שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורכי דין: כיצד תתמודדו עם תיק בתחום שאתם לא עוסקים בו?

חדשות

עורכי דין: כיצד תתמודדו עם תיק בתחום שאתם לא עוסקים בו?, צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
עורכי דין: כיצד תתמודדו עם תיק בתחום שאתם לא עוסקים בו?
17/04/2019, עו"ד לילך דניאל

עורכי דין רבים נתקלים מדי פעם בבקשות לטפל בתיקים בתחומים שהם אינם עוסקים בהם כדבר שבשגרה. נכון לעכשיו החוק בישראל אינו אוסר על כך, אך להתמודד עם תיק שאינו בתחום עיסוקכם יכול להתגלות כדבר לא פשוט. כיצד אפשר להתמודד עם זה?

כידוע, החוק בישראל אינו מחייב עורכי דין להתמחות בתחום משפטי ספציפי או תקופת מינימום שבמהלכה לא יוכל לייצג, ולכן באופן עקרוני כל עורך דין יכול לקבל לטיפולו תיק בכל תחום, גם אם הוא קיבל את הרישיון אתמול וגם אם הוא אינו עוסק בתחום המשפטי הזה.

מחד, יהיה מי שיאמר שמדובר בפרקטיקה לא רצויה ואף חסרת אחריות, אך מאידך במצב הנוכחי של המקצוע, בו הרבה עורכי דין עצמאיים נאבקים כדי לשרוד בתחרות הקשה, בהחלט יכול לקרות מצב שבו עורך דין ייטול על עצמו לטפל בתיק בתחום שהוא אינו מתמצא בו כדבר שבשגרה, על מנת להתפרנס. כמו כן, לא כל עורכי הדין מעוניינים להגביל עצמם לתחום עיסוק אחד ויחיד ויתכן שהם מעוניינים לגוון ולהתרחב לטיפול בתחומים נוספים, רצון לגיטימי לכל הדעות. הגיע אליכם תיק במקרקעין ואתם עוסקים בכלל בדיני עבודה? התבקשתם לערוך צוואה בעוד שתחום העיסוק הרגיל שלכם הוא בהוצאה לפועל? כך תתמודדו עם תיק בתחום חדש:

1. ערכו מחקר דקדקני – לכל תחום משפטי ישנה פרקטיקה משלו, סדרי דין ונוהגים. תיק במקרקעין אינו דומה לתיק בדיני עבודה, והאופן שבו מטפלים בתיק משפחה הוא שונה בתכלית מתיק מנהלי. נסו לבצע מחקר מעמיק יותר בתחום אותו אתם מבקשים ללמוד. מקום טוב להתחיל בו הוא הפסיקה הרלוונטית לתחום, ממנה ניתן להתרשם על הלך הדברים במשפטים מסוג זה ולקבל מושג על חוקים שנוגעים לנושא, הלכות, מושגים ועוד.

לצד זאת, חיפוש פסיקה הוא בהחלט רצוי אך אינו מספיק, בכל זאת – לא מדובר בקורס בפקולטה למשפטים. קראו מאמרים, פרוטוקולים של דיונים מתיקים דומים וכתבי בי דין בתביעות דומות ולמדו היטב על טענות הגנה ותביעה אפשריות. למדו גם על החוקים הרלוונטיים לתחום והמושגים הייחודיים לו. בכל זאת, לא כדאי להגיש בקשה להכרזה על "קטין נזקק" או מינוי אפוטרופוס מבלי להבין את משמעות הדברים וההשלכות המשפטיות שלהם. חלק מהתביעות מצריכות גם הגשת טפסים ספציפיים, עמידה במועדים וסדרי דין ייחודיים (לדוגמה בבתי הדין לעבודה) – מומלץ לא לזלזל בכך.

2. התייעצו עם חברים למקצוע – בכל תחום משפטי שקיים כיום ניתן למצוא עורכי דין רבים שעוסקים בו באופן יומיומי ולכן בקיאים ומתמצאים בו באופן נרחב. אל תתביישו לבקש עצה מחבר מנוסה, לעתים הכוונה בנקודה הנכונה יכולה לעשות את כל ההבדל. הן ברשת והן בוואטסאפ קיימות אינספור קבוצות עורכי דין שבהן ניתן להתייעץ ולשאול שאלות, כמובן מבלי להפר את חיסיון עורך דין-לקוח. עורכי דין רבים ישמחו להושיט יד. בקישור הזה תוכלו למצוא חלק מהקבוצות הללו, וגם כאן.

3. בקשו ליווי מעורך דין מנוסה בתחום, אפילו תמורת תשלום – אופציה נוספת היא לשתף עורך דין מנוסה בטיפול בתיק תמורת חלק משכר הטרחה. באופן זה, תוכלו להתלוות אליו וללמוד ממקור אמין ומקצועי על הדקויות בטיפול בתיק בתחום שאינכם מכירים – ובפעם הבאה שיגיע לפתחכם תיק בתחום זה, כבר תוכלו לטפל בו באופן עצמאי.

4. וותרו על התיק – הדבר חייב להיאמר: לעתים הבחירה הטובה והאחראית ביותר היא לוותר על התיק לחלוטין ולהפנות את הלקוח להיוועץ בעורך דין מנוסה יותר בתחום הקונקרטי. כידוע, כעורכי דין מוטלת עלינו חובת נאמנות ללקוח, ולכן עו"ד חייב ככלל לקחת על עצמו רק תיקים בהם הוא יודע שהוא יכול להעניק שירות מקצועי ואיכותי. לעתים, קבלת תיק בתחום שאיננו מתמצאים בו עלולה לחטוא לחובה זו ולחשוף אותנו לתביעת רשלנות מקצועית ואף להליכים משמעתיים ולסנקציות לא קלות. זאת, מלבד הנזק שעלול להיגרם ללקוח, שעשוי להיות הרה גורל ולעיתים לא ניתן לתקנו או שתיקונו יצריך עלויות והשקעה משמעותיות.

לכן, שקלו היטב את החומר בתיק וחשבו האם אתם מוכנים לקבל על עצמכם את האחריות הזו. זו לא בושה לומר ללקוח שאינכם עוסקים בתחום ושאתם סבורים שייטב לו לפנות לעורך דין מנוסה יותר. להיפך – זו דרך מצוינת למתג עצמכם כעורכי דין אחראיים ורציניים ולרכוש את אמון הלקוח, כך שבפעם הבאה שיתקל בתיק בתחום עיסוקכם – יתכן ויפנה דווקא אליכם.

צוות עורכי הדין שלנו ישמח לסייע לכם באיתור המידע הנחוץ לביצוע המחקר המשפטי במאגר תקדין – בטלפון 03-5680888, בצ'ט או דרך "צור קשר" באתר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:64
קומיט וכל טופס במתנה