שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנשיאה חיות: "אין מקום למושגים לוחמניים בשיח הנוגע לרשות השופטת"

חדשות

הנשיאה חיות: "אין מקום למושגים לוחמניים בשיח הנוגע לרשות השופטת", צילום: הנשיאה אסתר חיות. צילום: הנהלת בתי המשפט
הנשיאה חיות: "אין מקום למושגים לוחמניים בשיח הנוגע לרשות השופטת"
29/01/2019, עו"ד לילך דניאל

במסגרת נאומה בכנס הבינל' של המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחסה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לקולות המתייחסים למערכת בתי המשפט ולרשות השופטת בהקשר לתקופת הבחירות: "הפרדת רשויות משמעה איזונים ובלמים מתוך דיאלוג ולא מלחמה בין הרשויות"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה היום (ג') דברים בכנס הבינלאומי השנתי ה-12 של המכון למחקרי ביטחון לאומי (ה-INSS). במסגרת דבריה, ביקשה חיות להתייחס להיבטים הנוגעים למערכת המשפט בהקשר לתקופת הבחירות בה אנו מצויים. חיות גינתה את השיח הקורא "לשבור" ו"להחריב" את מערכת המשפט וציינה כי לשיטתה אין מקום למונחים הלקוחים מעולם מושגים לוחמני בשיח הנוגע לרשויות השלטון בכלל, ולרשות השופטת בפרט.

"יש הטוענים כי הרשות השופטת צברה כוח ועוצמה רבים מדי ולכן מן הראוי להחלישה ויש הקוראים לבצע לצורך כך מהפכה כזו או אחרת בנוגע אליה", אמרה חיות. "אחרים טוענים כי מהפכה כזו כבר מצויה בעיצומה בעקבות שבירה של קונספציות שמיוחסות לרשות השופטת, ויש גם כאלה המרחיקים לכת וטוענים כי המטרה להחריב את הרשות השופטת כבר הושגה ועתה יש להתגייס כדי לשקם את חורבותיה. יש להצטער על כך שגורמים שונים מכל קצות הקשת הפוליטית רואים לעשות שימוש במונחים כמו "כח", "שבירה", "חורבן" ודומיהם, בהתייחסם לרשות השופטת".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד ציינה חיות כי ביקורת המופנית כלפי הרשות השופטת היא לגיטימית בכל מדינה דמוקרטית וכי ביקורת נוקבת מימין ומשמאל אכן מופנית לעתים מזומנות גם כלפי הרשות השופטת. עם זאת, לשיטתה, אין מקום למונחים הלקוחים מעולם מושגים לוחמני בשיח נוקב הנוגע לרשות השופטת כמו גם בשיח הנוגע לרשויות שלטון אחרות. "הפרדת רשויות משמעה איזונים ובלמים מתוך דיאלוג ולא מלחמה בין הרשויות", אמרה הנשיאה, "אנו מצדנו נמשיך לדבוק בדרך שאותה סללו שופטי ישראל לדורותיהם ובמילון המושגים שהנחה אותם. מילון זה ימשיך להנחות גם אותנו ומילות המפתח בו הן: "עצמאות", "אי-תלות" ו"העדר מורא", לצד "מתינות", "איזון", "איפוק", "ניטרליות", "ממלכתיות" ו"לב שומע" לכל אדם הבא בפנינו".

בנוסף אמרה חיות כי אף מערכת אינה חפה מתקלות וכשלים, אך המבחן האמיתי של מערכת המתפקדת היטב הוא ביכולת שלה לבחון את עצמה ולתקן את הטעון תיקון. "נדמה לי כי מערכת בתי המשפט כבר הוכיחה כי היא יודעת לטפל כנדרש בכל עניין המחייב טיפול מערכתי", אמרה. "כך אנו עושים וכך נמשיך לעשות... מערכת בתי המשפט בישראל ניצבת איתן על עמדה וכי מאות השופטות והשופטים המכהנים בכל ערכאות השיפוט עושים וימשיכו לעשות את מלאכתם נאמנה במקצועיות ובמסירות. כמו כן אני מבקשת לשוב ולהדגיש כי העצמאות המחשבתית ואי-התלות הפוליטית הם נשמת אפה של כל רשות שופטת במדינה דמוקרטית וכי על-מנת שניתן יהיה לשמר את קווי המתאר החשובים והבסיסיים הללו של מערכת בתי המשפט בישראל, מן הראוי להותיר אותה מחוץ למשחק הפוליטי. כך בימי שיגרה ובימי בחירות על אחת כמה וכמה".

את יתר דבריה הקדישה חיות לנושא תפקידו של בית המשפט בקבלת הכרעות שיפוטיות הנוגעות לביטחון הלאומי של מדינת ישראל והאתגר המורכב של שמירה על שלטון החוק גם בעת לחימה. בין היתר אמרה חיות כי מחובתו של בית המשפט לוודא כי הפעילות הביטחונית נעשית באופן חוקי, אך הדגישה כי הביקורת השיפוטית שעורך בית המשפט לא נועדה וגם אינה יכולה להחליף את תהליך קבלת ההחלטות המבצעיות של המפקדים. "אין זה מתפקידו של בית המשפט להכריע בין חלופות מבצעיות או להרהר אחר שיקולים המצריכים מומחיות מקצועית מובהקת", אמרה הנשיאה. "תפקידו של בית המשפט בהקשר זה מתמקד בשאלה האם פעילות ביטחונית מסוימת מקיימת את אמות המידה הלאומיות והבינלאומיות הקובעות את חוקיותה... חשוב להדגיש כי הריסון שנוקט בית המשפט בסוגיות אלה הוא ריסון מנומק במובן זה שהוא מלווה בבדיקת הכללים וההוראות שעל-פיהם מופעל שיקול הדעת המבצעי של גורמי הביטחון".

עוד הוסיפה חיות כי הביקורת השיפוטית שמקיים בית המשפט העליון היא לא רק מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי, אלא היא מקור עוצמה למדינת ישראל במובנים רבים שכן היא משקפת את מחויבותה של המדינה לשלטון החוק ואת הקפדת המדינה על מערכת האיזונים בין הרשות המבצעת, הרשות השופטת והחברה האזרחית. בנוסף, לדבריה, בית-המשפט העליון איננו "מבקר מרוחק ומנותק", והיכרותו את צורכי הביטחון של ישראל ואת המציאות הייחודית שעמה המדינה מתמודדת מאפשרת לו להחיל את המשפט באופן המתאים ביותר לעובדות. כן ציינה כי אחד מתוצרי הלוואי החשובים של הביקורת השיפוטית הוא תרומתה ללגיטימציה הבינלאומית של ישראל.

"ייחודה של הדמוקרטיה הישראלית נובע מן העובדה כי מדינת ישראל נתונה באיום קיומי מתמיד מאז הקמתה ועד עצם היום הזה, ובמציאות חיים כזו השמירה על עקרונות יסוד חוקתיים ועל זכויות אדם היא מאתגרת ומורכבת במיוחד", אמרה חיות לסיום. "פסקי הדין של בית המשפט העליון הישראלי ובעיקר אלה העוסקים בהתנגשות שבין צורכי הביטחון של המדינה ובין שלטון החוק והצורך להגן על זכויות אדם, נלמדים ומצוטטים ברחבי העולם וזוכים להוקרה ולהערכה רבה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:200
קומיט וכל טופס במתנה