שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי הדין לא נוהרים לקלפיות: האם האדישות שוב תנצח בבחירות ללשכה?

חדשות

עורכי הדין לא נוהרים לקלפיות: האם האדישות שוב תנצח בבחירות ללשכה?, צילום: istock
עורכי הדין לא נוהרים לקלפיות: האם האדישות שוב תנצח בבחירות ללשכה?
10/06/2019, עו"ד לילך דניאל

הבחירות ללשכת עורכי הדין מתקרבות בצעדי ענק, אלא שאחוזי ההצבעה הנמוכים לאורך השנים מוכיחים שלעורכי הדין לא ממש אכפת מי יכהן בגוף המקצועי שלהם. האם אירועי השנה האחרונה בלשכה יוציאו את עורכי הדין מאדישותם? עו"ד משה טייב, המתמודד ברשימת "בצדק": "אם 70% מעוה"ד יישארו אדישים, מה שהיה הוא שיהיה"

בשבוע הבא יערכו הבחירות ללשכת עורכי הדין, והקרב בין שני המועמדים המובילים – עורכי הדין אבי חימי וציון אמיר, נמצא בעיצומו. מהרגע בו ניתן האות לפתיחת מערכת הבחירות, מצא עצמו ציבור עורכי הדין מותקף בעשרות מסרונים שכללו הבטחות, סקרים וחלקם גם כללו הכפשות הדדיות. גם רשת האינטרנט מלאה במודעות (ממומנות ולא ממומנות) ובאנרים של המתמודדים והרשימות, שמבטיחים לעשות שינוי בלשכה ולהצעיד אותה קדימה אל דרך המלך.

אם לשפוט לפי העבר את עורכי הדין זה לא מאד מעניין. אחוזי ההצבעה בבחירות ללשכה לאורך השנים נמצאים במגמת ירידה קבועה: לפי נתונים שנלקחו מאתר הלשכה, אם בשנת 2003 עמד אחוז ההצבעה על 42%, בבחירות הבאות בשנת 2007 כבר ירד אחוז ההצבעה ל-36.3%. בשנת 2011 דובר ב-31.8 אחוזי הצבעה ובבחירות האחרונות, בשנת 2015, דובר בשפל של 28.5%, מה שאומר שפחות משליש מעורכי הדין מגיעים בפועל לקלפיות. אם המגמה הזו תמשיך, בבחירות הקרובות נראה שפל חדש באחוזי ההצבעה, ובמדינה בה כמות עורכי הדין הפכה כבר למושא ללעג, לא מדובר בעניין של מה-בכך.

למרות הכל, הבחירות הפעם מתקיימות בעיצומה של שנה לא כל כך טובה ללשכת עורכי הדין, בה היא זכתה לככב בכותרות בנסיבות פחות טובות על רקע המפלה של יו"ר הלשכה הקודם, עו"ד אפי נוה, ושורת הפרשות שיוחסו לו, בעקבותיהן נאלץ כזכור להתפטר והוחלף בעו"ד חימי. מארגון מקצועי נישתי הפכה הלשכה למשהו שסוקר בתקשורת הארצית, ותדמיתה שלה ושל ציבור חבריה, כך נראה, אינה מזהירה בקרב הציבור. האם כל אלו יגרמו לעורכי הדין לצאת מהאדישות ולהגיע לקלפיות ביום שלישי הבא?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"הרוב המוחלט של עורכי הדין לא יהיו מעורבים בבחירות כי הם לא מבינים איך זה נוגע אליהם", אומרת עו"ד אדוה יגואר גל. "אני למשל, בעבר לא ממש היה אכפת לי מי יהיה בלשכה, אבל מה שהשתנה זה הזרקור שמואר על הנושא. כגודל הזרקור – כך עומק המעורבות. כשיש זרקור ציבורי ופייסבוקי גם על כל הרע שהיה עם יו"ר הלשכה הקודם, וגם על הטוב שהיה – זה משתנה. למשל, המעורבות של הלשכה במינוי שופטים. פתאום לשכת עורכי הדין הפכה להיות משהו שמופיע בעיתונים ובחדשות, יש הרבה מאד צהוב בתחום הזה, והרבה אקשן, פוליטיקה, יצרים ומלחמות. אני חושבת שהרשתות החברתיות מלבות את היצרים האלה ומחרחרות את הריבים האלה. במקום שהמאבק יהיה מכבד ונעים ותחרותי בלבד, הוא נהיה יותר מלוכלך. עם זאת יש גם טוב בכל זה. זה מייצר מעורבות מאד חזקה של הציבור – גם ציבור עורכי הדין וגם הציבור הכללי. פתאום כל מני אנשים שהם לא עו"ד רוצים לבוא לערבי תמיכה במועמד כזה או אחר, מה להם וללשכת עורכי הדין?" .

