שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הדיילת סירבה לתת מים לנוסע - חברת התעופה תפצה באלפי שקלים

חדשות

הדיילת סירבה לתת מים לנוסע - חברת התעופה תפצה באלפי שקלים, צילום: unsplash
הדיילת סירבה לתת מים לנוסע - חברת התעופה תפצה באלפי שקלים
11/07/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט לתביעות קטנות חייב את חברת התעופה "רינאייר" לפצות נוסע ב-3,000 שקל, בעקבות תקרית שהחלה בסירובה של דיילת לתת לו מים לצורך נטילת תרופה, ונגמרה בתחקור הנוסע לאחר שצילם את הדיילת, שסירבה לתת לו את פרטיה. ביהמ"ש: התנהלות החברה גרמה לתובע עגמת נפש רבה המצדיקה פסיקת פיצוי מתאים

חברת התעופה "רינאייר" תפצה נוסע ב-3,000 שקל בגין עוגמת נפש שנגרמה לו במסגרת תקרית שאירעה בטיסה מרומא לישראל. כך פסק השבוע (א') בית המשפט לתביעות קטנות בחדרה. האירוע החל כשאחת הדיילות סירבה לתת לנוסע מים לצורך נטילת תרופה, המשיך בנסיונו של הנוסע לקבל את פרטי הדיילת וצילומה נגד רצונה ונגמר בתחקורו ע"י הקברניט ואיש צוות ביטחון בתום הטיסה. ביהמ"ש קבע כי אמנם הייתה לנוסע תרומה לקרות האירוע, אולם התנהלות החברה גרמה לו עוגמת נפש רבה המצדיקה פסיקת פיצוי מתאים.

במאי 2018 טסו התובע ובת זוגו מרומא לישראל, בטיסה של חברת "רינאייר". לטענת התובע, בהיכנסו למטוס ביקש מים מהדיילת שעמדה בפתח המטוס, וזו אמרה לו כי תיגש אליו לאחר שיתיישב במקומו. משזו בוששה להגיע, קם ממקומו וניגש לדיילת, אשר השיבה לו כי מיד לאחר ההמראה יימכרו משקאות לנוסעים. גם ההסבר שמסר התובע לדיילת, לפיו הוא זקוק למים לצורך נטילת תרופה, לא הועיל. בעניין זה טען התובע כי עקב חששו ממקומות סגורים, הוא נוהג ליטול עמו תרופת הרגעה לטיסה ובמידת הצורך נוטל אותה עם מים.

לאחר ההמראה, כאשר צוות המטוס החל לעבור עם עגלות מזון ושתיה למכירה, קם התובע ממקומו, ניגש לדיילת וביקש ממנה שוב מים, אך זו ביקשה שישוב למקומו וימתין עד שתגיע למושב שלו. התובע מצדו, אמר לדיילת כי לא ישוב למקומו עד שיקבל מים, וזו התרצתה ומכרה לו בקבוק מים.

בהמשך, כאשר הדיילת הגיעה אליו עם עגלת המזון והשתייה, ביקש התובע את פרטיה על מנת שיוכל להתלונן בפני החברה על היחס שקיבל ממנה, אלא שהדיילת סירבה, טענה שהחברה אוסרת עליה להזדהות, ובנוסף נטלה את תג הזיהוי שעד לאותו רגע היה תלוי סביב צווארה, והכניסה אותו אל תוך חולצתה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בעקבות האמור פנה התובע למנהל השירות בטיסה וביקש את פרטי הדיילת, אלא שגם הוא סירב ואישר לדיילת לא למסור את פרטיה. בהמשך הטיסה ניסה התובע לצלם את הדיילת, אלא שדיילת אחרת הורתה לו לחדול מכך מטעמים של "פרטיות". בסיום הטיסה, בעת שהתובע יצא מפתח המטוס ועמד על הכבש, הוא פנה אל הדיילת וצילם אותה, אולם זו הסתובבה ונמלטה לתוך תא הטייס.

בהמשך, ובעת שהתובע ישב באוטובוס המוביל את הנוסעים ממקום הנחיתה אל בית הנתיבות, הגיעו אליו קברניט המטוס בליווי איש בטחון ישראלי חמוש, דרשו ממנו לרדת מהאוטובוס, והאשימו אותו כי ניסה לצלם את תא הטייס בכוונת זדון. כן דרש הקברניט כי התובע ימחק את התמונות שצילם. לאחר שהתובע סיפר לשניים את כל אשר אירע, והראה להם את התמונות שצילם, אמר הקברניט כי הוא מנוע מלהגיב, הסתובב ושב למטוס, ואילו איש הביטחון הלך אף הוא לדרכו.

