שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד ציון אמיר בראיון מיוחד: "אפעל בנחישות לתיקון הליקויים ולשיקום הלשכה"

חדשות

עו"ד ציון אמיר בראיון מיוחד: "אפעל בנחישות לתיקון הליקויים ולשיקום הלשכה", צילום: עו"ד ציון אמיר. צילום: תמר מצפי
עו"ד ציון אמיר בראיון מיוחד: "אפעל בנחישות לתיקון הליקויים ולשיקום הלשכה"
16/06/2019, עו"ד לילך דניאל

לקראת סיום המרוץ לראשות לשכת עורכי הדין, עו"ד ציון אמיר מסביר מדוע החליט להתמודד על ראשות הלשכה, מה השינויים המובילים שיוביל ומה עמדתו בנושאי מפתח כמו ההגנה על מעמדו של בג"ץ, המאבק בהצפת המקצוע, שיקום האמון בלשכה ויחסיה עם רשויות השלטון האחרות

יומיים לבחירות בלשכת עורכי הדין, והשאלה מי יבחר לראשות הלשכה מעוררת סקרנות בקרב רבים. אין ספק בשנה האחרונה הפכה לשכת עורכי הדין למוכרת לא רק בקרב הקהילה המשפטית אלא גם בקרב הציבור כולו, שנדמה ומפנים את חשיבותה והשפעתה הרבה על נושאים כמו מינוי שופטים, הליכי חקיקה ועוד.

בכל הנוגע למועמדים לראשות הלשכה, ידעה מערכת הבחירות תהפוכות רבות, כאשר מבין כ-5 מתמודדים שעמדו לבחירה במקור- כעת כוללת הרשימה שניים בלבד – עו"ד אבי חימי, היו"ר הנוכחי שנבחר כמחליפו הזמני של אפי נוה, ועו"ד ציון אמיר.

עו"ד אמיר נולד בשנת 1955 בירושלים ועד גיל 13 גדל והתחנך בעיר שדרות. בהמשך למד במשך ארבע שנים בישיבה התיכונית "גבעת וושינגטון", בית ספר לחינוך דתי, במסגרת פרויקט ניסיוני של קבוצת יבנה. לדבריו, מדובר היה בארבע שנים מדהימות אשר עיצבו ותרמו רבות לאדם שהוא כיום. בצבא שירת עו"ד אמיר ביחידת קישור של חיל האוויר ולאחר מכן סיים לימודי משפטים באוניברסיטת בר-אילן.

במהלך שנותיו הרבות במקצוע, הפך עו"ד אמיר לפרקליט ידוע ומפורסם בתחום הפלילי שטיפל בתיקים מתוקשרים רבים ורכש לעצמו שם כאחד מעורכי הדין המובילים במדינה. בין היתר ייצג את נשיא המדינה לשעבר משה קצב, את איש התקשורת דודו טופז ואת גונן שגב, השר לשעבר שהואשם בריגול. עו"ד אמיר הוא אב ל-3 ילדים ומתגורר כיום בתל אביב.

מדוע החלטת להתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין?

"אני כבר שנים רבות עוסק בעריכת הדין, והלהט ואהבת המקצוע עדיין רעננים אצלי, בדיוק כפי שהיו בתיק הראשון. אני גאה להיות חלק מציבור עורכי הדין בישראל, אך מזה זמן רב שאני מביט מהצד בנעשה בלשכה ורואה כיצד המקצוע שאני כל כך אוהב, נשחק ונרמס, ומעמדה של הלשכה מצוי בשפל חסר תקדים. החלטתי לקחת אחריות ולהתמודד לראשות לשכת עורכי הדין, במטרה לשנות את התנהלות הלשכה, הקשר שלה עם ציבור עורכי הדין ובעיקר – להחזיר את הלשכה לגוף ערכי ואיכותי המייצג בכבוד את כלל ציבור עורכי הדין, הצעירים והוותיקים, תוך שמירה על כבוד המקצוע.

