תאריך תצוגה: 01/01/2023
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרת החוק
פרק ב': הגדרות
2. הגדרות
פרק ג': הגבלת השימוש באסבסט
3. איסור שימוש באסבסט
4. המשך שימוש קיים באסבסט
5. שימוש קיים באסבסט פריך במיתקן תעשייתי
6. שימוש קיים באסבסט פריך במקום ציבורי מקורה
7. שימוש קיים באסבסט בציוד ובכלי רכב בידי צבא הגנה לישראל
8. שימוש קיים באסבסט צמנט במקום ציבורי
9. מתן הוראות וחובת מסירת מידע
פרק ד': מפגע אסבסט
10. איסור גרימת מפגע אסבסט
11. טיפול במפגע אסבסט
12. מפגע אסבסט ברשות מקומית
13. סייג לתחולת פרק ד'
פרק ה': רישוי העוסקים באסבסט
14. ייחוד פעולות וחובת רישוי
15. ייחוד התואר ואיסור התחזות
16. רישיון קבלן אסבסט
17. עובדי קבלן אסבסט וחובת העסקה של עובד אחראי
18. רישיון מפקח אסבסט פריך
19. רישיון למעבדת אנליזה והכרה במעבדת חוץ
20. רישיון למעבדה דוגמת ולדוגם אסבסט
21. סוקר אסבסט
22. רישיון מפעיל אתר פסולת אסבסט
23. חובות, הגבלות ותנאים נוספים למתן רישיון ותנאים ברישיון
24. סירוב לתת רישיון
25. הגשת בקשה
26. תקופת תוקפו של רישוי
27. מתן הוראות ומסירת מידע
28. חובת דיווח
29. חובה לעמוד בדרישות למתן רישיון
30. איסור העברת רישיון
31. השתלמויות
32. סירוב לחדש רישיון, ביטול רישיון, הגבלתו או התלייתו
33. מרשם
34. איסור ניגוד עניינים
35. הגבלת פרסומת
פרק ו': ביצוע עבודות אסבסט
36. החובה לקבל היתר עבודת אסבסט
37. היתר עבודת אסבסט, התנייתו בתנאים או סירוב לתיתו
38. חובות של מזמין עבודה טעונה היתר
39. ביצוע עבודת אסבסט וסיומה
40. הובלת אסבסט
41. סילוק אסבסט, פינויו והטמנתו
פרק ז': הוועדה המקצועית, המנהל והממונה וסמכויותיהם
42. הוועדה המקצועית לאסבסט ואבק מזיק
43. סדרי עבודת הוועדה
44. תפקידי הוועדה
45. ניגוד עניינים של חבר הוועדה
46. תוקף החלטות
47. מנהל רישוי אסבסט וממונה אסבסט
48. סמכויות המנהל והממונה
49. צו מינהלי
50. בקשה לביטול צו על ידי בית המשפט
פרק ח': סמכויות פקחים
51. הסמכת פקחים
52. סמכויות פקח
53. זיהוי פקח
פרק ט': עונשין
54. עונשין
55. אחריות מעביד ונושא משרה בתאגיד
56. שיעורי קנסות
57. סמכויות בית משפט
פרק י': עיצום כספי
58. עיצום כספי
59. הודעה על כוונת חיוב
60. זכות טיעון
61. החלטת המנהל ודרישת תשלום
62. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
63. סכומים מופחתים
64. סכום מעודכן של העיצום הכספי
65. המועד לתשלום העיצום הכספי
66. הפרשי הצמדה וריבית
67. עיכוב תשלום עיצום כספי או החזרו
68. פרסום בדבר הטלת עיצום כספי
69. שמירת אחריות פלילית
פרק י"א: הוראות שונות
70. אחריות נושא משרה בתאגיד
71. החלת הוראות החוק על אבק מזיק
72. העברת קנסות ועיצומים כספיים, לקרן לשמירת הניקיון
73. תחולת פקודת המסים (גבייה)
74. פינוי אסבסט מהגליל המערבי
75. תחולה על המדינה
76. שמירת דינים
77. סייג לתחולה על עובדים
78. ביצוע ותקנות
79. אגרות והיטלים
80. תיקון חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות -מס' 1
81. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים - מס' 5
82. תיקון חוק שמירת הניקיון - מס' 18
83. תיקון חוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות) - מס' 8
84. תחילה
85. הוראות מעבר

חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011 1

1.   
2.   
"בעל" או "בעלים" , של מקרקעין, לרבות מקום ציבורי - בעלים, חוכר לדורות או מי שזכאי להירשם בפנקסי המקרקעין, כבעלים או כחוכר לדורות, והכל במשמעות הנודעת למונחים אלה בחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969; לעניין זה, היו המקרקעין מקרקעי ישראל כמשמעותם בחוק–יסוד: מקרקעי ישראל, שהוחכרו בחכירה לדורות או שהועברה הזכות בהם להירשם כחוכר לדורות, יראו את החוכר לדורות או את הזכאי להירשם כחוכר לדורות, בלבד, כבעל המקרקעין;
"דגימת אוויר" - דגימה הניטלת לצורך בדיקת נוכחות סיבי אסבסט באוויר;
"דגימת צובר" - דגימה הניטלת לצורך בדיקת נוכחות אסבסט בחומר, במוצר או בתערובת;
"דוגם אסבסט" - מי שבידו רישיון דוגם אסבסט, לפי הוראות סעיף 20;
"הוועדה" - הוועדה המקצועית לאסבסט ולאבק מזיק שמונתה לפי סעיף 42;
"היתר עבודת אסבסט" - היתר לביצוע עבודת אסבסט שניתן על ידי הממונה לפי פרק ו';
"חוק הגנת הסביבה" - חוק הגנת הסביבה (סמכויות פיקוח ואכיפה), התשע"א-2011;
"יום התחילה" - יום תחילתו של חוק זה, כאמור בסעיף 84;
"מיתקן תעשייתי" - מיתקן או צנרת הולכה של מפעל תעשייה, בין אם המיתקן או הצנרת פעילים ובין אם לאו, המצויים בשטח המפעל או מחוצה לו;
"הממונה" - ממונה אסבסט שמונה לפי סעיף 47;
"המנהל" - מנהל רישוי אסבסט שמונה לפי סעיף 47;
"מעבדת אנליזה" - מעבדה שבידה רישיון לביצוע בדיקות מעבדה, שניתן לפי סעיף 19(א) או מעבדה מחוץ לישראל, שהוכרה לפי סעיף 19(ב);
"מעבדה דוגמת" - מעבדה שבידה רישיון לנטילת דגימות אוויר, שניתן לפי סעיף 20(א);
"מערכת הביטחון" - כל אחד מאלה:
(1) משרד הביטחון ויחידות הסמך של משרד הביטחון;
(2) צבא הגנה לישראל;
(3) שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים;
(4) מרכזי המחקר הגרעיני שבאחריות הוועדה לאנרגיה אטומית והמכון הביולוגי;
(5) ספקים ומפעלים המפתחים או המייצרים ציוד ביטחוני בעבור גוף המנוי בפסקאות (1) עד (4), ששר הביטחון הודיע עליהם למנהל; לעניין זה, "ציוד ביטחוני" - כהגדרתו בחוק התאגידים הביטחוניים (הגנה על אינטרסים ביטחוניים), התשס"ו-2005;
