תאריך תצוגה: 17/01/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. פרשנות
2. צו פיקוח על השטת טובין
2א. ייבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי
2ב. תחולת סעיף 2א
2ג. רישום יבואנים
2ד. חובת רישום במרשם היבואנים
2ה. שחרור טובי?ן מפיקוח רשות המכס
2ו. הצהרה
2ז. אישור בדיקת מעבדה
2ח. ביטול, עיכוב, התליה או התניה של אישור בדיקת מעבדה
2ט. מתן הוראות פרטניות למעבדת בדיקה
2י. הכרה במעבדות
2יא. דין עובדים, מנהלים, נושאי משרה ובודקים במעבדה מוכרת
2יב. חובות יבואנים רשומים
2יג. מערכת התקשורת והמידע
2יד. הפעלת מערכת התקשורת והמידע באמצעות מכון התקנים
2טו. סמכויות פיקוח
2טז. סמכויות הממונה על התקינה לדרוש מידע ומסמכים
2טז1. הסתייעות הממונה במעבדות הבדיקה, סמכויותיהן וחובותיהן
2טז2. השגה
2טז3. פיקוח הממונה על מעבדות הבדיקה
2טז4. מניעת ניגוד עניינים בעבודת מעבדת בדיקה
2יז. אי–תחולה לעניין רשויות מוסמכות
2יח. ועדת חריגים
3. פקדון
4. כוחו של צו פיקוח
5. הכנסתם והוצאתם של כלי שיט וכלי טיס
6. היטלים
7. טובין המושטים שלא כדין
8. סמכות לדרוש ראיות
9. הודעת חילוט
10. מתן תעודת מפדה והחזרה
11. הוראות בדבר מקום יעדם של טובין
12. מועצות וועדות מייעצות
13. שמירת דינים
14. סמכות לכפר עבירות בכופר כסף
14א. עיצום כספי
14ב. הודעה על כוונת חיוב
14ג. זכות טיעון
14ד. החלטת הממונה על התקינה ודרישת תשלום
14ה. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
14ו. סכומים מופחתים
14ז. סכום מעודכן של העיצום הכספי
14ח. המועד לתשלום העיצום הכספי
14ט. הפרשי הצמדה וריבית
14י. גבייה
14יא. התראה מינהלית
14יב. בקשה לביטול התראה מינהלית
14יג. הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה
14יד. עיצום כספי בשל הפרה לפי פקודה זו ולפי חוק אחר
14טו. ערעור
14טז. פרסום
14יז. שמירת אחריות פלילית
14יח. עונשין
14יט. אחריות נושא משרה בתאגיד
15. אצילת סמכויות
16. פרסום הנחיות והוראות הממונה
17. שינוי התוספת

פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979 1

 
1.   
"בעל" -
(1) לענין אמצעי הובלה - לרבות אדם הפועל מטעם הבעל כסוכן או כשלוח לקבלת דמי הובלה בעד השימוש באמצעי ההובלה;
(2) לענין טובין - לרבות יבואן, יצואן, מקבל או סוכן לאותם טובין או המתחזה להיות אחד מאלה, וכל המחזיק בהם או הטוען לזיקה בהם או מי שכוחו יפה לישא וליתן בהם, ולמעט פקיד הציבור הפועל בתפקידו הרשמי;
"דמי פיגורים" ו"ריבית שקלית" - כהגדרתם בחוק פסיקת ריבית והצמדה;
"המנהל" - מנהל המכס והבלו;
"השטה" , לענין טובין - ייבוא, ייצוא, הובלה לאורך החוף, הטענה בכלי שיט המשמש לספנות לצרכי כלי השיט, לרבות נסיון לעשות בטובין אחת מפעולות אלה או הנחתם במקום מסויים לשם עשייתן או הכנת עשייתן;
"טובין" - לרבות בעלי חיים;
"קברניט" - מי שבידו, או שקיבל עליו, השליטה או הפיקוד על כלי שיט ואינו נתב או עובד המדינה;
"רשות המכס" - כהגדרתה בפקודת המכס;
"רשות מוסמכת" - מי שהשר מינהו להיות רשות מוסמכת לענין פקודה זו;
"השר" - שר שהממשלה קבעה לענין פקודה זו, כולה או מקצתה.
(ב) תעודה מאת השר, המעידה ששטח פלוני נתון או היה נתון לריבונותה של מדינה פלונית או שהוא מוחזק או היה מוחזק בידה, או המעידה על הזמן שבו החל או חדל השטח להיות נתון לריבונותה או להחזקתה - תשמש, לענין כל הליך מכוח פקודה זו, ראיה חלוטה לעובדות המפורשות בה.
2.   
2א.   
"חוק התקנים" - (נמחקה);
"איגוד לשכות המסחר", "התאחדות המלאכה והתעשייה" ו "התאחדות התעשיינים בישראל" - כל אחד מאלה או גוף אחר שיבוא במקומם בהתאם לצו שנקבע לפי סעיף 27 לחוק התקנים;
"אישור בדיקת מעבדה" - אישור דגם או אישור משלוח;
"אישור דגם" - אישור של מעבדת בדיקה המסתמך על בדיקה בהתאם להוראות לפי סעיף 2ז(ד), שלפיו דגם של טובין שנבדק עומד בדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים, החלות עליו;
"אישור משלוח" - אישור של מעבדת בדיקה המסתמך על בדיקה בהתאם להוראות לפי סעיף 2ז(ד) של מדגם מטובין מסוים במשלוח מסוים, שלפיו הטובין שנבדקו זהים לדגם הטובין שניתן לגביו אישור דגם;
"אישור עמידה בדרישות הממונה" - אישור בדבר עמידה בבדיקת התאמה לדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים, בהתאם להוראות ולתנאים שנקבעו לפי פקודה זו, ובכלל זה הנחיות הממונה על התקינה לפי פקודה זו, לגבי טובין מיובאים;
"אישור שחרור מותנה" - כמשמעותו בסעיף 2ה(ב)(1);
"טובין" - לרבות טובין שהוא גם מצרך לפי חוק התקנים;
"יבואן רשום" - יבואן שנרשם במרשם היבואנים לפי סעיף 2ג;
"מכון התקנים" - המכון כמשמעותו בחוק התקנים;
"הממונה על התקינה" ו"תקן רשמי" - כמשמעותם בחוק התקנים;
"מעבדת בדיקה" - מכון התקנים או מעבדה מוכרת;
"מעבדה מוכרת" - מעבדה שהממונה על התקינה נתן לה הכרה לפי סעיף 2י;
"קרוב" - כהגדרתו בחוק החברות, התשנ"ט-1999;
"שחרור" - שחרור טובין מפיקוח רשות המכס;
"שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"תיק מוצר" - הפרטים והמסמכים המנויים בתוספת שנדרש לשמור לפי סעיף 2יב(א)(1);
(ב) בלי לגרוע מכלליות הוראות סעיף 2, הוראות שיקבע שר הכלכלה בצו פיקוח בדבר הסדרה של ייבוא טובין אשר מחייבות התאמה לדרישות תקן רשמי, כולן או חלקן, יחילו חובה להגשת הצהרה לממונה על התקינה בדבר התאמת הטובין לדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים החלות עליהם, ובנוסח ובצירוף מסמכים שעליהם יורה הממונה על התקינה, ולא יחילו חובה להמצאת אישור בדיקת מעבדה.
(ג) נוסף על חובת הגשת הצהרה כאמור בסעיף קטן (ב), שר הכלכלה והתעשייה רשאי לקבוע בצו הפיקוח להסדרה של יבוא טובין חובה להמצאת אישור דגם, לאחר קבלת המלצת צוות שבו חברים כל אלה (בסעיף זה - הצוות):
(1) המנהל הכללי של משרד הכלכלה והתעשייה אשר יכהן כיושב ראש הצוות;
(2) הממונה על התקינה;
(3) הממונה על התקציבים במשרד האוצר או עובד אגף התקציבים שהוא מינה לכך;
(4) הממונה על התחרות או עובד רשות התחרות שהוא מינה לכך;
(5) השר הממונה כמשמעותו בסעיף 8(ד) לחוק התקנים (בסעיף זה - השר הממונה) או עובד המשרד שהוא מינה לכך.
