שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד אבי חימי בראיון מיוחד לקראת הבחירות: "אינני ממשיכו של אף אדם"

חדשות

עו"ד אבי חימי בראיון מיוחד לקראת הבחירות: "אינני ממשיכו של אף אדם", צילום: עו"ד אבי חימי. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
עו"ד אבי חימי בראיון מיוחד לקראת הבחירות: "אינני ממשיכו של אף אדם"
13/06/2019, עו"ד לילך דניאל

לרגל הישורת האחרונה בבחירות ללשכת עורכי הדין, מסביר היו"ר המכהן, עו"ד אבי חימי, מה השינויים שהוא מתכוון לקדם בלשכה, מדוע המליץ על השופט דנציגר כנציג הלשכה בוועדה למינוי שופטים, מסתייג מהאמירה שהוא ממשיכו של אפי נוה ואף מצהיר כי ישקול בכובד ראש את ביטול התביעה נגד העיתונאית שרון שפורר

ביום שלישי הקרוב יערכו הבחירות ללשכת עורכי הדין, ובמוקד נמצאים כמובן שני המתמודדים לראשות הלשכה – עו"ד אבי חימי ועו"ד ציון אמיר. הייתה זו מערכת בחירות רוויית יצרים, שבאה בשיאה של שנה שבה לשכת עורכי הדין כיכבה בכותרות בנסיבות לא מחמיאות. לאחר התפטרותו של עו"ד אפי נוה מראשות הלשכה לאור הפרשות שיוחסו לו, נבחר עו"ד חימי למחליפו הזמני, וכעת הוא מבקש להפוך ליו"ר הקבוע של הלשכה ולהצעיד אותה בדרך חדשה.

חימי, בן 60, נולד וגדל בקרית שמונה, כבן זקונים למשפחה בת 9 נפשות. לאחר שירותו הצבאי למד משפטים באוניברסיטת ת"א ובסיום לימודיו התמחה במשרדו של עו"ד צבי לידסקי ובהמשך בבית משפט השלום בנתניה ובפרקליטות מחוז מרכז. מיד לאחר הסמכתו פתח חימי משרד עצמאי ברמת גן העוסק בעיקר בתחום הפלילי ומייצג לקוחות פרטיים ואנשי ציבור רבים, ביניהם שרים, ראשי ערים, עובדי ציבור, אנשי משטרה ומג"ב, חיילים, אנשי קבע וגם קבוצות ושחקני כדורגל בבתי הדין של התאחדות הכדורגל. הוא נשוי לד"ר חנה חימי, עובדת סוציאלית ודוקטור לקרימינולוגיה, ומתגורר בראש העין עם אשתו ושתי בנותיו.

בראיון מיוחד ל"תקדין" מסביר עו"ד חימי את עמדותיו בשורת נושאי מפתח הנוגעים לציבור עורכי הדין, כגון הצפת המקצוע, תנאי העבודה ושיקום האמון בלשכה, אך גם לציבור בכללותו, ובכלל זאת הוויכוח על מעמדו של בג"ץ ופסקת ההתגברות, מדוע המליץ על השופט דנציגר לנציג הלשכה בוועדה למינוי שופטים, נושא החסינות וחקירות רה"מ ועוד.

מדוע החלטת להתמודד על ראשות לשכת עורכי הדין?

"כבר הרבה שנים שאני פעיל בלשכת עורכי הדין ולמען ציבור עורכי הדין ואף הייתה לי הזכות הגדולה להיות אחראי על הקמת מחוז המרכז בלשכה, המונה מעל ל-20,000 עורכי דין, מגדרה ועד חדרה. הפעילות בלשכה חידדה עבורי את האתגרים הרבים איתם מתמודדים עורכי הדין ואת המשימות החשובות מאוד והאתגרים העומדים לפתחה של הלשכה.

לשכת עורכי הדין איננה גוף של כיבודים וקוקטיילים ואיננה קישוט. יש לה תפקיד ציבורי חשוב ומשמעותי ביותר: לדאוג לאינטרסים של עורכי הדין ושל כלל אזרחי מדינת ישראל. את זאת אני מתכוון לעשות בכל כוחי".

מה תאמר לאלו שאומרים שאתה ממשיכו של היו"ר הקודם, אפי נוה?

"ברוך השם, אני איש בן 60 שמאחוריו קריירה ארוכת שנים ופעילות ציבורית ענפה. אינני ממשיכו של אף איש - יש לי דרך ולאורה אני מתכוון לפעול. בל נשכח שגם אם עו"ד אפי נוה כשל במישור האישי, במהלך כהונתו כראש הלשכה נעשו בה דברים טובים מאד. את הדברים הטובים הללו נחזק ונעצים. את הדברים הדורשים תיקון ושיפור – נתקן ונשפר".

מהו השינוי הבולט ביותר שתעביר בלשכה אם תיבחר?

