שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 10 הדיברות לפעם הראשונה בבית המשפט

חדשות

10 הדיברות לפעם הראשונה בבית המשפט, צילום: istock
10 הדיברות לפעם הראשונה בבית המשפט
06/06/2019, עו"ד לילך דניאל

עבור עורכי דין רבים, הפעם הראשונה שהם מגיעים לבית המשפט עשויה להיות מרגשת אך בד בבד מלחיצה ואף טראומטית. על מנת להקל על החוויה, וברוח חג השבועות, אספנו את "10 הדברות" לפעם הראשונה בבית המשפט, שיעזרו לכם לצלוח ביתר קלות את המאורע

כל עורך דין ודאי זוכר את הפעם הראשונה שבה נכנס בין כותלי בית המשפט. זה אולי לא נוצץ כמו שזה נראה בסדרות משפט בטלוויזיה, אבל ההתרגשות, החשש כשהשופט פונה אליך, הפעם הראשונה שאתה מדבר והמתח לקראת ההחלטה, הן רק חלק מהתחושות שאתה עשוי להיתקל בהן כשאתה ניצב לראשונה במעמד של עורך דין מייצג. אז נכון, רמות המתח משתנות מאדם לאדם, אבל אין ספק שמדובר באירוע שחובה לעשות הכנות לקראתו. מתכוננים להופעה הראשונה שלכם בבית המשפט בתור עורכי דין? ברוח חג השבועות המתקרב אספנו עבורכם "10 דיברות" – 10 כללים שיעזרו לכם לצלוח את טבילת האש הזו.

1. הגיעו בזמן – אחד הכללים הבסיסיים להופעה הראשונה בבית המשפט, ולמעשה גם לאלו שאחריה, היא להגיע בזמן. בדקו מראש את תאריך ושעת הדיון וקחו מרווח בטחון שיאפשר לכם להגיע לפחות חצי שעה לפני המועד, זה יאפשר לכם לשבת ברוגע בתוך/מחוץ לאולם ולהכין את עצמכם נפשית למאורע. חוץ מזה, אתם לא יודעים מה ישתבש בדרך (עומסי תנועה, חסימות וכד') ואתם ממש לא רוצים לעורר את חמתו של השופט, או גרוע יותר – לקבל החלטה שאינה לטובתכם או חיוב בהוצאות בשל איחור.

2. התלבשו בהתאם – זה אולי ברור מאליו, אבל חלק מהופעה מכובדת בבית משפט היא גם הופעה חיצונית נאותה. חשוב לזכור שכשאתם מגיעים לדיון בבית המשפט אינכם מייצגים רק את עצמכם, אלא גם את המשרד שבו אתם עובדים וגם את הלקוח. לכן, חובה להתלבש באופן מקצועי, מה שאומר להשאיר את הג'ינס והכפכפים בבית ולעטות את המראה המחויט. מלבד זאת, לבוש לא פעם משפיע גם על הלך הרוח של אדם, ולכן הופעה ייצוגית עשויה גם להועיל להרגשה הפנימית שלכם, בייחוד במעמד כה משמעותי כמו הפעם הראשונה שבה אתם מופיעים כעו"ד בבית המשפט, ולהרים את הביטחון העצמי שלכם כלפי מעלה.

חשוב לציין - לא מדובר רק בהמלצה. סעיף 32 לכללי האתיקה המקצועית של לשכת עורכי הדין קובע כי "עורך דין יופיע בבית המשפט הופעה מכובדת ובמדי משפט הולמים, כפי שנקבעו בדין". על פי הכללים, מדי משפט לגברים מוגדרים כ"חולצה לבנה בעלת צווארון ושרוולים ארוכים או קצרים, עניבה, מכנסיים ומקטורן, כולם בצבע שחור או כחול כהה, ונעליים סגורות כהות", ולנשים הם "חולצה לבנה בעלת צווארון ושרוולים ארוכים או קצרים, מכנסיים או חצאית בצבע שחור או כחול כהה ומקטורן בצבע שחור או כחול כהה, או שמלה שחורה עם שרוולים ארוכים או קצרים וצווארון לבן, ונעליים כהות". זאת, כמובן, לצד הדרישה לעטות גלימה בערכאות מסוימות. אגב, גם כשמגיעים עם מדי משפט תקניים רצוי להקפיד על הופעה ראויה – גהצו את החולצה, סדרו את השיער ואל תגיעו מרושלים. עוד על החשיבות של לבוש במקצוע עריכת הדין תוכלו לקרוא כאן.

