תאריך תצוגה: 15/09/2019
הקליקו על כותרת הסעיף
1. השם הקצר
2. פירוש
4. הגבלת השימוש בתואר "בנק"
4א. שמות העלולים להטעות
5. המפקח על הבנקים וסמכויותיו
6. הקמת ועדה מיעצת
8. אשראי להבטחת יציבותו של בנק
8א. הודעה לתאגיד בנקאי על פגמים
8ב. סמכות המפקח בקביעת חובות רעים
8ג. אמצעים למניעת פגיעה
8ד. סמכויות לשמירת יציבותו של תאגיד בנקאי
8ד1. דיווח תאגיד בנקאי על מעילה
8ד2. דין וחשבון של המפקח
8ה. עבירה על הוראות הסעיפים 8ג ו-8ד
8ה1. עבירה על הוראות סעיף 8ד1
8ו. סמכויות מנהל מורשה
8ז. מפקח מיוחד
8ח. ועדת ההנהלה
8ט. מתן ידיעות
8י. הפסקת מילוי התחייבויות
8יא. סמכות לערוב
8יב. הגבלת פירוק ומינוי כונס נכסים
8יג. סייג להחלטות אסיפת בעלי מניות
8טו. אכרזה על הפסקה במתן שירותים
8טז. ביטול
8יז. דחיית מועדים
8יח. ריבית והפרשי הצמדה
8יט. ביצוע הוראת תשלום
8כ. הגבלת אחריות התאגיד הבנקאי
8כא. הגנה בדיני עונשין
9. הגשת דו"חות לנגיד
10. הצגת המאזן ופרסומו
11. אנשים שאינם ראויים להשתתף בהנהלת בנקים
11א. אישור מינוי נושא משרה
11א1. מניעת ניגוד עניינים
11ב. מידע מבעלי מניות
11ג. מינוי, כהונה והפסקת כהונה של דירקטורים בתאגיד בנקאי שהוא חברה ציבורית
11ד. הצעת מועמדים לכהונת דירקטור בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה
11ה. מינוי, כהונה והפסקת כהונה של דירקטורים בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה
12. אגרות שנתיות
13. פדיון מוקדם של הלוואה
13א. חשבון משותף וכספת משותפת
13ב. פקדונות ללא תנועה
14. הוצאת בנקנוטים
14א. יחס בין פריטים שונים
14ב. עבירות מנהלי התאגיד הבנקאי
14ג. עבירות לגבי רישומים בספר
14ד. ערבות בנק לתיווך שטרות
14ה. מבקר פנימי
14ח. עיצום כספי
14ט. עיצום כספי מופחת
14י. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
14יא. דרישת העיצום
14יב. הפרשי הצמדה וריבית
14יג. גבייה
14יד. פרסום על הטלת עיצום כספי
14טו. ערעור
15. ענשים
15א. סודיות
15א1. מסירת מידע לרשות פיקוח במדינת חוץ
15א2. מסירת מידע לרשות פיקוח בישראל
15ב. תחולת הוראות על אגודות שיתופיות
15ג. תאגידים שדינם כדין תאגיד בנקאי
15ג1. שמירת דינים
15ד. ביצוע
16. ביטול

פקודת הבנקאות, 1941 1

פקודה הבאה לאחד ולתקן את החוק המסדיר את עסקי הבנקאות
 
1.   
2.   
"שביתה" - הפסקת עבודה מאורגנת, מלאה או חלקית, של קבוצת עובדים, לרבות שביתת האטה והפרעה מאורגנת אחרת של מהלך העבודה התקין;
"פקדון ללא תנועה" - פקדון, בין במטבע ישראלי ובין במטבע חוץ, שלגביו עברו עשרה חדשים מהיום שנתקבלה ההוראה האחרונה מבעל הפקדון.
(2) משמעות כל מונח אחר בפקודה זו תהא כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי).
2א.   
2ב.   
3.   
3א.   
4.   
4א.   
(א) ניהל אדם, שאינו תאגיד בנקאי, עסקים בשם שאינו כולל את המלה "בנק" או מלה הגזורה ממנה, אך יש בו כדי להשמיע שאותו אדם עוסק בעיסוק שנתייחד לתאגיד בנקאי לפי סעיפים 13 או 21 לחוק הבנקאות (רישוי), רשאי הנגיד - לאחר התייעצות בועדה ולאחר שנתן לאותו אדם הזדמנות להשמיע את טענותיו - בנוסף לסמכויותיו לפי סעיף 4, להורות לאותו אדם כי תוך המועד שיקבע הנגיד ושלא יפחת מ-28 ימים ימחק מתוך השם שבו הוא מנהל עסקים כל מלה או ביטוי אחרים שיש בהם כדי להשמיע שאותו אדם עוסק בעיסוק שנתייחד לתאגיד בנקאי לפי סעיפים 13 או 21 לחוק הבנקאות (רישוי).
(ב) הוראה לפי סעיף קטן (א) דינה כדין הוראה לפי סעיף 4(3) ומי שלא מילא אחריה דינו כדין מי שממשיך להשתמש במלה "בנק" כחלק משמו ללא היתר.
5.   