כראש הלשכה, אפעל בנחישות לתיקון הליקויים ולשיקום הלשכה, לשינוי הלך הרוח והשבת הכבוד, היושרה והיוקרה למקצוע עריכת הדין, שדומה כי אבד בשנים האחרונות. אני מאמין בכל ליבי כי זו העת להרים את הכפפה ולצאת לדרך חדשה, דרך ישרה ומכובדת".

מהו השינוי הבולט ביותר שתעביר בלשכה אם תיבחר?

"בשנים האחרונות המקצוע מצוי בהידרדרות מתמשכת וחמורה במעמדו, בזוהרו וביוקרתו. הנהגת הלשכה פגעה אנושות במעמד עורכי הדין, במערכת המשפט ובאמון הציבור בה. לשכת עורכי הדין נקלעה למשבר נורמטיבי עמוק, במסגרתו השתלטה עליה חבורת עסקנים שעשו בלשכה כל העולה על רוחם. רק בחודש מאי האחרון, מכון סמית למחקר מצא כי  63% מעורכי הדין "חושבים שהלשכה כיום היא גוף שמשרת קבוצת מקורבים", ו- 79% "מאמינים שאחרי עידן אפי נוה - אבי חימי חייבים לבצע בדיקה חיצונית של ניהול הלשכה בשנים האחרונות והשימוש הפסול בכספי ציבור". נתונים אלו, מצביעים על כך שציבור עורכי הדין מאס בהנהגה הקודמת ובהנהגה הזמנית וצמא להנהגה חדשה, ישרה ואיכותית שתנהג בניקיון כפיים ובשקיפות.

כראש הלשכה אחולל מהפכה נורמטיבית, אעבוד סביב השעון עבור ציבור עורכי הדין, ואחזיר ללשכה את המכובדות, היושרה ואמון הציבור שספגו פגיעה אנושה בקדנציה האחרונה. הלשכה בראשותי תורכב מאנשים איכותיים, ישרים ומוכשרים שינהגו בשקיפות מלאה באחריות לטובת ציבור עורכי הדין ולא למען מקבץ מקורבים. אחת המשימות הראשונות שאדאג להשלים היא קביעת שכר טרחה מינימלי מחייב (ולא מקסימלי), אשר יבטיח את איכות הייצוג המשפטי וישים סוף לדחיקתם של עורכי דין רבים, ובייחוד הצעירים שבהם, להסכים לקבל תיקים תמורת שכר מבזה וייצוג ירוד.

משימות נוספות שבכוונתי לקדם: ביטולן של תקנות סדר הדין האזרחי במתכונתן החדשה והשבת התקנות הישנות מאבק חסר פשרות בהסגת גבול המקצוע, הפרדת האתיקה מהפוליטיקה והחזרת המוסד לבוררות ועוד.

מה עמדתך בנושא....

- דמי החבר ללשכה

"אני סבור שצריך לערוך חלוקה דיפרנציאלית, עורכי הדין צעירים יהיו פטורים מתשלום דמי חבר בשלוש השנים הראשונות. הלשכה, שהיא גוף ציבורי המתקיים בעיקר מדמי חבר, צריכה למקד את המשאבים הפיננסים שלה בתכנים מקצועיים, מעשירים ואיכותיים במקום במופעי ראווה ומסיבות ענק".

