שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איך טיפול בתיקי פרו-בונו הופך אתכם לעורכי דין טובים יותר?

חדשות

איך טיפול בתיקי פרו-בונו הופך אתכם לעורכי דין טובים יותר?, צילום: pixabay
איך טיפול בתיקי פרו-בונו הופך אתכם לעורכי דין טובים יותר?
27/06/2019, עו"ד לילך דניאל

טיפול בתיקים משפטיים בהתנדבות כבר הפך לחלק מהותי מעולם עריכת הדין, וישנן מדינות שהדבר אפילו מחויב על פי חוק. מדוע גם לכם כדאי לקחת חלק בפעילות פרו-בונו ואיך זה יהפוך אתכם לעורכי דין טובים יותר?

אחד המיתוסים הרווחים (והשגויים) בקרב הציבור ביחס לעורכי דין, גורס שעורכי דין מחפשים רק כסף וככלל לא אכפת להם ממטרות חברתיות או עזרה לזולת. אחת מהדרכים העיקריות בהן עורכי דין מפריכים את המיתוס הזה באופן יומיומי, היא נטילת חלק בפעילות פרו-בונו ענפה, הן באופן פרטי, הן דרך המשרד בו הם עובדים והן במסגרת מאורגנת כלשהי כמו תכנית "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין וקליניקות משפטיות במוסדות אקדמיים.

מקורו של הביטוי "פרו בונו" הוא בשפה הלטינית ופירושו "לטובת הציבור". השימוש הרווח בביטוי זה נעשה בהקשר לעולם המשפט והוא נוגע למתן ייצוג וסיוע משפטי ללא תמורה, בדרך כלל למעוטי יכולת או למטרה חברתית כלשהי. ישנן מדינות בהן עורכי דין מחויבים על פי חוק לתרום מכסת שעות שנתית מסוימת לפעילות פרו-בונו ובמדינות אחרות הדבר הוא רק בגדר המלצה.

לשכת עורכי הדין האמריקאית, לדוגמה, רואה במתן שירות משפטי לאנשים שאינם יכולים לשלם עבורו "אחריות מקצועית" של כל עורך דין, וסבורה שכל עורך דין צריך לשאוף לתרום לפחות 50 שעות שנתיות לפעילות פרו בונו, ובנוסף לכך להעניק גם עזרה כספית לארגונים המעניקים סיוע משפטי למעוטי יכולת.

בישראל אין חובה חוקית למתן שירות משפטי בהתנדבות, אולם גם לשכת עורכי הדין שלנו מפעילה זה שנים את התכנית "שכר מצווה" המעניקה סיוע משפטי חינמי לפונים שעומדים בקריטריונים כלכליים כלשהם. מעבר לכך, עורכי דין לא מעטים מקדישים חלק מסוים מעשייתם לכך, מתוך תחושת מחויבות לקהילה וגם מתוך הכרה שחלק מתפקידו של המשפט הוא לקדם שינוי וצדק חברתי. לפני כשנה, אף הכריזו ראשי הפירמות הגדולות בישראל על כוונה להקים מערך פרו-בונו משותף שיתמקד בסיוע לפליטים ומהגרי עבודה.

הנה כמה סיבות שבגללן גם לכם כדאי לקחת חלק בפעילות פרו-בונו:

1. תרומה לחברה - אין ספק שהעבודה היומיומית בעריכת דין עשויה להיות שוחקת ביותר. בהתחלה זה אמנם מלהיב, אך עם הזמן עורכי דין רבים מוצאים עצמם לכודים בשגרה מעיקה, חסרי מוטיבציה ובעלי אנרגיה ירודה. הידיעה שאנו עושים משהו טוב ומשנה חיים, בין אם של אדם ספציפי ובין אם ברמה רחבה יותר, עשויה לתת לנו זריקת אנרגיה, להפיח בנו רוח חדשה ולהעניק לנו תחושת סיפוק ומשמעות שלא נמצא במקום אחר.

בנוסף, רבים מעורכי הדין יעידו שהסיבה שהם הלכו ללמוד משפטים הייתה הרצון לקדם מטרות חברתיות ולהילחם בתופעות של אי צדק, אלא שמשהו אבד לאורך הדרך. בואו נודה בזה – לשבת במשרד ולסגור עסקאות ענק זה אמנם רווחי ויכול להיות שגם מעניין, אבל אם גם אתם שוכחים את עצמכם בין המטלות והשעות הרבות במשרד וחיים בתחושה מתמדת שמשהו חסר – טיפול בכמה תיקי פרו-בונו יכול בהחלט להזכיר לכם למה נכנסתם למקצוע מלכתחילה. כאמור, ישנן גם אסכולות שטוענות שמדובר אף באחריות חברתית המוטלת באופן מסורתי על עורכי דין, ושעליהם לרתום את הידע המקצועי, הניסיון והכישורים שרכשו לטובת הקהילה.