(ג) שר המשטרה רשאי להסמיך כל עובד מעובדי בנק ישראל, המוסמך על פי סעיף קטן (א) לבוא מטעמו של המפקח, לערוך חקירות בענין עבירות על פקודה זו, על חוק הבנקאות (רישוי), או על חוק בנק ישראל, או בענין עבירות בנכסי לקוחותיו של תאגיד בנקאי; עובד שהוסמך כאמור יהיו לו כל הסמכויות הנתונות לקצין-משטרה בדרג מפקח ומעלה על פי פקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות), והוראות אותה פקודה יחולו על חקירות כאמור.
(ג1) המפקח רשאי, לצורך הפיקוח כאמור בסעיף קטן (א), לאחר התייעצות עם הוועדה ובאישור הנגיד, ליתן הוראות הנוגעות לדרכי פעולתו וניהולו של תאגיד בנקאי, של נושא משרה בו ושל כל מי שמועסק על ידיו, והכל כדי להבטיח את ניהולו התקין ואת השמירה על ענינם של לקוחותיו, כדי למנוע פגיעה ביכולתו לקיים את התחייבויותיו וכדי לתמוך ביציבותה של המערכת הפיננסית ובפעילותה הסדירה (בפקודה זו - הוראות ניהול בנקאי תקין); הוראות כאמור יכול שיינתנו לכלל התאגידים הבנקאיים או לסוג מסוים מהם.
(ג2) (1) הוראות ניהול בנקאי תקין אין חובה לפרסמן ברשומות, ואולם המפקח יפרסם ברשומות הודעה על מתן הוראות כאמור ועל מועד תחילתן.
(2) הוראות ניהול בנקאי תקין וכל שינוי בהן, יועמדו לעיון הציבור במשרדי המפקח ויפורסמו באתר האינטרנט של בנק ישראל, ורשאי הנגיד לקבוע דרכים נוספות לפרסומן.
(ד) הנגיד רשאי ליטול לעצמו כל סמכות הנתונה למפקח.
6.   
7.   
8.   
8א.   
8ב.   
8ג.   
8ד.   
(1) (נמחקה);
(2) למנות מנהל מורשה שינהל את התאגיד הבנקאי כאמור בסעיף 8ו;
(3) למנות מפקח מיוחד לתאגיד הבנקאי שיפקח על הנהלתו כאמור בסעיף 8ז;
(4) למנות ועדת הנהלה לתאגיד הבנקאי שתייעץ למנהל המורשה.
(ב) מינוי כאמור בפיסקאות (2) ו-(3) לסעיף קטן (א) יכול להינתן גם לעובד המדינה או לעובד בנק ישראל.
(ג) היה הנגיד סבור שנסיבות הענין וטובת הציבור מחייבות עשיית פעולה לפי סעיף קטן (א) ללא דיחוי, רשאי הוא לפעול בלי התייעצות ועדת הרשיונות ובלי שנתן הזדמנות לתאגיד הבנקאי להגיש או להשמיע טענותיו; ובלבד שישמע את התאגיד הבנקאי סמוך ככל האפשר לאחר שפעל לפי סעיף קטן (א) ויביא את הענין לפני ועדת הרשיונות.
(ד) (בוטל).
(ה) (בוטל).
(ו) דבר מינוי2 המפקח כאמור בסעיף קטן (א)(3) לא יפורסם ברשומות, ולא תישמע הטענה כי פעולה שנעשתה בתום לב עם מי שלא הוסמך לעשותה או בניגוד להוראה שניתנה, בטלה מטעם זה בלבד שנעשתה בידי מי שלא היה מוסמך לעשותה או בניגוד להוראה שניתנה לתאגיד הבנקאי.
8ד1.   
8ד2.   
8ה.   
8ה1.   
(ב) המנהל הכללי של התאגיד הבנקאי חייב לפקח ולעשות כל שניתן לקיום הוראות סעיף 8ד1; המפר את חובתו האמורה, דינו - קנס כקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין.
(ג) נעברה עבירת מעילה כהגדרתה בסעיף 8ד1(ג) בתאגיד בנקאי, והתאגיד הבנקאי הפר את חובתו לדווח כאמור בסעיף קטן (א), חזקה היא שהמנהל הכללי של התאגיד הבנקאי הפר את חובתו כאמור בסעיף קטן (ב), אלא אם כן הוא הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו.
8ו.   
8ז.   
8ח.   
8ט.   
8י.   
8יא.   
8יב.   
8יג.   
8יד.   
8טו.   
8טז.   
8יז.   
8יח.   
8יט.   
8כ.   
8כא.   
(א) המושך שיק על תאגיד בנקאי שבהפסקה לא ישא באחריות פלילית לפי סעיף 14 לחוק לתיקון דיני העונשין (עבירות מרמה, סחיטה ועושק), התשכ"ג-1963 (להלו - חוק העונשין), אם העדר החובה על התאגיד הבנקאי לפרוע את השיק במועד הנקוב בו כמועד משיכתו נבע רק מדחיית המועד לפי סעיף 8יז.
(ב) לענין סעיף 15(ג) לחוק העונשין לא תובא במנין ששים הימים התקופה שבין האכרזה לבין ביטולה לגבי שיק שנמשך על התאגיד הבנקאי שבהפסקה ופרעון השיק הוא בגדר השירותים שעליהם חלה האכרזה.
9.   
10.   
11.   
