שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תבע את קופת החולים: "מחטים מזריקות ויטמינים שקיבלתי נותרו בגופי"

חדשות

תבע את קופת החולים: "מחטים מזריקות ויטמינים שקיבלתי נותרו בגופי", צילום: pixabay
תבע את קופת החולים: "מחטים מזריקות ויטמינים שקיבלתי נותרו בגופי"
21/01/2019, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום דחה את תביעתו של מבוטח שטען כי במהלך זריקות B12 בהן טופל בקופ"ח כללית נשברו שתי מחטים כך שקצותיהן נותרו בתוך גופו. השופטת: התובע לא הוכיח שמקורם של הגופים הוא בזריקות וכן לא הוכיח קשר סיבתי בין הגופים לבין תלונותיו בתחום האורתופדי

התובע טופל בשנת 2008 בקופ"ח כללית בסדרת זריקות בשל חוסר בוויטמין 12B. בשנים שלאחר מכן, עבר התובע בירור רפואי עקב תלונות על כאבים, בגדרו נערכה לו בדיקת הדמיה. בפיענוח ההדמיה, צוין כי בצילום פרק ירך ימין נמצאו שינויים ניווניים קלים וקליפסים מתכתיים על רקע רקמות רכות. לטענת התובע, אותם קליפסים שנמצאו בגופו הם שני שברי מחטים שנותרו אצלו מאז קיבל את הזריקות. הוא יחס את הגופים לשבר שאירע במחט המזרק במהלך הזרקה אחת, ולא לאירועים נפרדים שהתרחשו במהלך שתי הזרקות שונות.

טיעונו של התובע נסמך על שני נדבכים: ראשית, נטען שקופת החולים התרשלה במתן הזריקות באופן שגרם למחט המזרק להישבר פעמיים במהלך הזרקה והותיר את הגופים – שהינם חלקי המחט שנשברה, בגופו. שנית, נטען כי התובע סובל מבעיות שונות בתחום האורתופדי שגרמו לו נכות ופגעו בכושרו להשתכר, וכי מקורה של הנכות בגופים. קופת החולים מנגד, טענה להיעדרו של קשר סיבתי בין מצבו של התובע לבין פעולותיה.

במסגרת התביעה, הונחו בפני בית המשפט שש חוות דעת רפואיות: שתיים מטעם כל אחד מהצדדים ושתיים מטעם מומחים שמונו ע"י בית המשפט בתחום הרדיולוגיה האבחנתית ובתחום האורתופדי.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופטת קרן אניספלד דחתה את התביעה וקבעה כי בכל הנוגע למקורם של הגופים יש להעדיף במובהק את חוות-דעתו של מומחה בית-המשפט, שנתמכה בעדות מומחה קופת החולים, כי הסבירות להיותם של הגופים שברי מחט שמקורם בהזרקה נמוכה באורח משמעותי מאוד מ-50% ולמעשה אפסית. בנוסף, הוכח שהתובע נפגע בעברו כמה וכמה פעמים מרסיסים במהלך עבודה עם דיסק וכן היה מעורב באירוע של פיצוץ בלון גז בחצר ביתו, כך שיש הסבר סביר להימצאותם של גופים מתכתיים בגופו.

בכל הנוגע לתיאור הטיפול של מתן הזריקות ומהלכו, ציינה השופטת כי עדות התובע הייתה עדות יחידה של בעל-דין שאין בנמצא טעם שיצדיק קביעת ממצא לטובתו לפיה. עוד הוסיפה השופטת כי עדותו של התובע לקתה בחוסר אמינות בולט והייתה דלה ומגמתית בגלוי. אל-מול עדותו הלא אמינה של התובע ניצבו עדויותיהם האמינות של רופא המשפחה שטיפל בתובע והאחים שטיפלו בו, אשר שללו אירוע של שבר מחט במהלך מתן זריקה לתובע ומסרו כי הם לא נתקלו באירוע כזה במהלך כל שנות עבודתם. עדויותיהם על כך, עלו בקנה אחד עם עדויותיהם של מומחי בית-המשפט על-אודות קלישותה של האפשרות שמחט הזרקה תישבר במהלך הזרקה לעכוז, לא כל שכן תישבר פעמיים בשני מקומות, תוך כדי מתן זריקה אחת.

בנוסף ציינה השופטת כי אין בכתב-התביעה תיאור אירוע קונקרטי שבו אירע שבר המחטים הנטען במהלך הזרקה. כך, בתצהיר התובע אין כל התייחסות לטיפול של מתן הזריקות כשהוא לעצמו, תוך הצבעה על אירוע הזרקה קונקרטי שהיה חריג או נבדל באיזה שהוא אופן מאירועים אחרים של מתן זריקה. בנוסף, התובע 'דילג' על הנדבך של מתן הזריקות והתייחס אליו באופן כוללני ודל. עוד סברה השופטת כי דלות גרסתו של התובע באה לידי ביטוי גם בכך שבמהלך הבירור הוא לא גילה מחויבות לתיאור העובדתי שגולל בכתב התביעה ואפילו בנתון הבסיסי של מספר הזריקות שקיבל לא הצליח לדבוק בגרסה עובדתית אחת.

עוד ציינה השופטת כי ממכלול הראיות והעדויות שנשמעו עלה כי עם גילוי הגופים בהדמיה החל התובע לתור אחר סיבה לקיומם, ובחר לייחסם למתן הזריקות למרות שאין תלונה אותנטית שלו במהלך מתן הזריקות שיכולה להעיד על אירוע חריג של שבר מחט בגופו בעת מתן זריקה. לדעת השופטת, משמעות הדברים היא שלא אירוע ספציפי של קבלת זריקה פגע בבריאותו של התובע ובכושרו לעבוד והוליד את התביעה, אלא ידיעתו על קיומם של הגופים בגופו. לשיטתה, הדברים מתיישבים עם המסקנה כי אירוע שבר מחט לא היה ולא נברא, ונולד בהבל פה רק לצרכי התביעה.

לבסוף, דחתה השופטת את טענתו של התובע לפיה יש להעביר את נטל ההוכחה לקופת החולים מכוח כלל "הדבר מעיד על עצמו". זאת, שכן התובע לא הראה שהנזק נגרם על-ידי נכס שלקופה שליטה מלאה עליו ויחוס נזקו לשבר של מחט מזרק נותרה השערה שלא הוכחה. זאת ועוד, לא מתקיים התנאי לפיו אירוע המקרה שגרם לנזק מתיישב יותר עם המסקנה שהנתבע לא נקט זהירות סבירה מאשר עם המסקנה שהוא נקט זהירות סבירה. לדעת השופטת, על-בסיס מארג הראיות הכולל יש לקבוע דווקא כי להימצאותם של הגופים בגופו של התובע, לא כל שכן לתלונותיו בגינם, אין כל קשר לזריקות שניתנו לו בקופת החולים.

התביעה נדחתה; התובע ישלם לקופת החולים את הוצאות ההליך בסך 10,000 שקל ושכ"ט עו"ד (כולל מע"מ) בסך של 40,000 שקל. התובע יוצג בהליך ע"י עוה"ד כמאל כמאל וויסאם חטיב. שירותי בריאות כללית יוצגה ע"י עוה"ד איתן ארז וסטלה ספקטור.

 

ת"א 4652-03-11

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:128
קומיט וכל טופס במתנה