(ג1) במקרה של קולות שקולים בין חברי הצוות תכריע עמדת יושב ראש הצוות.
(ד) על אף האמור בסעיף קטן (ב), ההוראות שיקבע שר הכלכלה והתעשייה בצו הפיקוח לעניין סוגי הטובין כמפורט להלן יחילו חובה להמצאת אישור דגם ואישור משלוח במקום חובת הגשת הצהרה:
(1) טובין שחל עליהם תקן רשמי והם מסוגים אלה: ציוד הרמה; ציוד לחץ; אביזרים או מכשירים המשמשים במערכות גז פחמימני מעובה (גז בישול), ובכלל זה מכלי גז, וסתים, מונים, ברזים, צנרת, מכשירים צורכי גז; אמצעי בטיחות אש וציוד לגילוי וכיבוי אש; ברזל לזיון בטון; מיתקנים לילדים במגרשי משחקים; צעצועים לילדים עד גיל שלוש; מוצצים ופטמות; מחזיק מוצץ; בקבוקים וכלי אוכל להזנת תינוקות; וכבלי חשמל למתח נמוך ובינוני; ואולם, שר הכלכלה והתעשייה, בהמלצת הממונה על התקינה ובהתייעצות עם השר הממונה, רשאי לקבוע בצו הפיקוח חובה להגיש הצהרה בלבד או אישור דגם חלף אישור משלוח, לגבי טובין לפי פסקה זו או סוגי טובין כאמור כפי שיקבע, ובלבד ששוכנע כי אפשר לפקח על יבוא הטובין ולאכוף את הוראות פקודה זו בעניינם;
(2) טובין שחל עליהם תקן רשמי והממונה על התקינה מצא כי יש בהם ליקוי שעלול לסכן באופן רחב היקף את שלומו, בריאותו או בטיחותו של הציבור או את איכות הסביבה; מצא הממונה על התקינה כי יש ליקוי כאמור, ימליץ לשר הכלכלה והתעשייה לקבוע את החובה להמצאת אישור דגם ואישור משלוח, והשר רשאי, לפי המלצה כאמור, לקבוע את החובה לתקופה של שישה חודשים, בהתחשב בין היתר בסוג הליקוי, היקפו ומידת השפעתו על שלומו, בריאותו או בטיחותו של הציבור או מידת השפעתו על איכות הסביבה; ראה שר הכלכלה והתעשייה כי הדבר נדרש לפי המלצת הממונה על התקינה, רשאי הוא להאריך את התקופה האמורה בתקופה נוספת של שישה חודשים;
(3) טובין שחל עליהם לראשונה תקן רשמי והצוות המליץ לשר הכלכלה והתעשייה לקבוע לגביהם חובה להמצאת אישור דגם ואישור משלוח, אם מצא כי יש חשש משמעותי לפגיעה בשלום הציבור, בבריאותו או בטיחותו, או באיכות הסביבה;
(4) טובין שחל עליהם תקן רשמי והם מסוגים אלה: דודי חשמל ומערכות סולריות; אבני חיתוך והשחזה ותרמוסטטים; שר הכלכלה והתעשייה יקבע את החובה להמצאת אישור דגם ואישור משלוח לעניין טובין כאמור כך שתחול לתקופה של שישה חודשים מיום תחילת הסימן כהגדרתו בסעיף 98(א) לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021, ורשאי הוא להאריך את התקופה האמורה בתקופה אחת נוספת שלא תעלה על שישה חודשים אם מצא שיש הצדקה לעשות כן; בתום התקופה שבה תחול החובה להמצאת אישור דגם ואישור משלוח כאמור, יקבע שר הכלכלה והתעשייה לגבי טובין לפי פסקה זו חובת הגשת הצהרה בכפוף להוראות סעיף 2א(ג).
(ה) (בוטל).
(ו) הממונה על התקינה רשאי לקבוע כי מי שייבא טובין או מבקש לייבא טובין הוא מפר אמון לתקופה שקבע ושלא תעלה על שנה מיום קביעתו, וכן רשאי הוא, נוסף על האמור בסעיף קטן (ג), לקבוע לגבי אדם כאמור דרישות בדיקה נוספות או אחרות, ובכלל זה, דרישת ערובה, והכול בלבד שהודיע למי שנוכח לגביו כאמור כי הוא מפר אמון, ונתן לו הזדמנות סבירה לטעון את טענותיו; בסעיף זה, "מפר אמון" - מי שמייבא טובין או מבקש לייבא טובין שהממונה על התקינה נוכח כי התקיים לגביו אחד או יותר מאלה:
(1) הוא ייבא טובין או ביקש לייבא טובין על יסוד מידע כוזב או שגוי, לרבות באמצעות מסמכים כוזבים או שגויים;
(2) הוא הפר לדעת הממונה על התקינה תנאי מן התנאים שנקבעו לייבוא הטובין לפי סעיף קטן (ג) או חדל מלקיים תנאי כאמור, והממונה סבר שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה של ההפרה יש יסוד סביר לקבוע כי הוא מפר אמון;
(3) הוא הפר הוראה מהוראות פקודה זו או צו פיקוח או חיקוק אחר החל בעניין ייבוא של טובין או הפר הוראה על פי כל אחד מהם, והממונה על התקינה סבר שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה של ההוראה שהופרה יש יסוד סביר לקבוע כי הוא מפר אמון; בפסקה זו, "הוראה שהופרה" - מי שנקבע לגביו בהליך שיפוטי או מינהלי לפי דין, לרבות לפי סעיף 14 , שהפר הוראות דין.
(ז) השר יקבע הוראות לעניין דרישת הערובה ממפר אמון לפי סעיף קטן (ו), ובין השאר, הוראות בדבר סוג הערובה, תנאיה, סכומה וחילוטה.
(ח) (בוטל).
2ב.   
"יום התחילה" - יום תחילתו של חוק התקנים (תיקון מס' 10), התשע"ד-2013, לפי סעיף 25(ב) לחוק האמור;
"רשות מוסמכת" - כהגדרתה בצו פיקוח או רשות אחרת שנקבעה בצו פיקוח לעניין הסדרת ייבוא טובין אשר בתחום סמכותה מצויים הטובין הטעונים הסדרה או הענקת רישיון ייבוא או אישור ייבוא.
(ב) (בוטל).
(ג) (בוטל).
(ד) פרסם הממונה על התקינה הנחיות ערב יום התחילה כי נדרש ממי שמייבא טובין או מבקש לייבא טובין לתת תצהיר בדבר התאמה להוראות תקן רשמי, תעמוד הנחיה זו בתוקפה בשינוי זה: במקום תצהיר תוגש לממונה הצהרה לפי הנוסח שיורה עליו לפי סעיף 2א(ב); ואולם הממונה על התקינה רשאי להורות על הגשת הצהרה כאמור גם לידי כל אחד מאלה, שיפעל על פי הנחיותיו:
(1) עובד משרד ממשלתי שהסמיך לעניין זה, בהסכמת השר הממונה עליו;
(2) עובד תאגיד שהוקם לפי חוק, שמטרתו להבטיח רמה נאותה של טיב המצרכים, ובלבד שהתאגיד הוסמך לכך על ידי שר הכלכלה ושר האוצר; הסמכת תאגיד כאמור תהיה לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים וניתן להאריכה בשתי תקופות נוספות.
(ה) אין בהוראות סעיף 2א וסעיף זה כדי לגרוע מסמכויותיה של רשות מוסמכת לעניין הסדרת ייבוא טובין אשר בתחום סמכותה מצויים הטובין הטעונים הסדרה, ואין בהן כדי למנוע מרשות מוסמכת לדרוש תצהיר בדבר התאמת הטובין לתקן, כולו או חלקו, לצורך מתן רישיון או אישור ייבוא.
2ג.   