(א) שהיה מנהל תאגיד בנקאי שפורק על ידי בית משפט, או שהיה קשור במישרין או בעקיפין בהנהלתו של תאגיד בנקאי כזה, או
(ב) שנידון על ידי בית משפט לתקופת מאסר על עבירה שיש בה משום שחיתות מוסרית, ולא קיבל חנינה מלאה בעד העבירה שעליה נידון -

אסור לו, בלא הרשאה מפורשת מאת הנגיד, לכהן או להוסיף ולכהן כמנהל של כל תאגיד בנקאי או להיות קשור בהנהלתו של כל תאגיד בנקאי כזה בין במישרין ובין בעקיפין.
(2) כל העובר על סעיף קטן (1) מסעיף זה יהא צפוי בצאתו חייב בדין למאסר לתקופה של לא יותר משתי שנים או לקנס לא יותר מעשרים וחמישה אלף שקלים או לשני העונשין כאחד.
11א.   
11א1.   
" גוף פיננסי ” ו” תאגיד ריאלי " - כהגדרתם בסעיף 28 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות;
" גוף פיננסי משמעותי " - גוף פיננסי המנוי ברשימת הגופים הפיננסיים המשמעותיים שפורסמה לפי סעיף 29 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות;
" שולט ", בתאגיד ריאלי משמעותי - לרבות מחזיק בדבוקת שליטה כהגדרתה בחוק החברות, בתאגיד ריאלי משמעותי שבו אין בעל שליטה אחר;
" תאגיד ריאלי משמעותי " - תאגיד ריאלי המנוי ברשימת התאגידים הריאליים המשמעותיים שפורסמה לפי סעיף 30 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות.
11ב.   
(4) חלוקה לפי הפרק השני בחלק השביעי לחוק החברות;
(5) אישור מיזוג לפי סעיף 320 לחוק החברות.
(ב) המפקח רשאי לדרוש ממי שנכח או ממי שהצביע באסיפה כללית מסוימת של תאגיד בנקאי, פרטים בדבר זהותו, פרטים בדבר זהותו של מי שהוא פועל כשלוח או כנאמן בעבורו, ואם הוא תאגיד - פרטים בדבר השולטים בו.
(ג) תאגיד בנקאי שכל מחזיקי אמצעי השליטה בו אינם חייבים בהיתר לפי הוראות סעיף 34(ב) לחוק הבנקאות (רישוי), או תאגיד בנקאי שחלות עליו הוראות חוק המניות הבנקאיות שבהסדר (הוראת שעה), התשנ"ד-1993, ולא מכהנת לגביו ועדת מניות לפי החוק האמור (בפקודה זו — תאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה), ישלח למפקח את פרוטוקול האסיפה הכללית בהחלטה שענינה מינוי או הפסקת כהונה של דירקטור, בתוך עשרה ימים ממועד האסיפה.
11ג.   
(א) בתאגיד בנקאי שהוא חברה ציבורית כהגדרתה בחוק החברות, יחולו לעניין מינוי דירקטורים, כהונתם והפסקת כהונתם, הוראות אלה:
(1) ההצבעה באסיפה הכללית על מינוי דירקטורים ועל הפסקת כהונתם תהיה לכל מועמד לכהונה או לכל דירקטור, לפי העניין, בנפרד;
(2) הדירקטוריון לא יהיה רשאי למנות דירקטורים לתאגיד הבנקאי, ולא יהיה רשאי להציע מועמדים לכהונת דירקטור לוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים שמונתה לפי סעיף 36א לחוק הבנקאות (רישוי);
(3) על אף האמור בפסקה (2), הדירקטוריון יהיה רשאי למנות דירקטורים לתאגיד הבנקאי, אם התפנה מקום בדירקטוריון לאחר האסיפה השנתית הקודמת, או באישור המפקח, ובלבד שתקופת הכהונה של דירקטור שמונה כאמור תסתיים לא יאוחר מהאסיפה השנתית הקרובה, והכל אלא אם כן תקנון התאגיד הבנקאי אינו מאפשר זאת;
(4) לא תזומן אסיפה כללית שעל סדר יומה מינוי דירקטורים או הפסקת כהונתם, אלא אם כן פרסם התאגיד הבנקאי הודעה מקדימה על כך באופן שבו מפורסמת ההודעה על זימון אסיפה כללית, 21 ימים לפחות לפני פרסום ההודעה בדבר זימון האסיפה הכללית, וההודעה המקדימה נמסרה באותו מועד גם למפקח;
(5) החלטות האסיפה הכללית על מינוי דירקטור או על הפסקת כהונתו יתקבלו ברוב קולות של המשתתפים בהצבעה; במניין קולות המשתתפים בהצבעה לא יובאו בחשבון קולות הנמנעים, אלא אם כן נקבע אחרת בתקנון התאגיד הבנקאי;
(6) עלה מספר המועמדים לכהונה כדירקטורים שזכו ברוב קולות המשתתפים בהצבעה באסיפה הכללית, על מספר המשרות הפנויות לכהונה כאמור, ייבחרו המועמדים שזכו למספר הגבוה ביותר של תומכים בהצבעה באסיפה הכללית, אלא אם כן נקבע בתקנון התאגיד הבנקאי מנגנון שוויוני אחר שאישר המפקח.