התובע הוסיף כי בעקבות האירועים הללו ניהל התכתבות עם מחלקת שירות הלקוחות של חברת התעופה, וזו טענה באופן שקרי לחלוטין כי הוא לא ביקש מים אלא דרש משקה אלכוהולי. לאור כל האמור, הגיש התובע תביעה קטנה נגד החברה, לפיצוי על עוגמת נפש, "קשירת קשר" של צוות המטוס נגדו ולשון הרע.

רינאייר מצדה, טענה בכתב ההגנה כי התובע דרש מצוות המטוס לקבל אלכוהול ולא מים, ורק לאחר שהוסבר לו כי עליו להמתין עד לאחר ההמראה התרצה לקבל בקבוק מים. עוד נטען, כי בעת שהתובע יצא מפתח המטוס הוא איים על הדיילת בטענות שווא, כגון שהוא מנהל בכיר ברינאייר וכי ידאג לפיטוריה. עוד נטען, כי הקברניט הזעיק איש בטחון ישראלי לאור התנהגותו החשודה של התובע, כאשר זה צילם את פנים המטוס. בנוסף כפרה החברה מכל וכל בטענת הקונספירציה שייחס לה התובע וטענה כי היא פרי דמיונו בלבד.

הרשמת הבכירה טלי מירום ציינה בפתח הדברים כי רינאייר לא זימנה לעדות את "הנפשות הפועלות" הרלוונטיות מטעמה, ובכלל זאת הדיילת, איש צוות אחר או הקברניט, וגם איש הביטחון הישראלי לא הובא מטעמה לעדות. נקבע, כי בנסיבות בהן מדובר בתקרית בין-אישית בין התובע לאנשי צוות האוויר והביטחון, כאשר כל אחד מהצדדים טען לגרסה עובדתית שונה מהותית, מן הראוי היה להביא את העדים המעורבים עצמם, או לכל הפחות אחד מהם, על מנת שבית המשפט יתרשם מהם ישירות ויוכל להכריע במחלוקת העובדתית הבסיסית. יחד עם זאת, בשים לב לכך שלבית המשפט לתביעות קטנות נתונה גמישות רבה בכל הקשור לדיני הראיות ולסדרי הדין, קיבלה הרשמת כראיה מסמכים ונהלים כלליים המתייחסים לנסיבות הרלוונטיות שהציגה רינאייר, תוך שהזהירה עצמה היטב ביחס למשקלם.

"התנהלות בלתי שירותית בעליל"

לגופו של עניין, ציינה הרשמת כי התרשמה לחיוב מעדותו של התובע, שנתמכה בעדותה של בת זוגו, שנכחה מחוץ לאולם בעת מתן עדותו. לדעת הרשמת, ניכר היה כי שניהם מוסרים דברי אמת, וניכר כאבם בעת שסיפרו על סירוב הדיילת להגיש לתובע מים וסירובה למסור לו את שמה, ובעת שמסרו על תחושת ההשפלה שחשו בעת הורדת התובע מהאוטובוס על ידי הקברניט ואיש הביטחון הישראלי וחקירתו על ידיהם. בשקילת עדויות אלו אל מול דיווחים בכתב שנמסרו זמן רב לאחר האירועים עצמם, מצאה הרשמת להעדיף את גרסת התובע לאירועי התביעה.

אשר על כן, קבעה הרשמת בפן העובדתי כי התובע ביקש מים ולא בירה, כי הוא ביקש זאת מיד בעת שעלה למטוס, וכי היה עליו לחזור ולבקש זאת שוב ושוב, לאור סירוב הדיילת לתת לו ולו כוס מים לצורך נטילת תרופה. עוד נקבע כי הדיילת אכן סירבה להזדהות בפניו וטענה כי הדבר נעשה מטעמי "פרטיות" וכי התחקיר הפומבי שנערך לתובע, שהורד לצורך כך מהאוטובוס, גרם לו ולבת זוגו תחושות של בושה, השפלה וחוסר צדק.

