שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סיכום הבחירות ללשכה: המספרים, המנצחים והאתגרים הצפויים ליו"ר החדש

חדשות

סיכום הבחירות ללשכה: המספרים, המנצחים והאתגרים הצפויים ליו"ר החדש, צילום: istock
סיכום הבחירות ללשכה: המספרים, המנצחים והאתגרים הצפויים ליו"ר החדש
20/06/2019, עו"ד לילך דניאל

הבחירות ללשכה מאחורינו וכעת הפנים קדימה לעבר הקדנציה הבאה: מה האתגרים העיקריים שעומדים בפני ראש הלשכה החדש? וגם – התבוננות על המספרים שעשו את הבחירות: מה היה אחוז ההצבעה, כמה הצביעו? מי ניצחו במחוזות? כמה סיעות התמודדו? וכמה פתקים לבנים היו?

הבחירות ללשכת עורכי הדין הסתיימו, ואתמול הוכרזו התוצאות באופן רשמי. זה הזמן להתבונן על המספרים שעשו את הבחירות הללו:

* מספר בעלי זכות ההצבעה עמד על 67,512, מתוכם הצביעו 19,155, המהווים כ-28.4% (לשם השוואה, אחוז ההצבעה בבחירות 2015 עמד על 28.5%).

* מספר הקלפיות שהיו פתוחות ברחבי הארץ: 154.

* הבחירה נעשתה ב-4 פתקים: פתק לראש הלשכה, ליו"ר המחוז, למועצה הארצית ולוועד המחוז.

* 2 מועמדים בלבד עמדו לבחירה לראשות הלשכה. עו"ד אבי חימי נבחר בפער של 1,510 קולות (10,144 קולות לעומת 8,634 לציון אמיר). מספר הפתקים הלבנים: 293.

* 13 עורכי דין התמודדו על תפקיד היו"ר של 6 מחוזות הלשכה.

* לראשות מחוז תל אביב נבחר עו"ד עמית בכר (3,005 קולות לעומת עו"ד דוד פורר – 2,615 קולות).

* לראשות מחוז מרכז נבחרה עו"ד רומי קנבל (1,998 קולות לעומת עו"ד שלמה שחר 1,022 קולות).

* לראשות מחוז חיפה נבחרה עו"ד תמי אולמן (2,842 קולות לעומת עו"ד שי פניני – 590 קולות).

* לראשות מחוז ירושלים נבחר עו"ד אשר אקסלרד (1,561 קולות לעומת עו"ד אבי שינדלר – 1,311 קולות).

* לראשות מחוז צפון נבחר עו"ד מוחמד נעאמנה (1,031 קולות לעומת עו"ד אחמד מסאלחה – 757 קולות).

* לראשות מחוז דרום נבחר עו"ד אלעד דנוך (1,401 קולות לעומת עו"ד ליאור מרקוביץ – 358 קולות ועו"ד חן אביטל – 307).

* 243 מועמדים התמודדו ב-18 רשימות על 28 מקומות במועצה הארצית של הלשכה.

* במספר המנדטים הגבוה ביותר למועצה הארצית זכתה רשימת "לשכה חזקה" בראשות עו"ד אבי חימי (7 מנדטים). אחריה סיעתו של עו"ד ציון אמיר ("דרך חדשה") עם 6 מנדטים. סיעת "אמונה במשפט" זכתה ב-3 מנדטים. ב-2 מנדטים למועצה זכתה כל אחת מהסיעות "לתכלית ראויה", "יוזמה ללשכה וולנטרית", "הדרך המשותפת", "איכות המקצוע וזכויות האדם" ו"עורכי דין בראשות הציבור". במנדט בודד זכו הרשימות "כראמה" ו"בצדק".

* המחוז בו התמודד מספר הרשימות הגבוה ביותר הוא מחוז חיפה (8 רשימות). במחוזות מרכז ות"א התמודדו 7 רשימות בכל אחד. במחוזות ירושלים ודרום התמודדו 5 רשימות בכל מחוז, ובמחוז צפון התמודדו מספר הרשימות המועט ביותר – 2 בלבד.

