תאריך תצוגה: 01/01/2024
הקליקו על כותרת הסעיף
1. מטרה
2. הגדרות
פרק ב': נקיטת אמצעי הפחתה במקור
3. הוראות לעניין אמצעי הפחתה במקור
4. ייצור אריזה בהתאם לאמצעי הפחתה במקור
פרק ג': חובות יצרנים ויבואנים של מוצרים ארוזים או של אריזות שירות
5. חובת סימון אריזות
6. חובת מיחזור פסולת אריזות
7. חובת דיווח למנהל של יצרן ויבואן
8. חובת רישום של יצרן ויבואן
9. חובת התקשרות עם גוף מוכר
10. פטור למשקל אריזות מזערי
11. היטל על יצרנים או יבואנים פטורים
פרק ד': גוף מוכר
סימן א': הכרה
12. הכרה בחברה כגוף מוכר
13. בקשה להכרה
14. ביטול הכרה
סימן ב': חובות גוף מוכר
15. ביצוע פעולות לקיום חובות יצרנים או יבואנים
16. חובת התקשרות עם יצרנים ויבואנים וחובת דיווח להם
17. חובת התקשרות עם אחראי לפינוי פסולת וביצוע פעולות איסוף ופינוי של פסולת אריזות
18. חובת דיווח למנהל של גוף מוכר
19. חובת רישום של גוף מוכר
20. קביעת משקל מופחת של פסולת אריזות בשל הפרת הוראות בידי אחראי לפינוי פסולת
21. אסיפת יצרנים ויבואנים
22. נציג המנהל
פרק ה': הוראות לעניין הפרדה, איסוף, פינוי והטמנה של פסולת אריזות
23. קביעת הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי וחובת התקשרות עם גוף מוכר
24. צו לעניין קביעת הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי או התקשרות עם גוף מוכר
25. איסור השלכה, איסוף או פינוי של פסולת אריזות שלא בהתאם להסדרי הפרדה, איסוף ופינוי
26. איסוף ופינוי פסולת אריזות מבית עסק
27. איסור הטמנת פסולת אריזות
פרק ו': מפקחים
28-30. פרק ז': עונשין
31. עונשין
32. אחריות נושא משרה בתאגיד
33. שיעורי קנסות
פרק ח': עיצום כספי
34. עיצום כספי
35. הודעה על כוונת חיוב
36. זכות טיעון
37. החלטת המנהל ודרישת תשלום
38. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
39. סכומים מופחתים
40. סכום מעודכן של העיצום הכספי
41. המועד לתשלום העיצום הכספי
42. הפרשי הצמדה וריבית
43. ערעור לבית משפט שלום
44. פרסום בדבר הטלת עיצום כספי
45. שמירת אחריות פלילית
פרק ט': הוראות שונות
46. אגרות
47. מינוי המנהל
48. ייעוד כספים לקרן לשמירת הניקיון
49. גבייה
50. סייג לתחולה
51. תחולה על המדינה
52. איסור גילוי מידע
53. שמירת דינים
54. ביצוע ותקנות
55. דיווח לכנסת
56 - 59. דיווח לכנסת
60. תחילה
61. הוראת מעבר