3. הכינו "שיעורי בית" על השופט – עורכי דין רבים חוששים מפני המפגש עם שופט בפעם הראשונה. לכל שופט/ת, כידוע, יש מזג שיפוטי שונה ודרך משלו לנהל את הדברים באולמו, ולמרות שלא תוכלו לצפות לחלוטין את התנהגותו, הלמידה לגביו תסייע לפחות להפחית את רמת ההפתעה. קיבלתם שיבוץ לשופט מסוים? בדקו עליו מראש – האם הוא אדיב או קשוח/קפדן, האם הוא נוהג לדחוף את הצדדים לפשרה, האם הוא אוהב להשתמש בהומור, האם הוא שואל שאלות, מדקדק בפרטים, האם הוא בקיא בפרטי התיקים שמובאים בפניו, האם הוא נוהג לפסוק הוצאות גבוהות, ועוד. הדרך לעשות זאת היא פשוטה – ע"י קריאת החלטות ופסקי דין קודמים של אותו שופט או ע"י בדיקה והתייעצות בקבוצות השונות שקיימות ברשת לצורך שיתוף ידע בין קולגות על שופטים. המהדרין היו מציעים להגיע לדיונים קודמים של אותו שופט על מנת ללמוד על דרך התנהלותו, אך זו לא חובה ולא תמיד יש גם זמן לכך בסדר היום העמוס.

4. הכירו את התיק – אולי הטיפ החשוב ביותר ברשימה. אתם יכולים להיות הטוענים הטובים בעולם, אבל זה יהיה חסר משמעות אם לא תכירו לפרטי פרטים את הקייס שלכם – הן מבחינת עובדות והן מבחינת הטיעון המשפטי. חזרו מבעוד מועד על כל הפרטים המהותיים – עובדות, תאריכים, סכומים, טענות, דמויות מפתח בסיפור ועוד, ועל כל השאלות שיכולות להתעורר. לדוגמה, בתביעה על הפרת חוזה חשוב לדעת מי הצדדים לחוזה, באילו נסיבות הוא נחתם, באיזה תאריך, מה נחשב הפרה על פי החוזה ומה הטענה של הלקוח שלכם – האם הוא הטוען להפרה? האם הוא מתגונן מפני טענה כזו? מה ההתנהלות שמיוחסת לו? איזה ראיות תומכות בטיעון שלו? בקיאות בפרטי התיק גם תועיל לכם בשלב החקירה/החקירה הנגדית של העדים, או כשהשופט שואל שאלה. אחרי הכל, אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו מגמגם מול השופט או נאלץ לדפדף בין ערימות עצומות של מסמכים במאמץ למצוא תשובה בלחץ של זמן.

בנוסף, אל תפריזו בחשיבות של סידור התיק מבחינה לוגיסטית: הקדישו זמן וסדרו את המסמכים בסדר כרונולוגי, מרקרו מה שצריך, הדביקו דגלוני סימון והצמידו פתקים עם הערות. ברגע האמת הסדר הזה ישתלם לכם, כשתוכלו "לשלוף" בדיוק את המסמך הרלוונטי לטיעון שלכם, דבר שגם עשוי להרגיע אתכם נפשית ולהפחית מהלחץ הנלווה לדיון.

5. הכירו את המטריה המשפטית – באותה מידה שחשוב להיות בקיאים בתיק, חובה להכיר את התחום המשפטי שבו התיק עוסק על שלל הפרוצדורות והמושגים שהוא כולל, לרבות החוקים והסעיפים הרלוונטיים, הבקשות שמוגשות בדרך כלל בהליכים מסוג זה, כללי סדר הדין הרלוונטיים לתחום ועוד. לדוגמה, דיון בהתנגדות בתיק הוצל"פ לא יהיה דומה לדיון בתביעת עבודה וכד'.

