שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש: קבלן אינו יכול לסרב למכור דירה רק בשל מוצאו של הרוכש

חדשות

היועמ"ש: קבלן אינו יכול לסרב למכור דירה רק בשל מוצאו של הרוכש , צילום: היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
היועמ"ש: קבלן אינו יכול לסרב למכור דירה רק בשל מוצאו של הרוכש
11/02/2019, עו"ד לילך דניאל

במסגרת בקשת רשות ערעור שהגישה לבית המשפט העליון חברה שחויבה לפצות זוג רוכשי דירה ערבים לאחר שסירבה למכור להם דירה בפסגת זאב בירושלים, הגיש היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, את עמדתו לפיה חברת בניה מחויבת לנהוג בשוויון בשיווק הדירות לציבור

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, סבור כי קבלן הפונה לציבור הרחב לצורך שיווק דירות שנבנות על אדמות המדינה, מחויב לנהוג בשוויון והוא אינו יכול לסרב למכור דירה לבני זוג, רק בשל מוצאם. עמדתו של מנדלבליט הוגשה לבית המשפט העליון, במסגרת בקשת רשות ערעור של חברת הבניה "מי-טל הנדסה ושירותים", על חיובה לשלם פיצוי לבני זוג מהמגזר הערבי בשל אפלייתם, לאחר שסירבה למכור להם דירה בפסגת זאב שבירושלים.

בית משפט השלום קיבל בפסק דינו את טענתם של בני הזוג כי החברה סירבה למכור להם דירת מגורים אך בשל מוצאם, ופסק לטובתם פיצוי בלא הוכחת נזק בשיעור של 20,000שקל. זאת, לאחר שקבע כי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים חל גם על מכירת מקרקעין. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את ערעורה של החברה על פסק הדין, וזו הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, שביקש את עמדתו העקרונית של היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השאלה העיקרית שהונחה לפתחו של בית המשפט העליון, היא האם במקרה שבו חברת בניה פרטית המציעה למכור דירות לציבור הרחב ומסרבת למכור דירה לבני זוג שפונים אליה, רק בשל השתייכותם למגזר הערבי, חייבת בתשלום פיצויים לבני הזוג שפנו אליה. השאלה האם עצם קבלת זכות במקרקעי המדינה מטילה על הצד השלישי, שנדרש לבנות ולשווק את הדירות שיבנה לציבור הרחב, גם את החובה שלא להפלות, הושארה בצריך עיון בבג"ץ קעדאן, בו נבחנה חובתה של המדינה לנהוג בשוויון גם כאשר היא מקצה קרקע לסוכנות היהודית וזו מצידה נוקטת במדיניות מפלה.

לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, יש להשיב על שאלה זו בחיוב. חובה זו, בין אם היא מקבלת ביטוי מפורש בנוסח החוזה ובין אם איננה מקבלת ביטוי כזה, היא חלק בלתי נפרד מטיבם של מקרקעי המדינה ומהחובות הנלוות אליהם. כפי שהמדינה איננה רשאית להפלות בהקצאת מקרקעין, כך גם צד שלישי שזכה במקרקעי הציבור על מנת שיוכל לבנות ולשווק את הדירות לציבור הרחב, איננו רשאי להפלות במכירת הדירות שבנה.

עוד סבור היועמ"ש כי את החובה המוטלת על חברת הבניה לנהוג בשוויון בשיווק הדירות לציבור ניתן לקרוא, בזהירות הראויה והמתבקשת, הן מכוח המכרז והחוזים שכרתה עם רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, הן לנוכח טיבה של הקרקע ששווקה לחברת הבניה לצורך מכירתה לציבור הרחב, והן מכוח חובת תום הלב במשא ומתן. לגישתו של היועץ המשפטי לממשלה, חברת הבניה חבה בחובת שוויון כמי שעוסקת במכירה ובשיווק של קרקעות מדינה, וניתן לגזור את חובותיה מההקשר החוזי של פעולתה ללא צורך לדון בחובות אלה בהקשר הנזיקי.

לפיכך, עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה באמצעות עוה"ד לימור פלד מהמחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, היא שהתנהלותה של חברת הבניה "מי טל" הינה התנהלות מפלה שאין להתירה, וזאת כאמור בין אם חוק איסור הפליה חל על תחום המקרקעין ובין אם לאו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:230
קומיט וכל טופס במתנה