חוק להסדרת הטיפול באריזות, התשע"א-2011 1

1.   
2.   
"יבואן" - יבואן של אריזות שירות או יבואן של מוצרים ארוזים;
"יבואן של אריזות שירות" - מי שמייבא אריזות שירות;
"יבואן של מוצרים ארוזים" - מי שמייבא מוצרים ארוזים;
"יעדי מיחזור" - יעדי מיחזור לפי סוג חומר ויעד מיחזור כולל, כמשמעותם בסעיף 6;
"יצרן" - יצרן של אריזות שירות או יצרן של מוצרים ארוזים;
"יצרן של אריזות שירות" - מי שמייצר אריזות שירות;
"יצרן של מוצרים ארוזים" - מי שמייצר, בעצמו או באמצעות אחר, מוצרים ארוזים;
"מוצר ארוז" - מוצר שארוז באריזה שאינה אריזת שירות, המיועד למכירה, לשיווק או לייצור מוצר אחר בישראל;
"מיחזור" - תהליך עיבוד של פסולת אריזות למוצרים, לחומרים או לחומרי גלם, למטרה שלשמה יועדה האריזה בראשונה או למטרה אחרת, לרבות מיחזור חומר אורגני, ולמעט השבה;
"מיחזור מוכר" - מיחזור במפעל מיחזור המורשה על פי כל דין;
"מכירה" - לרבות העברה למשתמש סופי, בתמורה או שלא בתמורה;
"המנהל" - מי שמונה כאחראי על תחום האריזות במשרד, לפי סעיף 47;
"מערכת הביטחון" - כל אחד מאלה:
(1) משרד הביטחון ויחידות סמך של משרד הביטחון;
(2) צבא הגנה לישראל;
(3) שירות הביטחון הכללי והמוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים;
(4) מרכזי המחקר הגרעיני שבאחריות הוועדה לאנרגיה אטומית והמכון הביולוגי;
(5) ספקים ומפעלים המפתחים או המייצרים ציוד ביטחוני בעבור גוף המנוי בפסקאות (1) עד (4), ששר הביטחון הודיע עליהם למנהל; לעניין זה, "ציוד ביטחוני" - כהגדרתו בחוק התאגידים הביטחוניים (הגנה על אינטרסים ביטחוניים), התשס"ו-2006;
(6) משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר;
"המשרד" - המשרד להגנת הסביבה;
"פסולת אריזות" - אריזות לאחר שימוש בהן למטרה שלשמה יועדו בראשונה, ולעניין אריזות רב–פעמיות - לאחר תום השימוש החוזר בהן;
"הקרן לשמירת הניקיון" - הקרן לשמירת הניקיון שהוקמה לפי סעיף 10 לחוק שמירת הניקיון, התשמ"ד-1984;
"רשות מקומית" - עירייה, מועצה מקומית או איגוד ערים שבין תפקידיו איסוף ופינוי של פסולת;
"שימוש חוזר" - שימוש נוסף באריזה למטרה שלשמה יועדה בראשונה;
"השר" - השר להגנת הסביבה.
3.   
4.   
5.   
6.   
7.   
8.   
9.   
10.   
11.   
12. 2
הכרה בחברה כגוף מוכר
(א) המנהל רשאי להכיר בחברה כגוף האחראי לקיום חובות יצרנים או יבואנים לפי חוק זה שיתקשרו עמה, אם מתקיימים בה כל אלה:
(1) היא חברה כהגדרתה בחוק החברות;
(2) מטרתה היחידה היא קיום חובות יצרנים או יבואנים לפי חוק זה וביצוע הפעולות הנדרשות לשם כך;
(3) אם הוקמה למטרות רווח - תקנונה מגביל את האפשרות לחלק רווחים אם לא עמדה ביעדי המיחזור של היצרנים או היבואנים שהיא אחראית לביצוע חובותיהם או אם לא התקיימו הוראות סעיף 21(ו)(1); על אף הוראות פסקה זו, בתקופה של שלוש שנים מיום תחילתו של חוק זה, רשאי המנהל להכיר רק בחברה לתועלת הציבור כהגדרתה בחוק החברות; השר רשאי, בצו, לקצר את התקופה האמורה או להאריכה בתקופות של שנה בכל פעם, ובלבד שסך תקופות ההארכה לא יעלה על שנתיים רצופות.