(ג) הממונה על התקינה רשאי לדרוש מיבואן שנרשם במרשם היבואנים, מסמכים או פרטים נוספים הדרושים לדעתו לצורך זיהויו או לצורך בירור של הפרטים שמסר לפי סעיף זה, לרבות פרטי הזיהוי של התאגיד כאמור בסעיף? קטן (ב)(2).
(ד) חל שינוי בפרטים או במסמכים שמסר יבואן לפי סעיפים קטנים (ב) או (ג), ידווח היבואן לממונה על התקינה על השינוי בכתב, בהקדם האפשרי, ולא יאוחר מ–14 ימי עסקים ממועד השינוי.
(ה) על אף האמור בסעיף קטן (ב), הורשע יבואן או הוגש נגדו כתב אישום באחת מן העבירות המנויות באותו סעיף קטן, רשאי היבואן להגיש לממונה על התקינה בקשה מנומקת להירשם במרשם; הממונה על התקינה רשאי לאשר בקשה כאמור אם לדעתו מפאת מהות העבירה, חומרתה או נסיבותיה, אין מניעה להכללת המבקש במרשם.
(ו) הממונה על התקינה רשאי לבטל את רישומו של יבואן הרשום במרשם או להתלותו עד לקיום תנאים שיורה עליהם או לתקופה שיורה עליה שלא תעלה על שנה, אם מצא כי מתקיים אחד מאלה:
(1) הרישום בוצע על סמך מידע חלקי, שגוי או מטעה;
(2) היבואן הרשום, ואם הוא תאגיד - הוא או נושא משרה בו או אחד מהגורמים המנויים בסעיף? קטן (ב)(2), הורשעו בעבירה, שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לדעת הממונה על התקינה להיכלל במרשם, אף אם אינה עבירה המנויה בסעיף קטן (ב)(3) או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כאמור;
(3) היבואן הרשום הפר הוראה מההוראות לפי פקודה זו או לפי חוק התקנים;
(4) היבואן הרשום או מי מטעמו סירב לשתף פעולה לשם בירור חשד כי הטובין שיובאו על ידו אינם עומדים בדרישות התקן הרשמי החל עליהם;
(5) היבואן הרשום או אחד מהגורמים המנויים בסעיף קטן (ב)(2), נקבע כמפר אמון לתקופה כאמור בסעיף 2א(ו) בשל הפרות שהוא ביצע, אשר הממונה על התקינה סבר כי מפאת מהותן, חומרתן או נסיבותיהן אין היבואן ראוי להיכלל במרשם, וטרם חלפה התקופה שנקבעה כאמור;
(6) הוא שוכנע כי קיים חשש ממשי לפגיעה בשלומו, בבריאותו או בבטיחותו של הציבור או באיכות הסביבה.
(ז) לא יקבל הממונה על התקינה החלטה לפי סעיף? קטן (ו)(1) עד (6) אלא לאחר שנתן ליבואן הרשום הזדמנות לטעון את טענותיו.
(ח) על אף האמור בסעיף קטן (ז), סבר הממונה על התקינה כי קיים צורך דחוף להתלות את הרישום בשל חשש ממשי לפגיעה מיידית בשלומו, בבריאותו או בבטיחותו של הציבור או באיכות הסביבה, רשאי הוא להתלות את הרישום לאלתר, מנימוקים מיוחדים, ובלבד שייתן ליבואן הרשום הזדמנות לטעון את טענותיו בהקדם האפשרי לאחר ההתליה, ולא יאוחר מ–14 ימים ממועד ההחלטה.
(ט) (1) בוטל רישום של יבואן לפי סעיף זה, לא יהיה רשאי להגיש בקשה להירשם במרשם היבואנים אלא בתום תקופה שיקבע הממונה על התקינה שלא תעלה על 12 חודשים, בהתאם לאמות מידה שיורה הממונה על התקינה בהנחיות לעניין זה.
(2) הממונה על התקינה רשאי להחיל את מגבלת הרישום של יבואן שהוא יחיד, לפי פסקה (1), גם לגבי קרובו, או להתנות את רישומו של הקרוב בתנאים, אלא אם כן שוכנע הממונה על התקינה, בהתאם לפניית הקרוב, כי אין בינו לבין היבואן כאמור, זיקה עסקית שיש בה כדי להצדיק הטלת מגבלה על רישומו.
(3) היה יבואן כאמור בפסקה (1) תאגיד, רשאי הממונה על התקינה להחיל את מגבלת הרישום לפי הפסקה האמורה גם לגבי בעל שליטה בתאגיד האמור, קרוב שלו כאמור בפסקה (2), תאגיד שבשליטת התאגיד האמור וכן כל תאגיד שבשליטת מי מאלה; הוראות פסקה (2) יחולו, בשינויים המחויבים, לעניין מגבלת רישום של קרוב לפי פסקה זו.
2ד.   
2ה.   
שחרור טובי?ן מפיקוח רשות המכס

(תיקונים: התשע"ז, התשפ"ב)
(א) (1) לא ישוחררו מפיקוח רשות המכס טובין שייבואם על ידי אותו יבואן טעון אישור עמידה בדרישות הממונה, אלא לאחר קבלת אישור עמידה בדרישות הממונה.
(2) לצורך קבלת אישור עמידה בדרישות הממונה, יגיש יבואן רשום בקשה שיצורפו לה אישור בדיקת מעבדה או הצהרה, הכול בהתאם להוראות לפי פקודה זו.
(3) אישור עמידה בדרישות הממונה יונפק לטובין העומדים בדרישות צו פיקוח ובהנחיות הממונה על התקינה לפי פקודה זו, ובלבד שלא ניתנה הוראה של הממונה על התקינה להימנע מהנפקתו של האישור; הממונה על התקינה רשאי להורות בהחלטה מנומקת בכתב על אי-מתן אישור כאמור אם נוכח כי קיים חשש לפגיעה בשלומו, בבריאותו או בבטיחותו של הציבור או באיכות הסביבה.
(3א) בלי לגרוע מהוראות סעיף זה, לעניין טובין שבהתאם להוראות לפי פקודה זו נדרשת הצהרה בלבד לשם שחרורם מפיקוח רשות המכס, יונפק אישור עמידה בדרישות הממונה בתוך שלושה ימי עבודה מיום הגשת ההצהרה כנדרש לפי פקודה זו, אלא אם כן החליט הממונה לדגום את תיק המוצר או את המוצר בהתאם להוראות סעיף 2טו(א2) או (א3);
(4) אין בהוראות פסקה (1) כדי לגרוע מחובת קבלת אישור של רשות מוסמכת או גוף אחר לפי כל דין, טרם שחרור הטובין מפיקוח רשות המכס.
(ב) (1) על אף האמור בסעיף קטן (א)(1), הממונה על התקינה רשאי לקבוע הנחיות לעניין שחרור טובין מפיקוח רשות המכס למחסני היבואן, על ידי מעבדת בדיקה, בטרם קיבל היבואן אישור עמידה בדרישות הממונה (להלן - אישור שחרור מותנה), בתנאים שיורה עליהם, ובכלל זה קבלת התחייבות בכתב של היבואן לקיום דרישות צו הפיקוח והנחיות הממונה על התקינה ובמקרים המתאימים קבלת ערובה לטובת אוצר המדינה להבטחת קיום הדרישות האמורות.
(2) נתנה מעבדת בדיקה אישור שחרור מותנה, תפעל המעבדה בהתאם להנחיות הממונה על התקינה כדי להבטיח כי היבואן ממלא אחר התנאים לקבלת אישור שחרור מותנה, ובכלל זה ההתחייבויות שמסר היבואן; מצאה מעבדת בדיקה כי לא קויימו כל התנאים לקבלת אישור שחרור מותנה או לא קויימו התחייבויותיו של היבואן, תפעל המעבדה בהתאם להנחיות הממונה על התקינה לפי פקודה זו, ובכלל זה תדווח על כך באופן שהורה הממונה.
(3) הממונה על התקינה רשאי למנוע או לעכב מתן אישור שחרור מותנה, אם נוכח כי קיים חשש לפגיעה בשלומו, בבריאותו או בבטיחותו של הציבור או באיכות הסביבה.
