שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > 8 טיפים לחיפוש חקיקה יעיל וממוקד בתקדין

חדשות

8 טיפים לחיפוש חקיקה יעיל וממוקד בתקדין, צילום: istock
8 טיפים לחיפוש חקיקה יעיל וממוקד בתקדין
29/04/2019, מערכת תקדין

מרבית עורכי הדין יודעים איך לחפש חוקים לפי שם, אך האם ידעתם שמעבר לחיפוש הבסיסי קיימות במאגר "תקדין" עוד מגוון אופציות חיפוש לדברי חקיקה? ריכזנו עבורכם 8 טיפים יעילים, כולל אפשרות להתחקות אחר ההיסטוריה של החוק, לחפש הגדרה מסוימת בחוק ולבצע חיפוש "הפוך" של תקנות, לפי המקור שמכוחו הותקנו

חוקים ותקנות הם כידוע הבסיס והמסגרת עליהם מושתת המשטר בישראל כולו. זכויות וחובות אזרחי המדינה, הסדרים הנוגעים לחברות והתאגדויות משפטיות, וגם סמכויותיה וחובותיה של המדינה עצמה מוגדרים כולם בחקיקה, וגם בעריכת דין מדובר באחד מאבני היסוד של המקצוע. לכן, חשוב שכל עורך דין ידע כיצד לבצע חיפוש יעיל וממצה בתחום זה.

מאגר "תקדין" מאפשר למשתמשים לחפש חקיקה בדרך פשוטה ונוחה, כאשר מעבר לחקיקה המעודכנת נכון להיום ניתן למצוא בו גם תקנות, הצעות חוק, תיקוני חקיקה ופרסומים רשמיים של המדינה כגון ספר הרשומות וילקוט הפרסומים. נוכח חשיבות הנושא, ריכזנו עבורכם מספר טיפים וטריקים יעילים לחיפוש חקיקה במאגר תקדין, שתוכלו ליישם כבר באופן מיידי:

1. לא זוכרים את שם החוק? לא צריך! – חוקים רבים נושאים שמות ארוכים ומסובכים (למשל: "חוק חסימת מספר טלפון לשם מניעת ביצוע עבירות"). לפיכך, אנו עלולים להיתקל בבעיה אם איננו זוכרים במדויק את השם המלא, השנה בה חוקק וכד'. לא כך בתקדין - בבואנו לחפש דבר חקיקה מסוים, נוכל להקליד בשדה "שם החוק" מילה אחת או יותר מתוך שם החוק אותו אנו מחפשים, ומיד עם הקלדת המלל נקבל "השלמה אוטומטית" - רשימה מלאה של כלל דברי החקיקה המכילים בשמם את המילה או רצף המילים שהקשנו. באופן זה, גם אם איננו זוכרים את שם החוק או התקנה המבוקשת בצורה מדויקת נוכל להגיע אליהם בקלות.

לדוגמא: אם אנו מחפשים את תקנות התכנון והבנייה הנוגעות לבעל דירה שביכולתו להגיש תכנית בבית משותף, נוכל להקליד את המילים "בעל דירה" או "תקנות התכנון והבנייה", וברשימה שתיפתח בפנינו יופיעו "תקנות התכנון והבנייה (בעל דירה הרשאי להגיש תכנית בבית משותף), התשע"ו-2016". לחיצה על אפשרות זו תכניס מיד לשדה של "שם החוק" את השם המלא אותו בחרנו. פשוט וקל.

2. ניווט מהיר - לאחר שמצאנו את דבר החקיקה המבוקש ונכנסנו אליו, נוכל לראות כי בצד ימין קיימת מפת מסמך שמאפשרת לנו לנווט בתוך החוק ולעבור בין הסעיפים בצורה קלה ונוחה, מעין "תוכן עניינים" של החוק. באופן זה, לא נצטרך לגלול את המסך במשך זמן רב על מנת להגיע לסעיף 501 בחוק אלא נוכל להגיע אליו בצורה ישירה ונוחה מתוך הניווט.

3. קפיצה ישירה לתיקונים – בכל מסמך חקיקה בתקדין, יופיע בצד שמאל מעל שם החוק תאריך העדכון האחרון שלו ומעל שמו תופיע מעין "הערת שוליים" בצורת הספרה "1". לחיצה על הספרה תקפיץ אותנו ישירות לתחתית המסמך, שם נוכל למצוא רשימה של כלל התיקונים שעבר החוק בסדר כרונולוגי. מרבית הרשומות מכילות גם קישורים ישירים לתיקון כפי שפורסם בספר החוקים/התקנות, ואף להצעת החוק עליו הוא התבסס.

4. היסטוריה, רבותיי -  כל עורך דין בוודאי מכיר את החשיבות שיש לחקיקה מעודכנת הכוללת בתוכה את כל השינויים והתיקונים האחרונים ביותר. עם זאת, בעבודה השוטפת יש צורך לעתים קרובות בגרסה הישנה של החוק כדי לנצח בתיק או כדי לייעץ ללקוח שעל המקרה חל נוסח קודם של החוק או התקנה. בעבר, הברירה היחידה למי שחפץ לדעת מה היה הנוסח הקודם של החוק הייתה למעשה לחפש את הנוסח המקורי שפורסם ברשומות ולנסות "לגלגל לאחור" את השתלשלות התיקונים על מנת להבין מה קדם לנוסח הקיים - פעולה שהיא כמעט בלתי אפשרית ומסרבלת את העבודה בצורה משמעותית, בייחוד כשמדובר בחוקים סבוכים ובסעיפים שעברו תיקונים רבים לאורך השנים.

בדיוק לצורך זה נוסף לתקדין כלי ייחודי של "חקיקה דינאמית" המאפשר בקלות ובנוחות לצפות בנוסח של חוק בנקודת זמן מסוימת בעבר, להשוות בין נוסחים שונים עד רמת הסעיף ולראות את ההתפתחות שחלה לאורך השנים, כולל לגבי סעיפים שבוטלו. כל זאת – בתצוגה נוחה הכוללת סימונים ברורים וצבעוניים של כל מה שנגרע או הוסף, וישירות בדפדפן ללא כל צורך להוריד קבצים, להתקין תוספים חיצוניים או להגדיר הגדרות מיוחדות: פשוט מקלידים את שם החוק והסעיף הרצויים, בוחרים תאריך ומקבלים את הנוסח נכון לתאריך המבוקש.

5. חיפוש מילולי - במידה שאנו מעוניינים למצוא מספר דברי חקיקה שעוסקים בסוגיה מסוימת, נוכל לפנות לשדה "מלל לחיפוש", שם נכתוב את המילים שלשיטתנו עשויות להיות רלוונטיות לסוגיה ולהופיע באותם דברי חקיקה. לדוגמא: אם אנו מעוניינים למצוא דברי החקיקה הנוגעים להגבלת עישון נכתוב בשדה מלל לחיפוש את המילים "הגבלת עישון", ונקבל 11 דברי חקיקה שעוסקים בסוגיה זו.

6. חיפוש הגדרות - כידוע, כל חוק מתחיל בסעיף הגדרות, כאשר האופן שבו מוגדר מונח מסוים עשוי להשתנות בהתאם לחוק ולתכליתו. לדוגמא: בפקודת מס הכנסה המונח "בן זוג" יוגדר כ"אדם נשוי החי ומנהל משק בית משותף עם מי שהוא נשוי לו", בעוד שבחוק זכויות נפגעי עבירה בן זוג יוגדר כ"מי שהעבירה גרמה למותו, לרבות הידוע בציבור כבן זוגו". פונקציית החיפוש הייחודית "הגדרות מונח" נועדה בדיוק לצורך זה – כאשר נקליד מונח מסוים בשדה זה, נקבל רשימה של כל דברי החקיקה בהם הוא מופיע וכך נוכל לערוך השוואה בין ההגדרות השונות ולעמוד על הסיבות להבדלים ביניהן. אגב, אופציה נוחה ונסתרת היא אייקון ה"ספר" לצד השדה "הגדרות מונח", אשר יפתח מעין "מילון" הגדרות שמתוכו נוכל לבחור.

7. "מקור סמכות" – אפשרות החיפוש "מקור סמכות" נועדה בעיקר לאתר חקיקת משנה, דהיינו את התקנות ו/או הצווים שהותקנו מכוח חוק מסוים. לדוגמא, אם נקליד את המילים "חוק העונשין" בשדה "מקור סמכות", נקבל את כלל התקנות והצווים שהותקנו מכוחו. ברגע שנקליד את שם החוק תיפתח לנו גם אופציה להקליד מספר סעיף, ובאופן זה למקד את החיפוש לתקנות וצווים שהותקנו מכוח סעיף ספציפי בחוק מסוים.

8. חיפוש פרסומים רשמיים – לא רק חקיקה מעודכנת ניתן למצוא בתקדין, אלא גם את קבצי ה"רשומות" - כלל הפרסומים הרשמיים של מדינת ישראל. בין היתר ניתן למצוא פרסומים שפורסמו בספר החוקים, בקובץ התקנות וב"ילקוט הפרסומים", בו מתפרסמות הודעות מנהליות של מוסדות המדינה. בנוסף ניתן למצוא הצעות חוק (הכוללות דברי הסבר) וכן פרסומים ישנים שפורסמו ב"עיתון הרשמי" וב"דיני מדינת ישראל". החיפוש בקבצים אלו יבוצע ע"י הקלדת שם החוברת ככל שמספרה ידוע, או לחילופין ע"פ מלל רלוונטי אותו ניתן להקליד במילות החיפוש.

צוות עורכי הדין שלנו ישמח לסייע לכם באיתור חקיקה ופסיקה בטלפון 03-5680888, בצ'אט וכאן.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:127
קומיט וכל טופס במתנה