(4) היא הציגה תכנית עסקית להנחת דעתו של המנהל ולפיה סמוך למועד ההכרה היא תיתן שירותים ליצרנים וליבואנים שמשקל חומר האריזות שייצרו או ייבאו לא יפחת מ–10 אחוזים מסך משקל חומר האריזות שיוצר או יובא בידי כלל היצרנים והיבואנים שהוראות פרק ג' לחוק חלות עליהם, ובתוך שלוש שנים ממועד ההכרה תיתן שירותים ליצרנים וליבואנים שמשקל חומר האריזות שייצרו או ייבאו לא יפחת מ–25 אחוזים מהסך האמור (להלן - שיעור היקף השירותים לעניין הכרה);
(5) היא התחייבה לתת שירותים ליצרנים וליבואנים שיתקשרו עמה, בהתאם להוראות סעיפים 9(א) ו–16(א), לכלל פסולת האריזות של המוצרים הארוזים או של אריזות השירות, לפי העניין, שייצר או ייבא כל יצרן או יבואן שיתקשר עמה כאמור;
(6) היא בעלת הון עצמי מספיק, להנחת דעתו של המנהל, והמציאה בטוחות לשם הבטחת עמידתה במטרה כאמור בפסקה (2);
(7) המנהל הכללי של החברה ובעל שליטה בה לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה, או נסיבותיה, אין החברה ראויה להיות גוף מוכר; לעניין זה, "שליטה" - כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968;
(8) תנאים נוספים ככל שקבע השר.
(ב) המנהל רשאי לסרב לתת למבקש הכרה, מנימוקים שימסור למבקש ולאחר שנתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו, אף אם מתקיימים לגביו התנאים שבסעיף קטן (א), אם מצא כי קיימות נסיבות שבשלהן אין הוא ראוי לקבל הכרה, או אם נוכח כי קיים חשש ממשי שמתן ההכרה למבקש יפגע ביישום מטרות חוק זה בהתחשב, בין השאר, באלה:
(1) מספר הגופים המוכרים הפועלים בישראל;
(2) חלקם של היצרנים או היבואנים הקשורים עם גופים מוכרים בייצור או בייבוא של סוג חומר האריזות שיוצרו או יובאו בידי כלל היצרנים והיבואנים שהוראות פרק ג' לחוק חלות עליהם (בסעיף קטן זה - חלק בייצור או בייבוא סך סוג חומר האריזות);
(3) סוג האריזות שיצרנים או יבואנים כאמור בפסקה (2) מייצרים או מייבאים;
(4) מספר היצרנים או היבואנים שיתקשרו עם המבקש, חלקם בייצור או בייבוא מסך סוג חומר האריזות, או סוג האריזות שהם מייצרים או מייבאים.
(ג) על אף האמור בסעיף קטן (א)(4) ו–(5), רשאי המנהל להכיר בחברה כגוף האחראי לקיום חובות יצרנים או יבואנים לפי חוק זה שיתקשרו עמה גם אם שיעור היקף השירותים שלה לעניין ההכרה נמוך מהשיעור האמור בסעיף קטן (א)(4), אם נוכח כי קיימות נסיבות חריגות שבשלהן ראוי שהחברה תהיה אחראית לקיום חובות יצרנים או יבואנים כאמור בכל הנוגע לפסולת אריזות מסוג מסוים או מסוגים מסוימים בלבד; הכרה כאמור תיעשה באופן שלא יפגע בכדאיותה הכלכלית של החברה ובהשגת יעדי המיחזור של כלל פסולת האריזות.
(ד) לשם הבטחת עמידתו של הגוף המוכר במטרה כאמור בסעיף קטן (א)(2), רשאי המנהל לקבוע בהכרה תנאים שיש לקיימם במהלך תקופת תוקפה של ההכרה, כולה או חלקה, ובכלל זה תנאים לעניין פעילות הסברה לקידום מטרות החוק, ורשאי הוא לשנות את התנאים כאמור, לאחר שנתן לגוף המוכר הזדמנות לטעון את טענותיו.
(ה) הכרה תינתן לתקופה של חמש שנים (בפרק זה - תקופת ההכרה).
(ו) תקנון הגוף המוכר וכל שינוי בו טעונים את אישור המנהל.
(ז) המנהל יפרסם ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד הודעה על הכרה בחברה כגוף מוכר ועל מועד ההכרה.
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
(ה) בגוף מוכר שאינו חברה ציבורית ימונו שני דירקטורים שמתקיימים בהם תנאי סעיף 240(ב) לחוק החברות, כאילו היו דירקטורים חיצוניים, שיכהנו בדירקטוריון הגוף המוכר, ומינוים טעון אישור של אסיפת היצרנים והיבואנים.