(ב) הוראות סעיף זה גוברות על כל הוראה סותרת בדין.
11ד.   
(1) הוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים שמונתה לפי סעיף 36א לחוק הבנקאות (רישוי) (בסעיף זה — הוועדה), תציע לאסיפה הכללית של התאגיד הבנקאי מועמדים לכהונת דירקטורים;
(2) הוועדה תציע, לפי הוראות פסקה (1), מועמדים לכהונת דירקטורים, כמספר המשרות הפנויות הדרוש לשם השלמת המספר המרבי של דירקטורים לפי הוראות ניהול בנקאי תקין בעניין דירקטוריון, שנתן המפקח לפי סעיף 5(ג1) (בסעיף קטן זה - ההוראה בעניין הדירקטוריון), ועוד מועמד אחד נוסף לכל אחד מסוגי הכשירות שיש למנות: דירקטור חיצוני לפי חוק החברות, דירקטור חיצוני לפי ההוראה בעניין הדירקטוריון, ודירקטור אחר - שיתקיימו בכולם התנאים האמורים בסעיף 11ה(ב);
(3) נוסף על הוועדה, יהיו רשאים להציע לאסיפה הכללית של התאגיד הבנקאי, מועמדים לכהונת דירקטורים, רק אלה:
(א) המחזיק יותר משני אחוזים וחצי מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד הבנקאי (בסעיף זה — מחזיק);
(ב) שניים או שלושה מחזיקים באמצעי שליטה בתאגיד הבנקאי, שכל אחד מהם מחזיק יותר מאחוז אחד ולא יותר משני אחוזים וחצי מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד הבנקאי, המחזיקים יחד לא פחות משני אחוזים וחצי ולא יותר מחמישה אחוזים, מסוג מסוים של אמצעי שליטה כאמור (בסעיף זה — חבר–מחזיקים), ובלבד שכל חבר בחבר–המחזיקים מסר לתאגיד הבנקאי דין וחשבון על החזקותיו כאמור בסעיף 36(ב)(1) לחוק הבנקאות (רישוי), ובמשך שלושה חודשים לפחות לפני ההודעה בדבר זימון האסיפה הכללית לא היתה בתוקף התנגדות של אותו חבר בחבר–מחזיקים לגילוי כאמור בסעיף 36(ב)(1)(ג);
(4) מחזיק או חבר–מחזיקים, לרבות כל חבר בחבר–המחזיקים, לא יציעו לפי הוראות פסקה (3) יותר ממועמד אחד לכהונה כדירקטור, ולא יציעו מועמדים נוספים לכהונת דירקטור כל עוד מכהן דירקטור שמונה על פי הצעתם, אלא על פי היתר שנתן הנגיד לאחר התייעצות עם ועדת הרישיונות; הוראת פסקה זו לא תחול על הצעת מועמד שיחליף דירקטור מכהן אשר נבחר על פי הצעת המחזיק או חבר–המחזיקים, לפי העניין;
(5) חישוב שיעורי ההחזקה של מחזיקים כאמור בפסקה (3) יהיה במועד משלוח הצעת המועמד לכהונת דירקטור, ואולם לשם העלאת ההצעה באסיפה הכללית, על המחזיקים כאמור להחזיק בשיעורי ההחזקה האמורים גם במועד הקובע כמשמעותו בסעיף 182(ב) ו–(ג) לחוק החברות.
(ב) הוראות סעיף זה גוברות על כל הוראה סותרת בדין.
11ה.   
(2) ההודעה המקדימה כאמור בסעיף 11ג(א)(4) תימסר, במועד האמור באותו סעיף, גם לוועדה למינוי דירקטורים בתאגידים בנקאיים שמונתה לפי סעיף 36א לחוק הבנקאות (רישוי) (בסעיף זה - הוועדה);
(3) נושא משרה בתאגיד הבנקאי, למעט דירקטור חיצוני במסגרת כהונתו בוועדה למינוי דירקטורים לפי סעיף 36א לחוק הבנקאות (רישוי), לא יפעל למינוי דירקטור מסוים או למניעת מינויו, ואולם דירקטור יהיה רשאי להציע לוועדה את מועמדותו לכהונת דירקטור;
(4) (א) תקופת כהונתו של דירקטור, שאינו דירקטור חיצוני כהגדרתו בסעיף 36א(ב)(3) לחוק הבנקאות (רישוי), תהיה לא יותר משלוש שנים, וניתן לשוב ולמנותו לתקופות נוספות שלא יעלו על שלוש שנים כל אחת, ובלבד שתקופות כהונתו המצטברות לא יעלו על תשע שנים;
(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), הפך התאגיד הבנקאי לתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, רשאי דירקטור המכהן בו ערב הפיכתו לתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, להמשיך בכהונה עד לאסיפה השנתית הקרובה גם אם תקופות כהונתו המצטברות יעלו בשל כך על תשע שנים;
(5) באסיפה כללית של התאגיד הבנקאי לא יוחלפו מעל מחצית מהדירקטורים שכיהנו סמוך לאחר האסיפה השנתית הקודמת, אלא אם כן ניתן לכך אישור המפקח; עלה על מחצית מספר הדירקטורים שיש להחליפם באסיפה כללית כאמור, בשל הוראות פסקה (4), יפרשו באותה אסיפה כללית מחצית הדירקטורים המכהנים את התקופה הארוכה ביותר, ושאר הדירקטורים יהיו רשאים להמשיך בכהונה עד לאסיפה השנתית הקרובה; כיהנו שני דירקטורים או יותר מבין הדירקטורים כאמור תקופת כהונה שווה, יפרשו אלה מהם שתקבע האסיפה הכללית;
(6) דירקטור, למעט דירקטור חיצוני כהגדרתו בחוק החברות, שתקופת כהונתו הסתיימה, ובשל כך פחת מספר הדירקטורים בתאגיד הבנקאי ממספר הדירקטורים הראוי שקבע המפקח לפי סעיף 35א לחוק הבנקאות (רישוי), או שבשל כך הרכב הדירקטוריון אינו עומד בכל דרישות הדין, כאמור באותו סעיף, רשאי, באישור המפקח, להמשיך בתפקידו למשך תקופה של שישה חודשים, או עד השלמת מספר הדירקטורים למספר הראוי כאמור או עד השלמת הרכב הדירקטוריון כך שיעמוד בדרישות הדין, לפי העניין, הכל לפי המוקדם; החליט דירקטור להמשיך בתפקידו לפי הוראות פסקה זו, וניתן אישורו של המפקח להמשך כהונתו, יודיע על כך הדירקטור לתאגיד הבנקאי, ואולם על אף המשך כהונתו כאמור יראו אותו לעניין סעיף 35א לחוק הבנקאות (רישוי), כדירקטור שפסקה כהונתו.