(6) משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר;
(7) הרשות להגנה על עדים;
"מפגע אסבסט" או "מפגע" - נוכחות של סיבי אסבסט באוויר או שחרור של סיבי אסבסט לאוויר, לרבות כל אחד מאלה:
(1) פליטה של אבק נראה לעין הנגרמת מעבודת אסבסט;
(2) אסבסט צמנט שרוף או מרוסק, וכן אסבסט צמנט שבור במידה ניכרת;
(3) אסבסט פריך החשוף לאוויר;
(4) מצבור של פסולת אסבסט החשוף לאוויר;
"מפעיל אתר פסולת אסבסט" - מנהל או מחזיק של אתר פסולת אסבסט שניתן לו רישיון לפי הוראות סעיף 22;
"מפקח אסבסט פריך" - מי שבידו רישיון מפקח אסבסט פריך, לפי הוראות סעיף 18;
"מקום ציבורי" - מקום המיועד לשימוש הציבור ואינו מיועד למגורים, לרבות כל מבנה המצוי בתחומו, וכן מקום שהייעוד או השימוש העיקרי בו הוא אחד מהמפורטים להלן, אף אם אינו משמש ואינו מיועד לשמש את הציבור או שהוא מיועד למגורים:
(1) בית ספר או מוסד לימודים שלומדים בו באופן שיטתי יותר מעשרה תלמידים;
(2) מקום המשמש לפעילויות רווחה, חינוך, תרבות, דת, מדע, ספורט, העשרה ופנאי, ובכלל זה תאטרון, בית קולנוע, אולם כנסים, בריכת שחייה, מועדון, מרכז קהילתי, ספרייה, אולם שמחות, גן אירועים, מסעדה או פארק ציבורי;
(3) דיור מוגן לקשישים או מעון כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965, ולרבות מעון לסטודנטים, לתלמידים ולעובדים, וכן מעון או מעון נעול כהגדרתם בחוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול), התשל"א-1971;
(4) בית מלון כהגדרתו בחוק שירותי תיירות, התשל"ו-1976;
(5) מוסד רפואי כהגדרתו בחוק זכויות החולה, התשנ"ו-1996, או מוסד אחר העוסק במתן שירותי בריאות;
(6) מקום המשמש למסחר ולמתן שירותים לציבור, ובכלל זה קניון או שוק;
(7) בית סוהר או בית מעצר;
(8) ייעוד או שימוש אחר, כפי שקבע השר, באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת;
"נושא משרה" - כהגדרתו בחוק החברות, התשנ"ט-1999;
"סוקר אסבסט" - מי שבידו רישיון סוקר אסבסט, לפי הוראות סעיף 21;
"סיבי אסבסט" - סיבים של אסבסט שאורכם עולה על 5 מיקרון, והיחס בין אורכם לקוטרם שווה לשלוש או גדול משלוש;
"עבודת אסבסט" - עבודה המתבצעת באסבסט, לרבות תיקון, פירוק, הסרה, הריסה, פינוי, חיתוך, סילוק מפגע, הובלה, הטמנה, כיסוי, חפירה או קידוח בקרקע שהוטמן בה אסבסט, ולמעט צביעה של אסבסט צמנט;
"עובד אחראי" - עובד שקיבל אישור לפי הוראות סעיף 17;
"עוסק באסבסט" - קבלן אסבסט, מפקח אסבסט פריך, עובד אחראי, דוגם אסבסט, מפעיל אתר פסולת אסבסט, מעבדה דוגמת, מעבדת אנליזה או סוקר אסבסט;
"עניין אישי" של אדם - לרבות עניין אישי של קרובו או של גוף שהוא או קרובו הם בעלי השליטה, מנהלים, נושאי משרה או עובדים אחראים בו;
"פסולת אסבסט" - לרבות אסבסט שפורק, נפגע או נשבר וכן אסבסט שאינו בשימוש או שהשימוש בו לא הותר לפי חוק זה;
"פקח" - פקח שהוסמך לפי סעיף 51;
"צו מינהלי לעניין אסבסט" - צו שניתן לפי סעיף 49;
"קבלן אסבסט" - קבלן אסבסט צמנט או קבלן אסבסט פריך;
"קבלן אסבסט פריך" - מי שבידו רישיון קבלן אסבסט פריך, לפי הוראות סעיף 16(ב);
"קבלן אסבסט צמנט" - מי שבידו רישיון קבלן אסבסט צמנט, לפי הוראות סעיף 16(א);
"קרוב" של אדם - בן זוג, הורה, הורה הורה, צאצא, אח או אחות, צאצא של בן זוג ובני זוגם של כל אחד מאלה, או אדם אחר הסמוך על שולחנו וכן שותף, מעביד או עובד של אדם כאמור;
"הקרן לשמירת הניקיון" - הקרן שהוקמה לפי סעיף 10 לחוק שמירת הניקיון;
"שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
"השר" - השר להגנת הסביבה.
3.   
(ב)2 הוראות סעיף קטן (א) יחולו גם על מוצר אשר בשל מבנהו, צורתו, מראהו או אופן השימוש בו, הוא עלול להטעות כנחזה להיות מוצר אסבסט, והשר קבעו בצו לעניין סעיף זה.
4.   
5.   
"פגיעה" - פגיעה באמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן בהתאם לצפי צריכת החשמל באזור זה, שבעל רישיון לניהול המערכת צופה;
"רשות החשמל" - כמשמעותה בסעיף 21 לחוק משק החשמל.
(ב) בלי לגרוע מחובותיו האחרות לפי חוק זה, בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יבצע את הפעולות המפורטות להלן:
(1) ימלא אחר הוראות פסקאות (7), (9) וכן (8) או (10); ואולם בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו רשאי להמשיך את השימוש באסבסט פריך אף אם לא התקיימו הוראות הפסקאות האמורות, אם המנהל, לאחר התייעצות עם יושב ראש רשות החשמל, אישר זאת;
(2) יערוך, אחת לשבוע, בדיקה חזותית במיתקן לאיתור מפגעי אסבסט, וידווח למנהל על ממצאיו; המנהל רשאי לפטור את בעל המיתקן התעשייתי או את המחזיק בו מביצוע בדיקה בשבוע מסוים או לתת ארכה למסירת דיווח, על יסוד בקשה מנומקת בכתב שהגישו לו מראש; אותר מפגע אסבסט, יפעל בעל המיתקן או המחזיק באופן מיידי לטיפול במפגע בהתאם להוראות לפי חוק זה;
(ג) (1) לשם המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2026, יידרש, נוסף על האמור בפסקאות משנה (א) ו–(ב), אישור שר האנרגיה לאישור שנתן בעל הרישיון לניהול המערכת לפי פסקת משנה (א).
(2) טרם מתן אישורו לפי פסקת משנה (1), יתייעץ שר האנרגיה עם השר בנוגע להשלכות המשך השימוש באסבסט פריך על בריאות הציבור והסביבה; עמדת השר תינתן בתוך 21 ימים מיום ששר האנרגיה פנה אליו; לא ניתנה עמדת השר כאמור, יראו את עמדתו כהתנגדות.