(ו) (1) החלטת גוף מוכר על חלוקה טעונה אישור של אסיפת יצרנים ויבואנים; אסיפת יצרנים ויבואנים רשאית שלא לאשר חלוקה אם סברה כי קיים חשש ממשי שביצוע החלוקה יפגע ביכולת הגוף המוכר לקיים את חובות היצרנים והיבואנים כאמור בסעיף 9 ובחוזה ההתקשרות בהגיע מועד קיומם.
(2) על החלטת אסיפת יצרנים ויבואנים לעניין חלוקה אפשר לערער לבית משפט מחוזי.
(ז) החלטות אסיפת יצרנים ויבואנים יתקבלו ברוב קולות של חברי היצרנים והיבואנים המשתתפים בהצבעה, אלא אם כן נקבע אחרת לפי סעיף קטן (ח); גוף מוכר יעביר לידיעת המנהל את ההחלטות שהתקבלו באסיפת יצרנים ויבואנים.
(ח) השר רשאי לקבוע הוראות לעניין סעיף זה, ובכלל זה לעניין סדרי כינוסה, דיוניה ועבודתה של אסיפת יצרנים ויבואנים, מועדי התכנסותה, המניין החוקי בישיבותיה, משלוח הודעות ליצרנים וליבואנים הזכאים להשתתף בישיבותיה ואופן ההצבעה, לרבות באמצעות כתבי הצבעה.
(ט) השר רשאי לפטור גוף מוכר מהוראות סעיף זה, כולן או חלקן, אם מצא כי לפי תקנון ההתאגדות של אותו גוף מוכר, כל יצרן או יבואן הקשור עמו בחוזה התקשרות יכול להיות בעל מניות בו, בתנאים סבירים בנסיבות העניין, וכי רוב היצרנים והיבואנים שקשורים עמו בחוזה התקשרות הם בעלי מניות בו.
(י) בסעיף זה, "חברה ציבורית", "חלוקה" ו "נושא משרה" - כהגדרתם בחוק החברות.
22.   
23.   
(ו) הסמכויות הנתונות לשר הפנים לגבי חוקי עזר לפי סעיף 258 לפקודת העיריות, סעיף 22 לפקודת המועצות המקומיות, וסעיף 14 לחוק איגודי ערים, התשט"ו-1955, יהיו נתונות לשר לעניין חוק עזר בדבר הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי, שקבע אחראי לפינוי פסולת שהוא רשות מקומית בהתאם להוראות לפי סעיף זה.
24.   
25.   
26.   
27.   
28-30.   
31.   
(א) מי שעשה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(2) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 (בחוק זה - חוק העונשין), ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) השליך פסולת אריזות בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שלא בהתאם להסדר להפרדת פסולת אריזות שקבע האחראי לפינוי פסולת, בניגוד להוראות לפי סעיף 25(א);
(2) אסף או פינה פסולת אריזות בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שלא בהתאם להסדר לאיסוף ופינוי של פסולת אריזות מופרדת שקבע האחראי לפינוי פסולת, בניגוד להוראות לפי סעיף 25(ב).
(ב) מי שעשה אחד מאלה, דינו - קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) ייצר אריזה שלא בהתאם להוראות שקבע השר לעניין אמצעי הפחתה במקור, בניגוד להוראות לפי סעיף 4;
(2) ייצר או שיווק מוצר ארוז או אריזת שירות, או מכר מוצר ארוז או מוצר באריזת שירות, בלי שסומנו בהתאם להוראות לפי סעיף 5;
(3) לא מסר דיווח למנהל או לא המציא מידע למנהל או למי שהוא הסמיכו לכך, בניגוד להוראות לפי סעיפים 7 או 18;
(4) לא ניהל רישום מלא ומפורט של העניינים הכלולים בחובת הדיווח לפי סעיפים 7 או 18 או לא נתן למנהל או למי שהוא הסמיך לכך לעיין ברישום כאמור או לקבל העתק נכון ממנו, בניגוד להוראות לפי סעיפים 8 או 19;
(5) לא התקשר עם גוף מוכר בניגוד להוראות לפי סעיף 9(א);
(6) לא ניהל רישום מלא ומפורט של המידע האמור בסעיף 7(א)(1) או לא נתן למנהל או למי שהוא הסמיכו לכך לעיין ברישום כאמור או לקבל העתק נכון ממנו, בניגוד להוראות סעיף 9(ג);
(7) לא שילם היטל שהיה חייב בתשלומו, בניגוד להוראות לפי סעיף 11;
(8) לא קיים תנאי שקבע המנהל בהכרה לפי הוראות סעיף 12(ד);
(9) לא פעל ליישום הסדר איסוף ופינוי של פסולת אריזות מופרדת בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שעמו התקשר בהתאם להוראות לפי סעיף 17(ה);
(10) לא קבע הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי בהתאם לאחד מאלה -
(א) הוראות לפי סעיף 23(א);
(ב) צו של המנהל לפי סעיף 24(א);
(11) לא התקשר עם גוף מוכר אחד לפחות בניגוד להוראות סעיף 23(ב)(2).
(ג) מי שעשה אחד מאלה, דינו - מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - כפל הקנס האמור:
(1) לא עמד ביעדי המיחזור לפי הוראות סעיף 6;
(2) הטמין פסולת אריזות, בניגוד להוראות סעיף 27;
(3) גילה מידע או עשה בו שימוש, בניגוד להוראות לפי סעיף 52(ב).
(ד) אחראי לפינוי פסולת לא יישא באחריות פלילית על עבירה לפי סעיף קטן (ג)(2), אם הוכיח כי מתקיימים התנאים המפורטים להלן וכי נקט אמצעים סבירים לשם מניעת הטמנה של פסולת אריזות, ובכלל זה קבע הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי, ונקט אמצעי פיקוח ואכיפה לשם הבטחת יישומם:
(1) פסולת האריזות הוטמנה, שלא בידיעתו, יחד עם פסולת אחרת ומהווה חלק מזערי מכלל הפסולת שהוטמנה;
(2) פסולת האריזות הושלכה יחד עם הפסולת האחרת, לפני הטמנתה, בידי אדם שאינו עובדו ושאינו נותן לו שירותים לעניין פסולת.
32.   
(ב) נעברה עבירה לפי חוק זה בידי תאגיד או בידי עובד מעובדיו, חזקה היא כי נושא משרה בתאגיד הפר את חובתו לפי סעיף זה, אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
(ג) בסעיף זה, "נושא משרה בתאגיד" - מנהל פעיל בתאגיד, שותף, למעט שותף מוגבל, או בעל תפקיד אחר בתאגיד האחראי מטעם התאגיד על התחום שבו בוצעה העבירה, ולעניין עבירות לפי פסקאות (1), (3), (5), (6), (9), (10) או (11) של סעיף 31(ב) ועבירות לפי סעיף 31(ג) - גם דירקטור.
33.   
על אף הוראות סעיף 221(ב) לחוק סדר הדין הפלילי [נוסח משולב], התשמ"ב-1982, רשאי שר המשפטים, בהסכמת השר, לקבוע שיעור קנס העולה על סכום הקנס הקבוע בסעיף האמור, לעבירה לפי חוק זה שנקבעה כעבירת קנס וכן לעבירת קנס נוספת או נמשכת שעבר אותו אדם, בהתחשב בסוג העבירה ובנסיבות ביצועה, ובלבד שסכום הקנס לא יעלה על עשרה אחוזים מסכום הקנס המרבי הקבוע לאותה עבירה.
34. 3
עיצום כספי
(א) הפר אדם הוראה מההוראות לפי חוק זה כמפורט להלן, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה, בסכום של 87,980 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 175,960 שקלים חדשים:
(1) הפר את הוראות סעיף 9(ד); לעניין זה חזקה היא כי יצרן או יבואן שקיים את חובותיו לפי סעיפים 7(ד) ו–9(א) עד (ג), לא הפר את הוראות סעיף 9(ד), אלא אם כן הוכח אחרת;
(2) לא התקשר בחוזה התקשרות עם יצרן או יבואן שפנה אליו, בניגוד להוראות סעיף 16(א);
(3) לא התקשר בחוזה התקשרות עם אחראי לפינוי פסולת שפנה אליו, בניגוד להוראות סעיף 17(ד);
(4) השליך פסולת אריזות בתחומו של אחראי לפינוי פסולת שלא בהתאם להסדר להפרדת פסולת אריזות שקבע האחראי לפינוי פסולת, בניגוד להוראות לפי סעיף 25(א);
(5) אסף או פינה פסולת אריזות מתחומו של אחראי לפינוי פסולת שלא בהתאם להסדר לאיסוף ופינוי של פסולת אריזות מופרדת, בניגוד להוראות לפי סעיף 25(ב);
(6) הפר הוראה מההוראות המפורטות בסעיף 31(ב), למעט לפי סעיף 31(ב)(10)(ב) ו–(11).
(ב) לא התקשר אחראי לפינוי פסולת עם גוף מוכר אחד לפחות לעניין הפרדת פסולת אריזות ואיסוף ופינוי של פסולת אריזות מופרדת מתחומו, בניגוד להוראות סעיף 23(ב)(2), או לא קבע הסדר בהתאם לצו של המנהל לפי סעיף 24(א), רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 586,550 שקלים חדשים.
(ג) הטמין אדם פסולת אריזות, בניגוד להוראות סעיף 27, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 265,120 שקלים חדשים, ואם הוא תאגיד - בסכום של 530,240 שקלים חדשים.
(ד) לא עמד יצרן, יבואן או גוף מוכר ביעדי המיחזור לפי סעיף 6, רשאי המנהל להטיל עליו עיצום כספי לפי הוראות פרק זה בסכום של 2,930 שקלים חדשים בשל כל טון של פסולת אריזות שלא ביצע לגביו מיחזור מוכר בהתאם ליעדים האמורים; ואולם לא עמד אדם ביעדי המיחזור לפי סוג חומר וביעד המיחזור הכולל, יחד, יוטל עיצום כספי על הפרת יעד המיחזור הכולל בלבד.
(ה) על אף הוראות סעיף קטן (ד), בשנים 2011 ו–2012 יהיה סכום העיצום הכספי שרשאי המנהל להטיל בשל כל טון של פסולת אריזות שלא בוצע לגביו מיחזור מוכר בהתאם ליעדי המיחזור לפי סעיף 6, כמפורט להלן:
(1) בשנת 2011 - 1,500 שקלים חדשים;
(2) בשנת 2012 - 2,000 שקלים חדשים.
(ו) בסעיפים קטנים (א)(4) ו–(5) ו–(ג), "פסולת אריזות" - פסולת אריזות שנוצרה עקב פעילות של תאגיד או עקב פעילות של עסק או עיסוק של יחיד, למעט עיסוק של יחיד הנעשה בדירת מגורים המשמשת את העוסק.
35.   
36.   
37.   
38.   
39.   
40.   
41.   
42.   
43.   
44.   
(ב) הוראות סעיף 9 לחוק חופש המידע, התשנ"ח-1998, יחולו לעניין פרסום לפי סעיף זה, בשינויים המחויבים.
(ג) פרסום כאמור בסעיף קטן (א) בנוגע לעיצום כספי שהוטל על תאגיד יהיה לתקופה של ארבע שנים, ובנוגע לעיצום כספי שהוטל על יחיד - שנתיים וחצי.
(ד) הוטל עיצום כספי לפי הוראות פרק זה והוגש עליו ערעור, יפרסם המנהל את דבר הגשת הערעור ואת תוצאותיו.
(ה) השר רשאי לקבוע דרכים נוספות לפרסום הפרטים האמורים בפסקאות (1) עד (3) שבסעיף קטן (א).
45.   
46.   
47.   
48.   
49.   
(ב) קנס או עיצום כספי שהוטלו על גוף מוכר לפי חוק זה ולא שולמו על ידו (בסעיף זה - חוב), ניתן לגבותם מכל יצרן ויבואן שהיה קשור עם הגוף המוכר בחוזה התקשרות במועד ביצוע המעשה המהווה את העבירה או ההפרה שבשלה הוטלו; הסכום שייגבה מכל יצרן ויבואן לפי סעיף קטן זה יהיה פי שניים מהסכום השווה לחלקו בחוב בהתאם לחלקו היחסי בסך משקל חומר האריזות שיוצר או יובא בידי כלל היצרנים והיבואנים שהתקשרו עם אותו גוף מוכר.
50.   
(2) אריזה של מוצר שהוא חומר מסוכן, לרבות חומר רדיואקטיבי וחומר ציטוטוקסי, אלא אם כן הוא מיועד לשימוש ביתי;
(3) אריזה של חומר נפץ כהגדרתו בחוק חומרי נפץ, התשי"ד-1954;
(4) אריזה שראש הממשלה או שר הביטחון, לפי העניין, בהסכמת השר, קבע, בצו, כי הוראות חוק זה, כולן או חלקן, לא יחולו לגביה מטעמים של פגיעה בביטחון המדינה או ביחסי החוץ שלה; צו כאמור אינו חייב פרסום ברשומות.
51.   
52.   
53.   
54.   
55.   56 - 59.   
דיווח לכנסת