(4) שר הכלכלה והתעשייה יקבע הוראות לעניין דרישת ערובה כתנאי למתן אישור שחרור מותנה, ובכלל זה הוראות בדבר סוג הערובה, תנאיה, סכומה וחילוטה.
2ו.   
(1) אחד מאלה:
(א) תעודת בדיקה מאת מעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר בארגון ILAC או מאת מכון התקנים, שלפיה הטובין עומדים בדרישות תקן בין-לאומי על עדכוניו אשר אומץ כתקן רשמי, כולו או חלקו;
(ב) תעודת בדיקה מאת מעבדה שאינה מוסמכת כאמור בפסקת משנה (א), שלפיה הטובין עומדים בדרישות תקן בין-לאומי על עדכוניו אשר אומץ בתקן רשמי, כולו או חלקו, וכן אישור מאת גוף הערכת התאמה;
(ג) מסמך המעיד על התאמה לאסדרה הזרה שחלה על הטובין;
(2) (נמחקה);
(3) התחייבות כי הטובין שבמשלוח הם מסוג הטובין שאליהם מתייחסים התעודה או המסמך כאמור בפסקה (1)(א) עד (ג), כפי שבחר היבואן;
(4) התחייבות להשלמת הסימון הנדרש לפי הדין הישראלי ולהתאמת טובין שהם מכשירי חשמל לרשת החשמל הנוהגת בישראל טרם שיווקם;
(ג) בסעיף זה -
"ארגון ILAC " - הארגון הבין-לאומי של גופי הסמכת מעבדות וגופי פיקוח ( International Laboratory Accreditation Cooperation );
"גוף הערכת התאמה" ( Conformity Assessment Body ) - גוף הערכת התאמה על פי דרישות אסדרה זרה או על פי הסכם רב-צדדי בין מעבדות וגופי התעדת המוצרים, שמאוגד בארגון תקינה בין-לאומי לתקנים בתחום אלקטרו-מכניקה ( International Electrotechnical Commission ) להכרה בתוצאות הבדיקה והתעדת המוצרים ( IECEE CB Scheme ).
2ז.   
(ג) המעבדה שביצעה את בדיקת הדגם היא מעבדה זרה המנויה בהסכם הכרה הדדי בין–ממשלתי, כהגדרתו בסעיף 12(א)(2א) לחוק התקנים, והכול בכפוף להוראות ההסכם האמור ולהנחיות שהורה הממונה על התקינה לעניין זה.
(3) הממונה על התקינה יקבע בהנחיותיו הוראות ותנאים לעניין הסכם הכרה כהגדרתו בפסקת משנה (2)(ב), כדי להבטיח כי הסכם כאמור כולל הוראות לעניין איכות הבדיקות המבוצעות על ידי מעבדות שהן צד להסכם כאמור, מהימנותן, אימות תוצאותיהן, קבלת מידע מהמעבדה הפועלת מחוץ לישראל ובקרה שתבצע מעבדה הפועלת בישראל על הבדיקות שערכה המעבדה הפועלת מחוץ לישראל;
(4) דין בדיקה שביצעה מעבדה הפועלת מחוץ לישראל כדין בדיקה שביצעה מעבדת הבדיקה שעשתה בה שימוש, ויראו את מעבדת הבדיקה האמורה, לכל דבר ועניין, כמי שאישרה את הדגם.
(ד) הממונה על התקינה יקבע בהנחיותיו הוראות מפורטות לעניין הבדיקות הנדרשות לקביעת התאמת טובין מיובאים לתקן רשמי ולשם קבלת אישור עמידה בדרישות הממונה, ובכלל זה הבדיקות הנדרשות למתן אישור דגם ואישור משלוח, היקף הבדיקות כאמור ומתכונתן; לשם גיבוש הנחיות כאמור רשאי הממונה על התקינה להתייעץ עם -
(1) מכון התקנים;
(2) מעבדות מוכרות, ואם טרם הוכרו מעבדות בתחום - מעבדות מאושרות באותו תחום כמשמעותן בסעיף 12 לחוק התקנים;
(3) איגוד לשכות המסחר;
(4) התאחדות התעשיינים בישראל, התאחדות המלאכה והתעשייה, וכן גוף אחר החבר בנשיאות הארגונים העסקיים שהממונה על התקינה מצא לנכון להיוועץ בו.
2ח.   
2ט.   
2י. 2
הכרה במעבדות

(תיקון התשע"ז)
(א) הממונה על התקינה רשאי לתת למעבדה שאישר בהתאם להוראות סעיף 12(א) לחוק התקנים, הכרה לביצוע בדיקות התאמה של טובין מיובאים לתקן רשמי לפי פקודה זו, ובלבד שמצא שהמעבדה ערוכה לקיים את ההוראות לפי פקודה זו בתחומי הפעולה שלגביהם ניתן האישור לפי סעיף 12(א) האמור, לרבות הוראות הממונה על התקינה, ובכלל זה לעניין חיבור למערכת התקשורת והמידע.
(ב) שר הכלכלה והתעשייה רשאי, על פי המלצת הממונה על התקינה -
(1) לקבוע הוראות לעניין מתן הכרה לפי סעיף קטן (א), ובכלל זה תנאים נוספים להכרה כאמור;
(2) בהסכמת שר האוצר, לקבוע תנאים נוספים על התנאים למתן הכרה לפי סעיף קטן (א), לעניין סל בדיקות תקנים נדרש לגבי סוג טובין מסוים או חיוב המעבדה בביצוע בדיקות בתחומי הפעולה שלגביהם ניתן לה אישור לפי סעיף 12(א) לחוק התקנים, לשם מתן מענה לצורכי המשק הישראלי.
(ג) הממונה על התקינה רשאי לבטל הכרה במעבדה כאמור בסעיף קטן (א), להתלותה, להגבילה או לסרב לחדשה, ויחולו לעניין זה הוראות סעיף 12(א1) לחוק התקנים, בשינויים המחויבים.
(ד) החליט הממונה על התקינה לבטל הכרה במעבדה, להתלותה, להגבילה או לסרב לחדשה, לפי סעיף קטן (ג), יודיע על כך לרשות המכס.
2יא.   
2יב.   
(1) יבואן רשום ישמור את הפרטים והמסמכים המנויים בתוספת, לגבי כל משלוח של טובין, לתקופה שלא תפחת משבע שנים ממועד השחרור של המשלוח האחרון של טובין מאותו הדגם;
(2) יבואן רשום ישמור, לתקופה שלא תפחת משבע שנים, את רשימת העוסקים שאליהם העביר את הטובין ישירות;
(3) יבואן רשום יאפשר למעבדת בדיקה שעמה התקשר לצורך קבלת אישור בדיקת מעבדה, לבצע כל פעולה נדרשת לשם מתן האישור ובחינה של קיום התחייבויותיו בהתאם לאישור שחרור מותנה, ובכלל זה לאפשר למעבדת הבדיקה להיכנס לחצרים שבהם מאוחסנים הטובין, וליטול מסמכים ודוגמאות הנחוצים לביצוע הבדיקה בהתאם להנחיות הממונה על התקינה;
(4) החל יבואן בביצוע בדיקה של טובין מסוים במשלוח מסוים לצורך אישור המשלוח אצל מעבדת בדיקה אחת, לא יהיה רשאי הוא להמשיך את ביצועה של בדיקת הטובין האמור באותו משלוח או להתחיל את ביצוע הבדיקה האמורה מחדש אצל מעבדת בדיקה אחרת, למעט אם קיבל לכך אישור מראש ובכתב מהממונה על התקינה ובהתקיים נסיבות חריגות המצדיקות זאת, לדעת הממונה וכפי שיפרט.
(ב) בלי לגרוע מכלליות האמור בסעיף קטן (א), אין בקבלת אישור עמידה בדרישות הממונה לפי פקודה זו כדי לגרוע מאחריותו של יבואן לעמוד בכל דרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים החלות על הטובין ובהוראות כל דין בנוגע לטובין, לרבות לפי סעיף 9(א) ו-(א2)(1) ו-(2) לחוק התקנים.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א)(1), יבואן רשום פטור מחובת שמירת תיק מוצר לגבי טובין שאינם מיועדים לשיווק והפצה לציבור והם אחד מאלה:
(1) טובין שהם דוגמאות;
(2) טובין המיועדים לשימוש בהליך הייצור;
(3) טובין המיועדים לשימוש עצמי;
(4) טובין המיועדים לחלקי חילוף לתעשייה.