"אני מתכוון לשמר ולהעצים את כוחה של הלשכה ולהקפיד על היותה בראש וראשונה גילדה מקצועית, ישרה, שקופה ומוסרית, שדואגת לאינטרסים של כלל עורכי הדין במדינת ישראל ומהווה מצפן ומגדלור מוסרי בשאלות חברה ומשפט. אפעל להשבת היוקרה למקצוע החשוב שלנו, לשמירה על שכר הטרחה של עורכי הדין, לדאגה לרווחתם של עורכי הדין הצעירים, לרפורמה החשובה וההכרחית בתחום האתיקה, לפעילות בנושא הצפת המקצוע ובנושאים חשובים נוספים".

מה עמדתך בנוגע לתביעת הדיבה שהגישה הלשכה נגד העיתונאית שרון שפורר? האם תורה על ביטולה? האם תחשוף את הפרוטוקולים של הדיון שנערך בלשכה בנושא?

"אני מתנגד לתביעות השתקה מכל סוג ומין. בימים אלו שעד הבחירות, אינני מתכוון לעשות שום צעדים פופוליסטיים. לאחר הבחירות אתייעץ ואשקול בכובד ראש את ביטול התביעה".

מה עמדתך בנושא....

- דמי החבר ללשכה

"בקדנציה האחרונה דמי החבר הוזלו ב 15 אחוזים ועם כניסתי לתפקיד נערוך בדיקה מעמיקה לגבי צרכי החברים בלשכה וככל שיהיה ניתן אז בוודאי שנפעל להוזלת דמי החבר".

- המאבק בהצפת המקצוע ונושא המתמחים ובחינות ההסמכה

"אני תומך ומחזק את עורכי הדין הצעירים ואת אלו השואפים לעסוק במקצוע עריכת הדין. אני מאמין כי הבחינות צריכות להיות קשות – אבל הוגנות. הן צריכות לשקף את מהותו ואת מעמדו של המקצוע, אך בהחלט אינן צריכות להיות בחינות מכשילות בכוונה תחילה. אני מאמין בבחינת מעבר בתום שנת הלימודים הראשונה. מי שלא יעבור את הבחינה הזו - לא ימשיך ללימודי השנה השנייה. כך נמנע מאנשים מלכלות את שנותיהם בלימודים ולאחר מכן להיות מאוכזבים ומתוסכלים כשלא יעברו את בחינות הלשכה".

- שקיפות בלשכה

"אני מתכוון להפוך את הלשכה לבית מזכוכית. הלשכה תחת כהונתי כראשה תהיה לשכה בעלת שקיפות מוחלטת, על כל המשתמע מכך".

- דין משמעתי בלשכה ומאבק בתלונות שווא נגד עורכי דין

"הרפורמה באתיקה היא אחד התחומים הבוערים היותר על הפרק. אני מציג תכנית שלמה לרפורמה באתיקה, אותה אני מתכוון ליישם מיד עם היבחרי לראשות הלשכה".

- קידום וטיפול בבעיות הנוגעות לאוכלוסיות ספציפיות בקרב עורכי הדין (עו"ד צעירים, נשים, מיעוטים וכד')

"אני קשוב מאוד לצרכיהם ולמצוקותיהם של כלל עורכי הדין, בתוכם אוכלוסיות כאלו ואחרות. אני מבטיח כי דלתי תהיה פתוחה לכל עורכת ועורך דין, מדן ועד אילת, עורכי דין צעירים, נשים, דתיים, ערבים, חרדים ועוד. אני מבטיח לשמוע את כלל הבעיות ולטפל בהן ברגישות, אחת אחת".

- תנאי העבודה של עורכי הדין

"עורכי דין רבים, בפרט עורכי דין צעירים, נתקלים בתחילת דרכם בתנאי עבודה קשים עד בלתי אפשריים, וחלקם הגדול משתכר משכורות נמוכות ביותר שאינן ראויות ואינן מכבדות את עבודתם המקצועית ואת ההשקעה הרבה שהשקיעו בשנות לימודים ארוכות ומבחנים קשים. אני בהחלט מתכוון לתת על כך את הדעת ולחזק את הקשר עם עורכי הדין הצעירים בלשכה, על מנת לדון בכובד ראש בדרכים לשיפור תנאי העסקתם. אוזני תהיה קשובה תמיד לצרכיהם ומצוקותיהם של עורכי הדין הצעירים ואפעל כתף אל כתף איתם, לחיזוק מעמדם המקצועי".

- קביעת שכר טרחה מינימלי

"נושא שכר הטרחה הוא סוגיה רגישה וכואבת במיוחד, כמו גם שכרם של עורכי הדין השכירים. רק עתה דווח, כי שליש מעורכי הדין משתכרים פחות מ-11,000 שקל ברוטו. אני מבטיח כי נושא גובה שכר הטרחה ותנאי העבודה של עורכי הדין יעמוד לנגד עיני, כאחת מן המשימות הראשונות לטיפול".

- המאבק במסיגי גבול המקצוע

"זהו מאבק חשוב מאין כמותו, הרלוונטי לעורכי דין וותיקים וצעירים כאחד. יש להקפיד קלה כחמורה כי פעילות שיוחדה לטיפול על-ידי עורכי דין תעשה אך ורק על-ידם ולא על-ידי גופים שאינם מוסמכים ומנסים להשיג גבול במקצוע".