6. הכירו את עצמכם – אם אתם טיפוסים שנוטים להתרגש בקלות, אתם בוודאי יודעים גם מה הדברים שמרגיעים אתכם – נשימות עמוקות, אוכל, כדורי הרגעה, מים וכד'. עם זאת, חשוב לעשות הכל במידה. לדוגמה: יותר מדי אוכל לפני הדיון יכול לגרום לתחושת כבדות ואי נוחות ולערפל את קו המחשבה. גם לא מומלץ לקחת בפעם הראשונה לפני הדיון חומרים כמו כדורי הרגעה, ריטלין או תמציות הרגעה למיניהן אם לא ניסיתם זאת בעבר - אינכם יודעים כיצד זה ישפיע עליכם ועלולה להיות לכך השפעה שלילית מאד על רמת התפקוד והצלילות שלכם במהלך הדיון.

בנוסף, אם יש לכם אפשרות כזו, שקלו לבקש מחבר/מכר להגיע אתכם לדיון. ייתכן שנוכחות של אדם מוכר בחדר תסייע להפחית את ההתרגשות. שורה תחתונה: הכירו את החוזקות והחולשות שלכם ונסה כמה שיותר לשמור על ביטחון עצמי.

7. הכינו מראש דברי פתיחה – אלמנט משמעותי נוסף שעשוי להפחית באופן ניכר את רמת הלחץ לפני הדיון, הוא הכנה מראש של הדברים אותם אתם מתכוונים לומר. הכינו טקסט קצר שיהווה עבורכם נקודת פתיחה, ואל תהססו לערוך עליו חזרות מול המראה או מול חברים, כמו גם על מתן מענה לשאלות שיכולות להתעורר במהלך הדיון.

8. שמרו על תרבות דיון – השמיעו את הטיעון שלכם באופן בהיר וקוהרנטי עד כמה שאפשר, שמרו על ענייניות ותמציתיות ואל תיסחפו להסברים ארוכים ומפורטים יתר על המידה. בנוסף, במהלך הדיון ייתכן שתאותגרו ע"י השופט או הצד השני בשאלות או אמירות שעשויות להוציא אתכם משלוותכם. הקפידו לשמור על קור רוח ולדבר רק בתורכם, באופן מכובד, רגוע ומנומס ולא להתפרץ לדברים של אחרים או להתפתות לקרב צעקות/הכפשות מול הצד הנגדי. ישנה סברה שעורכי דין חייבים להיות אגרסיביים וקולניים על מנת לנצח בתיק, אך זה לא בהכרח נכון ובוודאי לא יגרום לכם להיראות טוב בעיני השופט.

9. למדו על "גינוני משפט" – התנהלות באולם משפט לא דומה לדיבור סטנדרטי בפני קהל, אלא היא מעין "טקס" שיש לו כללים ייחודיים משלו. לדוגמה: בפניה לשופט, חובה לקרוא לו "כבודו" או "אדוני", ואם מדובר בפניה לשופטת – "כבודה" או "גברתי". בהתייחסות לב"כ הצד שכנגד, מקובל לקרוא לו "חברי" או "חברי המלומד". בנוסף, עליך לקום כשאתה מדבר, וכשניגשים לדוכן השופט חובה תמיד לבקש רשות. כמו כן, פחות מקובל לבקש מהשופט הפסקה בדיון, אלא אם מדובר בסיבה טובה כגון מגעים לפשרה בתיק. הקפדה על כללים אלו תחסוך מכם מבוכה מיותרת והערות שבנסיבות המלחיצות ממילא של הופעה ראשונה בבית משפט, עלולים לפגוע בכם שלא בצדק.

10. הכי חשוב: להיות מרוכזים ולא להיבהל מטעויות – קחו בחשבון שזו הפעם הראשונה שלכם בדיון משפטי ובהחלט ייתכן שיקרו לכם "טעויות של טירונים". זה לא סוף העולם וחשוב לקחת את הדברים בפרופורציות ולהבין שזה קורה גם לטובים ביותר. אל תתנו לדברים לערער אתכם ושמרו על ריכוז בכל אחד משלבי הדיון. האמינו בעצמכם, דברו בקול רם ובביטחון ואם אתם סבורים שיש צורך הביעו את התנגדותכם באופן ברור ורהוט, אך זכרו – אתם לא בסדרת טלוויזיה וזה לא המקום לצעוק "אובג'קשן" ולעורר סצנה שתאיר אתכם באור מגוחך. לאחר הדיון בקשו לקבל את הפרוטוקול, וקראו אותו במקום על מנת לוודא שמה שנאמר אכן נכתב ושהוא באמת משקף את השתלשלות הדברים בדיון.

 בהצלחה!

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:173
קומיט וכל טופס במתנה