שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תגובות חריפות במערכת הפוליטית לפסילת בן-ארי מהתמודדות בבחירות

חדשות

תגובות חריפות במערכת הפוליטית לפסילת בן-ארי מהתמודדות בבחירות, צילום: istock
תגובות חריפות במערכת הפוליטית לפסילת בן-ארי מהתמודדות בבחירות
18/03/2019, עו"ד לילך דניאל

אמש החליט בית המשפט העליון לפסול את מועמדותו של ד"ר מיכאל בן-ארי בבחירות, ולאשר את התמודדותם של יתר הרשימות והמועמדים שפסילתם התבקשה. שרת המשפטים שקד: "החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית"

אתמול (א') פרסם בית המשפט העליון את החלטתו בתיקי פסילת המועמדים בבחירות. נוכח סד הזמנים הקצר (ההחלטה חייבת להתפרסם עד היום ה-23 לפני הבחירות), פורסמה ההחלטה ללא נימוקים, וכפי שניתן ללמוד ממערכות הבחירות האחרונות אלו יתפרסמו כנראה רק בעוד חודשים רבים.

בשורה התחתונה, החליט בית המשפט ברוב דעות (כנגד דעתו החולקת של השופט דוד מינץ) שלא לאשר את החלטתה של ועדת הבחירות המרכזית לפסול את ד"ר עופר כסיף ממפלגת בל"ד מלהשתתף בבחירות, החליט פה אחד לדחות את הערעור נגד ההחלטה לאשר את השתתפותה של רשימת חד"ש-תע"ל והחליט ברוב דעות (כנגד דעתו החולקת של השופט דוד מינץ) לקבל את הערעור על פסילתה של רשימת רע"ם-בל"ד ע"י ועדת הבחירות.

בנוסף, נדחה הערעור בכל הנוגע להתמודדותו של עו"ד איתמר בן גביר ממפלגת "עוצמה יהודית" המתמודדת בבחירות במסגרת איחוד מפלגות הימין. מנגד, התקבל הערעור בכל הנוגע לאישורו של חברו למפלגה, ד"ר מיכאל בן-ארי, ומועמדותו נפסלה. כל זאת, בהתאם לעמדה שהציג בפני בית המשפט היועץ המשפטי לממשלה, כפי שהציג גם בפני ועדת הבחירות שדנה בנושא לפני כשבוע. מדובר בפסיקה היסטורית שכן לראשונה בתולדות המדינה (ולפחות מאז נחקק התיקון לסעיף 7א לחוק יסוד הכנסת המאפשר זאת), בו נפסלת התמודדותו של מועמד יחיד בבחירות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התגובות להחלטה לא איחרו לבוא, והיו מי שתקפו אותה בחריפות. שרת המשפטים איילת שקד מסרה בתגובה "שופטי בג"צ קרעו את החבל, והפכו עצמם לגורם פוליטי. החלטת בג"ץ לפסול את בן ארי ומאידך להכשיר מפלגות תומכות טרור היא התערבות בוטה ומוטעית בליבת הדמוקרטיה הישראלית, רמיסה של החלטת ועדת הבחירות". גם שר החינוך נפתלי בנט אמר "שופטי בג"ץ חצו הערב את הקו האדום. פסלו אדם ששני בניו משרתים בצה"ל, ואישרו מפלגה שמעניקה גב למחבלים. השופטים לא הותירו לנו ברירה אלא לפעול, ובעוצמה". שקד אף הבטיחה להציג הבוקר את תכניתה לקדנציה הבאה שלה במשרד המשפטים, שלדבריה "תאתחל מחדש" את בג"צ.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף גם הוא את ההחלטה וכתב בחשבון הטוויטר שלו "ישראל לא תהיה אירן. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שהמועצה העליונה פוסלת מועמד שוועדת הבחירות אישרה. אגיש בע"ה כבר מחר הצעת חוק שתבטל את סעיף 7א ואדרוש מכל ראשי מפלגות הקואליציה להעביר אותו עוד בכנסת הזו בכדי לבטל את הדיקטטורה של בג"ץ. סעיף 7א עוקר פעם אחר פעם מתוכן על ידי בג"ץ בכל הנוגע לפסילת מי שתומך בטרור או מתנגד לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ונשאר אך ורק ככלי לפסול מתמודדים מימין. אם זה כך אין בסעיף כל צורך. נמחק אותו ונאפשר לכולם להתמודד".

מנגד היו גם מי שבירכו על ההחלטה. ח"כ תמר זנדברג, יו"ר מפלגת מרצ שהייתה אחת ממגישות העתירות, כתבה "כמה צפויה ועם זאת מסוכנת ההשתוללות המיידית על בג"ץ. שיהיה ברור: מדובר בהחלטה משפטית חשובה ומגובה היטב. ביום שבו שרת המשפטים הופכת את ההסתה נגד בג"ץ לקמפיין הפוליטי המוביל שלה, חשוב שכל המפלגות יתייצבו להגנת עצמאות בית המשפט ושלטון החוק".

במרכז "עדאלה" - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, מסרו בתגובה "הגיעה העת להכיר בכך שוועדת הבחירות המרכזית אינה צריכה או יכולה לדון בבקשות פסילה של מועמדים ורשימות. כבר עשרים שנה שפוליטיקאים משתמשים בבמה זו באופן גזעני, אך ורק כדי לעשות דה לגיטימציה לרשימות הערביות ולנציגיהן, ללא כל בסיס חוקתי. ועדה רשמית שתפקידה לפעול למען קיומו של הליך הוגן ושוויוני, הפכה מזמן לכלי ניגוח של עמדות שאינן מקובלות על הרוב. בית המשפט העליון הופך פעם אחר פעם את ההחלטות האלה, משום שאין כל עילה לגיטימית לפסילות הללו. מה שנותר הוא הכתם שהוטל במועמדים וההצבעה עליהם כאויבים. יש לקחת מידיהם של הגורמים הפוליטיים את הסמכות הזו שניתנה להם באופן לא חוקתי ושפוגע בעקרונות של בחירות כלליות ושוויוניות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:118
קומיט וכל טופס במתנה