"מצד שני זה גם יכול להיות מטעה, מאחר ששיעור המעורבות הגבוה נצפה בעיקר בקרב עורכי הדין שנמצאים בפייסבוק. הם בעד, הם נגד, הם מתווכחים, הם מאד מעורבים. אבל בסופו של דבר אם יש לבנאדם דיון בבאר שבע והוא יכול להצביע רק בת"א, אז הוא לא יגיע להצביע, אין מה לעשות. אם היו קובעים למשל שכל הדיונים בין 9-11 מפסיקים ביום הבחירות, זה היה נותן אפשרות לאנשים להגיע להצביע, או מאפשרים להצביע בכל בית משפט".

"מה שכן, אני בטוחה שאחוזי ההצבעה בקרב עורכי הדין הצעירים יהיה גבוה מאד, בייחוד אצל אלו שעד לפני שנה או שנתיים היו מתמחים. הם זועמים על מה שעברו מול הלשכה, ובלי לשפוט אם הזעם הזה מוצדק או לא – הרי שכמו כל רגש חזק גם הוא מניע לפעולה. לכן הם גם אלה שילכו להצביע בסופו של דבר".

"תתעוררו – הלשכה חשובה"

"אנחנו אדישים, בואו נודה על האמת", אומרת עו"ד טלי גוטליב. "תכל'ס לא באמת מעניין אותנו מי יהיה יו"ר לשכת עורכי הדין. והלשכה? מי צריך אותה בכלל. חוץ מדמי חבר מה היא כבר נותנת לנו? אפילו כרטיס החבר נשלח אלינו באיחור. לכנסים והרצאות אנחנו יכולים ללכת לגמרי בעצמנו בלי חסות ובלי טובות של אף אחד. זה מה שרוב עורכי הדין חושבים. כמועמדת לראשות הלשכה לשעבר, אני אומרת לכולם - תתעוררו. הלשכה חשובה, מי שמנהיג אותנו חשוב. אז אולי להופעות אפשר לקנות כרטיסים לבד, אבל כדי למנוע פגיעה במקצוע, כדי לקחת חלק בייעוץ משפטי לחברי כנסת, כדי לחולל שינוי - צריך יו"ר מתאים וצריך לשכה חזקה. צאו להצביע. אדישות היא אחלה, אבל ערנות, עשייה ואכפתיות הן הרבה יותר מענגות".

מי שעוד תומך בעמדה שעורכי הדין חייבים ללכת להצביע, הוא עו"ד יעקב וקנין. "אני בהחלט מתכוון להצביע בבחירות", הוא אומר. "אני חושב שכל עורך דין לא רק צריך אלא חייב לממש את זכותו הדמוקרטית. הלשכה עברה בשנים האחרונות שינוי חיובי שהתבטא בלא מעט אספקטים, שינוי שקצת נבלם עקב התמורות בתקופה האחרונה. ישנו רצון עז בקרב ציבור עורכי הדין להעלות את קרנו של המקצוע בחזרה לגדולתו כפי שרווחה שנים רבות בעבר. מקצוע עריכת הדין הוא מקצוע מהחשובים ביותר הקיימים מימים ימימה וככזה עלינו לעשות כל מאמץ בכדי לאפשר לציבור עורכי הדין לממש עבודתם ושליחותם על הצד הטוב ביותר. אין זה משנה כרגע למי כל אחד מאתנו יחליט להצביע, מה שמשנה הוא שאנו צריכים להיות קול תרועה גדול ביום הבחירות במטרה שהטוב ביותר והראוי ביותר יוביל אותנו לעתיד טוב ומוצלח ככל הניתן".