(3) שר האנרגיה יודיע לבעל הרישיון לניהול המערכת על החלטתו עד יום 30 בספטמבר בכל שנה וישלח את אישורו או עותק מהחלטתו לבעל המיתקן התעשייתי או למחזיק בו;
(ד) לשם המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2028, יידרש, נוסף על האמור בפסקאות משנה (א) עד (ג), אישור השר להמשך השימוש באסבסט פריך לשם המשך הפעלת המיתקן; השר יודיע לבעל רישיון לניהול המערכת על החלטתו עד יום 15 באוקטובר בכל שנה; לא ניתנה החלטת השר עד למועד האמור, יראו את החלטתו כסירוב למתן האישור; השר ישלח עותק מהחלטתו לבעל המיתקן התעשייתי או למחזיק בו;
(2) על אף האמור בפסקה (1)(ד), ניתן אישור שר האנרגיה לפי פסקה (1)(ג) לגבי המשך השימוש באסבסט פריך החל משנת 2028, ולא ניתן אישור השר לפי פסקה (1)(ד), רשאי כל אחד מהשרים האמורים להביא את העניין להכרעת הממשלה במליאתה, והחלטת הממשלה תבוא במקום החלטות השרים לעניין האישורים;
(3) החל משנת 2022 ועד להפסקת השימוש במיתקן התעשייתי, ידווחו השר ושר האנרגיה, לפי העניין, לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אחת לשנה, עד יום 31 בדצמבר בכל שנה, על כל אלה:
(א) התקדמות התכנון והביצוע של הפעולות הדרושות לשם הבטחת אמינות אספקת החשמל לאזור גוש דן, ללא צורך בהפעלת המיתקן התעשייתי, בהתאם לצפי צריכת החשמל באזור זה שבעל רישיון לניהול המערכת צופה, וכן חסמים העלולים לעכב פעולות אלה; דיווח כאמור יימסר על ידי שר האנרגיה;
(ב) קיום הוראות סעיף קטן זה בידי בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו;
(ג) האישור שנתן כל אחד מהשרים לפי פסקה (1)(ג) או (ד), או בדבר החלטת הממשלה לפי פסקה (2), לפי העניין, לצורך המשך השימוש באסבסט פריך החל משנת 2026 או 2028;
(4) סבר בעל רישיון לניהול המערכת כי אין עוד צורך בהמשך הפעלת המיתקן התעשייתי לשם מניעת פגיעה החל ממועד מסוים, יודיע לבעל המיתקן ולמחזיק בו על המועד האמור מוקדם ככל האפשר;
(5) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יסיר ויטמין את האסבסט הפריך בהתאם להוראות לפי חוק זה, בתוך 18 חודשים מאחד מאלה, לפי העניין:
(א) מהמועד שעליו הודיע לו בעל הרישיון לניהול המערכת כאמור בפסקה (4);
(ב) מתום השנה האחרונה שלגביה ניתן אחד מאלה:
(1) אישור בעל הרישיון לניהול המערכת כאמור בפסקה (1)(א); ואולם אם ניתנה הודעה כאמור בפסקה (4), תחול פסקה (5)(א);
(2) אישור שר האנרגיה לפי פסקה (1)(ג) לצורך המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2026;
(3) אישור השר לפי פסקה (1)(ד) לצורך המשך הפעלת המיתקן התעשייתי החל משנת 2028; לא ניתן אישור השר לגבי שנה מסוימת וניתן אישור הממשלה לפי פסקה (2) לגבי אותה שנה - מתום אותה שנה שלגביה ניתן אישור הממשלה כאמור;
(ג) מהמועד האמור ברישה לפסקה (1), ובלבד שניתנו האישורים הנדרשים להמשך הפעלת המיתקן התעשייתי עד לאותו מועד;
(6) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו ישלח למנהל עותק מהמסמכים המפורטים להלן, ככל שהם ניתנו, לא יאוחר מעשרה ימי עסקים מיום שקיבל את המסמכים:
(א) אישור בעל הרישיון לניהול המערכת או החלטתו בעניין האישור לפי פסקה (1)(א);
(ב) אישור שר האנרגיה או החלטתו בעניין האישור לפי פסקה (1)(ג);
(ג) הודעת בעל הרישיון לניהול המערכת אל בעל המיתקן ולמחזיק בו לפי פסקה (4);
(7) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יסיר ויטמין את האסבסט הפריך שהותקן בו לצורך בידוד תרמי, בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח שהשימוש בהם הופסק, ובלבד שהסרתו לא תפגע, בין במישרין ובין בעקיפין, ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי; הסרה והטמנה כאמור יבוצעו במועד מוקדם ככל האפשר ולא יאוחר מהמועד שהורה המנהל, ובלבד שמועד זה לא יהיה מאוחר מתום חמישה חודשים מיום קבלת היתר לעבודת אסבסט או מיום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022), לפי המוקדם;
(8) החל מיום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022), בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יפסיק את השימוש באסבסט הפריך שהותקן לצורך בידוד תרמי בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח ושהשימוש בו לא הופסק בהתאם לפסקה (7); בעל המיתקן או המחזיק בו יסיר ויטמין את האסבסט הפריך כאמור בתוך 18 חודשים מהמועד האמור, אלא אם כן נוכח כי ניתן להסיר את האסבסט הפריך במועד מוקדם יותר בלי לפגוע, בין במישרין ובין בעקיפין, ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי;
(9) בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יגיש למנהל, בתוך 21 ימים מיום פרסומו של חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב-2021, דוח המפרט את רכיבי האסבסט הפריך, בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח אשר השימוש בהם לא הופסק בהתאם לפסקה (7), ואשר ניתן להסירם לפני יום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022);
(10) (א) על אף האמור בפסקה (8), המנהל רשאי לאשר לבעל המיתקן התעשייתי או למחזיק בו שלא להפסיק את השימוש באסבסט הפריך כאמור באותה פסקה, כולו או חלקו, במועד הקבוע בה, או לדחות את מועד הסרתו והטמנתו למועד מאוחר מהמועד הקבוע באותה פסקה, על יסוד בקשה בכתב שהגיש בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו, ולפיה הפסקת השימוש כאמור תפגע במישרין או בעקיפין ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי, ובלבד שבקשה כאמור תוגש עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023); על אסבסט פריך שהבקשה לגביו אושרה, יחולו הוראות פסקאות (1), (4) ו–(5).
(ב) המנהל ייתן החלטתו בבקשה לפי פסקת משנה (א) עד ליום כ"א באדר ב' התשפ"ד (31 במרס 2024), לאחר שהתייעץ עם יושב ראש רשות החשמל.
(ג) לא אישר המנהל את הבקשה, כולה או חלקה, יפסיק בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו את השימוש באסבסט הפריך שלגביו לא אושרה הבקשה, יסירו ויטמינו במועד מוקדם ככל האפשר, ולא יאוחר מהמועד שהורה לו המנהל, ובלבד שמועד זה לא יהיה מאוחר מיום י"ב בטבת התשפ"ו (1 בינואר 2026);
(11) בלי לגרוע מהוראות סעיף זה, בעל המיתקן התעשייתי או המחזיק בו יפעל להפסיק את השימוש, להסיר ולהטמין כל אסבסט פריך במיתקן התעשייתי, ככל שאין בהפסקת השימוש או בהסרה כאמור כדי לפגוע, במישרין או בעקיפין, ביכולת ייצור החשמל במיתקן התעשייתי.
(ב) בעל מיתקן תעשייתי שיש בו בידוד תרמי שהותקן עד תום שנת 1990, יערוך, בתוך שנה מיום התחילה, בדיקה באמצעות מפקח אסבסט פריך לאיתור ולמיפוי של שימוש קיים באסבסט פריך שנעשה לצורך בידוד תרמי כאמור, אלא אם כן ידוע לו, על יסוד מסמכים שבידו, כי הבידוד התרמי אינו מכיל אסבסט פריך
(ג) נמצא שימוש קיים באסבסט פריך במיתקן תעשייתי, ידווחו על כך בעל המיתקן והמחזיק בו, לאלתר, למנהל, ויערכו רישום שבו ייכללו מיקום האסבסט, הערכת כמותו ומצבו, יסמנו את המיתקנים התעשייתיים שיש בהם אסבסט, ויעדכנו, מעת לעת, את הרישום והסימון כאמור.
(ד) נעשה במיתקן תעשייתי שימוש קיים באסבסט פריך, לצורך בידוד תרמי, והאסבסט הפריך חשוף לאוויר, יאטמו בעל המיתקן התעשייתי והמחזיק בו את החיץ שבין האסבסט לאוויר, או יפסיקו את השימוש במיתקן התעשייתי ויאטמו אותו, באופן שימנע כל אפשרות לשחרור סיבי אסבסט לאוויר, והכל לאלתר ובהתאם להוראות לפי חוק זה.
(ה) בעל מיתקן תעשייתי והמחזיק בו יפעלו לתחזוקת החיץ באופן שימנע כל אפשרות לשחרור סיבי אסבסט לאוויר, יבצעו מעקב שוטף אחר תקינות החיץ, וכן פעולות הדרכה, שילוט, ניטור ודיווח ופעולות אחרות הדרושות לצורך מניעת מפגע אסבסט וטיפול בו.
(ו) נמצא מיתקן תעשייתי במקרקעין שאינם בחזקתו של בעל המיתקן התעשייתי, רשאים בעל המיתקן התעשייתי, המחזיק בו, וכל מי שפועל מטעמם להיכנס למקרקעין שבהם נמצא המיתקן, לצורך ביצוע חובותיהם לפי סעיף זה; על כניסה למקרקעין כאמור יחולו הוראות סעיף 50 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב-2002, בשינויים המחויבים.
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
(2) הוא קבלן רשום כמשמעותו בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969 (בסעיף זה - חוק רישום קבלנים), וכל עוד רישומו לפי החוק האמור לא בוטל או הותלה; השר רשאי לקבוע כי רק מבקש שהוא קבלן רשום לענף או לסיווג שקבע, ממלא אחר תנאי הרישום הנדרש לפי פסקה זו;
(3) מבקש הרישיון, ואם הוא תאגיד - גם נושא משרה ובעל שליטה בו, לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להיות קבלן אסבסט;
(4) הוא מעסיק, בכל עת, לפחות עובד אחראי אחד לפי הוראות סעיף 17.
