שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חיילת שנפצעה בפיגוע: "עוה"ד שייצג אותי לא השיג לי אפילו כיסא גלגלים"

חדשות

חיילת שנפצעה בפיגוע: "עוה"ד שייצג אותי לא השיג לי אפילו כיסא גלגלים", צילום: istock
חיילת שנפצעה בפיגוע: "עוה"ד שייצג אותי לא השיג לי אפילו כיסא גלגלים"
18/12/2018, עו"ד לילך דניאל

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת ערכה דיון מיוחד שעסק בשכר הטרחה המופרז שגובים עו"ד מנכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, במהלכו נשמעו עדויות קשות בנושא. נכה צה"ל שנכח בדיון: "עוה"ד לקח ממני גם את האפשרות ללכת לבימ"ש ולזעוק ואין לי אופציה לערער מולו"

ועדת החוקה חוק ומשפט קיימה אתמול (ב') דיון מיוחד ביוזמת הח"כים מיקי רוזנטל ויעל גרמן, על שכר הטרחה המופרז שגובים עורכי דין מנכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. את הדיון יזמו השניים בעקבות כתבה בתכנית "אורלי וגיא" ששודרה בערוץ 10, לפיה עורכי דין מחתימים את הנפגעים ומשפחותיהם על הסכמי שכר טרחה הפוגעים משמעותית בקצבה המגיעה לנכים. חיילת לשעבר שנפגעה קשות בפיגוע דריסה ודקירה בגן-שמואל: "עוה"ד שייצג אותי לא השיג לי אפילו כיסא גלגלים, או רכב רפואי שייקח אותי לביה"ח. הוא לא השיג כלום חוץ מאחוזים לצמיתות בלי שום הסבר".

יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "הנושא כל-כך דרמטי כואב ומזעזע שהוא בלתי נתפס. קשה לתאר מה שאוראל עברה ועוד מתעללים בה במשרד הביטחון? הוא, שאמור ללוות אותה ולשאת אותה על כפיים, בסוף נותן סטירה בפרצוף. זה מקרה שקשה לדמיין. לכל הנפגעים והפצועים אאחל רפואה שלמה. אתם גיבורי ישראל. לא נעזוב את הנושא ונקיים עוד דיונים עד שנגיע לפתרון".  

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

יו"ר הישיבה חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "זו בושה שוועדות רפואיות הפכו להיות ועדות התשה. טיפלנו באוכלוסיות אחרות והגיע הזמן להסדיר גם את הנושא הזה. לא יכול להיות שהסכמים או חוזים כאלו לא יהיו שקופים עם תקציר שמבהיר את המשמעות. אין ספק שצריך לפעול גם בחקיקה למנוע מאותם עורכי דין את החרפה הזו". במקביל לצורך בהסדרה הוא ביקש לדעת מדוע ארגון נכי צה"ל לא מגיע להסכמים עם לשכת עורכי הדין, "בניגוד לנפגעי תאונות דרכים, לכם יש ארגון רציני. זה לא במקום הסדרה. יש כאן כשל שוק שהרי יש הצפה של עו"ד אז הייתה אמורה להיות תחרות".

חה"כ יעל גרמן (יש עתיד): "התכנית חשפה תופעה שלא האמנתי שקיימת. לפי עדויות ששמעתי היה ברור ששכ"ט אמור להיות בין 35,00-25,000 ובמקום זאת דרשו 120,000 במקרה אחד ובשני 400,000 והתפשרו על 145,000. מדובר על אנשים פגועים במצוקה, בשעתם הקשה, יש פה אולי גם ניצול לרעה של אי הידיעה ועוד מתברר ששכ"ט הוא אחוז מסה"כ התגמולים שיקבלו כל חייהם ועוד דורשים מהם לשלם עכשיו במזומן. כאן בבית הזה הגבלנו את גובה שכ"ט לאוכלוסיות שנות וזו אפליה שהם לא כלולים עד כה".

חה"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "המחוקק נתן דעתו על הגבלת שכ"ט לניצולי שואה, לנפגעי תאונות ורק לפני שנתיים גם הוגבל שכ"ט של מייצגים למיניהם ב"חוק לבנת פורן". לכן, יש כבר תקדים וזה המקרה שהמדינה הייתה צריכה להגביל שבעתיים. אני מכיר בכך שיש מקרים סבוכים שעו"ד עושים עבודה אבל יש מקרים רבים שעו"ד גוזרים קופונים. המדינה גם כך לא נותנת מספיק לנכי צה"ל ובא מישהו וגוזר עמלה בלתי סבירה בעליל וגוזל אוכל ותרופות? יש לפעול במהירות בחקיקה שכבר מונחת בנושא. לשרת המשפטים יש חיבור מושחת עם לשכת עוה"ד וזה הדבר היחיד שמונע את החקיקה הזו שתשים סוף לתופעה". אדם שנפגע תמיד יכול לבחור לממן בסופו של דבר אבל בבסיס זה צריך להיות במימון המדינה".

חה"כ ענת ברקו (הליכוד): "נפגעי פעולות איבה ואלמנות צה"ל מקבלים סיוע משפטי ובאופן הזוי נכי צה"ל לא. פניתי לשרת המשפטים להשוות את הסיוע המשפטי לכולם. צריך למנוע את התופעה של מציצת הדם על גבם".