(ד) הממונה על התקינה רשאי, בהחלטה מנומקת בכתב, לפטור יבואן רשום מחובת שמירת תיק מוצר לגבי טובין שאינם מיועדים לשיווק והפצה לציבור ואינם מנויים בסעיף קטן (ג).
2יג.   
2יד.   
(ב) הוראות לפי סעיף קטן (א) ייקבעו לאחר התייעצות עם הרשם כהגדרתו בסעיף 7 לחוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981, בשים לב לחלופות טכנולוגיות מקובלות שייבחנו מעת לעת, ובאופן שימנע ככל האפשר, את הסיכון לפגיעה באבטחת המידע הכלול במערכת התקשורת והמידע, ובכלל זה בסודות מסחריים.
(ג) הורה הממונה על התקינה כי מערכת התקשורת והמידע תופעל באמצעות מכון התקנים, כאמור בסעיף קטן (א), יחולו הוראות אלה:
(1) לא יפעיל מכון התקנים את מערכת התקשורת והמידע אלא בהתאם להוראות שקבע הממונה על התקינה לפי סעיף קטן (א) ובהתאם להוראות לפי סעיף 2יג;
(2) מכון התקנים לא יסרב לבקשה של מעבדה מוכרת להזין מידע למערכת התקשורת והמידע, לשם מילוי תפקידיה של המעבדה המוכרת לפי דין;
(3) מכון התקנים לא יגלה מידע הכלול במערכת התקשורת והמידע ולא יעשה בו כל שימוש אלא בהתאם להוראות לפי פקודה זו;
(4) מערכת התקשורת והמידע תופעל על ידי עובדי מכון התקנים שקיבלו היתר להפעלת המערכת מטעם הממונה על התקינה, והם יהיו בעלי ההרשאה היחידים להפעלתה מטעם המכון;
(5) לא יימסר מידע לעובדי מכון התקנים שאינם בעלי היתר והרשאה לפי פסקה (4), אלא בהתאם להוראות שנקבעו לפי סעיף 2יג(ב);
(6) מכון התקנים ידווח לממונה על התקינה על כל הפרה של הוראות הממונה לפי סעיף זה, ובכלל זה על כל מקרה של העברת מידע הכלול במערכת התקשורת והמידע למי שאינו מורשה לכך.
(ד) הממונה על התקינה רשאי לתת הרשאה לעובד משרד הכלכלה והתעשייה שהוא הסמיכו לכך, לשם ביצוע בקרה על קיום ההוראות שהורה לפי סעיף זה.
(ה) שר הכלכלה והתעשייה, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי להאריך את התקופה שבה תופעל מערכת התקשורת והמידע בידי מכון התקנים כאמור בסעיף קטן (א) לתקופות נוספות שלא יעלו על חמש שנים כל אחת.
(ו) שר הכלכלה והתעשייה, רשאי, בהמלצת הממונה על התקינה, להורות על מינוי עובד מבין עובדי משרדו, לתקופה שיורה עליה, שיהיה אחראי להפעלת מערכת התקשורת והמידע במקום מכון התקנים כאמור בסעיף קטן (א) ויפעל בהתאם להוראות הממונה (בסעיף זה - האחראי להפעלת המערכת), וכן רשאי השר להורות על מינוי בעלי תפקידים נוספים לשם הפעלת המערכת, שיהיו כפופים לאחראי להפעלת המערכת, ובלבד שהוכח להנחת דעתו של השר כי מתקיים אחד מאלה:
(1) קיימת אפשרות ממשית כי פעולות מכון התקנים או מחדליו בהפעלת מערכת התקשורת והמידע יגרמו להפרעה מיידית לאספקה סדירה של טובין למשק או למתן שירותים סדירים למשק;
(2) נגרמה פגיעה חמורה בתחרות בין מעבדות בדיקה או פגיעה חמורה בפעילות היבואנים, או קיימת אפשרות ממשית לפגיעה כאמור, והכול עקב אופן הפעלת מערכת התקשורת והמידע על ידי המכון, במעשה או במחדל, או עקב הפרת הוראות לפי סעיף קטן (א).
(ז) הורה שר הכלכלה והתעשייה כאמור בסעיף קטן (ו), רשאים הממונה על התקינה, האחראי על הפעלת המערכת ובעלי תפקידים נוספים כאמור באותו סעיף קטן, כפי שיורה השר, לקיים במסגרת מכון התקנים כל פעולה הנדרשת לשם הפעלת מערכת התקשורת והמידע, ובכלל זה רשאים הממונה והאחראי על הפעלת המערכת לתת הוראות למכון התקנים או למי מטעמו שעסקו בהפעלת המערכת ערב המועד שבו ניתנה הוראת השר; הוראות כאמור יחולו על אף כל זכות הנתונה למכון התקנים במערכת התקשורת והמידע או לגבי הפעלתה.
(ח) שר הכלכלה והתעשייה לא ייתן הוראה כאמור בסעיף קטן (ו) אלא לאחר שנתן למכון התקנים הזדמנות לטעון את טענותיו.
2טו.   
(א) לשם פיקוח על הסדרת יבוא טובין לפי הוראות סעיפים 2א עד 2יד, ובכלל זה פיקוח על מעבדות בדיקה, יהיו נתונות לממונה על התקינה ולמפקח שהוא עובד משרד הכלכלה והתעשייה שמונה לפי סעיף 10(א1) לחוק התקנים, כל הסמכויות המנויות בסעיף 10 (ב) ו–(ב1) לחוק האמור, בשינויים המחויבים ובכפוף להוראות סעיף 10(ב2), ובלבד שקיבלו הכשרה מתאימה כפי שהורה הממונה על התקינה בנושאים הנוגעים לפקודה זו.
(א1) הממונה על התקינה יפעיל מערכת פיקוח ובקרה ממוחשבת שתתבסס על מערכת ההתראות של המכס, על בסיס ניהול סיכונים, לבחינת הצהרות שהוגשו לשם אישור העמידה בדרישות הממונה בדרך של בדיקה מדגמית של הטובין או של תיק המוצר, כמפורט בסעיפים קטנים (א2) ו–(א3), לפי שיקול דעתו.
(א2) החליט הממונה על התקינה לדגום את תיק המוצר, יחולו כל אלה:
(1) אישור העמידה בדרישות הממונה יעוכב עד להצגת תיק המוצר או אישור בדיקת מעבדה אם נדרש לפי הוראות פסקה (5);
(2) הממונה על התקינה ימסור ליבואן באופן מיידי דרישה להצגת תיק המוצר;
(3) היבואן יידרש להציג את תיק המוצר בתוך 144 שעות ממועד קבלת הדרישה לפי פסקה (2);
(4) מייד עם הצגת תיק המוצר ובמקביל לבדיקת תוכנו יופק אישור העמידה בדרישות הממונה;
(5) חלף המועד האמור בפסקה (3) ולא הציג היבואן תיק מוצר בפני הממונה, יידרש אישור בדיקת מעבדה כתנאי לשחרור הטובין.
(א3) החליט הממונה על התקינה לדגום את הטובין יחולו כל אלה:
(1) אישור העמידה בדרישות הממונה יעוכב עד לקבלת התחייבות היבואן כי יאפשר את ביצוע הדגימה במכס או במחסני היבואן, לפי בחירת היבואן;
(2) הממונה על התקינה ימסור ליבואן באופן מיידי דרישה לביצוע דגימה של הטובין ולקבלת התחייבות היבואן כאמור בפסקה (1);
(3) מייד עם קבלת התחייבות היבואן לביצוע הדגימה יופק אישור העמידה בדרישות הממונה.
(ב) הודעה על מפקחים שנתונות להם סמכויות לפי סעיף זה תפורסם ברשומות.
2טז.   
2טז1.   