- שיקום המוניטין והאמון בלשכה

"בקרב הציבור בכלל ובקרב ציבור עורכי הדין בפרט, אין ספק כי אמון הציבור ועורכי הדין בלשכת עורכי הדין נפגע באופן משמעותי בתקופה האחרונה. משימתי היא להחזיר את האמון, את השקיפות, את הצניעות ללשכת עורכי הדין, להחזיר את הלשכה לימי הזוהר שלה, להחזיר את הכבוד ואת הברק בעיניים לעורכי הדין".

- יחסי הלשכה עם רשויות השלטון האחרות והנהלת בתי המשפט

"הלשכה בהחלט צריכה להיות מעורבת בהליכי החקיקה, ומחויבת להביע עמדתה בכל הצעת חוק ולטעמי אף צריכה ליזום הצעות חוק ולהביאן לפתחה של הכנסת - וברוח זאת אפעל".

- שיטת מינוי השופטים

"אני מאמין בוועדה לבחירת שופטים ומאמין כי ללשכת עורכי הדין צריך להיות מקום בוועדה ונציג הלשכה צריך להיות חלק מהליך בחירת שופטי ישראל. אני מאמין כי את הלשכה צריך לייצג בוועדה האדם הראוי והמתאים ביותר, מי שיש לו פרספקטיבה, הבנה, היכרות ונאמנות ללשכת עורכי הדין. השופט דנציגר, עליו המלצתי כמועמד לשמש בוועדה מטעם הלשכה, הוא בדיוק האדם הזה: שופט בדימוס שהיה פורץ דרך ובעל מחשבה עצמאית, ועורך דין פעיל במשך 28 שנים, אשר מכיר היטב את לשכת עורכי הדין ואת אתגריה עורכי הדין בישראל, אדם ראוי ביותר, שיביא כבוד ללשכת עורכי הדין".

- החזרת משוב השופטים – בעד או נגד?

"לשכת עורכי הדין נמצאת בקשר הדוק ומקצועי עם הנהלת בתי המשפט, כך שכל בעיה שעורכי הדין נתקלים בה בעבודתם מול השופטים זוכה לאוזן קשבת ומטופלת. לכן, וכל עוד שיתוף הפעולה הפורה לו אנו זוכים ימשיך, משוב השופטים אינו ניצב בשלב זה על השולחן".

- הויכוח על תפקידו של בג"ץ והשיח על פסקת ההתגברות

"חשוב ביותר לשמור על מעמדו של בית המשפט העליון ולמנוע כל פגיעה בו. בית המשפט העליון הוא מבצרו של האזרח הקטן והוא זה שאמון על האיזון העדין בין הרשויות השונות בישראל. מי שרוצה לפגוע בבית המשפט העליון – חלקי לא יהיה עמו. עם זאת, חשוב להבין שציבור גדול בישראל לא מרגיש כיום שבית המשפט העליון מייצג את קולו ואת האינטרסים שלו ואיבד אמון במערכת המשפט – ועל כך יש לתת את הדעת בכובד ראש ולערוך בדק בית רציני. אני סבור שמערכת היחסים והכוחות בין הרשויות השונות צריכה להיבחן מעת לעת, אבל לא בהקשרים פוליטיים. הרבה מאוד מונח כאן על הכף".

 - נושא החסינות וחקירות ראש הממשלה

"אני מתנגד לחקיקת חוקים פרסונליים. לעומת זאת, כסניגור, אני סבור כי יש לתת לראש הממשלה את האפשרות ואת השהות לנהל את משפטו, בצורה הגונה וישרה. אני תומך בדחיית השימוע לראש הממשלה ויודע היטב כי מדובר בתיק סבוך ומורכב, המצריך זמן רב של הכנה מצד סנגוריו של ראש הממשלה".

- תקנות סדר הדין האזרחי החדשות

"אני שמח על כך ששרת המשפטים לשעבר איילת שקד נענתה לבקשתי והסכימה לדחות את כניסתן של תקנות סד"א בחצי שנה. הדבר מאפשר היערכות טובה יותר לעורכי הדין. בלשכת עורכי הדין הקמנו צוות מקצועי עם מיטב עורכי הדין על מנת שיתנהל בנושא מול משרד המשפטים. חשוב להבין - התקנות נוגדות גם את האינטרסים של כלל אזרחי ישראל ולכן יש צורך בתיקון משמעותי ביותר שלהן.  במידה שהתקנות לא יתוקנו מהותית, בשיתוף פעולה עם משרד המשפטים, נשקול לנקוט בצעדים מתאימים".

- חוק הלאום

"המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לא הביעה עדיין את עמדתה בסוגיה זו. עם סיום הבחירות וכינון המועצה החדשה אעלה נושא זה על סדר היום, נבחן את כל ההיבטים של סוגיה מורכבת זו ונביע עמדתנו במידת הצורך".

הבחירות ללשכת עורכי הדין תתקיימנה ביום שלישי, ה-18 ביוני 2019.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:73
קומיט וכל טופס במתנה