עו"ד עידן קלימן יו"ר מחוז ת"א-יפו והמרכז בארגון נכי צה"ל: "ליוויתי מאות מפצועי מלחמת לבנון השנייה כולל צוק איתן ולצערי הרב לא פעם ולא פעמיים שומרי הסף מול האגף היו עורכי הדין. ראש המחלקה לסיוע משפטי אמר לי אישית שהם יכולים לדאוג לטפל בנו אם יוקצה תקציב. השרים שולחים חיילים לקרב והם ניצבים חסרי אונים מול הוועדות הרפואיות. ב-15 שנות פעילותי יצא לי להתעמת מול עו"ד שביקש שני מיליון ₪ על היוון ואיימתי עליו לבטל את רישיונו והוא התקפל. זה לא מקרה יחיד". במענה להצעת יו"ר הישיבה מקלב להגיע להסכם עם לשכת עוה"ד במקביל להסדרת הנושא אמר- "אין לנו יכולת לפקח על 4000 מקרים בשנה". 

אוראל עזורי שנפגעה קשות בפיגוע דריסה ודקירה בגן-שמואל: "כבר 3 שנים אני עם פציעה רב מערכתית, רגל משותקת, חור בטחול, נדקרתי שתי דקירות בראש ואני פגועה נפשית. לא חשבתי אף פעם שאני מסכנה. העו"ד שייצג אותי לא השיג לי אפילו כיסא גלגלים, או רכב רפואי שייקח אותי לביה"ח. הוא לא השיג כלום חוץ מאחוזים לצמיתות בלי שום הסבר. הגעתי אליו ילדה על כיסא גלגלים עם 27 סוגי תרופות. אני כועסת על עצמי כי הוא היה חכם לקחת אותי עם כיסא גלגלים ותחבושות על כל הראש.  אני לא יוצאת מהבית, אין לי חברים מהעבר, לא יכולה לקרוא או לראות טלוויזיה, אני הולכת 4 פעמים בשבוע לטיפולים ואני משכירה להורים שלי בית שלא יחזרו לרמלה".

ו', נכה צה"ל: "חתמתי על חוזה 8 ימים אחרי הפציעה, אחרי ניתוחים מלא בחומרים מרדימים עם גבס על כל הראש. בשורה התחתונה לא היה צריך עו"ד. אחרי 5 שנים הגשנו הכל לבד. עוה"ד לקח ממני גם את האפשרות ללכת לבימ"ש ולזעוק ואין לי אופציה לערער מולו. אני עדיין בהליך מול אגף השיקום והוא רוצה 480,000 ₪ על 15% לפני מע"מ". לשאלת יו"ר הישיבה מקלב מדוע אינו מתלונן ללשכת עוה"ד, השיב כי עוה"ד איים עליו בתביעה.

נתי שקד מפורום עזר כנגדו: "רוב נכי צה"ל מוכרים באחוזים מאוד נמוכים. לכן עו"ד לא יכולים לגזור קופון אך הם לא גילו שהם מחתימים על הסכמי היוון את הכי פגועים וחלשים. נכה צה"ל אסור לו לפי חוק לתבוע נזיקין את המדינה אך מצד שני לא יקבל אובדן כושר עבודה כי זו פעולת מלחמה ולכן המדינה מפצה בתגמולי קיום ואז המציאות הזויה, שעו"ד מחתים על הסכם בלי לגלות שהוא לוקח את הפנסיה של האדם. לידי יושב גיבור ישראל שקיבל כדור בעין בהיתקלות. איתו מתווכחים? נציג משרד הביטחון קורא לו שקרן?"

אלדד מלצר, יועמ"ש משרד הביטחון: "גם לנו יש קושי עם כך שאין הסדרה חוקית. רצינו להצטרף לתיקון שנעשה לגבי הביטוח הלאומי ונענינו בשלילה. יש מקום לבצע הסדרה על הגבלת שכר הטרחה".

עו"ד ענת גינצבורג מלשכת עוה"ד: "אנחנו עוה"ד שומרי הסף. אנחנו נלחמים שנים בהליכים מסובכים מול עורכי הדין מהפרקליטות ועו"ד חיצוניים ששוכר אגף השיקום ומול רופאים בוועדות מטעם. כשחייל מתחיל את דרכו מול אגף השיקום זו דרך קשה ארוכה ומייסרת ולוקח לעיתים בין 12-8 שנים. אנחנו נגד שעו"ד ייקח אחוזים מהגמלה של הנכה וזה לא חדש. למי שיש תלונה שיגיש, אני עוסקת בנושא 30 שנה ועד היום לא הייתה תלונה אחת על עו"ד שגבו כספים מהוונים. אם יש מקרים כאלו אני אעלה אותם לוועדת האתיקה ואם יהיה צורך בביטול חלקי של שכ"ט הוא יבוצע. החצים צריכים להיות מופנים כלפי משרד הביטחון ולא רק כלפינו. את מאות אלפי השקלים שהם משלמים לעוה"ד של משרד הביטחון, אפשר להעביר לנכי צה"ל".

עו"ד שלומי מור מהמוסד לביטוח לאומי: "התיקון לחוק הביטוח לא חל על נכי צה"ל או נפגעי פעולות איבה אך נפגע איבה זכאי לסיוע משפטי חינם ללא מבחני הכנסה, בהתנהלותו מול הביטוח הלאומי בביה"ד לעבודה. הקושי הגדול של האדם הוא משפטי ולכן המוסד לביטוח לאומי ייסד "יד מכוונת" של רופאים שעוזרים למצות את הזכויות. כשרופא מקבל בליל מסמכים קשה לו יותר לקבוע אחוזי נכות מאשר כשהמסמכים מסודרים. מהנתונים שלנו, אדם כלשהו המיוצג ע"י עו"ד לעומת מי שלא מיוצג, לא מקבל קצבה יותר גבוהה".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:77
קומיט וכל טופס במתנה