שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת האתיקה מחדדת את האיסור על פרסום הישגים משפטיים של עו"ד

חדשות

ועדת האתיקה מחדדת את האיסור על פרסום הישגים משפטיים של עו"ד, צילום: istock
ועדת האתיקה מחדדת את האיסור על פרסום הישגים משפטיים של עו"ד
18/03/2019, עו"ד לילך דניאל

בהמשך להחלטה שאסרה על פרסום במסגרתו מתחייב עורך הדין על תוצאת ההליך המשפטי, מבהירה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין כי מותר לעורך הדין לתאר בפרסומת את נסיבות אותם תיקים וכי מה שאסור הוא פרסומת שכל תוכנה הוא סכום הזכייה של הלקוח או העונש המקל, מבלי שיהיה בה שום מידע מהותי

בספטמבר האחרון הוציאה ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין החלטה, לפיה פרסומת במסגרתה מתחייב עורך הדין על תוצאה, כגון זכייה, "ניצחון בהליך", הקטנת חובות או מחיקתם – היא פרסומת מטעה העומדת בניגוד לכללי הפרסומת של הלשכה. עוד הוחלט כי פרסומים של עורכי דין אודות הסכומים שהשיגו ללקוחותיהם או שיקים שקיבלו לכאורה עבור הלקוחות הם אסורים ואינם מכבדים המקצוע.

"בכל הכבוד ל'הישגים' של עורכי הדין", נכתב באותה החלטה, "פרסומת צריכה לכלול מידע ענייני, אמין ונכון, שמשקף נאמנה את המצב המשפטי וגם את ניסיונו של עורך הדין, ולא מצג שאינו קשור באלו". עוד נכתב "מחיקת חובות הוא אינו מונח משפטי. השימוש במושג זה בפרסומות, כאילו זה הפתרון האופטימלי ודרך הפעולה בכל תיק, הוא שימוש מטעה שאף עלול לעודד אנשים לאי תשלום חובות. על עורך הדין לפעול במסירות ונאמנות ללקוח בכל תיק בהתאם לנסיבותיו, ועל כן השימוש בביטוי 'מחיקת חובות' או בביטוי 'הקטנת חובות' (להבדיל מ'הפטר', 'הסדר' וכו') – הוא אסור".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בהמשך להחלטה זו, מבהירה ועדת האתיקה כי פרסומת מטעמו של עורך דין או משרדו יכולה ואף ראוי כי תשקף את יכולותיו המקצועיות של עורך הדין, את ניסיונו ותיקים בולטים בהם התקבלה תוצאה משמעותית עבור הלקוח. בהבהרה, שנשלחה בימים האחרונים לכלל ציבור עורכי הדין, נכתב כי מותר לעורך הדין לתאר את הנסיבות של אותם התיקים, את הטיעונים המשפטיים שהועלו בפני בית המשפט, הלכות משפטיות ותקדימים שנקבעו בתיקים של משרדו ולבסוף ניתן במקרים המתאימים לציין את תוצאות פסק הדין, בין אם מדובר בזיכוי, קבלת התביעה, הסדר או פשרה ראויים וכו'.

לצד האמור, מדגישה הוועדה כי פרסומת צריכה למסור מידע ענייני, אמין ונכון, שמשקף נאמנה את המצב המשפטי וגם את ניסיונו של עורך הדין ולא מצג שאינו קשור באלו. "פרסומת שכל תוכנה הוא סכום הזכייה של הלקוח או העונש המקל, מבלי שיהיה בה שום מידע מהותי, הנה פרסומת אסורה בניגוד לכלל 2א לכללי לשכת עורכי הדין (פרסומת), שאינה מכבדת את כבוד המקצוע והנה בבחינת שידול של לקוחות לקבלת עבודה", נכתב במכתב ששלחה הוועדה.

הוועדה מציינת כי הקביעה האמורה נולדה בעקבות תלונות רבות שהופנו אליה אודות מודעות פרסומות רבות של עורכי דין, שכל תוכנן הוא שורה בדבר סכום הפיצוי שקיבל לקוח, ניקוד נמוך בעבירת תנועה, הסדר מקל בפלילים, הסרת הגבלות בהוצל"פ ועוד. "למותר לציין", נכתב, "כי אין במודעות אלה שום מידע ענייני או משפטי, והן אינן נכללות בגדר המותר בכללי הפרסומת.

הוועדה מדגישה עוד כי לא ניתן לפרסם תמונות של המחאות שקיבל הלקוח, כמו גם מכתבים מחברת הביטוח או מ"קרנית" המודיעים לו על סכום הפיצוי, מבלי שיתלווה לכך תוכן מהותי בדבר נסיבות התיק. כך, לא ניתן גם לציין הסדר תעבורתי כגון "נתפס בשכרות, קיבל 2 נקודות", או הסדר בהוצל"פ/חדלות פירעון כגון: "חובות בסך 10 מיליון ש"ח הופטרו תמורת 5,000 ש"ח" וכו'.

לבסוף מבהירה הוועדה כי למען הסדר הטוב לא יינקטו הליכים משמעתיים נגד עורכי דין בגין פרסומים מהסוג האמור במהלך 30 הימים הקרובים, וזאת על מנת לאפשר לציבור עורכי הדין להיערך בהתאם ולשנות את פרסומיהם. לאחר מועד זה, תחל הוועדה לאכוף את האיסור הנ"ל.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:9
קומיט וכל טופס במתנה