכיון או בעל רשיון מיוחד באזור לפי הוראות פקודת הטלגרף האלחוטי, [נוסח חדש], התשל"ב-1972, לרבות לעניין מכשירים אלחוטיים ובכלל זה ציוד קצה, ובכפוף להחלטותיה של ועדת התדרים; בסעיף קטן זה, "ועדת התדרים" ו"מכשיר אלחוטי" - כהגדרתם בפקודה האמורה.
65א.   
66.   
67.   
[1.] ס"ח 1470, התשנ"ד (30.6.1994), עמ' 216.
תיקונים:ס"ח 1587, התשנ"ו (21.3.1996), עמ' 264;
ס"ח 1879, התשס"ג (25.11.2002), עמ' 119;
ס"ח 1882, התשס"ג (29.12.2002), עמ' 189 [התשס"ג (מס' 2)];
ס"ח 2209, התשס"ט (10.8.2009), עמ' 327. הצ"ח - ממשלה 436, התשס"ט, עמ' 348 ועמ' 514;
ס"ח 2381, התשע"ב (8.8.2012), עמ' 745. הצ"ח - ממשלה 672, התשע"ב, עמ' 600;
ס"ח 2712, התשע"ח (22.3.2018), עמ' 489. הצ"ח - ממשלה 1196, התשע"ח, עמ' 420.
[2.] הסמכות לביצוע החוק הועברה לשר התשתיות הלאומיות (י"פ 4580, התשנ"ח, עמ' 178).
[3.] סמכויות שר הכלכלה והתעשייה (מקודם: שר התעשיה והמסחר) הועברו לשר הרווחה והשירותים החברתיים (י"פ 7394, התשע"ז, עמ' 1312).
[4.] סמכויות שר הכלכלה והתעשייה (מקודם: שר התעשיה והמסחר) הועברו לשר הרווחה והשירותים החברתיים (י"פ 7394, התשע"ז, עמ' 1312).
[5.] סמכויות שר הכלכלה והתעשייה (מקודם: שר התעשיה והמסחר) הועברו לשר הרווחה והשירותים החברתיים (י"פ 7394, התשע"ז, עמ' 1312).
[6.] בתיקון נכתב, בטעות, כי יש לתקן את סעיף 35(ב) לחוק, אך הכוונה היא לתיקון סעיף זה. תחילתו של התיקון ביום 1.5.03.

מפת מסמך

פרק א': פרשנות
1. מטרות החוק
2. הגדרות
פרק ב': מועצת האזורים החופשיים
3. הקמת המועצה
4. תפקידי המועצה וסמכויותיה
5. הרכב המועצה
5א. הועד הציבורי
6. יושב ראש המועצה
7. תקופת כהונה
8. פקיעת כהונה
9. תנאי כשירות והגבלה לאחר סיום הכהונה
9א. פיזור המועצה
10. חובת גילוי ואיסור התקשרות
11. נוהל עבודת המועצה
12. תקציב המועצה ומקורות המימון
פרק ג': נציגים מוסמכים באזור
13. קביעת נציגים מוסמכים
14. מעמד הנציג המוסמך וסמכויותיו
15. החלטות הנציג המוסמך או הגורם המוסמך
16. ערר
17. מימון הנציגים המוסמכים
פרק ד': קביעת אזור חופשי
18. איתור שטחים לאזור חופשי
19. קביעת אזור חופשי
פרק ה': בעלי זכיון
20. ועדת מכרזים
21. בחירת בעל זכיון
22. תנאי כשירות
23. זכיון
23א. העברת זכיון
24. סמכויות בעל זכיון
25. חובות בעל זכיון
25א. ביצוע חובות בידי המועצה
26. פעילות באזור בלבד
פרק ו': עסקים באזור החופשי
27. תנאים להקמת עסק באזור החופשי
27א. התקשרות עם ספק שירותים נילווים
28. רשיון לעסק באזור או למתן שירותים נילווים
28א. תנאים נוספים ברשיון
28ב. ביטול רשיון או הטבות
29. פעילות באזור ובמקום אחר בישראל
פרק ז': תנאים השוררים באזור חופשי
סימן א' - פרשנות
30. הגדרות
סימן ב': פטורים והקלות ממסים
31. מסים ישירים והוראות ניכוי במקור
32. הארכת הפטור
33. פטור על רווחים מחולקים
34. מסים עקיפים
35. מס ערך מוסף
36. שימוש שלא בהתאם למטרות הפטור
37. מיסוי על הוצאת טובין מהאזור
38. מס בולים
39. פטור ממסים ומתשלומים
40. פטור ממסים על מטבע חוץ
41. החלת הוראות
סימן ג': יצוא ויבוא באזורים חופשיים
42. היתר יבוא כללי
43. פטור מרשיונות יבוא ויצוא
44. החלת ההסכמים הבינלאומיים
45. נהלי יבוא ויצוא
46. פיקוח מכס ביבוא וביצוא
47. ביקורת מכס
48. יחסי גומלין בין אזורים
סימן ד': מטבע חוץ
49. הקלות בפיקוח על מטבע חוץ
סימן ה': תכנון ובניה
50. הגדרות ופרשנות
51. תכנון ובניה
52. ועדה לתכנון ובניה
53. תכנית לאזור
54. תחולת הוראות חוק התכנון והבניה והתאמתן
55. היתר בניה
56. ביצוע ותקנות
סימן ו': תנאי תעסוקה ותנאים נוספים
57. תנאי העסקת עובדים
58. הסכמים קיבוציים
59. יישוב סכסוכי עבודה
60. אי תחולה של חוקים מסוימים
61. העסקת עובדים זרים
61א. עובדים זרים לשם בניה ותשתית
62. חופש פעולה עסקי
63. שירותי שמירה פרטיים
64. חשמל באזור
65. בזק באזור
65א. הפרת תנאי ברשיון
פרק ח': הוראות שונות
66. סמכות הרחבה
67. ביצוע ותקנות