ומה קורה ביום שאחרי הבחירות?

אין ספק שבשנים האחרונות דבקה בלשכה תדמית לא מחמיאה, בלשון המעטה, אשר התגברה עם התפוצצות הפרשות שדבקו ביו"ר לשעבר, אפי נוה. רבים ממבקריה של הלשכה רואים בה גוף המלא בעסקנות פוליטית ולא כאיגוד בעל חשיבות במישור המקצועי והארצי. לפיכך, ובייחוד בתום השנה הסוערת שעברה על הלשכה, האתגר הראשון והבולט העומד בפני היו"ר החדש הוא שיקום המוניטין והאמון בה – הן בקרב הציבור הרחב והן בקרב עורכי הדין עצמם.

בעניין זה מילת המפתח היא "שקיפות" – פרסום פרוטוקולים, דו"חות והחלטות של הלשכה ויישום מנגנון ביקורת מתפקד ויעיל - הם הצעדים הראשונים והחשובים ביותר על מנת לעקר מהשורש את התדמית העסקנית ולהפוך את לשכת עורכי הדין לגוף מקצועי, חזק ואמין. בנאום הניצחון שלו אמש התייחס עו"ד חימי לנקודה זו ואמר בין היתר "חווינו טלטלה קשה, אנחנו נייצב את הספינה ונשוט לחוף מבטחים... נהפוך את הלשכה לבית מזכוכית. כל עורכי הדין יוכלו לדעת כל דבר שמתרחש בלשכה. הכל יהיה גלוי, הכל יהיה חשוף, הכל יהיה תוך כדי שיתוף פעולה, וכשיהיו קשיים נחלוק אותם עם עורכי ועורכות הדין".

בנוסף, על היו"ר החדש לתת את הדעת לשורת נושאים מקצועיים שמטרידים את ציבור עורכי הדין באופן יומיומי, ובהם הממשק מול הנהלת בתי המשפט, תקנות הסד"א החדשות שעתידות להיכנס לתוקף בשנת 2020, האגרות על בקשות ביניים, חתירה לשיפור מערכת נט המשפט, דאגה לתנאי העבודה של עורכי הדין ועוד. גם בנושא האתיקה המקצועית נדרש שיפור רב, ובכלל זאת מאבק בתלונות שווא נגד עורכי דין.

נושא נוסף שעומד על הפרק הוא שיטת ההסמכה של עורכי הדין – עניין שנמצא במחלוקת כבר שנים והגיע לשיאו בקדנציה האחרונה, עם שינוי מתכונת בחינת ההסמכה והמאבק אליו נקלעה הלשכה מול ציבור המתמחים. מדובר במלאכה לא קלה של המצריכה איזונים עדינים, ושצריכה להמשיך ולהיבחן בקפידה ע"י הלשכה והעומד בראשה, הן בהיבט של בחינת ההסמכה עצמה והן בכל הנוגע למערך לימודי המשפטים במדינה.

גם במישור הארצי ניצבות בפני הלשכה התמודדויות לא פשוטות, על רקע הקולות שעולים מהזירה הפוליטית אודות יוזמות החקיקה השונות שאמורות להשפיע באופן מהותי על מערכת המשפט. גם מעורבות הלשכה במינוי שופטים צריכה להיעשות בצורה קפדנית ועצמאית, תוך התנערות מתדמית ה"דילים" שדבקה בשיטה. מעל לכל, כגוף המאגד ומייצג את כל קשת העוסקים במקצוע המשפטי – על הלשכה להתייצב בהליכים משפטיים, ליזום הליכים כאלו במידת הצורך, להיות מעורה בכל יוזמות החקיקה שמתעוררות, להביע בהן עמדה נחרצת ולחתור לתוצאה הצודקת והטובה ביותר תוך שיתוף פעולה פורה מול רשויות השלטון.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:100
קומיט וכל טופס במתנה