שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פשרה ביצוגית: "הוט" תשלם מיליונים בגין הטרדת לקוחות פוטנציאליים בטלפון

חדשות

פשרה ביצוגית: "הוט" תשלם מיליונים בגין הטרדת לקוחות פוטנציאליים בטלפון, צילום: istock
פשרה ביצוגית: "הוט" תשלם מיליונים בגין הטרדת לקוחות פוטנציאליים בטלפון
06/02/2019, עו"ד לילך דניאל

בית המשפט המחוזי נתן תוקף להסדר פשרה במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת "הוט", בטענה כי היא נוהגת להטריד לקוחות פוטנציאליים באמצעות שיחות טלפון חוזרות ונשנות, אף אם הלקוח מבהיר להן כי אינו מעוניין בשירותיה. במסגרת ההסדר, התחייבה הוט לשלם כ-4 מיליון שקל לטובת הציבור וכן לבצע ריענון, חידוד ושינוי נהלים והנחיות

המבקש הגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד חברת "הוט" ו"הוט טלקום", בה טען כי הן נוהגות להטריד "לקוחות פוטנציאליים" באמצעות שיחות טלפון חוזרות ונשנות, אף אם הלקוח מבהיר להן כי אינו מעוניין בשירותיהן. הוט מצדה, טענה כי היא מפעילה מחלקות שמטרתן לפנות ללקוחות פוטנציאליים, אך המשך הטיפול בלקוח תלוי בתוצאות השיחה עמו; כי גיבשה נוהלי עבודה מסודרים בנוגע לסדרי המכירות; כי חלק מפעולת השיווק מבוצע על ידי משווקים חיצוניים הכפופים לפיקוח של הוט; וכי דרכי שיווק אגרסיביות מנוגדות להנחיותיה.

לאחר שנשמעו כל העדויות בבקשת האישור, פנו הצדדים להליך גישור והגיעו להסדר פשר. על פי ההסדר, כפיצוי בגין העבר תעביר הוט סכום של 2,500,000 שקל לקרן לניהול וחלוקת כספים, ואלו ייועדו למטרות הקשורות להגנת הצרכן והגנה על הפרטיות. בנוסף, תשקיע הוט 1,000,000 שקל במשך שנתיים בשיפור ושדרוג המערכות הטכנולוגיות שלה ושל המשווקים החיצוניים הפועלים עבורה, לטובת סיוע בצמצום המקרים בהם צרכן עלול לחוות הטרדה. הוט הצהירה כי אין מדובר בהוצאה מתוכננת שלה אלא בהשקעות בשיפור המערכות בשל הסדר הפשרה. עוד הוסכם כי אם בתום התקופה לא יעלה בידי הוט להציג מסמכים ואסמכתאות המעידים על הוצאת הסכום האמור להנחת דעתו של בית המשפט, תופקד יתרת הסכום בקרן.

בנוסף, הוסכם כי עובדי הוט יתנדבו במשך שנה בפעילויות לטובת תרומה בקהילה מבלי לגרוע משכר עבודתם, כאשר שוויה הכספי של התרומה הועמד על סכום של 700,000 שקל לכל הפחות. במידה ולא יעלה בידי הוט להציג אסמכתאות המעידות על שווי התרומה כאמור, תופקד היתרה בקרן. כמו כן, יבוצע ריענון, חידוד ושינוי נהלים והנחיות על מנת לצמצם הטרדות, והחברה התחייבה למנות מומחה ייעודי לעניין טענות בדבר הטרדות צרכנים וכן לשוב ולהפעיל אמצעי בקרה ופיקוח על מנת לוודא שהנהלים מיושמים בפועל.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופטת אסתר שטמר אישרה את ההסדר המוצע וקבעה כי הוא ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה. לדבריה, ההסדר כולל פיצוי כספי ישיר בגין העבר בתוספת הטבה, כמו גם התייחסות לעתיד. עם זאת, לא קיבלה השופטת את הערכת הוט כי עד היום השקיעה סכום של 1,000,000 שקל בשיפור מערכותיה לטובת צמצום ההטרדות הטלפוניות, שכן מתצהירה החסוי לא ניתן היה ללמוד שהוציאה הוצאות שלא היה עליה להוציא לשם תפעול שוטף. משום כך, לא קיבלה השופטת את הטענה כי מדובר בחלק מן הפיצוי המוסכם בהסדר הפשרה.