(ו) לאחר השלמת תיק המוצר כנדרש והצגת אישור כאמור בפסקת משנה (ה), תודיע המעבדה על כך ליבואן ולממונה על התקינה; עם מסירת ההודעה, תתבטל הודעת הפסקת המכירה;
(2) לגבי בדיקה מדגמית של הטובין -
(א) המעבדה תבדוק את עמידת הטובין בדרישות התקינה החלות עליהם כאמור ? בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים;
(ב) הראתה תוצאת הבדיקה כי הטובין עומדים בדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים, תודיע על כך המעבדה לממונה על התקינה וליבואן;
(ג) הראתה תוצאת הבדיקה כי הטובין אינם עומדים בדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים, תודיע על כך המעבדה לממונה על התקינה ותשלח ליבואן הודעת דרישה ובה ייכללו כל אלה:
(1) דרישה להפסקה מיידית של מכירת הטובין ולאיסוף של הטובין שטרם נמכרו לציבור מכל נקודות המכירה;
(2) דרישה לבצע את אחת הפעולות שלהלן, לפי בחירתו:
(א) סילוק הליקויים וקבלת אישור המעבדה על כך;
(ב) השמדת הטובין או השבתם לספק שממנו רכש את הטובין;
(ד) נוכחה המעבדה, בהתאם להערכתה המקצועית, כי הטובין אינם עומדים בדרישות התקינה כאמור בסעיף 9(א)(1) לחוק התקנים, ובהתאם להנחיות הממונה על התקינה, הטובין מהווים סכנה לציבור, תודיע על כך לממונה על התקינה בלא דיחוי, כדי שישקול להפעיל את סמכויותיו לפי סעיף 10א או 10ב לחוק התקנים;
(ה) החליט הממונה על התקינה להפעיל את סמכויותיו לפי סעיף 10א או 10ב לחוק התקנים, לאחר קבלת הודעה מהמעבדה כאמור בפסקת משנה (ד), יהיה רשאי לשלוח הודעות ליבואנים לפי הסעיפים האמורים באמצעות המעבדה, ובלבד שצוין על גבי ההודעה כי היא לפי החלטת הממונה.
(ד) לשם ביצוע הוראות סעיף זה, יפעילו מעבדות הבדיקה את הסמכויות המוקנות להן לפי סעיפים 2ה ו-2ז.
2טז2.   
2טז3.   
2טז4.   
2יז.   
2יח.   
(ב) וזה הרכב ועדת החריגים:
(1) עובד משרד ראש הממשלה שימנה המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה והוא יהיה היושב ראש;
(2) המנהל הכללי של משרד המשפטים, או עובד משרד המשפטים שימנה לעניין זה;
(3) הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה והתעשייה;
(4) עובד אגף התקציבים במשרד האוצר שימנה הממונה על התקציבים;
(5) עובד רשות התחרות שימנה הממונה על התחרות;
(6) הממונה על התקינה;
(7) הממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן או עובד הרשות שימנה הממונה על הגנת הצרכן וסחר הוגן לעניין זה.
(ג) הודעה על מינוי חברי ועדת החריגים והרכב הוועדה המכהנת תפורסם באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה.
(ד) השר או הממונה על התקינה יפנו לוועדת החריגים לשם קבלת המלצתה בעניין הוספת תקן כאמור בסעיף קטן (א); לפנייה יצורפו פרטי התקן הנדון וחוות דעת מאת הממונה על התקינה בדבר קיומו של חשש לפגיעה בבטיחות הציבור, בבריאות הציבור או באיכות הסביבה, וכן התייחסות לעניין שיקולי תחרות והפחתת יוקר המחיה.
(ה) ועדת החריגים תעביר את המלצתה לשר בתוך 60 ימים מיום קבלת הפנייה ותפרט בהחלטתה את נימוקיה; לא העבירה ועדת החריגים את המלצתה בתקופה האמורה או הודיעה במהלכה כי אין בכוונתה לדון בפנייה, יראו כאילו המליצה להוסיף את התקן בהתאם לסעיף קטן (ז).
(ו) ועדת החריגים תפרסם את המלצתה באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה, ובלבד שהמידע שיפורסם לא יכלול מידע שאין למוסרו לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998; הוועדה רשאית שלא לכלול בפרסום כאמור מידע שאין חובה למוסרו לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
(ז) המליצה ועדת החריגים להוסיף את התקן לתוספת השלישית לחוק התקנים, רשאי השר לעשות כן.
(ח) המליצה ועדת החריגים לשר שלא להוסיף תקן לתוספת השלישית לחוק התקנים, רשאי הוא לפנות לממשלה לקבלת אישורה להוספת התקן.
(ט) לפניית השר לממשלה לשם קבלת אישורה להוספת התקן כאמור בסעיף קטן (ח), יצורפו פרטי התקן הנדון, המלצת ועדת החריגים ועמדת השר המפרטת את נימוקיו שלא לאמץ את המלצת ועדת החריגים.
(י) פנה השר לממשלה לפי סעיף קטן (ח), יודיע על כך לוועדת החריגים, ורשאי הוא להוסיף בצו, אשר תוקפו לא יעלה על שלושה חודשים ממועד ההודעה לוועדת החריגים, את התקן לתוספת השלישית (בסעיף זה - צו זמני), ובלבד שלא יחולו באותה העת צו לפי סעיף קטן זה וצו שניתן לפי סעיף קטן (טו) לעניין אותו תקן.
(יא) הממשלה תקבל החלטה בנוגע לפניית השר כאמור בסעיף קטן (ח) בתוך 21 ימים ממועד פניית השר לממשלה, ורשאית היא להאריך את התקופה בתקופות נוספות, ובלבד שהתקופה הנוספת הכוללת לא תעלה על 42 ימים; הממשלה תהיה רשאית להפעיל את סמכותה לפי סעיף זה באמצעות ועדת שרים, כפי שתחליט.
(יב) החליטה הממשלה שלא להוסיף את התקן לתוספת השלישית וקבע השר צו זמני לפי סעיף קטן (י) והצו עומד בתוקפו במועד קבלת החלטת הממשלה, יבטל השר את הצו מוקדם ככל הניתן.
(יג) לא החליטה הממשלה בתוך התקופה הקבועה בסעיף קטן (יא), יראו את פניית השר להוספת התקן כאילו אושרה על ידה, אלא אם כן חזר בו השר מפנייתו לפי סעיף קטן (ח) טרם סיום התקופה האמורה.
(יד) החליטה הממשלה להוסיף את התקן לתוספת השלישית לחוק התקנים או אושרה פניית השר להוספת התקן בשל חלוף התקופה כאמור בסעיף קטן (יא), רשאי השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להוסיף בצו את התקן לתוספת השלישית לחוק התקנים; הובא צו כאמור לאישור ועדת הכלכלה וקבע השר צו זמני, רשאי הוא להאריך את תוקפו של הצו הזמני כל עוד לא החליטה ועדת הכלכלה אם לאשר את הצו.
(טו) (1) על אף האמור בסעיף זה, ראה השר, לרבות בעקבות פנייה מהציבור, כי קיים חשש מיידי לפגיעה בביטחון המדינה, בבריאות הציבור, בבטיחות הציבור או באיכות הסביבה או כי קיים צורך חיוני אחר, רשאי הוא להוסיף בצו תקן לתוספת השלישית לחוק התקנים אף בלא קבלת המלצת ועדת החריגים; צו כאמור יהיה בתוקף לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים.
(2) ביקש השר כי צו שקבע לפי פסקה (1) יהיה בתוקף לתקופה העולה על שלושה חודשים, יפנה בהקדם האפשרי לוועדת החריגים, ויחולו על פנייה כאמור הוראות סעיפים קטנים (ד) עד (יד), בשינויים המחויבים.
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
(א) פקודה זו באה להוסיף על הוראות פקודת המכס ולא לגרוע מהן, אולם כלי שיט או טובין שחולטו לפי פקודה זו לא יחולו עליהם הוראות פקודת המכס בענין זה אלא אם נקבע כך במפורש בפקודה זו ובמידה שנקבע כך.