(ב) המנהל ייתן רישיון קבלן אסבסט פריך למבקש שמתקיימים בו כל אלה:
(1) התנאים המפורטים בסעיף קטן (א)(1) עד (3);
(2) הוא מעסיק, בכל עת, לפחות עובד אחראי אחד לעבודות אסבסט פריך לפי הוראות סעיף 17.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (א)(2), פטר שר הבינוי והשיכון לפי הוראות סעיף 14א לחוק רישום קבלנים אדם מתחולת החוק האמור, רשאי המנהל לתת לאותו אדם רישיון קבלן אסבסט לגבי ביצוע עבודת אסבסט שלגביה חל הפטור האמור, אף אם לא מתקיים בו התנאי הקבוע בסעיף קטן (א)(2).
17.   
(א) על אף הוראות סעיף 14(א) ובכפוף להוראות לפי פקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], התש"ל-1970, עובד של קבלן אסבסט רשאי לבצע עבודת אסבסט, במסגרת עבודתו אצל אותו קבלן, אף שאין בידי העובד רישיון קבלן אסבסט; בפרק זה, "עובד" - מי שמתקיימים בינו ובין קבלן האסבסט יחסי עובד ומעביד.
(ב) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), קבלן אסבסט יעסיק עובד אחראי אחד לפחות שמתקיימים בו כל אלה והוא אושר לכך בידי המנהל:
(1) לעניין עובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט -
(א) הוא בגיר ותושב קבע בישראל;
(ב) הוא בעל ניסיון מעשי של שישה חודשים לפחות בביצוע עבודות בנייה;
(ג) הוא השתתף בקורס הכשרה שהמנהל הכיר בו לעניין זה, ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה כפי שהורה המנהל;
(ד) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להיות עובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט;
(ה) הוא מועסק בידי קבלן אסבסט במשרה מלאה ובכפוף לתנאים שקבע השר לעניין אופן העסקתו ופעילותו;
(2) לעניין עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך - מתקיימים בו התנאים המפורטים בפסקה (1), בשינויים המחויבים, וכן כל אלה:
(א) הוא הועסק כעובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט או היה קבלן כאמור, במשך שנה לפחות, ובמסגרת עיסוקו כאמור ביצע עבודות אסבסט צמנט, המקנות לו ניסיון מקצועי הולם, להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה;
(ב) הוא הוכיח, להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה, כי הוא בעל ניסיון או הכשרה מעשית וכן ידע מקצועי בביצוע עבודות אסבסט פריך או עבודות בידוד בעלות מאפיינים דומים, המספיקים לצורך העסקתו כעובד אחראי של קבלן אסבסט פריך.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), קבלן אסבסט שהוא יחיד לא יהיה חייב להעסיק עובד אחראי אם התקיימו לגביו הוראות פסקה (1) או (2) של אותו סעיף קטן, לפי העניין, והוא אושר כעובד אחראי בידי המנהל.
18.   
(2) הוא בעל תואר בוגר בתחומי ההנדסה, מדעי הטבע או מדעי הסביבה שניתן מאת מוסד מוכר כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, או בעל תואר אקדמי מאת מוסד להשכלה גבוהה מחוץ לישראל שהמנהל הכיר בו כשווה ערך לתואר אקדמי כאמור, או שהוא בעל תואר בוגר אחר ובלבד שהוכיח להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה שהוא בעל ידע ומיומנויות הנדרשים לשם מילוי התפקיד, או שהוא הנדסאי מוסמך הרשום בפנקס ההנדסאים והטכנאים המוסמכים המתנהל לפי חוק המהנדסים והאדריכלים, התשי"ח-1958, במדור הנדסת סביבה או הנדסה אזרחית;
(3) הוא השתתף בקורס הכשרה שהמנהל הכיר בו לעניין זה, ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה כפי שהורה המנהל;
(4) הוא לא הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי להיות מפקח אסבסט פריך;
(5) הוא הוכיח, להנחת דעתם של המנהל ושל הוועדה, כי הוא בעל ניסיון או הכשרה מעשית וכן ידע מקצועי בביצוע עבודות אסבסט פריך או עבודות בידוד בעלות מאפיינים דומים, המספיקים לצורך עבודתו כמפקח אסבסט פריך.
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
24.   
25.   
26.   
27.   
28.   
29.   
30.   
31.   
32.   
33.   
34.   
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
(5) נציג המוסד לבטיחות ולגיהות כמשמעותו בחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954, לפי הצעת מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות;
(6) נציג צבא הגנה לישראל, לפי הצעת ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצבא הגנה לישראל;
(7) עובד רשות מקומית וכן עובד נוסף של רשות מקומית שישמש ממלא מקומו הקבוע, לפי הצעת שר הפנים;
(8) אחד עד שלושה חברים, בין מקרב המדינה ובין מקרב הציבור, שהם בעלי מומחיות בתחום האסבסט והאבק המזיק;
(9) נציג ציבור שימונה לפי רשימה שיגישו לו הארגונים המנויים בחלק א' לתוספת לחוק ייצוג גופים ציבוריים שעניינם בשמירת איכות הסביבה (תיקוני חקיקה), התשס"ג-2002.
(ב) השר ידווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת על דבר מינויה של הוועדה ועל הרכבה; מינוי הוועדה והרכבה יפורסם ברשומות.
(ג) הוועדה רשאית למנות, מבין חבריה, ועדות משנה קבועות או לעניין מסוים, ולאצול להן מתפקידיה ומסמכויותיה, למעט התפקידים המפורטים בסעיף 44(1); ועדת משנה תדווח לוועדה על החלטותיה, סמוך לאחר קבלתן.
(ד) אצלה הוועדה מסמכויותיה לוועדת משנה כאמור בסעיף קטן (ג), יראו את החלטות ועדת המשנה כאילו הן החלטותיה לכל דבר ועניין, ואולם שני חברים לפחות של הוועדה רשאים, בתוך שבעה ימים מיום קבלת החלטתה של ועדת המשנה לידיהם, להגיש ליושב ראש הוועדה דרישה מנומקת בכתב לקיים במליאת הוועדה דיון בעניין שלגביו התקבלה החלטה בוועדת המשנה; נתקבלה הדרישה כאמור תקיים הוועדה דיון בעניין והחלטתה תהיה סופית.
43.   
44.   
45.   
46.   
47.   
48.   
(3) לערוך מדידות או ליטול דגימות של חומרים, וכן למסור את המדידות והדגימות למעבדת אנליזה או למעבדה דוגמת, לשמור אותן או לנהוג בהן בדרך אחרת;
(4) להיכנס למקום, לרבות לכלי תחבורה כשהוא נייח, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים, אלא על פי צו של בית משפט;
(ב) המנהל או ממונה שהוסמך לכך לפי הוראות סעיף קטן (א), רשאי להורות לאדם המבצע לנגד עיניו פעולה באסבסט, לאחר שהזדהה בפניו, להימנע מביצוע אותה פעולה או להורות לו כיצד לבצעה, והכל לצורך מניעת מפגע אסבסט או צמצומו; הוראה כאמור תעמוד בתוקפה עד שתינתן הוראה אחרת מאת המנהל או הממונה או עד תום שבעה ימים ממועד נתינתה, לפי המוקדם; המנהל או הממונה יתעד הוראה שנתן כאמור בסעיף קטן זה סמוך ככל האפשר למועד נתינתה.
49.   
(ג) בצו מינהלי לעניין אסבסט רשאי הממונה לצוות, בין השאר, על ביצוע פעולות כמפורט להלן, לפי העניין, באופן ובמועדים שייקבעו בצו:
(1) להפסיק את העבודה או את השימוש באסבסט שלגביהם ניתן הצו או להימנע מהם, או לבצעם בהתאם להוראות שנקבעו בצו;
(2) לנקוט אמצעים הדרושים למניעה, לצמצום או לסילוק של מפגע האסבסט ולמניעת חשיפה של הציבור למפגע כאמור.