בנוסף, לא קיבלה השופטת את שווי התרומה באמצעות התנדבות העובדים כפי שביקשה הוט, משום שבשלב זה אין התחייבות מפורשת לסוג עבודתם בקהילה. עם זאת, הוט התחייבה להציג מידע בדבר ההתנדבות ולהפקיד את יתרת הסכום בקרן התובענות הייצוגיות ככל שלא יעלה בידה להציג אסמכתאות להוצאת הסכום. לכן, לדעת השופטת, ניתן בסופו של יום להעריך רכיב זה של ההסדר כדי הסכום שהוט נקבה בו. כפועל יוצא, למרות הבעייתיות באופן הערכת סכום הפשרה, הוא יעלה כדי 4 מיליון שקל לפחות, בסכום שיוצא מכיסה של הוט לטובת הציבור.

עוד הוסיפה השופטת כי ההסדר מייתר את הדיון בבקשת האישור ובתובענה, לרבות בשאלה העובדתית של חבות הוט, בהינתן הקושי באיתור חברי הקבוצה ובהוכחת הנזק הנטען. בעניין זה, הוט הבהירה כי הפניות ללקוחות בוצעו באמצעות משווקים חיצוניים; כי מדובר במספר רב של פניות טלפוניות  על ידי משווקים שהשתנו לאורך השנים; וכי אותם משווקים אינם משווקים רק את הוט, כך שלא ניתן להבחין בין הפניות ללקוחות הוט לבין הפניות ללקוחות אחרים. בהתחשב בסיכויי התביעה מחד גיסא, ובהסדר הפותר הן את התנהלות הוט בעתיד הן מתן פיצוי לעבר – סברה השופטת כי ההסכם עונה על הסיכויים והסיכונים הטמונים בבקשת האישור.

בכל הנוגע למינוי בודק לא ראתה השופטת לנכון לעשות כן, נוכח העובדה שקיים קושי ממשי באיתור חברי הקבוצה ובכימות גובה הנזק ואופי הפשרה אינו מחייב עריכת חישובים כלשהם, שכן אין בו תשלום בפועל לחברי הקבוצה אלא תרומה לקרן. כמו כן, החשיבות בהערכת ההטבות היא לעומת הנזק שנגרם, שכאמור קשה לכמת, ולחישוב שכר הטרחה והגמול בלבד.

לבסוף, התייחסה השופטת לסכומי הגמול ושכר הטרחה עליהם הסכימו הצדדים, בסכום של 100,000 שקל למבקש ושכר טרחה לבא כוחו בסכום של 800,000 שקל בתוספת מע"מ. לדעת השופטת, למרות שאלו עומדים על הצד הגבוה, הרי שבשים לב לשווי הפשרה ולכך שהגשת התובענה היא שהביאה להעלאת המודעות אצל הוט ולשינוי בהתנהלותה בסוגיית הטרדות הצרכנים –יש לאשר את הסכומים המומלצים. עם זאת, מאחר שתפקיד המבקש ובא כוחו לא הסתיים ועליהם לפקח גם על אופן הביצוע של הסדר הפשרה, נקבע כי מחצית הסכומים ישולמו להם תוך 30 יום והמחצית השנייה תשולם לפי החלטה נוספת שתינתן, לאחר שהוט תמציא אישור רו"ח מטעמה בדבר ביצוע ההסדר, לרבות אסמכתאות, וב"כ המבקש יודיע כי קיבל את נתוני הוט בדבר ביצוע ההסדר, בחן אותם, ומצאם מתאימים להסדר הפשרה.

על כן אישרה השופטת את הסכם הפשרה ונתנה לו תוקף של פסק דין. כן נקבע כי הסכום שיועבר לקרן ייועד לנושאים הקשורים להגנת הפרטיות. המבקש יוצג בהליך ע"י עו"ד תומר אפלדורף. הוט יוצגה ע"י עו"ד אורית מלכא ועו"ד לירון קופרשטיין לביא.

 

ת"צ 50462-11-13

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:235
קומיט וכל טופס במתנה