שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנשיאה חיות: "כשופטים איננו מסוגרים במגדל שן"

חדשות

הנשיאה חיות: "כשופטים איננו מסוגרים במגדל שן", צילום: הנשיאה אסתר חיות. צילום: הנהלת בתי המשפט
הנשיאה חיות: "כשופטים איננו מסוגרים במגדל שן"
08/01/2019, עו"ד לילך דניאל

במהלך טקס הצהרת אמונים ל-29 שופטים ורשמים חדשים, התייחסה חיות בין היתר לאמירות הנשמעות לעיתים לפיהן השופטים יושבים ב"מגדלי שן" ומנותקים מרחשי הציבור: "אנו מצויים במגע יומיומי, ישיר ובלתי אמצעי עם הציבור הישראלי על כל רבדיו... אני מקווה ומאמינה כי זוהי התחושה וזהו החיבור אל ציבור המתדיינים אשר ילוו אתכם תמיד"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשאה הבוקר (ג') דברים בטקס הצהרת אמונים ל-29 שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים חדשים שנערך בבית הנשיא. הנשיאה ביקשה להודות בין היתר לשרה איילת שקד ולחברי הוועדה למינוי שופטים, על "שיתוף הפעולה שהניב בשנה האחרונה בלבד מינוי של מאה שופטות, שופטים, רשמות ורשמים בכירים לכל ערכאות השיפוט המשקפים את פניה המגוונות של החברה הישראלית כולה".

את מרבית נאומה הקדישה הנשיאה לסוגיית האתיקה המקצועית של השופטים. "להיות שופטים זו דרך חיים", אמרה, "ובשל כך האתיקה השיפוטית והכללים המעצבים אותה משתרעים לא רק על התנהלותנו באולם המשפט אלא גם מחוצה לו. אכן, על פי תפישתנו הגלימה ממשיכה להיות מונחת על כתפינו באופן וירטואלי כמעט בכל אשר נפנה ובכל אשר נעשה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד התייחסה חיות לאמירות הנשמעות לעיתים לפיהן השופטים יושבים ב"מגדלי שן" ומנותקים מרחשי הציבור. "אמירות אלה רחוקות בעיני מאוד ממציאות הדברים כהווייתה", אמרה. "אין לומר כי אנו מסוגרים במגדל שן משום שמעשה השפיטה שעליו אנו אמונים גלוי לעין כל על פי עיקרון פומביות הדיון ובהתאם לעקרון זה הדיונים המתקיימים בפנינו פתוחים לקהל הרחב, להוציא מקרים מיוחדים שבהם נדרשת על פי חוק סגירת הדלתיים. פסקי הדין וההחלטות הניתנים על ידינו מתפרסמים אף הם, ככלל, לידיעת הציבור כולו".

עוד ציינה "טעם נוסף אשר בגינו אין מקום לאמירה כאילו אנו השופטים מסוגרים במגדל שן, נעוץ בכך כי למעשה אנו מצויים במגע יומיומי, ישיר ובלתי אמצעי עם הציבור הישראלי על כל רבדיו. אנו פוגשים את הציבור מקרוב כשאנו נדרשים להכריע במגוון ההליכים האזרחיים המובאים לפנינו, ובהם תביעות נזיקין, סכסוכי מקרקעין, מחלוקות בגין הפרת חוזה, סוגיות בדיני תאגידים ובענייני מסים ועוד עניינים רבים נוספים... בכל עניין ועניין המובא בפנינו במגוון התחומים הללו, אנו עושים יום יום כמיטב יכולתנו להקשיב קשב רב לכל איש ואישה הבאים בפנינו. אנו משקיעים מאמץ, במקרים המתאימים לכך, להביא את הצדדים להסכמות ולפשרה על מנת לנסות ולסיים את הסכסוך בדרכי שלום. ואנו בוחנים במקצועיות וביסודיות את העדויות והראיות שהוצגו בכל הליך והליך בטרם נחרוץ את הדין. אני מקווה ומאמינה כי זוהי התחושה וזהו החיבור אל ציבור המתדיינים אשר ילוו אתכם תמיד - השופטות והשופטים הרשמות והרשמים המתמנים היום - ביושבכם על כס השיפוט ובעשותכם משפט".

"כשופטים מופקדים בידינו גורלות של אנשים ועלינו להישמר ולהיזהר כל העת שלא ליפול למלכודות של יהירות, של קוצר רוח ושל שררה לשמה, חלילה", אמרה חיות לסיום. "עלינו לעשות את מלאכתנו באמונה, בלב שומע, מתוך אהבת אדם ובמידת הענווה. עלינו לשקוד על תיקון עוולות, עלינו להגן על זכויות אדם ועלינו לחתור לביצור שלטון החוק ולתרום את חלקנו, ככל הניתן, למען יתר לכידות בין כל הפרטים המרכיבים את החברה הישראלית".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:93
קומיט וכל טופס במתנה