בנוסף, דחתה הרשמת את טענת החברה לפיה הדיילת לא ניסתה להסתיר את תג הזיהוי שלה מפני התובע, שכן בתמונה שצילם התובע נראית הדיילת כשבאופן ברור היא אינה נושאת תג זיהוי, בעוד שתג הזיהוי אותו נושא הדייל העומד לידה תלוי על סרט כחול בולט. "מן המפורסמות הוא, כי אנשי צוות אויר נושאים עליהם תגי זיהוי בולטים וברורים", כתבה הרשמת. "כך גם אנשי הצוות של הנתבעת. מדובר בנוהל בסיסי בהקשר של שירות לקוחות בכלל, שמטרתו ברורה: לאפשר ללקוח - ובמקרה דנא, לנוסעי המטוס - לזהות את נותן השירות, הן למקרה בו יש מקום לשבחו על שירות טוב, אך גם למקרה בו יש צורך בהגשת תלונה על שירות לקוי. הנתבעת לא הצביעה על כל נוהל, דבר חקיקה או דין כללי האוסר, כטענתה, על דיילים להזדהות מטעמי "פרטיות". מכאן, שהיה על הדיילת להזדהות בפני התובע וסירובה לעשות כן לא היה ראוי וביטא התנהלות בלתי-שירותית בעליל".

בנוסף דחתה הרשמת את טענת רינאייר כי אסור לצלם תמונות במטוס וקבעה כי גם כאן לא הצביעה החברה על כל נוהל או חוק בעניין. לדבריה, מן המפורסמות הוא כי נוסעים רבים, במיוחד בשנים האחרונות, כאשר ברשותו של כל אדם כמעט יש מכשיר סלולרי הכולל מצלמה, מצלמים תמונות בתוך מטוסים, בין אם לצורך העלאתן לרשתות החברתיות ובין אם כמזכרת "סתם".

עוד נקבע כי הצילום שצילם התובע את הדיילת בפתח המטוס לא הווה "יסוד סביר להניח" כי הוא מהווה סיכון אפשרי לביטחון המטוס ונוסעיו, וכי הדבר לא הצדיק את הזעקת איש הביטחון למקום ואת קיום התחקיר שנערך לו. כמו כן, סברה הרשמת כי לא היה מקום לקיים את התחקיר בפרהסיה, לעיניהם ולאזניהם של הנוסעים שהמתינו באוטובוס, ולאחר שהתובע הורד ממנו על ידי הקברניט ואיש הביטחון, כאילו מדובר באדם חשוד בעבירה. לשיטתה, אין ספק כי ביצוע התחקיר באופן, במקום ובמועד בו נעשה, יש בו משום פרסום שיש בו כדי להשפיל ולבזות אדם, ומכאן שהוא מהווה משום "לשון הרע".

יחד עם זאת, מצאה הרשמת לייחס גם לתובע תרומה לקרות האירוע מושא התביעה. לשיטתה, ביודעו כי הוא זקוק לתרופה עם תחילת הטיסה היה על התובע להצטייד בבקבוק מים טרם עלייתו למטוס, ולו היה עושה כן כל השתלשלות האירועים לא הייתה באה לעולם. בעניין זה הבהירה הרשמת כי אכן לא ניתן להעביר בקבוק מים בעת המעבר בביקורת הביטחונית, אולם התובע יכול היה לרכוש בקבוק לאחר המעבר בביקורת ולחלופין לעבור את הביקורת עם בקבוק ריק ולאחר מכן למלא אותו מים.

עוד סברה כי לא היה מקום שהתובע יצלם את הדיילת בניגוד להסכמתה ולרצונה, הן בתוך המטוס והן בעת שיצא ממנו. לדעת הרשמת, יש בכך משום התחקות אחריה באופן הגורם להטרדה, העולה כדי פגיעה בפרטיותה. נקבע, כי בפני התובע פתוחה הייתה הדלת להתלונן על הדיילת, למסור את תיאורה החיצוני ואת פרטי הטיסה, והחברה הייתה מזהה אותה ומתייחסת לתלונה עליה באופן ענייני. בנוסף, לא נמצא ממש בטענות התובע אודות "קשירת קשר" של צוות האוויר נגדו.

לבסוף קבעה הרשמת כי לפי הפסיקה, אמנת מונטריאול, אליה מפנה חוק התובלה האווירית הישראלי, אינה שוללת פיצוי בגין עגמת נפש, במיוחד במקרה של התנהלות רשלנית ובלתי ראויה בעליל של חברת התעופה.

לאחר שקילת הנסיבות וטענות הצדדים, העמידה הרשמת את סכום הפיצוי שישולם לתובע על סך של 3,000 שקלים, בתוספת הוצאות משפט בסך של 800 שקל.

 

ת"ק 60734-06-18

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה