שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דוח מיוחד: הכנסת ה-20 שברה שיאי חקיקה של כל הזמנים

חדשות

דוח מיוחד: הכנסת ה-20 שברה שיאי חקיקה של כל הזמנים, צילום: getty images israel
דוח מיוחד: הכנסת ה-20 שברה שיאי חקיקה של כל הזמנים
02/05/2019, עו"ד לילך דניאל

לרגל כינון הכנסת החדשה, פרסם לראשונה היועץ המשפטי של הכנסת דוח מיוחד המציג נתונים על חקיקת הכנסת היוצאת, בראי 70 שנות המדינה. מהנתונים עולה בין היתר כי הכנסת ה-20 הייתה שיאנית החקיקה בכל הזמנים במספר פרמטרים, לרבות מספר החוקים שהתקבלו ומספר הצעות החוק שהונחו על שולחנה

 

עם סיומה של הכנסת ה-20 ולקראת כינונה של הכנסת ה-21, פרסם לראשונה היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, דוח מיוחד המציג את הנתונים על חקיקת הכנסת היוצאת בראי החקיקה בשבעים שנות המדינה, מהכנסת הראשונה ועד היום. הדוח הוכן והופק על ידי מנהלת מאגר החקיקה הלאומי, עו"ד גלי בן-אור, ומנהלת מערכות בינה עסקית (BI) באגף טכנולוגיה ומחשוב של הכנסת, גב' שושנה מקובר.

בפתח הדוח מובהר כי המידע המפורסם בו הוא מידע סטטיסטי-כמותי בלבד, ללא שיפוט ערכי, ואין בו כדי להעיד על "איכות" החקיקה ועל עצם הצורך בה, או להשיב על השאלה אם הגשימה את תכליותיה. עוד נאמר כי חשיבותם של הנתונים בכך שהם מציירים תמונה שעד היום לא הוצגה ויכולה לשמש בסיס אמין לדיון החשוב שמתנהל בכנסת ומחוצה לה, הן בדבר תפקידם של הכנסת וחברי הכנסת כמחוקקים והן באשר ליחסי הגומלין שבין הכנסת לבין הממשלה במשטר פרלמנטרי.

מהדוח עולה כי במהלך תקופת כהונתן של 20 הכנסות, החל מקום המדינה, נחקקו קרוב ל-7,000 חוקים, כאשר הכנסת ה-20, האחרונה, הייתה שיאנית החקיקה בכל הזמנים הן ביחס למספר החוקים שהתקבלו בכנסת (625 חוקים), הן בממוצע החודשי של החוקים שהתקבלו בקריאה שלישית והן ביחס למספר הצעות החוק שהונחו על שולחנה (5,997 הצעות חוק פרטיות ו-393 הצעות חוק ממשלתיות).

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

כמו כן, למעט שלוש הכנסות הראשונות, הכנסת ה-20 הייתה שיאנית במספר הסדרי החקיקה המקוריים שחוקקה – 83 במספרם. מדובר בחוקים המסדירים לראשונה תחום מסוים ולעיתים מחליפים חוק קודם שהסדיר תחום זה, לעומת חוקים המתקנים הסדרי חקיקה קיימים.

בנוסף, לאחר מספר כנסות שבהן שיעור החקיקה הפרטית כמעט השתווה ואף עלה על שיעור החקיקה הממשלתית, בשלושת הכנסות האחרונות (החל מהכנסת ה-18) חלה ירידה הדרגתית בשיעור החוקים שמקורם בהצעות חוק פרטיות ביחס לחקיקה שמקורה בהצעות חוק ממשלתיות.

מרבית הצעות החוק הפרטיות בכנסת ה-20 (77%) לא התקדמו בהליכי החקיקה מעבר לשלב הראשוני של הנחתן על שולחן הכנסת. מדובר ב-4,646 הצעות חוק שהליך החקיקה בהן כלל לא החל. אשר למספר הצעות החוק הפרטיות שצלחו את הליך החקיקה כולו והפכו לחוק, הנתונים מראים כי רק 4% מכלל הצעות החוק הפרטיות שהונחו על שולחן הכנסת אושרו בסופו של דבר בקריאה השנייה והשלישית. יחד עם זאת, נקודת מבט נוספת לבחינת שיעור הצעות החוק הפרטיות שהתקבלו היא השוואתן לקבוצה מצומצמת יותר של הצעות חוק פרטיות שעלו להצבעה. נתון זה עומד על 17.93%, שהוא גבוה משמעותית מהחישוב המקובל ביחס לשיעור החקיקה של הצעות החוק הפרטיות שהונחו (4% כאמור).

נתון מעניין נוסף מלמד על סיכויי ההצלחה בקידומן של הצעות חוק פרטיות, וזאת בהתאם לשיוכם של חברי הכנסת המציעים. מתוך 246 הצעות החוק הפרטיות שהפכו לחוק, 63% היו כאלה שהיוזם הראשון שלהן השתייך לסיעות הקואליציה (156 חוקים), בעוד ש-37% מקורם בהצעות חוק שהיוזם הראשון שלהן מסיעות האופוזיציה (90 חוקים).

 

בהסתכלות רחבה יותר, כאשר מנתחים את כלל החוקים שמקורם בהצעות חוק פרטיות (246 חוקים) ובוחנים את הרכב רשימת המציעים כולה, עולה כי 60% מהם מקורם בהצעות חוק שהוגשו בשיתוף פעולה בין סיעות הקואליציה לסיעות האופוזיציה (148 חוקים). רק 31% מקורם בהצעות חוק ביוזמת חברי כנסת מהקואליציה בלבד (76 חוקים), ו-9% ביוזמת חברי כנסת מסיעות האופוזיציה בלבד (22 חוקים).

בכל הנוגע לחוקי יסוד, הכנסת ה-20 חוקקה שני חוקים חדשים – חוק יסוד תקציב המדינה לשנים 2017-2018 וחוק יסוד הלאום. בנוסף היא נמצאת במקום השלישי מבחינת כמות חוקי היסוד שתוקנו במהלך כהונתה – 13 במספר.

לראשונה הוצגו גם הנושאים המרכזיים שבהם עסקו החוקים שהתקבלו בכנסת ה-20, בהתאם לשיוך הנושאי שנקבע להם במאגר החקיקה הלאומי. לפי הדוח, הנושא המוביל בו עסקו החוקים היה ערכאות שיפוטיות, לאחר מכן בריאות הציבור ובמקום השלישי משפט פלילי. נושאים פופולריים נוספים היו רווחה, מיסוי, ומשפט אזרחי. הנושא שהעסיק את הכנסת הכי פחות היה ספנות.

מלבד האמור, הדוח מציג את 45 החוקים, מכלל חוקי מדינת ישראל, שתוקנו במספר הפעמים הגבוה ביותר במהלך הכנסת ה-20, כאשר במקומות הראשונים ניצבים חוק הביטוח הלאומי (שתוקן 41 פעמים), פקודת מס הכנסה (שתוקנה 35 פעמים) וחוק בתי משפט לעניינים מנהליים (שתוקן 29 פעמים).

עו"ד ינון: "דוח החקיקה מלמד על היקפי פעילות חסרי תקדים של הכנסת בתחום החקיקה וכי, בניגוד לדעה הרווחת, המתכון המנצח לקידומן של הצעות חוק פרטיות טמון בשיתופי פעולה חוצי מחנות בין חברי קואליציה לחברי אופוזיציה. אני מקווה שחברי הכנסת העשרים ואחת, ובמיוחד חברי הכנסת החדשים, ילמדו את הדוח כדי למקד נכון את מאמציהם בתחום זה".

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:78
קומיט וכל טופס במתנה