(ב) (1) בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, לא ימונה ולא יכהן כדירקטור מי שמתקיים בו אחד מאלה:
(א) הוא או קרובו מחזיקים באמצעי שליטה מכל סוג שהוא, בתאגיד הבנקאי, בתאגיד הנשלט בידי התאגיד הבנקאי או במחזיק מהותי למעט החזקה במניות סחירות בשיעור שאינו עולה על רבע אחוז מההון המונפק והנפרע של מי מהם;
(ב) מי שבשנתיים שקדמו למועד המינוי או ממועד המינוי ואילך, יש לו, או למי שהוא בקשר קרוב עמו, זיקה לתאגיד הבנקאי או לתאגיד שבשליטתו של התאגיד הבנקאי, לנושא משרה בתאגיד הבנקאי או למחזיק מהותי וכן מי שממועד המינוי ואילך, , יש לו זיקה לקרוב של נושא משרה בתאגיד הבנקאי, לקרוב של מחזיק מהותי או לשותף של מחזיק מהותי; לעניין זה, כהונה כדירקטור בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה של מועמד לכהונה נוספת כאמור, לא תיחשב זיקה.
(2) בלי לגרוע מהוראות פסקה (1)(ב), לא יכהן כדירקטור יחיד שיש לו, או למי שהוא בקשר קרוב עמו, קשרים עסקיים או מקצועיים עם התאגיד הבנקאי או עם תאגיד שבשליטתו של התאגיד הבנקאי, עם נושא משרה בתאגיד הבנקאי, או עם מחזיק מהותי שהציע את אותו מועמד לכהונת דירקטור, גם אם הקשרים כאמור אינם דרך כלל, למעט קשרים זניחים.
(3) בלי לגרוע מהוראות פסקאות (1) ו–(2), לא ימונה ולא יכהן דירקטור שמועמדותו הוצעה בידי הוועדה לפי סעיף 11ד(א)(1), אם מתקיים בו אחד מאלה:
(א) יש לו זיקה לחבר הוועדה במועד המינוי;
(ב) מתקיים בו האמור בסעיף 36ב(ב)(3) לחוק הבנקאות (רישוי);
(ג) הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לכהן בתפקיד, או תלוי ועומד נגדו כתב אישום בעבירה כאמור;
(ד) מתקיים בו האמור בסעיף 240(ג) לחוק החברות.
(4) דירקטור שמועמדותו הוצעה בידי הוועדה לפי סעיף 11ד(א)(1), יהיה בעל כשירות מקצועית או בעל מומחיות חשבונאית ופיננסית, בהתאם להוראות לפי סעיף 240(א1) לחוק החברות.
(ג) על אף הוראות סעיף קטן (ב), דירקטור המכהן בתאגיד בנקאי ערב הפיכתו לתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, רשאי להמשיך ולכהן עד תום תקופת כהונתו גם אם לא מתקיימים בו התנאים הקבועים בסעיף הקטן האמור, אך לא יותר משלוש שנים ממועד הפיכתו של התאגיד הבנקאי לתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, לפי המוקדם.
(ג1) המפקח רשאי לאשר מינויו או כהונתו כדירקטור של מי שבשנתיים שקדמו למועד המינוי או ממועד המינוי ואילך יש לו, או למי שהוא בקשר קרוב עמו, זיקה למחזיק מהותי, לקרוב של מחזיק מהותי או לשותף של מחזיק מהותי, אף אם זיקה זו אינה זניחה, אם מצא כי בנסיבות העניין זיקה זו אינה מעוררת חשש לניגוד עניינים בכהונה.
(ד) הוראות סעיף זה גוברות על כל הוראה סותרת בדין.