(ד) (1) נתן הממונה צו מינהלי לעניין אסבסט לצבא הגנה לישראל לפי הוראות סעיף קטן (א), יעביר העתק מהצו לשר הביטחון.
(2) שר הביטחון, לאחר התייעצות עם השר, רשאי, בחתימת ידו, לאשר את המשך ביצוע העבודה או השימוש שלגביהם ניתן הצו בידי צבא הגנה לישראל אם קבע כי העבודה או השימוש שלגביהם ניתן הצו הם חיוניים והפסקתם או צמצומם עלולים לפגוע באופן מהותי בביטחון המדינה ויש הכרח להבטיח את ביצועם.
(3) נתן שר הביטחון אישור כאמור בפסקה (2), רשאי הממונה לתת הוראות לעניין המשך ביצוע העבודה או השימוש כאמור, ובלבד שלא יהא בהן כדי לפגוע בצרכים שבשלהם ניתן האישור.
(4) תוקפו של אישור כאמור בפסקה (2) לא יעלה על שישה חודשים; חדלו להתקיים הנסיבות שבשלהן ניתן האישור, יפקע תוקפו אף במועד מוקדם מהמועד שנקבע בו.
(ה) נוכח ראש רשות מקומית או עובד הרשות המקומית שהוא הסמיך לעניין זה (בסעיף זה - ראש הרשות), לאחר קבלת חוות דעת מאת סוקר אסבסט, כי קיים מפגע אסבסט או חשש ממשי להתהוות מפגע אסבסט, בתחום הרשות המקומית, רשאי הוא לתת צו מינהלי לעניין אסבסט לפי הוראות סעיף זה, ובלבד שהודיע לממונה על כוונתו לתת צו כאמור, על העילה למתן הצו ועל הפעולות הנדרשות לפיו, והממונה לא התנגד לכך; הסמכות לפי סעיף קטן זה לא תחול לגבי המדינה ומוסדותיה ולגבי מערכת הביטחון.
(ו) מי שלא קיים הוראות צו שניתן לפי סעיף זה, רשאי הממונה או ראש הרשות שנתן את הצו, לבצע את הנדרש לפי הצו; בוצע הנדרש כאמור, יהיה מי שנצטווה אך לא מילא אחר הוראות הצו, חייב בתשלום כפל ההוצאות שהוצאו; בוצע הצו בידי הממונה יהיה התשלום לקרן לשמירת הניקיון; בוצע הצו בידי ראש הרשות, יהיה התשלום לקופת הרשות המקומית.
(ז) על מסירת צו לפי סעיף זה יחולו הוראות סעיף 237 לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982 (להלן - חוק סדר הדין הפלילי), בדבר המצאת מסמכים, בשינויים המחויבים.
50.   
51.   
52.   
53.   
54.   
(1) לא עורך בדיקה לאיתור ולמיפוי של שימוש קיים באסבסט פריך, בניגוד להוראות סעיפים 5(ב) או 6(ב);
(1א) לא עורך בדיקה חזותית במיתקן התעשייתי אחת לשבוע או לא מדווח למנהל על ממצאיה של בדיקה כאמור, בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(1)(ב)(2) רישה;
(1ב) לא שולח למנהל עותק מהמסמכים כאמור בסעיף 5(א1)(6), בניגוד להוראות אותו סעיף או לא מדווח למנהל על רכיבי האסבסט בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח שלא הופסק השימוש בהם בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(9);
(2) לא מדווח למנהל על קיומו של אסבסט פריך, לא עורך רישום או לא מסמן את המיתקנים התעשייתיים הכוללים אסבסט, בניגוד להוראות סעיפים 5(ג) או 6(ג);
(3) לא מבצע את הפעולות הדרושות במיתקן תעשייתי בניגוד להוראות סעיף 5(ד) או (ה) או במקום ציבורי, בניגוד להוראות סעיף 6(ד) או (ה);
(4) לא מוסר מידע בניגוד להוראות סעיפים 9(1) או 27(א);
(5) לא מדווח למנהל על אי קיומו של תנאי מתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיפים 28(א) או 32(ו) סיפה;
(6) לא מדווח למנהל על עניין העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה, בניגוד להוראות סעיף 28(ב);
(7) עוסק באסבסט שעושה פרסומת לעיסוקו שיש בה כדי להטעות, בניגוד להוראות לפי סעיף 35;
(8) לא מקיים הוראה שנקבעה בתקנות החלות עליו, לפי הוראות סעיף 78(א)(2) עד (5).
(ב) העושה אחד מאלה, דינו - מאסר שנה או הקנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) לא מפסיק שימוש קיים באסבסט פריך, לא מסירו ולא מטמינו, בניגוד להוראות סעיפים 5(א), 5(א1)(5), (7), (8) או (10) או 6(א);
(2) לא מפסיק שימוש קיים באסבסט המותקן בציוד או בכלי רכב, לא פועל להסרתו ולהטמנתו, או לא פועל לפי הוראות המנהל בקשר אליו, בניגוד להוראות סעיף 7;
(3) לא מבצע פעולות תחזוקה באסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(א) או (ב)(1);
(4) לא מדווח לממונה או לא מסיר או לא מטמין אסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(ב)(2).
(ג) העושה אחד מאלה, דינו - מאסר שנתיים או כפל הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) מייצר, מייבא או מחזיק אסבסט, סוחר בו, מוסר אותו לאחר או עושה עסקה, עבודה או שימוש אחר באסבסט או בפסולת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 3 ושלא בהתאם להוראות פרק ג';
(2) לא פועל לפי הוראות המנהל, בניגוד להוראות סעיף 9(2) או 27(ב);
(3) גורם למפגע אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 10;
(4) לא נוקט אמצעים מיידיים למניעת המשך מפגע אסבסט או להפסקתו ולצמצום הסיכון הנובע ממנו, בניגוד להוראות סעיף 11(א), לא ממלא אחר הנחיות הממונה או מי שהוא הסמיך לעניין זה בניגוד להוראות סעיף 11(ב), או לא מגיש לממונה בקשה להיתר לעבודת אסבסט לצורך סילוק מפגע אסבסט ולא מבצע את העבודה בהתאם להיתר שנתן הממונה, בניגוד להוראות סעיף 11(ג);
(5) מי שעוסק באסבסט או מרשה לאחר מטעמו לעסוק באסבסט בלא רישיון המתאים לביצוע העבודה או העיסוק או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיף 14(א), או שלא בהתאם לחובות, הגבלות ותנאים שנקבעו לו, בניגוד להוראות סעיף 14(ב)(2) או בניגוד לתנאים לפי הוראות סעיף 29;
(6) משתמש בתואר עוסק באסבסט, מציג עצמו כעוסק באסבסט או מתחזה לבעל רישיון של עוסק באסבסט, כשאין בידו רישיון מתאים, בניגוד להוראות סעיף 15;
(7) בעל רישיון שאינו ממלא חובות, הגבלות ותנאים נוספים אשר נקבע כי יחולו עליו, בניגוד להוראות סעיף 23;
(8) מבצע עבודה טעונה היתר בלא היתר עבודת אסבסט או בניגוד לתנאי ההיתר, בניגוד להוראות סעיף 36(א);
(9) מבצע עבודת אסבסט שאינה טעונה היתר או מפר חובות, הגבלות ותנאים החלים על ביצוע אותה עבודה, בניגוד להוראות סעיף 36(ב);
(10) מעסיק אדם בביצוע עבודת אסבסט בלי שאותו אדם הציג לפניו רישיון תקף ומתאים לביצוע העבודה, או לא מעסיק עוסק באסבסט שהיה עליו להעסיקו לצורך ביצוע אותה עבודת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 38;
(11) מפר חובה מהחובות החלות עליו לפי סעיף 39;
(12) מוביל אסבסט בניגוד להוראות סעיף 40;
(13) מסלק אסבסט או פסולת אסבסט, מפנה, פורק, מאחסן או מטמין אותם, בניגוד להוראות סעיף 41;
(14) אינו ממלא אחר הוראות בעל פה שנתן לו הממונה, בניגוד להוראות סעיף 48(ב);
(15) אינו ממלא אחר הוראות צו מינהלי לעניין אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 49.