ומה חושבים חלק מהמועמדים למוסדות הלשכה? עו"ד תומר דגני, מרשימת "לשכה וולנטרית", מספר על מה שהוא מגדיר "שיעורים לחיים" שלמד במסגרת מערכת הבחירות שהוא מנהל יחד עם חבריו לרשימה. "בשיחות שלי עם עורכי ועורכות דין אני נתקל בכמה דברים", הוא אומר. "ראשית, חוסר התעניינות. הרוב המוחלט והעצום לא מתעניין ולא יודע על הלשכה שום דבר. מה זה מחוז? מה זה מועצה ארצית? איזה סמכויות יש ללשכה? שנית, מבוכה. עורכי ועורכות דין לא רוצים שום קשר לגוף הזה שנקרא לשכת עורכי הדין. אין להם שום חיבור לגוף הזה מעבר לתשלום חד שנתי של דמי חבר".

"שלישית, ייאוש. המעט שאיכשהו מתעניינים בנעשה מסתכלים על המועמדים השונים ובאמת לא מבינים מה רוצים מהחיים שלהם. ולבסוף, עצבים וכעס. עורכי הדין חווים את הבחירות האלה כמטרד של ספאמים. לדעתי, גם אם אירועי השנה האחרונה ישפיעו לכאן או לכאן, בתמונת המאקרו זה לא ישפיע משמעותית. בבחירות האחרונות לפני ארבע שנים רק כ-16 אלף עורכי דין הצביעו וכחמישים אלף עורכי דין לא הצביעו. הפערים הם עצומים. האדישות היא פנימית בקרב עורכי הדין ולא תלויה בכל מני גורמים חיצוניים".

מי שעוד קורא לציבור עורכי הדין לצאת מהאדישות ולהגיע להצביע ב-18 לחודש, הוא עו"ד משה טייב, לשעבר המשנה לראש הלשכה ומתמודד ברשימת "בצדק" בבחירות הקרובות. "כמי שמתמודד בפעם השלישית ברציפות למועצה הארצית וכמי שכיהן כסגן ומשנה לראש הלשכה בשתי הקדנציות האחרונות, אני יכול לומר שלמרות שחשבנו שהציבור יצביע ברגליים ויגיע בהמוניו לקלפיות אחרי שהתפוצצה פרשת נוה, אני נתקל באדישות רבה, הרבה יותר מהעבר", הוא אומר. "המשמעות היא שאחוז ההצבעה לכל היותר יהיה זהה, וזה גם אומר שלא יהיה שינוי אמיתי בלשכה. כאשר אחוז ההצבעה חופף את אחוז הנוטלים חלק בפעילויות הלשכה, זה אומר שמי שמושל בכיפה ימשיך לעשות זאת גם אחרי הבחירות".

"אם 70% מעוה"ד יישארו אדישים, מה שהיה הוא שיהיה", אומר עו"ד טייב לסיום. "30% מעורכי הדין ייהנו מהנעשה בלשכה וכל השאר יסתכלו מהצד ולא יבינו למה הם משלמים דמי חבר. אבל מי שלא מצביע אין לו זכות להתלונן, שיקום ויעשה את המינימום. אנחנו מתמודדים כדי לעשות שינוי אמיתי, אבל הציבור חייב להצביע ברגליים ולהגיע לקלפיות".

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:167
קומיט וכל טופס במתנה