2. נגיעה בתחומים משפטיים חדשים – טיפול בתיקי פרו-בונו יכול אף לסייע לכם להתמקצע ולהתנסות בתחום משפטי חדש, שייתכן ולא הייתם מצליחים להגיע אליהם דרך העבודה השוטפת הרגילה. באופן זה תוכלו לרכוש קשרים וגם כישורים חדשים כמו ניהול משא ומתן, התנהלות מול רשויות, מחקר משפטי, כתיבה ועוד. בייחוד אם אתם סטודנטים או עורכי דין שמתחילים את צעדיהם במקצוע, ההתנדבות בפרויקטים משפטיים יכולה להיות הזדמנות לשתף פעולה עם עורכי דין מנוסים בתחום, ללמוד מהניסיון שלהם ולהעניק לכם נקודת פתיחה שתועיל לכם גם בהמשך הקריירה. בנוסף, הדבר יכול גם לעזור לכם לגלות את התחומים שמעניינים אתכם ולפתוח את הראש לאפיקים נוספים שאולי לא חשבתם עליהם קודם.

3. גיוון בעבודה – רבים מעורכי הדין עוסקים במהלך העבודה השוטפת שלהם בתחום משפטי אחד. אם אתם מוצאים את עצמכם מטפלים באותו נושא שוב ושוב, ממלאים את אותם טפסים, מתעסקים עם אותו סוג של לקוחות – ומהר מאד גם אתם תגיעו למצב של שחיקה ומיאוס. בנקודה הזאת, לקחת פעילות פרו-בונו דווקא בתחום שאיננו עוסקים בו בשוטף יכולה לתת לנו קצת גיוון ועניין והזדמנות לצאת מהשגרה המקצועית, באופן שבסופו של דבר ישפר גם את איכות החיים שלנו.

4. יחסי ציבור – למרות שזו לא הסיבה הבלעדית שבגללה כדאי לקחת חלק בפעילות משפטית התנדבותית, אי אפשר להתעלם מכך שפעילות פרו בונו יכולה להניב גם תועלת שיווקית ומהווה דרך לא רעה לקידום עצמי במספר אפיקים:

* תועלת למשרד - משרדים שמקדישים חלק מזמנם לפעילות כזאת משדרים כלפי חוץ מסר של אכפתיות ואחריות חברתית, ושהכסף הוא לא הדבר היחיד שחשוב עבורם אלא גם התרומה לקהילה. אלו יכולים בסופו של דבר להניב לקוחות פוטנציאליים שרואים בעולם ערכים זה חשיבות מכרעת. לא בכדי לפני מספר שנים הביעה חברת הדירוג הידועה "דן אנד ברדסטריט", כוונה להשיק דירוג חדש וייחודי של המשרדים העוסקים בפעילות פרו-בונו בישראל.

* תועלת אישית – התנדבות אצל עורכי דין היא יתרון לא מבוטל בשוק התעסוקה, בייחוד נוכח השוק הרווי והצורך להתבלט ביחס למועמדים אחרים. פעילות פרו בונו משדרת למעסיקים הפוטנציאליים שאותו מועמד מחויב לערכים של צדק חברתי והוא בעל ראש פתוח. גם בקרב סטודנטים למשפטים, נטילת חלק בקליניקות המשפטיות המגוונות שפועלות כיום במוסדות האקדמיים ברחבי הארץ מהווה שורה אטרקטיבית ביותר בקורות החיים, ונחשבת לפעילות יוקרתית שבכוחה לספק לאותו סטודנט יתרון משמעותי בעתיד, במסגרת המאמצים למציאת התמחות נחשבת ובהמשך גם עבודה.

* תועלת למקצוע – פעילות פרו בונו בקרב הקהילה המשפטית מסייעת לשפר את תדמיתו של המקצוע ואת תפיסת הציבור לגביו. המיתוס עמו פתחנו, שעורכי דין בכללותם עסוקים רק ברווחיות ובשיקולי תועלת אישית, מתנפץ ככל שהפעילות ההתנדבותית הולכת ותופסת חלק ניכר יותר בעולם המשפט, על מנת להבטיח שגם למעוטי יכולת יהיה ייצוג ראוי והזדמנות לעשיית צדק.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:118
קומיט וכל טופס במתנה