(ד) העובר עבירה כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג) באופן או בנסיבות מחמירות שכתוצאה מהם נגרמה או עלולה להיגרם פגיעה ממשית לציבור או לסביבה, דינו - מאסר שלוש שנים או כפל הקנס שבית משפט היה רשאי להטיל עליו לפי הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ג), לפי העניין.
(ה) היתה העבירה עבירה נמשכת, רשאי בית המשפט להטיל קנס נוסף, בשיעור של חמישה אחוזים מסכום הקנס הקבוע לאותה עבירה, לכל יום שבו נמשכת העבירה מעבר לתקופת הזמן שנקבעה בצו מינהלי לעניין אסבסט או בהתראה בכתב מאת המנהל או הממונה.
(ו) (1) בשל עבירה שעבר אדם לפי חוק זה שכתוצאה ממנה השיג טובת הנאה או רווח, לעצמו או לאחר, רשאי בית המשפט להטיל עליו קנס בשיעור טובת ההנאה או הרווח שהשיג כאמור, נוסף על כל עונש אחר; לעניין סעיף קטן זה, "טובת הנאה" - לרבות הוצאה שנחסכה.
(2) אין בהוראות סעיף קטן זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 63 לחוק העונשין.
(ז) (1) עבירות לפי סעיף קטן (א) הן מסוג העבירות של אחריות קפידה.
(2) נעברה עבירה כאמור בסעיף קטן (ב), חזקה כי מי שעבר את העבירה ידע כי העבירה בוצעה באסבסט, אלא אם כן הוכיח כי לא ידע ולא היה עליו לדעת על כך.
55.   
(ב) נעברה עבירה לפי חוק זה בידי עובד, בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי מעביד או נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף קטן (א), אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
(ג) בסעיף זה, "נושא משרה בתאגיד" - מנהל פעיל בתאגיד, שותף למעט שותף מוגבל, או בעל תפקיד אחר בתאגיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו נעברה העבירה וכן דירקטור לעניין עבירה כאמור בסעיף 54(א)(1), (ב)(1) ו–(ג)(1), (5), (6) ו–(8).
56.   
על אף הוראות סעיף 221(ב) לחוק סדר הדין הפלילי, רשאי שר המשפטים, בהסכמת השר, לקבוע שיעור קנס העולה על סכום הקנס הקבוע בסעיף האמור, לעבירה שנקבעה לפי חוק זה כעבירת קנס וכן לעבירת קנס נמשכת או נוספת שעבר אותו אדם, בהתחשב בסוג העבירה ובנסיבות ביצועה, ובלבד שסכום הקנס לא יעלה על עשרה אחוזים מסכום הקנס המרבי הקבוע לאותה עבירה; קנס כאמור יכול שיהיה בסכומים או בשיעורים שונים לגבי תאגידים, לגבי עבירה נמשכת ולגבי נסיבות שונות של ביצוע העבירה.
57.   
58. 3
עיצום כספי

(תיקון התשפ"א)
(א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 55,670 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 111,330 שקלים חדשים:
(1) לא ערך בדיקה לאיתור ולמיפוי של שימוש קיים באסבסט פריך, בניגוד להוראות סעיפים 5(ב) או 6(ב);
(1א) לא ערך בדיקה חזותית במיתקן התעשייתי אחת לשבוע או לא דיווח למנהל על ממצאיה של בדיקה כאמור, בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(1)(ב)(2) רישה;
(1ב) לא שלח למנהל עותק מהמסמכים כאמור בסעיף 5(א1)(6), בניגוד להוראות אותו סעיף או לא דיווח למנהל על רכיבי האסבסט בחלקים החיצוניים של מבנה תחנת הכוח שלא הופסק השימוש בהם בניגוד להוראות סעיף 5(א1)(9);
(2) לא דיווח למנהל על קיומו של אסבסט פריך, לא ערך רישום או סימן את המיתקנים התעשייתיים הכוללים אסבסט, בניגוד להוראות סעיפים 5(ג) או 6(ג);
(3) לא ביצע את הפעולות הדרושות במיתקן תעשייתי, בניגוד להוראות סעיף 5(ד) או (ה), או במקום ציבורי, בניגוד להוראות סעיף 6(ד) או (ה);
(4) לא מסר מידע בניגוד להוראות סעיפים 9(1) או 27(א);
(5) לא דיווח למנהל על אי קיומו של תנאי מתנאי הרישיון בניגוד להוראות סעיפים 28(א) או 32(ו) סיפה;
(6) לא דיווח למנהל על עניין העלול לגרום לפגיעה בציבור או בסביבה, בניגוד להוראות סעיף 28(ב);
(7) לא קיים הוראה שנקבעה בתקנות החלות עליו, לפי הוראות סעיף 78(א)(2) עד (5).
(ב) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 222,660 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 445,320 שקלים חדשים:
(1) לא הפסיק שימוש קיים באסבסט פריך, לא הסירו ולא הטמינו בניגוד להוראות סעיפים 5(א), 5(א1)(5), (7), (8) או (10) או 6(א);
(2) לא הפסיק שימוש קיים באסבסט המותקן בציוד או בכלי רכב שבשימושו, לא פעל להסרתו ולהטמנתו, בניגוד להוראות סעיף 7 או להוראות המנהל כאמור באותו סעיף;
(3) לא ביצע פעולות תחזוקה באסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(א) או (ב)(1);
(4) לא דיווח לממונה או לא הסיר או לא הטמין אסבסט צמנט, בניגוד להוראות סעיף 8(ב)(2).
(ג) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 445,320 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 890,650 שקלים חדשים:
(1) ייצר, ייבא או החזיק אסבסט, סחר בו, מסר אותו לאחר או עשה עסקה, עבודה או שימוש אחר באסבסט או בפסולת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 3 ושלא בהתאם להוראות פרק ג'; לעניין זה, "אסבסט" - לרבות מוצר כאמור בסעיף 3(ב);
(2) לא פועל לפי הוראות המנהל, בניגוד להוראות סעיף 9(2) או 27(ב);
(3) גרם למפגע אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 10;
(4) לא נקט אמצעים מיידיים למניעת המשך מפגע אסבסט או להפסקתו ולצמצום הסיכון הנובע ממנו, בניגוד להוראות סעיף 11(א), או לא מילא אחר הנחיות הממונה או מי שהוא הסמיך לעניין זה בניגוד להוראות סעיף 11(ב), ולא הגיש לממונה בקשה להיתר לעבודת אסבסט לצורך סילוק מפגע אסבסט, ולא ביצע את העבודה בהתאם להיתר הממונה, בניגוד להוראות סעיף 11(ג);
(5) עסק באסבסט או הרשה לאחר מטעמו לעסוק באסבסט בלא רישיון המתאים לביצוע העבודה או העיסוק או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, בניגוד להוראות סעיף 14(א), או שלא בהתאם לחובות, הגבלות ותנאים שנקבעו לו, בניגוד להוראות סעיף 14(ב)(2) או בניגוד לתנאים לפי הוראות סעיף 29;
(6) השתמש בתואר עוסק באסבסט, הציג את עצמו כעוסק באסבסט או התחזה לבעל רישיון של עוסק באסבסט, כשאין בידו רישיון מתאים, בניגוד להוראות סעיף 15;
(7) בעל רישיון שלא מילא חובות, הגבלות ותנאים נוספים אשר נקבע כי יחולו עליו, בניגוד להוראות סעיף 23;
(8) ביצע עבודה טעונה היתר בלא היתר עבודת אסבסט או בניגוד לתנאי ההיתר, בניגוד להוראות סעיף 36(א);
(9) ביצע עבודת אסבסט שאינה טעונה היתר או הפר חובות, הגבלות ותנאים החלים על ביצוע אותה עבודה, בניגוד להוראות סעיף 36(ב);
(10) העסיק אדם בביצוע עבודת אסבסט בלי שאותו אדם הציג לפניו רישיון תקף ומתאים לביצוע העבודה או לא העסיק עוסק באסבסט שהיה עליו להעסיקו לצורך ביצוע אותה עבודת אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 38;
(11) הפר חובה מהחובות החלות עליו לפי סעיף 39;
(12) הוביל אסבסט בניגוד להוראות סעיף 40;
(13) סילק אסבסט או פסולת אסבסט, פינה, פירק, אחסן או הטמין אותם, בניגוד להוראות סעיף 41;
(14) לא מילא אחר הוראות בעל פה שנתן לו הממונה, בניגוד להוראות סעיף 48(ב);
(15) לא מילא אחר הוראות צו מינהלי לעניין אסבסט, בניגוד להוראות סעיף 49.
59.   
60.   
61.   
62.   
63.   
64.   
65.   
66.   
67.   
68.   
69.   
70.   
71.   
72.   
73.   
על גביית עיצומים כספיים, קנסות והוצאות לפי חוק זה תחול פקודת המסים (גבייה).
74.   
75.   
"חוק להסדרת הביטחון" - חוק להסדרת הביטחון בגופים ציבוריים, התשנ"ח-1998;
"ממונה ביטחון" - כהגדרתו בחוק להסדרת הביטחון;
"נוהל" - נוהל לעניין הפעלת סמכויות פיקוח שהשר הורה עליו, לפי הוראות סעיף קטן (ב), לפי העניין;
"קצין בכיר" - קצין שדרגתו סגן אלוף, סגן ניצב או סגן גונדר, לפחות, לפי העניין, או מי שדרגתו מקבילה לדרגה כאמור;
"קצין מוסמך" -
(1) לעניין הגופים המנויים בפסקאות (1) ו–(4) להגדרה "מערכת הביטחון" - כמשמעותו בסעיף 21 לחוק להסדרת הביטחון;
(2) לעניין צבא הגנה לישראל - ראש מחלקת ביטחון מידע בצבא הגנה לישראל או קצין בכיר שהסמיך לעניין זה;
(3) לעניין שירות הביטחון הכללי - ראש שירות הביטחון הכללי או עובד בכיר בשירות שהסמיך לעניין זה;
(4) לעניין המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים - קצין מוסמך כמשמעותו בסעיף 21א לחוק להסדרת הביטחון;
(5) לעניין משטרת ישראל - קצין בכיר שיסמיך המפקח הכללי של משטרת ישראל לעניין זה;
(6) לעניין שירות בתי הסוהר - קצין בכיר שיסמיך נציב בתי הסוהר לעניין זה;
(7) לעניין הרשות להגנה על עדים - ראש הרשות להגנה על עדים או עובד בכיר ברשות שהסמיך לעניין זה;
"השר הממונה" -
(1) לעניין הגופים המנויים בפסקאות (1), (2) ו–(5) להגדרה "מערכת הביטחון" - שר הביטחון;
(2) לעניין הגופים המנויים בפסקאות (3) ו–(4) להגדרה "מערכת הביטחון" - ראש הממשלה;
(3) לעניין הגופים המנויים בפסקאות (6) ו–(7) להגדרה "מערכת הביטחון" - השר לביטחון הפנים.
76.   
77.   
78.   
79.   
80.   
בחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995, בסעיף 1, בהגדרה "חוב", בפסקה (9), אחרי פסקת משנה (ז) יבוא:
"(ח) לשם ביצוע צו מינהלי לעניין אסבסט, לפי סעיף 49 לחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011;".
81.   
בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת הראשונה, בפרט 23, בסופו יבוא:
"(8) החלטות המנהל או הממונה לפי חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011."
82.   
בחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984, בסעיף 10 -
(1) בסעיף קטן (ב), בסופו יבוא "וליישום הוראות חוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011, ולקידום מטרותיו";
(2) בסעיף קטן (ה), במקום "ותרומות" יבוא "תרומות, וכל מקור אחר שנקבע לפי דין".
83.   
(1) אחרי ההגדרה "זיהום על ידי קרינה" יבוא: ""מפגע אסבסט" -כהגדרתו בחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011; ";
(2) בהגדרה "מפגע סביבתי", אחרי "פגיעה בסביבה החופית" יבוא "מפגע אסבסט".
84.   
85.   
(א) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור קבלן אסבסט צמנט שנתנה הוועדה הטכנית לאבק מזיק (בסעיף זה - הוועדה הטכנית) לפי תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות הציבור והעובדים באבק מזיק), התשמ"ד-1984 (בסעיף זה - תקנות אבק מזיק), יראו את העובד ששמו מצוין באישור כאמור כעובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט שקיבל אישור לפי חוק זה ואת המעביד ששמו מצוין באישור כקבלן אסבסט צמנט שקיבל רישיון לפי חוק זה, והם יהיו רשאים לבצע עבודת אסבסט צמנט בהתאם לתנאי האישור ולהוראות לפי חוק זה, כל עוד המעביד הוא קבלן רשום כאמור בסעיף 16(א)(2) והעובד מועסק אצלו, והכל עד תום שנה מיום התחילה, אף אם לא מתקיימים בהם התנאים שבסעיפים 16 ו– 17.
(ב) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור מפקח אסבסט צמנט שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, יראו אותו כעובד אחראי של קבלן אסבסט צמנט לפי חוק זה אף אם לא מתקיים בו תנאי מהתנאים שבסעיפים 16 ו–17, והוא יהיה רשאי לבצע עבודת אסבסט צמנט שהממונה נתן לה היתר, אף אם הקבלן שעמו הוא מבצע את העבודה אינו קבלן אסבסט, ובלבד שפעל לפי תנאי האישור וההיתר כאמור, והכל עד תום שנה מיום התחילה.
(ג) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור קבלן אסבסט פריך שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, יראו את העובד ששמו מצוין באישור כעובד אחראי של קבלן אסבסט פריך שקיבל אישור לפי חוק זה ואת המעביד ששמו מצוין באישור כקבלן אסבסט פריך שקיבל רישיון לפי חוק זה, והם יהיו רשאים לבצע עבודת אסבסט בהתאם לתנאי האישור ולהוראות לפי חוק זה, כל עוד המעביד הוא קבלן רשום כאמור בסעיף 16(א)(2) והעובד מועסק אצלו, והכל עד תום שנה מיום התחילה, אף אם לא מתקיים בהם תנאי מהתנאים שבסעיפים 16 ו–17; בתום התקופה האמורה רשאי המנהל לתת למי שחלות עליו הוראות סעיף קטן זה אישור עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך אף אם לא מתקיים בו התנאי האמור בסעיף 17(ב)(2)(ב), ובלבד שאותו עובד קיבל את אישור הוועדה הטכנית לפחות 12 חודשים לפני יום התחילה.
(ד) מי שבידו, ערב יום התחילה, אישור מפקח אסבסט פריך שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, יראו אותו -
(1) כמפקח אסבסט פריך לפי הוראות חוק זה עד תום שנה מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 18; בתום התקופה האמורה רשאי המנהל לתת למי שחלות לגביו הוראות פסקה זו, רישיון מפקח אסבסט פריך לפי הוראות חוק זה, אף אם לא מתקיים בו האמור בסעיף 18(2).
(2) כמי שקיבל אישור עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך עד תום שנה מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 17(ב)(2)(א) וכל עוד המעביד הוא קבלן רשום כאמור בסעיף 16(א)(2) והעובד מועסק אצלו; בתום התקופה האמורה רשאי המנהל לתת למי שחלות לגביו הוראות פסקה זו, אישור עובד אחראי של קבלן אסבסט פריך לפי הוראות חוק זה, אף אם לא מתקיים בו האמור בסעיף 17(ב)(2)(א).
(ה) מעבדה שערב יום התחילה היתה מוסמכת לפי תקנות אבק מזיק לבצע בדיקות מעבדה, יראו אותה כמעבדת אנליזה לפי הוראות חוק זה עד תום שנתיים מיום התחילה, אף אם לא מתקיימים בה התנאים שבסעיף 19.
(ו) מעבדה שערב יום התחילה היתה מוסמכת לפי תקנות אבק מזיק ליטול דגימת אוויר, יראו אותה כמעבדה דוגמת לפי הוראות חוק זה עד תום שנתיים מיום התחילה, אף אם לא מתקיימים בה התנאים שבסעיף 20(א).
(ז) בודק מעבדה המועסק במעבדה מוסמכת לפי תקנות אבק מזיק ליטול דגימת אוויר, שערב יום התחילה היה מוסמך לפי תקנות אבק מזיק ליטול דגימת אוויר, יראו אותו כדוגם אסבסט לפי הוראות חוק זה עד תום שנתיים מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 20(ב).