(ה) בסעיף זה —
"אסיפה כללית" , "אסיפה מיוחדת" ו "אסיפה שנתית" — כהגדרתן בחוק החברות;
"קשר קרוב" — כהגדרתו בסעיף 36ב(א) לחוק הבנקאות (רישוי);
"זיקה" — קיום יחסי עבודה, קיום קשרים עסקיים או מקצועיים דרך כלל, למעט קשרים זניחים, וכן כהונה כנושא משרה, ואולם קשרים עסקיים קמעונאיים שבין תאגיד ללקוח לא ייחשבו כזיקה;
"מחזיק מהותי" — מי שמחזיק יותר משני אחוזים וחצי מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד הבנקאי, מי ששולט במחזיק כאמור, מי שנשלט בידי מי מהם, חבר בחבר–מחזיקים כמשמעותו בסעיף 11ד(א)(3)(ב), מי ששולט בחבר בחבר–מחזיקים כאמור, ומי שנשלט בידי מי מהם.
12.   
12א.   
13.   
13א.   
13ב.   
14.   
14א.   
14ב.   
14ג.   
תאגיד בנקאי שעבר על הוראות פקודת החברות לענין ניהול ספרים ופנקסים על ידי חברה, דינו - קנס 100,000 לירות, וכל בעל זכות-חתימה שהשתתף בפועל בביצוע העבירה וכל מי שהיה אותה שעה חבר דירקטוריון, מנהל עסקים, חשב ראשי או יחיד של התאגיד הבנקאי, דינו - מאסר שנתיים או קנס 25,000 לירות, אם לא הוכיח אחד משני אלה:
(1) העבירה נעברה שלא בידיעתו ותפקידו לא חייבו לדעת על המעשה;
(2) הוא נקט בכל האמצעים הסבירים לשמירתן של ההוראות האמורות.
14ד.   
"חברה-בת" - כמשמעותה בחוק ניירות-ערך, התשכ"ח-1968, למעט חברה-בת שהיא מוסד בנקאי.
(ב) תאגיד בנקאי המתווך שטר בין מוכר לבין קונה, או מוכר שטר שנעשה בידי אדם אחר, יהיה ערב כלפי הקונה לפרעון השטר עד תום 12 חודש מתאריך פרעון השטר, זולת אם הועבר השטר מידי הקונה שלא מכוח דין; הוראה זו באה להוסיף על כל חובה לפי דין אחר ולא לגרוע ממנה, ורואים תמיד ערבות לפי סעיף זה כערבות להבטחת אשראי שסעיף 14א(א)(1) דן בה.
(ג) פרע תאגיד בנקאי שטר לפי הוראות סעיף קטן (ב), הרי אם -
(1) היה התאגיד הבנקאי אחראי לפרעון בשל תיווך בשטר בין מוכר לבין קונה - זכאי הוא לחזור על המוכר ועל כל הצדדים החבים על פי השטר כלפי המוכר ולהיפרע מהם;
(2) היה התאגיד הבנקאי אחראי לפרעון בשל מכירת השטר שאחז בו - יהיו לו כל הזכויות שהיו לו נגד כל הצדדים על פי השטר לפני שמכר אותו.
(ד) בתביעה נגד תאגיד בנקאי על פי סעיף קטן (ב), יהיה תאגיד בנקאי מנוע מלטעון שלא תיווך או לא מכר שטר אם יוכח אחת מאלה:
(1) הקונה מסר לתאגיד הבנקאי או לחברה-בת את הכספים ששימשו לקניית שטר לשם ביצוע הקניה או לשם השקעה אחרת על ידי המקבל;
(2) הקונה מסר את הכספים כאמור בפיסקה (1) במשרדי התאגיד הבנקאי לפקיד התאגיד הבנקאי או לאדם אחר בנסיבות שבהן אפשר היה להניח כי הוא פועל כפקיד התאגיד הבנקאי בתחום תפקידו בתאגיד הבנקאי.
(ה) הוראות סעיפים קטנים (ד) ו-(ז) לא יחולו אם הכסף נמסר מחוץ לישראל לחברה-בת המנהלת את עסקיה בחוץ לארץ והכסף נמסר לשם קניית שטר שמקום פרעונו אינו בישראל.
(ו) הוראות סעיף זה לא יחולו על שטר המדינה, שטר הסוכנות היהודית או שטר שנעשה בידי מוסד לאומי שקבע הנגיד באישור ועדת הכספים של הכנסת.
(ז) סעיף זה יחול על אף כל הסכם הקובע הוראה אחרת, זולת אם ההסכם נעשה בכתב וקונה השטר הוא תאגיד בנקאי או קונה אחר אשר לגביו נתן המפקח אישור כללי או מיוחד לכך.
14ה.   
(1) על אף האמור בפסקה (5) של סעיף 3(א) לחוק הביקורת הפנימית, רשאי המפקח, במקרים חריגים, לאשר מינוי מבקר פנימי שלא מתקיים בו האמור באותה פסקה, אם מצא שהוא בעל ניסיון משמעותי בתפקידים בכירים בתחומי פעילותו של תאגיד בנקאי, והוא התחייב להשתתף בהשתלמות כאמור באותה פסקה בסמוך ככל הניתן לאחר מינויו; הוראות פסקה זו יחולו על אף האמור בסעיף 147 לחוק החברות לעניין תאגיד בנקאי שהוא חברה ציבורית;
(2) בסעיף 7 לחוק הביקורת הפנימית, בכל מקום, במקום "הממונה" יקראו "הדירקטוריון";
(ד) המבקר הפנימי יפעל על פי תקנים מקצועיים מקובלים ובהנחיית ועדת 3 הביקורת וידווח על ממצאיו ליושב ראש הדירקטוריון, למנהל הכללי וליושב ראש ועדת הביקורת.