- המאבק בהצפת המקצוע ונושא המתמחים ובחינות ההסמכה

"עריכת דין היא מקצוע שעוסק בדיני נפשות, הקובע לא פעם גורלות, וזוהי חובתה של הלשכה לשמור על רמתו המקצועית הגבוהה. אני מאמין כי לכל אדם מגיעה הזדמנות הוגנת ללמוד משפטים, אך יחד עם זאת רק הטובים ביותר יכולים לשאת בעול הייצוג המשפטי.  הלשכה בראשותי תציב רף מקצועי גבוה שיבוא לידי ביטוי בתנאי הקבלה ללימודי משפטים. הפתרון העקום של עריכת בחינות הסמכה לא הוגנות יוחלף בהעלאת רף הקבלה ללימודים. כך, נעלה את יוקרת המקצוע ונחסוך עוגמת נפש מיותרת מאלפי סטודנטים, שהשקיעו את מיטב כספם ומאמציהם רק כדי לגלות שנכשלו בבחינת ההסמכה. בנוסף, תפעל הלשכה להארכת תקופת ההתמחות ולהוספת מבחני הסמכה במספר רמות: מבחנים עיוניים ברמה גבוהה, מבחנים מעשיים שונים ועוד".

- הגברת השקיפות בלשכה

"אין זה סוד כי בשנים האחרונות התנהלה הנהלת הלשכה בחוסר שקיפות משווע. לשכת עורכי הדין בראשותי תחרוט על דגלה לפעול בשקיפות מלאה, ותשים סוף לקבלת ההחלטות במחשכים ובחדרי חדרים. הלשכה תפתח את דיוניה לציבור עורכי הדין, ולאחריהם תפרסם את הפרוטוקולים ותשתף אותם בהחלטות המתקבלות. נבנה אפליקציה ייעודית, שתבטיח נגישות למידע ושותפות של עורכי הדין בכל הנושאים שעל סדר היום תוך הגדלת יכולת עורכי הדין להשפיע".

- קידום וטיפול באוכלוסיות ספציפיות בקרב עורכי הדין (עו"ד צעירים, נשים, מיעוטים וכד')

"אני מתחייב לפעול באופן אישי למען עורכות ועורכי הדין הצעירים, ולחזק אותם הן בפן הכלכלי והן בפן המקצועי. בנוסף לפטור מדמי החבר, אני מתכוון להקים מערך 'מנטורים' עבור עורכי דין צעירים, במסגרתו יוכלו להיוועץ עם עורכי דין וותיקים ללא תשלום. אני מאמין במתן שוויון הזדמנויות לכל אדם באשר הוא, ואני מתכוון להוביל מהלכים לחיזוק והגדלת הייצוג של נשים ובני מיעוט בעמדות מפתח בלשכה. כמו כן, אני מתכוון להקצות תקציבים לקידום נשים ובני מיעוטים בכל המישורים הרלוונטיים, כמו גם להגביר ולהרחיב את הפעילויות הייחודיות שהלשכה מעניקה למגזרים השונים".

- תנאי העבודה של עורכי הדין

"עורכי דין רבים נאלצים לקחת על עצמם עוד ועוד תיקים, בעומס נוראי, ובמחירים נמוכים, כדי לשרוד כלכלית. אחת המטרות שהצבתי כראש לשכה, היא להביא למצב בו עורכי הדין יוכלו לעסוק במשפטים ולא בהישרדות, שכן צריכה להיות קורלציה בין המאמץ וההשקעה הגדולה של עורך הדין בכל תיק ותיק לבין התגמול שמשולם לו. שכר טרחה מינימלי מחייב, אותו אני מתחייב לקדם, ישפר את תנאי עבודתם של עורכי הדין ויאפשר להם להתעמק בכל תיק ולהעניק את הייצוג הטוב ביותר".

- קביעת שכר טרחה מינימלי

"אני מתחייב לפעול לקידום קביעת שכר טרחה מינימלי מחייב (לא מקסימלי), אשר יבטיח את איכות הייצוג המשפטי וישים סוף לדחיקתם של עורכי דין רבים, ובייחוד הצעירים שבהם, להסכים לקבל תיקים תמורת שכר מבזה. המצב הקיים בו עורכי הדין מלקטים לעצמם עוד ועוד תיקים כדי לשרוד כלכלית, מביא לפגיעה בייצוג התיקים. לכן, על ידי קביעת שכר טרחה מינימלי אנו נבטיח הן ייצוג איכותי והן רווחה כלכלית".

