שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > למה לישראל אין חוקה?

חדשות

למה לישראל אין חוקה?, צילום: pexels
למה לישראל אין חוקה?
15/07/2019, כתיבת מומחים

כאשר אנו בוחנים את החשיבות הגבוהה שיש לחוקה ולתיקוניה בארה"ב אנו תוהים בסוגיה הנפוצה שמכיר כל סטודנט המתחיל לימודי משפטים: מדוע לישראל אין בעצם חוקה? הרי, בכל שנה הכנסת מחוקקת חוקי יסוד וחוקים שונים, בית המשפט עובר רפורמות מרחיקות לכת אך חוקה בסיסית עדיין לא נכתבה. במאמר זה ננסה להבין מהי חוקה, מה נכלל בה, למה לישראל אין חוקה כזו ואילו הצעות עלו במהלך השנים בתחום.

מהי חוקה?

חוקה היא רשימה של חוקים הזוכים לחשיבות עליונה בבית המשפט, במיוחד כאשר הם מתנגשים בסיטואציות מסוימות עם חוקים אחרים. מטרת החוקה להסדיר את היחסים בין המדינה כגוף שאמור להיות אמון על שמירת זכויות הציבור להסכמות בין החלקים השונים של הציבור.

חוקה בדרך כלל תהיה בנויה בתמציתיות, בכלליות, תהיה נוקשה יחסית (משך תקופה המוגדרת בחוק) ולא ניתנת לשינוי ותהיה עליונה על חוקים אחרים שעשוי הגוף המחוקק במדינה דמוקרטית להציע. למעשה, חוקים העומדים בניגוד לחוקה לא יהיו בעלי תוקף משפטי מחייב וניתן יהיה לבטלם.

מדוע בישראל אין חוקה?

לאורך השנים, היו ניסיונות רבים לחוקק חוקה במדינת ישראל. כבר מהקמת הכנסה הראשונה ניסה הגוף הנבחר להגדיר חוקה. אך, בשל חילוקי דעות רבים הקשורים למעמד האזרחים במדינה, לזכויות הסוציאליות הקבועות ולהיבטים נוספים לא הצליח גוף כלשהו עד כה להסכים על נסחים שיהיו קבועים ויתוו את גישתה של המדינה.

על מנת להבטיח את זכויות האדם בישראל, עם זאת, נחקקו חוקים שהוגדרו כחוקי יסוד. חוקים אלה קשה יותר לבטל והם מקבלים עליונות על חוקים אחרים בדרגה פחותה מהם. אך, חסרונם של חוקי יסוד אלה הוא שניתן לשנותם בכל זאת אם מתקבלת החלטה של בג"ץ.

אם משווים את ישראל לשתי דמוקרטיות בולטות נוספות ניתן לראות כי החוקה האמריקאית נוסחה ושונתה לאור מלחמת האזרחים על מנת להגדיר את תפקידה של הממשלה ומגבלותיה, כמו גם את זכויות האזרחים בה. בממלכה המאוחדת (בריטניה) אין עד היום חוקה כתובה אלא הסכמות שנכתבו בין הפלגים השונים במדינה.

אילו הצעות עלו בתחום ניסוח החוקה בישראל?

כפי שצוין לעיל בתחום ניסוח החוקה בישראל עלו מספר הצעות לאורך השנים. ההצעה הראשונה עלתה בשנת 1949, שנה לאחר קום המדינה, על ידי פרופסור שלמד משפטים בגרמניה וחקר את החוקה האירית. הרקע הדתי ממנו הגיע, החוקות עליהן התבסס מרחבי העולם והידע הרב שצבר בתחום הובילו אותו לנסח חוקה המבוססת על זכויות האזרח לצד ההיבטים הדתיים מתורת ישראל. כאשר הצעתו עלתה לדיון היא לא התקבלה בעקבות חילוקי דעות על אופיה של החוקה בישראל.

הצעה נוספת עלתה מאוחר יותר גם על ידי פרופסור נוסף שניסה להגדיר את הזכויות הסוציאליות בישראל כמסמך שהוגדר כחוק יסוד בתחילתו. לאחר ניסיון להפוך את הסעיפים בו לחוקה (שנכשל) נותרו מספר סעיפים ששימשו על מנת לסייע לאזרח להתנהל מול הגופים המקפחים (לדעתו) בתהליך הבירוקרטי מול המנהל הציבורי. ניסיונות נוספים לחוקק חוקה במדינה ישראל שעלו בשנות הששים, השמונים, התשעים ולאחרונה בשנת 2008 עלו בתהו וישראל נותרה כעת עם חוקי היסוד המגנים על כבוד האזרח וחירותו ומשמשים להגנת הפלורליזם במדינה – אך ללא חוקה מחייבת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה