שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ חייב את המדינה לשלם הוצאות לעו"ד שעתר נגד "נט המשפט"

חדשות

בג"ץ חייב את המדינה לשלם הוצאות לעו"ד שעתר נגד "נט המשפט", צילום: getty images israel
בג"ץ חייב את המדינה לשלם הוצאות לעו"ד שעתר נגד "נט המשפט"
02/05/2019, עו"ד לילך דניאל

בג"ץ מחק את עתירתו של עורך דין שעתר נגד פעילות מערכת "נט המשפט", בטענה כי היבטים בה פוגעים בפרטיות. השופטים שיבחו את המערכת, ששדרגה וייעלה לדבריהם באופן ניכר את פעילותם של בתי המשפט, אך נוכח התרומה שהשיאה העתירה לאינטרס הציבורי, חייבו את המדינה לשלם לעותר הוצאות בסך 15 אלף שקל

מערכת ניהול התיקים של הנהלת בתי המשפט, הידועה כ"נט המשפט", נועדה לייעל את הליכי העבודה בבתי המשפט ולאפשר הגשת כתבי טענות ומסמכים נוספים, וכן מסירת פרוטוקולים והחלטות שיפוטיות לצדדים. אופן הפעלתה של המערכת  מוסדר בחקיקה, בתקנות ובנהלים של מערכת בתי המשפט ושל לשכת עורכי הדין.

המשתמשים במערכת נחלקים, בין היתר, למשתמשים "פנימיים" (עובדים של מערכת בתי המשפט) ומשתמשים "חיצוניים", ובהם בעלי הדין או באי-כוחם, הנכנסים למערכת זו באמצעות "כרטיס חכם" המאפשר הזדהות בטוחה. בנוסף, גולשים מזדמנים יכולים להיכנס למערכת דרך אתר האינטרנט של נט המשפט ולעיין בהחלטות ובפסקי דין שסיווגם "פתוח לציבור".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לטענת העותר, המערכת חושפת בפועל פרטים אישיים של מי שמעורבים בהליכים משפטיים, בין כצדדים ישירים להם ובין בדרכים אחרות, בפני מי שאינם מורשים לכך. לכן, לשיטתו, יש למנוע גישה לתכנים הכלולים בה ולהגדיר את ברירת המחדל ביחס לכלל התיקים המוצגים כ"תיקים חסויים". בנוסף לכך, טען העותר כי על נט המשפט להירשם כמאגר מידע בהתאם להסדר הקבוע בחוק הגנת הפרטיות.

בצד העתירה, הוגשה בקשה לצו ביניים שיורה, הלכה למעשה, על השבתת פעילותה של נט המשפט, וכן על העתקת המערכת בתצורתה הנוכחית להתקן נייד כדי לוודא שלא ייעשו בה שינויים עד למתן הכרעה בעתירה. בנוסף, התבקש צו איסור פרסום ביחס לעתירה דנן בהתחשב בכך שכללה דוגמאות הנוגעות לפרטיותם של צדדים להליכים. בית המשפט דחה את הבקשה.

בנוסף, קודם להגשת העתירה הגיש העותר בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הנהלת בתי המשפט, אך זו נדחתה לאחר שנקבע כי הטענות שהועלו בה אינן נופלות לגדרי התוספת השניה לחוק תובענות ייצוגיות. לצד זאת, קבע בית המשפט המחוזי כי עותק מהבקשה יועבר לעיון הגורמים הרלוונטיים בהנהלת בתי המשפט, וכי הללו יעבירו לעותר התייחסויות ענייניות לטענות שהועלו בה.

בתגובה לעתירה נטען כי הנהלת בתי המשפט מודעת לצורך להגן על פרטיותם של בעלי דין,  לצד החשיבות הנודעת למימושו של עקרון פומביות הדיון ולהגנה על זכות הגישה לערכאות, וכי היא ערה לליקויים טכניים אפשריים הנובעים מהפעלת נט המשפט ופועלת באופן תדיר לתיקונם. לטענת המשיבות, מדובר באחת מהמערכות הממוחשבות המתקדמות בשירות הציבורי בארץ ובעולם, אשר חרף היקף פעילותה המשמעותי – מספר התקלות הנוגעות להיבטי אבטחת מידע שאירעו מאז תחילת השימוש בה הוא מצומצם ביותר.

כן נטען כי הרשות מקיימת ביקורת בעניין הפעלת המערכת, ובכלל זה פתחה בהליך פיקוח מינהלי שבו נבחנו עמידתה של נט המשפט בהוראות חוק הגנת הפרטיות וסוגית רישומה כמאגר מידע לפי חוק זה וכי העברת המידע הממוחשב בין הנהלת בתי המשפט לבין רשויות אחרות מתבצעת בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות ותקנות הגנת הפרטיות (תנאי החזקת מידע ושמירתו וסדרי העברת מידע בין גופים ציבוריים).

השופטת ברק-ארז: "מערכת חשובה התורמת ליעילות הדיונית"

בנוסף, במהלך הדיונים בעתירה עדכנו המשיבות כי הוגשה בקשה לרישום של נט המשפט כמאגר מידע לפי חוק הגנת הפרטיות וכי כיום, לאחר הטמעתו של פתרון טכני במערכת, גולש מזדמן יכול אמנם להיכנס לתיקייה בה מצויים פרטי הגורמים המעורבים בתיק, אך צפייתו מוגבלת רק לפרטיהם של הצדדים הישירים להליך. כן הובהר כי בעת הנוכחית קיימת בעיה טכנית בפרסומן של החלטות שיפוטיות שניתנו על גבי "פתקית" או במסגרת פרוטוקול הדיון, וכי סוגיה זו נבחנת על-ידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים.

השופטים ברק-ארז, אלרון וקרא קבעו כי יש למחוק את העתירה תוך חיוב המשיבות בהוצאות העותר. לדברי השופטת ברק-ארז, מערכת נט המשפט, שמאפשרת ניהול תיקים בצורה ממוחשבת ברוב ערכאות השיפוט בישראל, היא מערכת חשובה התורמת ליעילות הדיונית בבתי המשפט והיא במידה רבה בגדר התאמה הכרחית של ניהול ההתדיינויות לעת הנוכחית לטובת ציבור המתדיינים בכללותו.

עוד הוסיפה השופטת כי מטבע הדברים, הפעלתה של כל מערכת מחשוב מורכבת ורחבת היקף מסוג זה כרוכה בקשיים ותקלות שיש לעקוב אחריהם ולטפל בהם, ולכן אין הרשות יכולה לקפוא על שמריה ולהימנע מביצוע פעולות הכרחיות של התייעלות ומחשוב.

לגופו של עניין ציינה השופטת כי אין ספק שפעילותו של העותר עודדה את קידומה של עבודת מטה חשובה שתרמה להגנה על הפרטיות ברשת, תכלית שקשה להגזים בחשיבותה. לצד זאת, התרשמו השופטים כי העותר הפריז בטענותיו, וניתן לומר שתמונת המצב בעת מתן פסק הדין שונה מהותית מזו שנגלתה ערב הגשתה של העתירה. בין השאר, כפי שצוין, החל הליך לרישומה של נט המשפט כמאגר מידע וגובש מנגנון הזדהות מאובטחת לצורך עיון בתיקי תביעות קטנות. לפיכך, הגם שעדיין לא תמה המלאכה, סברו השופטים כי העתירה מיצתה את עצמה בעת הזו ועל כן דינה להימחק.

עוד קבעה השופטת כי פרסומם של פסקי דין והחלטות ברשת האינטרנט מאפשר, הלכה למעשה, את מימושו של עקרון פומביות הדיון, וההקפדה מבחינה יישומית על האיזונים הקבועים בדין בין עקרון זה לבין החריגים לו והדינים הנוגעים להגנת הפרטיות – היא מלאכה מורכבת ורווית משתנים, המסורה ברגיל בידי הנהלת בתי המשפט. נוכח האמור בהודעות המעדכנות שהוגשו מטעם המשיבות, לא מצאו השופטים עילה המצדיקה את התערבות בית המשפט בשלב זה.

לבסוף נקבע כי ההליך השיא תרומה לאינטרס הציבורי במובנו הרחב, ולכן דומה כי יש מקום לפסוק הוצאות לטובת העותר, עניין שגם המשיבות הסכימו לו. לצד זאת, העירו השופטים על צורת התבטאותו של העותר לאורך ניהול ההליך, שלשיטתם מוטב היה להימנע ממנה. על כן, המשיבות יישאו בהוצאות העותר בסך של 15,000 שקלים.

השופט אלרון, שהצטרף לדעתה של השופטת ברק-ארז, הוסיף כי אין בידו להסכים עם הרושם המתקבל מדבריו של העותר, לפיו לשיטתו מוטב היה אילו המערכת לא הייתה באה לעולם. כמי שהיה שותף לעיצוב התכנית האסטרטגית של הנהלת בתי המשפט בשנים 2016-2015, סבר השופט אלרון כי מאז הטמעתה ועד היום שונתה מערכת "נט המשפט" לבלי היכר, והביאה למהפכה של ממש בעבודת בתי המשפט.

כך, ייעלה המערכת באופן משמעותי את עבודתם של בתי המשפט, בין היתר הודות למנגנוני פיקוח ובקרה שמאפשרים לבחון את קצב ניהול הטיפול בתיקים ויצירת אפשרות לשופטים להמשיך לבצע חלק נכבד מעבודתם גם מחוץ לבית המשפט. בנוסף, המערכת מאפשרת לגורמים שבאים במגע עם בתי המשפט באופן תדיר גישה נוחה ויעילה למידע הרלוונטי אליהם, הפכה את בתי המשפט לזמינים לציבור באופן פשוט ונוח יחסית, ואפשרו להם להעניק שירותים דחופים במקרה הצורך. יתירה מזאת, לדברי אלרון, הנהלת בתי המשפט אינה קופאת על שמריה – וממשיכה לפעול לשיפור ולייעול המערכת, ולהתאמתה לסטנדרטים הנדרשים. אשר על כן, הסכים השופט כי מערכת "נט המשפט" שידרגה את תפקודה המקצועי והניהולי של עבודת בתי המשפט, ואילו קשיים רבים שהתגלו בהליך ההטמעה, ובהם גם עיקרי הקשיים עליהם הצביע העותר, באו על פתרונם.

העותר ייצג את עצמו בהליך. המשיבות יוצגו ע"י עו"ד ערין ספדי-עטילה.

 

בג"ץ 6207/17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:34
קומיט וכל טופס במתנה