- המאבק במסיגי גבול המקצוע

"אאבק בצורה אפקטיבית וחסרת פשרות במסיגי גבול. מקצוע עריכת הדין הוא לא "חלטורה", הוא עוסק בדיני נפשות, וכפי שלא כל אדם יכול להיות רופא שמטפל בחולים או להטיס מטוס - כך גם יש להתייחס למקצוע עריכת הדין. יש לגלות אפס סובלנות כלפי מסיגי גבול, משום שאם נאפשר לכל אדם להעניק ייצוג משפטי, אנו למעשה נפגע בציבור רחב, שיקבל ייצוג לא מיומן ורשלני. יתרה מזאת, אני מתכוון להקפיד הקפדה יתרה על הכשרתם של עורכי הדין, מאחר שלמקצועיות של עורכי הדין חשיבות עליונה בדרך להשבת אמון הציבור בלשכה בכלל ובציבור עורכי הדין בפרט".

- שיקום המוניטין והאמון בלשכה

"לצערי הרב, הנהגת הלשכה הקודמת והזמנית גרמה לפגיעה אנושה באמון הציבור בלשכה, ואמון הציבור הוא הנכס החזק ביותר שלנו. לשכת עורכי הדין בראשותי תשים לעצמה כמטרה לפעול לשיקום המוניטין והאמון בלשכה, המצוי בשפל חסר תקדים. בכוונתי ליצור לשכה שתגרום לציבור בכלל ולציבור עורכי הדין בפרט להתגאות בה. אפעל שתהיה לנו לשכה ערכית, שתורכב מאנשים איכותיים וישרים. זו תהיה לשכה שתעלה לכותרות ונהיה גאים בה ובהנהגתה, ולא נצטרך להתכווץ באי נוחות ולהשפיל מבטנו מבושה".

- יחסי הלשכה עם רשויות השלטון האחרות והנהלת בתי המשפט

"יחסי הלשכה עם רשויות השלטון והנהלת בתי המשפט חשובים לנוהל התקין והסדר הטוב, לכן הלשכה חייבת להיות מעורבת בתקנות וחקיקה, בוודאי אלו הנוגעות לעורכי הדין. אני סבור שצריך להתקיים דיאלוג ישיר עם הנהלת בתי המשפט, משום שעורכי הדין הם לא בבחינת אורחים בבית המשפט אלא חלק בלתי נפרד מהמערכת, זרוע ארוכה שלה. כשם שלמערכת אין זכות קיום בלי שופטים טובים וראויים – כך היא אינה יכולה להתקיים בלי עורכי דין טובים וראויים".

- מינוי שופטים

"הועדה למינוי שופטים במדינת ישראל היא קודש הקודשים של מערכת אכיפת החוק, ויש למנות באמצעותה את השופטים הראויים ביותר והמובחרים ביותר לשבת על כס השיפוט. בסופו של יום, אנחנו, ציבור עורכי הדין, מופיעים מדי יום ביומו מול שופטים ויש לנו אינטראקציה מלאה עמם. מצב שבו לשכת עורכי הדין לא תהיה חלק ממעגל מקבלי ההחלטות היא מציאות שאין להשלים עמה, שכן היא נעדרת כל היגיון".

- החזרת משוב השופטים – בעד או נגד?

"מדובר בסוגיה חשובה מאין כמותה, המצריכה חשיבה מעמיקה כיצד ניתן ליצור דיאלוג פורה בין לשכת עורכי הדין והשופטים, מתוך ראיית האינטרס המשותף של כלל הגורמים. אני סבור שיש ליצור מנגנון שיבוצע יחד עם הנהלת בתי המשפט, המכבד את עורכי הדין כמו גם את השופטים. מנגנון זה יופעל תחת נורמות וכללים מכבדים וברורים, והוא יאפשר לנו כלשכת עורכי הדין, הגוף האמון על עורכי הדין במדינת ישראל, להיות מעורבים בנעשה בין כתלי בית המשפט".

