שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 6 חודשי מאסר לצעיר שפרסם בפייסבוק פוסטים מסיתים בתקופת "צוק איתן"

חדשות

6 חודשי מאסר לצעיר שפרסם בפייסבוק פוסטים מסיתים בתקופת "צוק איתן", צילום: getty images Israel
6 חודשי מאסר לצעיר שפרסם בפייסבוק פוסטים מסיתים בתקופת "צוק איתן"
08/11/2018, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום ברמלה גזר 6 חודשי מאסר על צעיר שפרסם בפייסבוק פוסטים מסיתים לאלימות וגזענות על רקע מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. כתב האישום הוגש באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שנדרש על פי דין, וזאת נוכח אופי העבירות המשיקות לחופש הביטוי

הנאשם, אליהו אליאב מועלם, הורשע בעבירות רבות של הסתה לאלימות והסתה לגזענות. בתקופה הרלוונטית לאישומים, אירעו בארץ אירועים ביטחוניים חמורים ובהם חטיפת שלושת הנערים ופתיחת מבצע "צוק איתן". אותה עת, החזיק הנאשם בחשבון ברשת החברתית "פייסבוק" שכלל 1280 חברים.

במהלך אותה תקופה, פרסם הנאשם בחשבונו באופן שיטתי ובתפוצה רחבה, קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד ערבים פלסטינים וערבים-ישראלים. עוד כלל הנאשם דברי שבח, עידוד, אהדה, תמיכה והזדהות כלפי מעשים כאמור. בנוסף קרא הנאשם למעשי אלימות וטרור נגד יהודים ישראליים המחזיקים בדעה פוליטית "שמאלנית".

בין היתר, כתב הנאשם לדוגמה "במקום שקבוצת ימנים תתחיל לחטוף פלשתינאים.. המלצה לחטיפה ראשונה – חנין זועבי". בפוסט אחר כתב "נתניהו, לפיד, ליברמן, לבני, אהרונוביץ', דנינו ועוד כמה, מה שאני מאחל לכם עדיף שאני לא אפרסם... לכל אלו שחושבים שאפשר לחיות עם ערבים אני אומר: לכו לעזה.. תג מחיר והפעם לא עם כתובות נאצה.. יאללה לרצוח בלי לבדוק הרבה מי הוא אותו בן אדם, אבל בלי להיתפס". בפוסטים נוספים קרא "להעיף את כל ערביי ישראל לסוריה ולעיראק", "מוות לערבים", שיבח את מעשה הרצח של הנער הערבי מוחמד אבו חדר ועוד.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

סגן נשיאת בית משפט השלום ברמה, השופט מנחם מזרחי, גזר על הנאשם 6 חודשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי. לדבריו, התכלית המוגנת ע"י העבירות והמעשים אותם ביצע הנאשם היא השמירה על שלום הציבור, בטחונו, הסדר הציבורי, והשמירה על מרקם החיים העדין בין חלקי האוכלוסייה השונים הקיים במדינה המאפשר לדור יחד בכפיפה אחת, בשלום ומתוך כבוד הדדי. עוד נפגע הערך המבקש למנוע ליבוי שנאה ואיבה בין חלקים שונים באוכלוסייה.

לאור עיקרון ההלימה, מדיניות הענישה הנוהגת, טיב הפרסום ועוד – קבע השופט את מתחם הענישה ההולם בין 6 חודשי עבודות שירות ל-18 חודשי מאסר, בתוספת ענישה נלווית.

במסגרת שיקולי הענישה, ציין השופט בין היתר כי הפרסומים אירעו בתקופה ביטחונית קשה, ולפיכך היו בעלי פוטנציאל של ממש להיקלט באוזניים קשובות וכרויות ומאן דהוא היה עלול לתרגם את ההסתה אל עולם המעשה. "בעולם הטכנולוגי העכשווי", כתב השופט, "העבירות אינן דורשות השקעת מאמץ – אין עוד צורך לכתת את הרגליים להדפיס חומר כתוב, לצלמו, לשלוח אותו, להחליף מנשרים, אלא די במחשב המחובר למרשתת, מקלדת, והנה יכול אדם בהקשה על כפתורים לשלח דברי בלע והסתה בתפוצה רחבה מאד... בימים שכאלה, קיים אינטרס ענישתי ברור של הרתעת היחיד והרתעת הרבים, נוכח הקלות והנפיצות של הפרסום ברשת ה"פייסבוק", עת כל מקיש מקלדת היה למפרסם ברבים".

בעניין זה, הזכיר השופט כי מדובר ב-23 פרסומים שבוצעו בתקופה של קרוב לחודש ימים, היו פתוחים לעיני כל וזכו לתגובות וסימני חיבוב.

לצד זאת ציין השופט כי הנאשם הוא צעיר ללא עבר פלילי, הודה ולא ניהל משפט וכי בין ביצוע העבירות למועד הגשת כתב האישום חלפו קרוב לשנתיים. בנוסף ציין השופט את תסקיר המבחן המתאר את נסיבות חייו המיוחדות והמורכבות של הנאשם, ואת הרושם שעולה על קיומה של חרטה כנה ובושה אמיתית במעשיו.

לאור כל האמור, גזר השופט על הנאשם עונש של 6 חודשי מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח (לאחר שנמצא לא מתאים לביצוע עבודות שירות) וכן 6 חודשי מאסר על תנאי. התיק נוהל בידי עו"ד רועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי).

 

ת"פ 45798-02-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:36
קומיט וכל טופס במתנה