(ב) פקודה זו לא תגרע מסמכות הנתונה לפי חיקוק לממשלה או לאחד מחבריה.
14.   
14א. 3
עיצום כספי

(תיקונים: התשע"ז, התשפ"ב)
(א) הפר יבואן הוראה מהוראות לפי פקודה זו, כמפורט להלן, רשאי הממונה על התקינה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סעיפים 14א עד 14יז, בסכום של 5,560 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 16,670 שקלים חדשים:
(1) לא דיווח לממונה על התקינה על שינוי בפרטים או במסמכים שמסר, בניגוד להוראות סעיף 2ג(ד);
(2) לא שמר פרטים או מסמכים, בניגוד להוראות סעיף 2יב(א)(1) או (2).
(ב) הפר יבואן הוראה מהוראות לפי פקודה זו, כמפורט להלן, רשאי הממונה על התקינה להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות סעיפים 14א עד 14יז, בסכום של 11,110 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 27,780 שקלים חדשים:
(1) מסר לממונה על התקינה או למעבדת בדיקה פרטים לא נכונים לעניין טובין שייבא, לצורך עמידה בדרישות הממונה על התקינה כפי שנקבעו באישור המותנה או לצורך קבלת האישור כאמור מן הממונה על התקינה, באחד מאלה:
(א) במסמך או בפרט שמסר במצורף לבקשה לקבלת אישור עמידה בדרישות הממונה לפי סעיפים 2ה(א)(2) ו–2ז(א);
(ב) במסמך או בפרט שמסר במצורף להצהרה לפי סעיפים 2ה(א)(2) ו–2ו;
(2) מסר מידע לא נכון בהצהרה שמסר לפי סעיף 2ג(ב) או במסמכים ופרטים שמסר לפי סעיף 2ג(ב), (ג) או (ד);
(3) ייבא טובין שייבואם על ידו טעון אישור עמידה בדרישות הממונה בלי שנרשם במרשם היבואנים, בניגוד להוראות סעיף 2ד;
(4) הפר תנאי מהתנאים לקבלת אישור שחרור מותנה שנקבעו לפי סעיף 2ה(ב);
(5) מסר טובין מסוים במשלוח מסוים לבדיקה של יותר ממעבדת בדיקה אחת, בניגוד להוראות סעיף 2יב(א)(4);
(6) לא דיווח לממונה על התקינה על מידע הכלול במערכת התקשורת והמידע שהגיע אליו, או גילה לאחר מידע כאמור או עשה שימוש במידע כאמור בלא אישור מראש ובכתב של הממונה, והכול בניגוד להוראות סעיף 2יג(ג).
(ג) הפרה מעבדת בדיקה הוראה מהוראות לפי פקודה זו, כמפורט להלן, רשאי הממונה על התקינה להטיל עליה עיצום כספי לפי הוראות סעיפים 14א עד 14יז, בסכום של 55,540 שקלים חדשים:
(1) נתנה אישור שחרור מותנה שלא בהתאם להנחיות הממונה על התקינה לפי סעיף 2ה(ב);
(2) לא דיווחה על אי–קיום התחייבויות בידי יבואן, אם נודע לה על כך, או שלא פעלה בהתאם להנחיות הממונה על התקינה, בניגוד להוראות לפי סעיף 2ה(ב)(2);
(3) ביצעה בדיקה לצורך מתן אישור משלוח בלי שביצעה את הבדיקה לצורך אישור דגם ולא התקיימו התנאים לביצוע הבדיקה באמצעות מעבדה אחרת לפי סעיף 2ז(ג)(2), בניגוד להוראות סעיף 2ז(ג);
(4) לא פעלה בהתאם להוראות או להנחיות שנתן הממונה על התקינה לפי סעיפים 2ה, 2ז, 2ח, 2ט, 2יג או 2יד;
(5) הודיעה לממונה על התקינה או ליבואן כי תיק מוצר מכיל את כל הפרטים והמסמכים המנויים בתוספת שנדרש לשמור לפי סעיף 2יב(א)(1), בלי שבדקה את תיק המוצר, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(1)(א);
(6) מצאה כי תיק מוצר אינו מכיל את כל הפרטים והמסמכים המנויים בתוספת שנדרש לשמור לפי סעיף 2יב(א)(1) ולא הודיעה על כך לממונה על התקינה, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(1)(ג);
(7) מצאה כי תיק מוצר אינו מכיל את כל הפרטים והמסמכים המנויים בתוספת שנדרש לשמור לפי סעיף 2יב(א)(1) ולא שלחה ליבואן הודעת דרישה להשלמת הפרטים והמסמכים החסרים בניגוד להוראות 2טז1(ג)(1)(ג);
(8) לא הודיעה לממונה על התקינה על כך שהיבואן לא השלים את הפרטים והמסמכים על פי דרישתה בתוך המועדים שנקבעו לכך, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(1)(ד);
(9) לא שלחה ליבואן הודעת דרישה להפסקה מיידית של מכירת הטובין, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(1)(ד);
(10) הודיעה לממונה על התקינה או ליבואן כי הטובין עומדים בדרישות התקינה בלי שבדקה את הטובין, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(2)(א);
(11) מצאה כי הטובין אינם עומדים בדרישות התקינה ולא הודיעה על כך לממונה על התקינה, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(2)(ג);
(12) מצאה כי הטובין אינם עומדים בדרישות התקינה ולא שלחה ליבואן דרישה להפסקה מיידית של מכירת הטובין ולאיסוף הטובין שטרם נמכרו לציבור ודרישה לבצע פעולות, בניגוד להוראות סעיף 2טז1(ג)(2)(ג).
(ד) היה לממונה על התקינה יסוד סביר להניח כי יבואן או מעבדת בדיקה, לפי העניין, הפרו הוראה מההוראות לפי פקודה זו כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג), בנסיבות מחמירות, רשאי הממונה על התקינה להטיל עליהם עיצום כספי לפי הוראות סעיפים 14א עד 14יז, ששיעורו פי אחד וחצי מסכום העיצום הכספי שניתן להטיל בשל אותה הפרה לפי סעיפים קטנים (א) עד (ג); לעניין זה, "נסיבות מחמירות" - הפרה הנוגעת לכמות גדולה במיוחד של טובין.
14ב.   
14ג.   
14ד.   
14ה.   
14ו.   
14ז.   
14ח.   
14ט.   
14י.   
14יא.   
14יב.   
14יג.   
14יד.   
14טו.   
14טז.   
(ד) על אף האמור בסעיף זה, לא יפרסם הממונה על התקינה פרטים שהם בגדר מידע שרשות ציבורית מנועה מלמסור לפי סעיף 9(א) לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, וכן רשאי הוא שלא לפרסם פרטים לפי סעיף זה, שהם בגדר מידע שרשות ציבורית אינה חייבת למסור לפי סעיף 9(ב) לחוק האמור.
(ה) פרסום לפי סעיף זה בעניין עיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובעניין עיצום כספי שהוטל על יחיד - לתקופה של שנתיים; בפרסום כאמור יישם הממונה על התקינה אמצעים טכנולוגיים נאותים ומתקדמים כדי למנוע, ככל האפשר, את אפשרות העיון בפרטים שפורסמו בתום תקופת הפרסום.
(ו) שר הכלכלה והתעשייה רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בסעיף זה.
14יז.   
14יח.   
(א1) יבואן שעשה אחד מאלה, דינו - מאסר שנה או כפל הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם נעברה העבירה בידי תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) ייבא טובין שיבואם על ידו טעון אישור עמידה בדרישות הממונה בלי שנרשם במרשם היבואנים, בניגוד להוראות סעיף 2ד;
(2) הפר תנאי מהתנאים לקבלת אישור שחרור מותנה שנקבעו לפי סעיף 2ה(ב);
(3) מסר טובין מסוים במשלוח מסוים לבדיקה של יותר ממעבדת בדיקה אחת, בניגוד להוראות סעיף 2יב(א)(4).