- הוויכוח על תפקידו של בג"ץ והשיח על פסקת ההתגברות

"לשכת עורכי הדין בראשותי תפעל להגברת ההקפדה בשמירה על מערכת המשפט, לצד תיקון הליקויים הקיימים במערכת. עם זאת אעמוד כחומה בצורה מול מי שינסה לפגוע בה ממניעים לא ענייניים. בנושאים הקשורים בזכויות אדם, בית המשפט העליון יהיה הפוסק האחרון והחלטתו תהיה מכרעת".

- תקנות הסד"א החדשות

"אפעל לביטולן של התקנות במתכונת החדשה, ולהשבת התקנות הישנות. אני קורא לשר המשפטים הזמני ובהמשך הקבוע, לפעול יחד אתנו לביטול התקנות שיש בהן פגמים מהותיים והן יובילו לפגיעה קשה גם בציבור עורכי הדין אבל בעיקר בציבור הרחב שזקוק לייצוג. בשל סדר הזמנים הדחוק, עורכי הדין לא יוכלו להתעמק בחומרי התיק, עד כדי הבאתם לרשלנות המקצועית. העברת התקנות במתכונתן הנוכחית היא דוגמא לכישלון הקולוסאלי של הנהגת הלשכה היוצאת, שנרדמה בשמירה על ציבור עורכי הדין. נדהמתי לשמוע שכאשר הנושא הזה עלה, אבי חימי התגאה בכך שהוא הצליח לדחות את יישום התקנות בכמה חודשים או במילים אחרות עד אחרי הבחירות. מדובר ב"עבודה בעיניים", כמוה כדחיית גזר דין מוות במספר שעות. יש לפעול לביטולן המלא של התקנות החדשות, וכך אבצע".

- חוק הלאום

"מדובר בסוגיה רגישה, שיש להתייחס אליה במלוא הרצינות ואין להקל בה ראש. כל חקיקה באשר היא, המתייחסת למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית חייבת להתבסס על עקרונות של שוויון מלא בין כל חלקי האוכלוסייה, תוך מאבק בלתי מתפשר באפליה מכל מין וסוג".

* ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מסר בתגובה לדבריו של עו"ד אמיר: "לא ברור לי מדוע איש שטוען שהלשכה כה יקרה לליבו, עוסק באופן מתמיד בהתקפות חסרות רסן והשמצות חסרות ביסוס כלפיה ומטיל דופי בעשרות עובדי הלשכה ומאות המתנדבים שלוקחים חלק בפעילותה. נכנסתי לתפקיד ראש לשכת עורכי הדין מתוך הכרת הטוב הגדול שבלשכה ומתוך רצון להעצים את כוחה.  מאז כניסתי לתפקיד  לפני מספר חודשים ביצעתי מספר פעולות שהובילו למיצוב המערכת ולטובת ציבור עורכי הדין בישראל ואני פועל במלוא המרץ לטפל בליקויים הצריכים תיקון.

בניגוד לאחרים, אני עסוק בעשייה רבה ולא בהפרחת סיסמאות ריקות מתוכן. בחודשים בהם אני מכהן בתפקיד הצלחתי לבלום את הימים הלא פשוטים שעברו על הלשכה ובכוונתי להמשיך בארבע השנים הקרובות לפעול במלוא המרץ להעלאת קרנו של מקצוע עריכת הדין. הרוח החיובית הנושבת מאז כניסתי לתפקיד באה לידי ביטוי בשטח ולא אתן לרעשי רקע ולרוחות רעות להפריע לי ולאנשים הנפלאים המסייעים לי להפוך את לשכת עורכי הדין לחלק בלתי נפרד ומשמעותי במערכת המשפט כולה".

הבחירות ללשכת עורכי הדין תתקיימנה ביום שלישי, ה-18 ביוני 2019.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:8
קומיט וכל טופס במתנה