שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוקים מוזרים ברוסיה

חדשות

חוקים מוזרים ברוסיה, צילום: pexels
חוקים מוזרים ברוסיה
19/06/2019, כתיבת מומחים

עד לשנות ה-90, רוסיה הייתה סגורה ומסוגרת בפני המערב. מסך הברזל אפוף המסתורין נפל עם קריסתה של ברית המועצות והמדינה הגדולה נחשפה אט אט בפני התייר המערבי. כיום נחשבת רוסיה היפה לאחד מהמרכזים העירוניים התוססים בעולם ולאחד מיעדי התיירות המובילים. אך על אף חשיפתה לעולם, ברוסיה עדיין קיימים חוקים מוזרים להפליא, כיאה וכראוי למדינה קומוניסטית לשעבר. אם אתם מתכננים לבקר במדינה המיוחדת באופן עצמאי או במסגרת טיול מאורגן לרוסיה, הנה כמה חוקים מוזרים שאתם חייבים להכיר.

1.   נהיגה ברכב מלוכלך

מבקרים במוסקבה? אם אתם נוהגים ברכב שכור, דעו כי על פי החוק המקומי אסור לנהוג ברכב מלוכלך. אך מה נחשב לרכב מלוכלך? ובכן, את זה החוק לא מגדיר, ולכן תהיו נתונים לחסדיו של השוטר המקומי. אם הוא יחליט שהרכב שלכם לא נקי מספיק – הקנס על העבירה הזו עלול להגיע לכ-100$.

2.   טרנד ה"אימו"

אי שם בשנות ה-80 של המאה הקודמת, נכנס לאופנה טרנד ה"אימו", במסגרתו החלו נערים ללבוש ביגוד גותי-פאנקיסטי ולהאזין למוזיקה רגשנית בסגנון שנע בין פאנק לרוק. אך מה שהיה משובת נעורים לא מזיקה, התפרש על ידי השלטון הרוסי כ: "איום על היציבות הלאומית". בשנת 2008 פורסמה הצעת חוק חדשה שקראה להוציא מחוץ לחוק כל "אופנת הצעירים המסוכנת" ובכללה - גם את תרבות האימו. על פי הצעת החוק, האידיאולוגיה השלילית של ה"אימו" מעודדת מחשבות אובדניות, התבודדות ודיכאון. עד שנת 2020, כך מאמינה ממשלת רוסיה, ה"אימו" הוא מחוץ לחוק בכל רחבי המדינה.

3.   פרופגנדה הומוסקסואלית

'יחסים מיניים לא קונבנציונליים הנעשים ליד קטינים' אסורים ברוסיה. "לא קונבנציונלי" במקרה הזה, כולל גם יחסים אינטימיים בין בני אותו מין. לכן, מי שמנסה לקדם את זכויותיהם של הקהילה הגאה ברוסיה עלול למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח. ארגוני זכויות האדם ברחבי העולם מוחים על החוק כמובן וגורסים כי הוא יחמיר את ההומופוביה ברוסיה.

4.   "ילד 44" עם טום הארדי

רוסיה אסרה על הקרנת הסרט ההוליוודי "ילד 44", בו מככב השחקן טום הארדי. הסרט מגולל את סיפורו של חוקר מקרה רצח ברוסיה הסובייטית, בזמן כהונתו של סטאלין והתדמית הנוצרת על הממשל ועל רוסיה בכלל לא מחמיאה, בלשון המעטה.

5.   בלוגים אנונימיים

בשנת 2014 קבעה הממשלה חוק לפיו כל בלוגר שיש לו 3,000 קוראים ומעלה – מחויב להירשם באתרי המדיה הרשמיים במדינה ולציית לחוקי התקשורת המקומיים. המתנגדים לחוק גורסים כי החוק פוגע בחופש הביטוי וכי במידה ויש בלוגרים המתנגדים לממשל – הם הופכים למטרות קלות לפגיעה.

6.   ממים

"מם" הוא תמונה בעלת כיתוב סאטירי קצר. ברוסיה, החוק אוסר פרסום ממים ועיוות תמונות של כל איש ציבור רוסי באופן שיפגע בכבודו ובתדמיתו.

7.   שפה בוטה

בשנת 2014 נאסרה הצגת שפה בוטה בטלוויזיה, בקולנוע ובאירועי תרבות. אדם פרטי העובר על החוק צפוי לקנס של עד 40$ ואילו חברה העוברת על החוק עשויה להיקנס בסכום של עד 700$.

8.   לבני תחרה

בשנת 2013 אסרה רוסיה לשווק לבני תחרה, זאת בשל העובדה שהם מכילים חומרים שיש בהם פחות מ-4% כותנה ולכן הם מסוכנים לעור. על פי החוק, מותר למכור אריגים המכילים לפחות 6% כותנה. הנשים יצאו למחות על הצעד, שכן משמעותו של החוק היא שהן לא יוכלו לרכוש לבנים של חברת "ויקטוריה סיקרט", שאינן עומדות בדרישות החוק.

9.   סמארטפונים לחיילים

ממשלת רוסיה אסרה על חיילים בשירות פעיל להחזיק סמארטפון במהלך השירות. החשש הוא מכך שהשימוש בטלפון הנייד יפגע בביטחון המדינה, לכן אישרה לעשות שימוש אך ורק בטלפונים ניידים בסיסיים שאינם כוללים מצלמה, אמצעי הקלטה או חיבור לאינטרנט. בשנים האחרונות, פוסטים שהועלו לרשת על ידי חיילים רוסים חשפו את מיקומם בסוריה ובמזרח אוקראינה, זאת על אף שגורמים רשמיים הכחישו שהם מחזיקים כוחות באזורים אלה.

10. העלבת המדינה

בחודש מרץ 2019 עבר חוק חדש, לפיו העלבת המדינה נחשב לעבירה פלילית. על פי הצעת החוק, כלי תקשורת מקוונים שיפרסמו ברשת חומרים שיש בהם כדי לפגוע בתדמית המדינה, כמו גם בכבודה, גופי הממשלה שבה וסמליה, מסתכנים בקנסות שונים. גוף תקשורת שיעבור על החוק יותר מפעם אחת, עשוי להישלח לכלא ל-15 ימים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:224
קומיט וכל טופס במתנה