(ב) יבואן שעשה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(4), ואם נעברה העבירה בידי תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) לא דיווח לממונה על התקינה על שינוי בפרטים או במסמכים שמסר, בניגוד להוראות סעיף 2ג(ד);
(2) לא שמר פרטים או מסמכים, בניגוד להוראות סעיף 2יב(א)(1) או (2);
(3) לא דיווח לממונה על התקינה על מידע הכלול במערכת התקשורת והמידע שהגיע אליו, או גילה לאחר מידע כאמור או עשה שימוש במידע כאמור בלא אישור מראש ובכתב של הממונה, והכול בניגוד להוראות סעיף 2יג(ג).
(ג) מעבדת בדיקה שעשתה אחת מאלה, דינה - כפל הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין:
(1) נתנה אישור שחרור מותנה שלא בהתאם להנחיות הממונה על התקינה לפי סעיף 2ה(ב);
(2) לא דיווחה על אי–קיום התחייבויות בידי יבואן או שלא פעלה בהתאם להנחיות הממונה על התקינה, בניגוד להוראות לפי סעיף 2ה(ב)(2);
(3) ביצעה בדיקה לצורך מתן אישור משלוח בלי שביצעה את הבדיקה לצורך אישור דגם ולא התקיימו התנאים לביצוע הבדיקה באמצעות מעבדה אחרת לפי סעיף 2ז(ג)(2), בניגוד להוראות סעיף 2ז(ג);
(4) לא פעלה בהתאם להוראות ולהנחיות שקבע הממונה על התקינה לפי סעיפים 2ה, 2ז, 2ח, 2ט, 2יג או 2יד;
(5) לא דיווחה לממונה על התקינה על מידע הכלול במערכת התקשורת והמידע שהגיע אליו, או גילתה לאחר מידע כאמור או עשתה שימוש במידע כאמור בלא אישור מראש ובכתב של הממונה, והכול בניגוד להוראות סעיף 2יג(ג).
14יט.   
(א) נושא משרה בתאגיד חייב לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות לפי סעיף 14יח על ידי התאגיד או על ידי עובד מעובדיו; המפר את חובתו האמורה, דינו - הקנס האמור בסעיף ? 61 (א)(3) בחוק העונשין; לעניין סעיף זה, "נושא משרה" - מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל או בעל תפקיד אחר בתאגיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו בוצעה העבירה.
(ב) נעברה עבירה לפי סעיף 14יח על ידי תאגיד או על ידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
15.   
16.   
17.   
(3) שטר מסירה כמשמעותו בסעיף 18 לפקודת המכס;
(4) עותק הצהרת היבואן כאמור בסעיף 2ו, בהתאם להוראות אותו סעיף;
(5) אישור דגם ואישור משלוח, בהתאם להנחיות הממונה על התקינה;
(6) (נמחקה);
(7) מספרי אצוות ומספרים סידוריים, אם הועברו ליבואן על ידי הספק רשימות הכוללות מידע זה;
(8) (נמחקה).
שמואל תמיר
שר המשפטים
[1.] נקבע בועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ביום ח' באדר התשל"ט (7 במרס 1979) על פי סעיף 16 לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948; הצעת הנוסח פורסמה בהנ"ח 39, עמ' 867. נוסח זה יבוא במקום פקודת הסמכויות בענין היבוא, היצוא והמכס (הגנה), 1939;
ע"ר 1939, תוס' 1, עמ' 137; ס"ח התשי"ב, עמ' 129; התשי"ז, עמ' 17; התש"ל, עמ' 24.
דמ"י 32, נוסח חדש, התשל"ט (29.3.1979), עמ' 625.
תיקונים:ס"ח 1392, התשנ"ב (26.3.1992), עמ' 1631
ס"ח 2410, התשע"ד (31.10.2013), עמ' 20. הצ"ח - ממשלה 768, התשע"ג, עמ' 586;
ס"ח 2591, התשע"ז (29.12.2016), עמ' 187. הצ"ח - ממשלה 1083, התשע"ז, עמ' 184 (ראו גם הוראות תחילה ומעבר בסעיף 47 לתיקון כפי שתוקנו בק"ת 7870, התשע"ח, עמ' 90, צו הקובע החלה הדרגתית של התיקון: צו התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2017 ו–2018) , התשע"ח-2018, להלן ב"דינים" בעמ' 9698לא), וצו לדחיית תחילתם של סעיפים 14א עד 14יז לפקודה (ק"ת 7991, התשע"ח, עמ' 1870);
ס"ח 2933, התשפ"ב (18.11.2021), עמ' 342. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 840 (ת"ט בס"ח 3007, התשפ"ב, עמ' 1151);
ס"ח 3117, התשפ"ד (19.11.2023), עמ' 159. הצ"ח - ממשלה 1542, התשפ"ב, עמ' 888;
ס"ח 3148, התשפ"ד (17.1.2024), עמ' 468 [התשפ"ד (מס' 2)]. הצ"ח - ממשלה 1653, התשפ"ג, עמ' 1286.
[2.] שר הכלכלה והתעשייה ושר האוצר, לאחר התייעצות עם הממונה על התקינה, יפרסמו בהודעה ברשומות את המועד שבו הושלמו הפעולות המתחייבות לשם תחילת ההכרה במעבדות בהתאם לסמכותו של הממונה על התקינה לפי סעיף 2י לפקודה.
[3.] סכומי העיצום הכספי הנקובים בסעיף 14א עודכנו לאחרונה בי"פ 12270, התשפ"ד, עמ' 6986, החל ביום 1.1.24.

מפת מסמך

1. פרשנות
2. צו פיקוח על השטת טובין
2א. ייבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי
2ב. תחולת סעיף 2א
2ג. רישום יבואנים
2ד. חובת רישום במרשם היבואנים
2ה. שחרור טובי?ן מפיקוח רשות המכס
2ו. הצהרה
2ז. אישור בדיקת מעבדה
2ח. ביטול, עיכוב, התליה או התניה של אישור בדיקת מעבדה
2ט. מתן הוראות פרטניות למעבדת בדיקה
2י. הכרה במעבדות
2יא. דין עובדים, מנהלים, נושאי משרה ובודקים במעבדה מוכרת
2יב. חובות יבואנים רשומים
2יג. מערכת התקשורת והמידע
2יד. הפעלת מערכת התקשורת והמידע באמצעות מכון התקנים
2טו. סמכויות פיקוח
2טז. סמכויות הממונה על התקינה לדרוש מידע ומסמכים
2טז1. הסתייעות הממונה במעבדות הבדיקה, סמכויותיהן וחובותיהן
2טז2. השגה
2טז3. פיקוח הממונה על מעבדות הבדיקה
2טז4. מניעת ניגוד עניינים בעבודת מעבדת בדיקה
2יז. אי–תחולה לעניין רשויות מוסמכות
2יח. ועדת חריגים
3. פקדון
4. כוחו של צו פיקוח
5. הכנסתם והוצאתם של כלי שיט וכלי טיס
6. היטלים
7. טובין המושטים שלא כדין
8. סמכות לדרוש ראיות
9. הודעת חילוט
10. מתן תעודת מפדה והחזרה
11. הוראות בדבר מקום יעדם של טובין
12. מועצות וועדות מייעצות
13. שמירת דינים
14. סמכות לכפר עבירות בכופר כסף
14א. עיצום כספי
14ב. הודעה על כוונת חיוב
14ג. זכות טיעון
14ד. החלטת הממונה על התקינה ודרישת תשלום
14ה. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
14ו. סכומים מופחתים
14ז. סכום מעודכן של העיצום הכספי
14ח. המועד לתשלום העיצום הכספי
14ט. הפרשי הצמדה וריבית
14י. גבייה
14יא. התראה מינהלית
14יב. בקשה לביטול התראה מינהלית
14יג. הפרה נמשכת והפרה חוזרת לאחר התראה
14יד. עיצום כספי בשל הפרה לפי פקודה זו ולפי חוק אחר
14טו. ערעור
14טז. פרסום
14יז. שמירת אחריות פלילית
14יח. עונשין
14יט. אחריות נושא משרה בתאגיד
15. אצילת סמכויות
16. פרסום הנחיות והוראות הממונה
17. שינוי התוספת
תוספת ראשונה