(ח) מי שלפני יום התחילה עבר קורס הכשרה לקבלנים ולמפקחים של אסבסט ובסיומו עמד בהצלחה בבחינה, והמנהל הכיר בקורס ובבחינה לעניין סעיף קטן זה, יראו אותו כסוקר אסבסט לפי הוראות חוק זה עד תום שנה מיום התחילה אף אם לא מתקיימים בו התנאים שבסעיף 21.
(ט) מפעיל אתר פסולת שלפי תנאי רישיון העסק שבידו, כמשמעותו לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968, ערב יום התחילה רשאי להטמין באתר הפסולת פסולת אסבסט פריך או פסולת אסבסט צמנט, לפי העניין, רשאי להמשיך להטמין פסולת אסבסט באתר הפסולת עד תום שנה מיום התחילה אף בלא רישיון מפעיל אתר פסולת אסבסט, ובלבד שהוא פועל לפי תנאים והוראות שחלו עליו ערב יום התחילה.
(י) אישור לביצוע עבודת אסבסט שנתנה הוועדה הטכנית לפי תקנות אבק מזיק, שעמד בתוקפו ערב יום התחילה, יראו אותו כהיתר עבודת אסבסט שניתן לפי חוק זה עד תום שישה חודשים מיום התחילה.
(יא) עד מינויה של הוועדה המקצועית כאמור בסעיף 42, תמשיך לכהן הוועדה הטכנית ויהיו לה סמכויותיה של הוועדה המקצועית לפי חוק זה.
(יב) (1) על אף האמור בסעיף 3 ובלי לגרוע מהוראות סעיף 9, גוף המנוי בפסקה (5) להגדרה "מערכת הביטחון" ומפורט להלן, רשאי להמשיך ולייצר מוצר שיש בו אסבסט, שעסק בייצורו ערב יום התחילה, וכן להחזיקו ולעשות בו עבודה או שימוש, והכל לתקופה שלא תעלה על ארבע שנים מיום התחילה:
(א) התעשייה הצבאית לישראל בע"מ - חטיבת גבעון;
(ב) רפאל - מערכות לחימה מתקדמות בע"מ.
(2) שר הביטחון ידווח לשר, מדי שנה, על התקדמות במציאת חלופות לשימוש באסבסט במוצרים כאמור בפסקה (1).
 
בנימין נתניהו
 
גלעד ארדן
 
ראש הממשלה
 
השר להגנת הסביבה
שמעון פרס
 
ראובן ריבלין
 
נשיא המדינה
 
יושב ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2288, התשע"א (4.4.2011), עמ' 694. הצ"ח - ממשלה 461, התש"ע, עמ' 40.
תיקונים:ס"ח 2290, התשע"א (5.4.2011), עמ' 750. הצ"ח - ממשלה 483, התש"ע, עמ' 342;
ס"ח 2534, התשע"ו (6.3.2016), עמ' 612. הצ"ח - כנסת 586, התשע"ה, עמ' 38;
ס"ח 2933, התשפ"ב (18.11.2021), עמ' 166. הצ"ח - ממשלה 1443, התשפ"א, עמ' 840.
[2.] עפ"י צו למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (מוצר דמוי אסבסט), התשע"ו-2016, הוראות סעיף 3(א) יחולו על מוצר העלול להטעות כנחזה להיות מוצר אסבסט צמנט המשמש בבנייה, שהתקיימו בו כל אלה: (1) צורתו היא לוח גלי, בלי להידרש לחתך הגל, לאורך הגל ולתדירות הגל; (2) הוא מכיל מלט; (3) צבעו אפור, אף אם נצבע בצבע חיצוני (ק"ת 7666, התשע"ו, עמ' 1189).
[3.] הסכומים הנקובים בסעיף 58 עודכנו לאחרונה בי"פ 11159, התשפ"ג, עמ' 4247, החל ביום 1.1.2023.

מפת מסמך

פרק א': מטרת החוק
1. מטרת החוק
פרק ב': הגדרות
2. הגדרות
פרק ג': הגבלת השימוש באסבסט
3. איסור שימוש באסבסט
4. המשך שימוש קיים באסבסט
5. שימוש קיים באסבסט פריך במיתקן תעשייתי
6. שימוש קיים באסבסט פריך במקום ציבורי מקורה
7. שימוש קיים באסבסט בציוד ובכלי רכב בידי צבא הגנה לישראל
8. שימוש קיים באסבסט צמנט במקום ציבורי
9. מתן הוראות וחובת מסירת מידע
פרק ד': מפגע אסבסט
10. איסור גרימת מפגע אסבסט
11. טיפול במפגע אסבסט
12. מפגע אסבסט ברשות מקומית
13. סייג לתחולת פרק ד'
פרק ה': רישוי העוסקים באסבסט
14. ייחוד פעולות וחובת רישוי
15. ייחוד התואר ואיסור התחזות
16. רישיון קבלן אסבסט
17. עובדי קבלן אסבסט וחובת העסקה של עובד אחראי
18. רישיון מפקח אסבסט פריך
19. רישיון למעבדת אנליזה והכרה במעבדת חוץ
20. רישיון למעבדה דוגמת ולדוגם אסבסט
21. סוקר אסבסט
22. רישיון מפעיל אתר פסולת אסבסט
23. חובות, הגבלות ותנאים נוספים למתן רישיון ותנאים ברישיון
24. סירוב לתת רישיון
25. הגשת בקשה
26. תקופת תוקפו של רישוי
27. מתן הוראות ומסירת מידע
28. חובת דיווח
29. חובה לעמוד בדרישות למתן רישיון
30. איסור העברת רישיון
31. השתלמויות
32. סירוב לחדש רישיון, ביטול רישיון, הגבלתו או התלייתו
33. מרשם
34. איסור ניגוד עניינים
35. הגבלת פרסומת
פרק ו': ביצוע עבודות אסבסט
36. החובה לקבל היתר עבודת אסבסט
37. היתר עבודת אסבסט, התנייתו בתנאים או סירוב לתיתו
38. חובות של מזמין עבודה טעונה היתר
39. ביצוע עבודת אסבסט וסיומה
40. הובלת אסבסט
41. סילוק אסבסט, פינויו והטמנתו
פרק ז': הוועדה המקצועית, המנהל והממונה וסמכויותיהם
42. הוועדה המקצועית לאסבסט ואבק מזיק
43. סדרי עבודת הוועדה
44. תפקידי הוועדה
45. ניגוד עניינים של חבר הוועדה
46. תוקף החלטות
47. מנהל רישוי אסבסט וממונה אסבסט
48. סמכויות המנהל והממונה
49. צו מינהלי
50. בקשה לביטול צו על ידי בית המשפט
פרק ח': סמכויות פקחים
51. הסמכת פקחים
52. סמכויות פקח
53. זיהוי פקח
פרק ט': עונשין
54. עונשין
55. אחריות מעביד ונושא משרה בתאגיד
56. שיעורי קנסות
57. סמכויות בית משפט
פרק י': עיצום כספי
58. עיצום כספי
59. הודעה על כוונת חיוב
60. זכות טיעון
61. החלטת המנהל ודרישת תשלום
62. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
63. סכומים מופחתים
64. סכום מעודכן של העיצום הכספי
65. המועד לתשלום העיצום הכספי
66. הפרשי הצמדה וריבית
67. עיכוב תשלום עיצום כספי או החזרו
68. פרסום בדבר הטלת עיצום כספי
69. שמירת אחריות פלילית
פרק י"א: הוראות שונות
70. אחריות נושא משרה בתאגיד
71. החלת הוראות החוק על אבק מזיק
72. העברת קנסות ועיצומים כספיים, לקרן לשמירת הניקיון
73. תחולת פקודת המסים (גבייה)
74. פינוי אסבסט מהגליל המערבי
75. תחולה על המדינה
76. שמירת דינים
77. סייג לתחולה על עובדים
78. ביצוע ותקנות
79. אגרות והיטלים
80. תיקון חוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות -מס' 1
81. תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים - מס' 5
82. תיקון חוק שמירת הניקיון - מס' 18
83. תיקון חוק למניעת מפגעים סביבתיים (תביעות אזרחיות) - מס' 8
84. תחילה
85. הוראות מעבר