שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קרא בפייסבוק לפגוע בערבים ואנשי שמאל – ונידון ל-260 של"צ וקנס

חדשות

קרא בפייסבוק לפגוע בערבים ואנשי שמאל – ונידון ל-260 של"צ וקנס, צילום: istock
קרא בפייסבוק לפגוע בערבים ואנשי שמאל – ונידון ל-260 של"צ וקנס
30/06/2019, עו"ד רונן שיכמן

בית משפט השלום גזר 260 שעות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי וקנס של 4,500 שקל על נאשם שפרסם בפייסבוק קריאות אלימות כלפי ערבים ושמאלנים. הפרסומים בוצעו בימים שבסמוך לחטיפת שלושת הנערים בשומרון, בשנת 2014

הנאשם הורשע בהתאם להודאתו בהסדר טיעון בעבירות של איסור פרסום הסתה לגזענות והסתה לאלימות או לטרור. בהתאם לעובדות כתב האישום המתוקן, מספר ימים לאחר חטיפת שלושת הנערים בצומת גוש עציון על ידי טרוריסטים ערבים בשנת 2014, פרסם הנאשם בחשבון הפייסבוק שלו פרסומים ותגובות המכילים תכנים המסיתים לאלימות ולגזענות כלפי אנשים ממוצא ערבי; אנשי ציבור ערבים ואנשים המחזיקים בעמדות שמאל.

במסגרת זו, פרסם הנאשם בין היתר דברי נאצה כלפי חברי הכנסת חנין זועבי ואחמד טיבי; דעה כי יש לפגוע בערבים ובאנשי שמאל ןאיחולי מוות ואזהרות לפגיעה כלפי אנשים ממוצא ערבי ופעילי שמאל.

התביעה טענה כי הנאשם פגע פגיעה חמורה בערך המוגנים של בטחון הציבור וכי הפרסומים הקשורים להסתה, מסכנים באופן ממשי חלקים נרחבים באוכלוסיה, היות שעלולים להביא לפעולות אלימות וטרור. עם זאת, לאור השיהוי בהגשת כתב האישום שנבע בין היתר משינוי במדיניות האכיפה -  הגבילה המאשימה את העונש המבוקש לשלושה חודשי מאסר, שירוצו בדרך של עבודות שירות.

ההגנה מנגד, הדגישה כי המדובר בעבירות אשר נעברו עוד בשנת 2014 וכי המדובר באדם נורמטיבי לחלוטין אשר לומד, עובד ושירת שירות צבאי מלא, בחלקו קרבי. עוד טענה ההגנה כי ענישה בדרך של עבודות שירות אינה מידתית בנסיבות המקרה. בנוסף עתרה ההגנה לבטל הרשעת הנאשם.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופט רון סולקין מבית משפט השלום בבאר-שבע קבע כי העבירות שעבר הנאשם אינן קלות. לדבריו, המדובר בפרסומים פוגעניים ומשפילים כלפי פלג משמעותי באוכלוסייה, שיש בהם כדי לפגוע במרקם החיים המשותף ובסופו של דבר אף לפגוע בשלום הציבור ובעתיד החברה בישראל. לפיכך, קבע כי אין חולק שהפרסומים, מעבר להיותם מכוערים, חצו את גבול הפליליות.

עוד נקבע כי בקביעת מתחם הענישה יש לקחת בחשבון כי דובר בפרסום ברשת חברתית; כי הפרסום היה במהלך תקופה מתוחה שהביאה לחידוד עמדות בין הפלגים השונים בחברה; וכי חלק מהפרסומים התמצו בהעתקה ושיתוף של קטעים שונים, עם חיווי דעה מסוים לגביהם ולא היה מדובר בהפצת משנה אידיאולוגית סדורה ומנומקת.

בנוגע לעתירה לביטול הרשעת הנאשם, הזכיר השופט הדבר יתאפשר בהינתן שני תבחינים עיקריים: האחד – האם מעשה העבירה מאפשר, מבחינת המסר הערכי שיועבר לציבור, ביטול הרשעת הנאשם בדין. השני – האם בנתוניו של הנאשם העומד לדין, עלה בידי ההגנה להוכיח פגיעה חמורה, קונקרטית ובלתי מידתית, בסיכויי תעסוקתו ושיקומו בעתיד. במקרה הנוכחי, לא נמצא כי עלה בידי ההגנה להצביע על קיומם של התבחינים בנוגע לביטול הרשעת הנאשם. עוד הוסיף השופט כי לא עלה בידי ההגנה להצביע על נזק קונקרטי אשר עלול להיגרם לנאשם כתוצאה מהרשעתו בדין.

באשר לקביעת העונש בתוך המתחם, נקבע כי בנסיבותיו של הנאשם, בהיותו נעדר הסתבכויות קודמות עם החוק; נוכח הזמן הרב שחלף מאז שנעברו העבירות, השיהוי בהגשת כתב האישום, אשר נבע, כהצהרת התביעה, משינוי המדיניות באכיפת עבירות מסוג זה; לנוכח הודאתו באשמה; על מנת שלא לנתקו מהשתלבותו בעבודה ובלימודים ולא להסיטו לצד הבלתי נורמטיבי של החברה – תוך מתן משקל להמלצת שירות המבחן, ולפרוגנוזה החיובית בעניינו – יש לקבל את המלצת שירות המבחן להשתת עונש על הצד הנמוך של המתחם. לצד זאת, לצורך איזון התמונה הענישתית, נקבע כי יש להשית על הנאשם גם עיצום כספי בדמות קנס וכן עונש צופה פני עתיד, לבל ישוב ולעבור עבירות דומות.

אשר על כן, נקבע כי הנאשם ירצה עבודות של"צ בהיקף של 260 שעות, 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 4,500 שקל או 50 ימי מאסר תמורתו. המאשימה יוצגה ע"י עו"ד נועה שוקר. הנאשם יוצג ע"י עו"ד שרון וקנין.

 

ת"פ 48718-12-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:166
קומיט וכל טופס במתנה