(תיקון התשפ"ג)
השר ידווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אחת לשנה, על יישום הוראות חוק זה, לרבות על יעדי המיחזור וההשבה שהושגו בשנה שקדמה למועד הדיווח; דיווח כאמור יפורסם באתר האינטרנט של המשרד.

(תיקונים עקיפים. התיקונים שולבו בחוקים שונים).
60.   
61.   
חובות שחלו על יצרנים ויבואנים של מכלים למשקאות, לפי הוראות סעיף 11 לחוק שמירת הניקיון כנוסחו ערב ביטולו בחוק זה, ימשיכו לחול עליהם לגבי מכלים למשקאות שנמכרו לפני תחילתו של חוק זה.
 
בנימין נתניהו
 
גלעד ארדן
 
ראש הממשלה
 
השר להגנת הסביבה
שמעון פרס
 
ראובן ריבלין
 
נשיא המדינה
 
יושב ראש הכנסת
 
[1.] ס"ח 2275, התשע"א (31.1.2011), עמ' 278. הצ"ח - ממשלה 514, התש"ע, עמ' 1116.
תיקונים:ס"ח 2290, התשע"א (5.4.2011), עמ' 750. הצ"ח - ממשלה 483, התש"ע, עמ' 342;
ס"ח 3016, התשפ"ג (9.2.2023), עמ' 22. הצ"ח - כנסת 945, התשפ"ג, עמ' 16.
[2.] ראו הודעה על הכרה בחברת ת.מ.י.ר כגוף מוכר עפ"י סעיף 12 לחוק החל ב–1.12.21 ולמשך 5 שנים (י"פ 10155, התשפ"ב, עמ' 3041).
[3.] סכומי העיצום הכספי בסעיף 34 עודכנו לאחרונה בי"פ 12022, התשפ"ד, עמ' 3263, החל ביום 1.1.2024.

מפת מסמך

פרק א': מטרה והגדרות
1. מטרה
2. הגדרות
פרק ב': נקיטת אמצעי הפחתה במקור
3. הוראות לעניין אמצעי הפחתה במקור
4. ייצור אריזה בהתאם לאמצעי הפחתה במקור
פרק ג': חובות יצרנים ויבואנים של מוצרים ארוזים או של אריזות שירות
5. חובת סימון אריזות
6. חובת מיחזור פסולת אריזות
7. חובת דיווח למנהל של יצרן ויבואן
8. חובת רישום של יצרן ויבואן
9. חובת התקשרות עם גוף מוכר
10. פטור למשקל אריזות מזערי
11. היטל על יצרנים או יבואנים פטורים
פרק ד': גוף מוכר
סימן א': הכרה
12. הכרה בחברה כגוף מוכר
13. בקשה להכרה
14. ביטול הכרה
סימן ב': חובות גוף מוכר
15. ביצוע פעולות לקיום חובות יצרנים או יבואנים
16. חובת התקשרות עם יצרנים ויבואנים וחובת דיווח להם
17. חובת התקשרות עם אחראי לפינוי פסולת וביצוע פעולות איסוף ופינוי של פסולת אריזות
18. חובת דיווח למנהל של גוף מוכר
19. חובת רישום של גוף מוכר
20. קביעת משקל מופחת של פסולת אריזות בשל הפרת הוראות בידי אחראי לפינוי פסולת
21. אסיפת יצרנים ויבואנים
22. נציג המנהל
פרק ה': הוראות לעניין הפרדה, איסוף, פינוי והטמנה של פסולת אריזות
23. קביעת הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי וחובת התקשרות עם גוף מוכר
24. צו לעניין קביעת הסדרי הפרדה, איסוף ופינוי או התקשרות עם גוף מוכר
25. איסור השלכה, איסוף או פינוי של פסולת אריזות שלא בהתאם להסדרי הפרדה, איסוף ופינוי
26. איסוף ופינוי פסולת אריזות מבית עסק
27. איסור הטמנת פסולת אריזות
פרק ו': מפקחים
28-30. פרק ז': עונשין
31. עונשין
32. אחריות נושא משרה בתאגיד
33. שיעורי קנסות
פרק ח': עיצום כספי
34. עיצום כספי
35. הודעה על כוונת חיוב
36. זכות טיעון
37. החלטת המנהל ודרישת תשלום
38. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
39. סכומים מופחתים
40. סכום מעודכן של העיצום הכספי
41. המועד לתשלום העיצום הכספי
42. הפרשי הצמדה וריבית
43. ערעור לבית משפט שלום
44. פרסום בדבר הטלת עיצום כספי
45. שמירת אחריות פלילית
פרק ט': הוראות שונות
46. אגרות
47. מינוי המנהל
48. ייעוד כספים לקרן לשמירת הניקיון
49. גבייה
50. סייג לתחולה
51. תחולה על המדינה
52. איסור גילוי מידע
53. שמירת דינים
54. ביצוע ותקנות
55. דיווח לכנסת
56 - 59. דיווח לכנסת
60. תחילה
61. הוראת מעבר