(ה) מינוי המבקר הפנימי והפסקת כהונתו או השעייתו מתפקידו ייעשו בידי הדירקטוריון על פי הצעת ועדת הביקורת.
(ו) המפקח רשאי, לאחר התייעצות בועדה המייעצת, לקבוע כללים לביצוע הוראות סעיף זה.
14ו-14ז.   
(בוטלו).
14ח.   
14ט.   
14י.   
14יא.   
14יב.   
14יג.   
14יד.   
14טו.   
15.   
ענשים

[תיקון התשס"ד (מס' 2)]
15א.   
(א) לא יגלה אדם ידיעה שנמסרה לו ולא יראה מסמך שהוגש לו לפי פקודה זו או לפי חוק הבנקאות (רישוי), אולם מותר לגלות ידיעה אם הנגיד יראה צורך בכך לצרכי תביעה פלילית, או אם הידיעה או המסמך נתקבלו מתאגיד בנקאי - בהסכמתו.
(ב) לענין גילוי מסמכים וידיעות שנתקבלו לפי פקודה זו או לפי חוק הבנקאות (רישוי), לבית-המשפט, דין בנק ישראל או המפקח ועובדיו כדין המדינה ועובדיה.
(ג) העובר על סעיף זה או על הוראת סעיף 6(5), דינו - מאסר שנה או קנס 10,000 לירות.
15א1.   
15א2.   
(א) על אף הוראות סעיף 15א, רשאי המפקח לגלות ידיעה או להראות מסמך, לעובד בנק ישראל, לוועדה ליציבות פיננסית כהגדרתה בחוק בנק ישראל וכן לרשות ניירות ערך כמשמעותה בסעיף 2 לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968, למפקח על נותני שירותים פיננסיים שמונה לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016 או לממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון כמשמעותו בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (בסעיף זה - הגוף הנעבר), ובלבד שנוכח כי הידיעה או המסמך מתבקשים לצורך מילוי תפקידיו של הגוף הנעבר.
(ב) לא יגלה אדם ידיעה ולא יראה מסמך שנמסרו לו לפי הוראות סעיף זה; העובר על הוראת סעיף קטן זה, דינו - מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 15א(ג).
15ב.   
15ג.   
(ב) לעניין סעיפים 5, 8א, 8ג, 8ד1 עד 8ה1, 9 עד 11א1, 12, 14ב, 14ג, 14ה, 14ח(א)(1), 14ט עד 14טו, ו–15 עד 15א2, דין סולק כהגדרתו בסעיף 36ט לחוק הבנקאות (רישוי), כדין תאגיד בנקאי.
15ג1.   
15ד.   
16.   
פקודת הבנקאות, פקודת הבנקים (תיקונים והוראות נוספות), 1936, ופקודת הבנקים (תיקונים והוראות נוספות), 1937, מבוטלות בזה.
תוספת ראשונה 4
דין וחשבון חדשי על נכסים והתחייבויות.
תוספת שניה 5
פירוט המקדמות השוטפות ושטרות שנוכו.
(סוף הפקודה)
[1.] ע"ר 1134, 1941, תוס' 1, עמ' (ע) 69, (א) 85.
תיקונים:ע"ר 1359, 1944, תוס' 1, עמ' (ע) 62, (א) 89;
ע"ר 1484, 1946, תוס' 2, עמ' (ע) 450, (א) 498;
ע"ר 40, התש"ט, תוס' א', עמ' 90;
ס"ח 150, התשי"ד, עמ' 88;
ס"ח 191, התשט"ז, עמ' 2;
ס"ח 334, התשכ"א, עמ' 74 [התשכ"א (מס' 1)];
ס"ח 338, התשכ"א, עמ' 114 [התשכ"א (מס' 2)] (תוקף התיקון עד 31.3.1981);
ס"ח 346, התשכ"א, עמ' 172 [התשכ"א (מס' 3)] (תוקף התיקון עד 31.3.1981);
ס"ח 444, התשכ"ה, עמ' 50;
ס"ח 552, התשכ"ט, עמ' 58 (284);
ס"ח 814, התשל"ו (24.6.1976), עמ' 210;
ס"ח 821 התשל"ו (22.7.1976), עמ' 248 [התשל"ו (מס' 2)];
ס"ח 908, התשל"ח (10.8.1978), עמ' 206;
ס"ח 925, התשל"ט (1.2.1979), עמ' 47;
ס"ח 929, התשל"ט (8.3.1979), עמ' 72 [התשל"ט (מס' 2)];
ס"ח 1016, התשמ"א (7.4.1981), עמ' 170;
ס"ח 1022, התשמ"א (26.4.1981), עמ' 241 [התשמ"א (מס' 2)];
ס"ח 1313, התש"ן (4.4.1990), עמ' 119;
ס"ח 1395, התשנ"ב (9.4.1992), עמ' 203;
ס"ח 1468, התשנ"ד (23.6.1994), עמ' 154;
ס"ח 1539, התשנ"ה (10.8.1995), עמ' 429;
ס"ח 1591, התשנ"ו (12.5.1996), עמ' 324;
ס"ח 1941, התשס"ד (9.6.2004), עמ' 390;
ס"ח 1956, התשס"ד (11.8.2004), עמ' 514 [התשס"ד (מס' 2)];
ס"ח 2024, התשס"ה (10.8.2005), עמ' 838;
ס"ח 2133, התשס"ח (10.2.2008), עמ' 189. הצ"ח - ממשלה 344, התשס"ח, עמ' 236;
ס"ח 2170, התשס"ח (29.7.2008), עמ' 684 [התשס"ח (מס' 2)]. הצ"ח - כנסת 236, התשס"ח, עמ' 336;
ס"ח 2237, התש"ע (24.3.2010), עמ' 474. הצ"ח - ממשלה 485, התש"ע, עמ' 374;
ס"ח 2345, התשע"ב (19.3.2012), עמ' 210. הצ"ח - ממשלה 557, התשע"א, עמ' 360;
ס"ח 2420, התשע"ד (11.12.2013), עמ' 125. הצ"ח - ממשלה 706, התשע"ב, עמ' 1084;
ס"ח 2570, התשע"ו (1.8.2016), עמ' 1129. הצ"ח - ממשלה 975, התשע"ו, עמ' 202;
ס"ח 2663, התשע"ז (9.8.2017), עמ' 1223. הצ"ח - ממשלה 936, התשע"ה, עמ' 812;
ס"ח 2708, התשע"ח (15.3.2018), עמ' 408. הצ"ח - ממשלה 1027, התשע"ו, עמ' 604.;
ס"ח 2759, התשע"ט (28.11.2018), עמ' 63. הצ"ח - ממשלה 1112, התשע"ז, עמ' 800.
[2.] במקור נכתב "המינוי".
[3.] במקור נכתב "עדות".
[4.] הטופס הושמט. התוספת הכוללת את הטופס פורסמה: ק"ת 2939, התשל"ג (30.11.1972), עמ' 380.
[5.] הטופס הושמט.

מפת מסמך

1. השם הקצר
2. פירוש
4. הגבלת השימוש בתואר "בנק"
4א. שמות העלולים להטעות
5. המפקח על הבנקים וסמכויותיו
6. הקמת ועדה מיעצת
8. אשראי להבטחת יציבותו של בנק
8א. הודעה לתאגיד בנקאי על פגמים
8ב. סמכות המפקח בקביעת חובות רעים
8ג. אמצעים למניעת פגיעה
8ד. סמכויות לשמירת יציבותו של תאגיד בנקאי
8ד1. דיווח תאגיד בנקאי על מעילה
8ד2. דין וחשבון של המפקח
8ה. עבירה על הוראות הסעיפים 8ג ו-8ד
8ה1. עבירה על הוראות סעיף 8ד1
8ו. סמכויות מנהל מורשה
8ז. מפקח מיוחד
8ח. ועדת ההנהלה
8ט. מתן ידיעות
8י. הפסקת מילוי התחייבויות
8יא. סמכות לערוב
8יב. הגבלת פירוק ומינוי כונס נכסים
8יג. סייג להחלטות אסיפת בעלי מניות
8טו. אכרזה על הפסקה במתן שירותים
8טז. ביטול
8יז. דחיית מועדים
8יח. ריבית והפרשי הצמדה
8יט. ביצוע הוראת תשלום
8כ. הגבלת אחריות התאגיד הבנקאי
8כא. הגנה בדיני עונשין
9. הגשת דו"חות לנגיד
10. הצגת המאזן ופרסומו
11. אנשים שאינם ראויים להשתתף בהנהלת בנקים
11א. אישור מינוי נושא משרה
11א1. מניעת ניגוד עניינים
11ב. מידע מבעלי מניות
11ג. מינוי, כהונה והפסקת כהונה של דירקטורים בתאגיד בנקאי שהוא חברה ציבורית
11ד. הצעת מועמדים לכהונת דירקטור בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה
11ה. מינוי, כהונה והפסקת כהונה של דירקטורים בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה
12. אגרות שנתיות
13. פדיון מוקדם של הלוואה
13א. חשבון משותף וכספת משותפת
13ב. פקדונות ללא תנועה
14. הוצאת בנקנוטים
14א. יחס בין פריטים שונים
14ב. עבירות מנהלי התאגיד הבנקאי
14ג. עבירות לגבי רישומים בספר
14ד. ערבות בנק לתיווך שטרות
14ה. מבקר פנימי
14ח. עיצום כספי
14ט. עיצום כספי מופחת
14י. הפרה נמשכת והפרה חוזרת
14יא. דרישת העיצום
14יב. הפרשי הצמדה וריבית
14יג. גבייה
14יד. פרסום על הטלת עיצום כספי
14טו. ערעור
15. ענשים
15א. סודיות
15א1. מסירת מידע לרשות פיקוח במדינת חוץ
15א2. מסירת מידע לרשות פיקוח בישראל
15ב. תחולת הוראות על אגודות שיתופיות
15ג. תאגידים שדינם כדין תאגיד בנקאי
15ג1. שמירת דינים
15ד. ביצוע
16. ביטול