שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורך דין, שפר הופעתך! האם הלבוש לביהמ"ש משפיע על ההצלחה המקצועית?

חדשות

עורך דין, שפר הופעתך! האם הלבוש לביהמ"ש משפיע על ההצלחה המקצועית?, צילום: צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
עורך דין, שפר הופעתך! האם הלבוש לביהמ"ש משפיע על ההצלחה המקצועית?
17/12/2018, עו"ד לילך דניאל

פוסט שפרסמה בפייסבוק עורכת דין שחיפשה שמלה לדיון חשוב, עורר את השאלה איזו משמעות יש לביגוד במקצוע המשפטי – האם עו"ד צריך ללבוש חליפות מעצבים יקרות או שמא עליו להסתפק ב"מדי משפט" פשוטים, והאם הדבר משפיע על ההרגשה וההישגים? עו"ד בכיר: "לבוש מקצועי ואלגנטי מקנה אמון ומהימנות אצל הלקוח"

"יש לי דיון של יומיים בתיק מאד מרכזי/ידוע/תקדימי ונעלמה לי שמלת עורכי הדין השחורה-לבנה שלי. פונה אל הלב שלכן, עורכות הדין: חייבת את השמלה הכי 'שווה', מיני סולידי, סמי-תיקנית, מידה 38 שיש למישהי להשאיל לי". את הפוסט הזה פרסמה בשבוע שעבר עורכת הדין אדוה יגואר-גל בקבוצת הפייסבוק "עורכי דין מתייעצים – גרפולוגיה משפטית ועו"ד", פוסט שזכה לעשרות תגובות שרובן הציעו שמלות כאלה ואחרות אך חלקן גם תהו מדוע להתעקש דווקא על שמלה ולא ניתן להסתפק בחולצה לבנה ומכנסיים שחורים.

הפוסט של יגואר-גל מתקשר לאחת מהשאלות הנצחיות של המין האנושי (מלבד מה קדם למה – הביצה או התרנגולת): האם הבגד "עושה" את האדם או להיפך? לאורך ההיסטוריה בגדים שימשו הן כסמל לסטטוס ומעמד, הן כאמצעי לביטוי אישי והן כסמל לזהות ותרבות, וגם במקצוע המשפטי הלבוש משחק תפקיד לא פעוט והופעה ייצוגית ומכובדת היא דבר שנדרש מכל עורך דין, שופט, מתמחה וכיוב'.

סעיף 32 לכללי האתיקה המקצועית של לשכת עורכי הדין קובע כי "עורך דין יופיע בבית המשפט הופעה מכובדת ובמדי משפט הולמים, כפי שנקבעו בדין". על פי הכללים, מדי משפט לגברים מוגדרים כ"חולצה לבנה בעלת צווארון ושרוולים ארוכים או קצרים, עניבה, מכנסיים ומקטורן, כולם בצבע שחור או כחול כהה, ונעליים סגורות כהות", ולנשים הם "חולצה לבנה בעלת צווארון ושרוולים ארוכים או קצרים, מכנסיים או חצאית בצבע שחור או כחול כהה ומקטורן בצבע שחור או כחול כהה, או שמלה שחורה עם שרוולים ארוכים או קצרים וצווארון לבן, ונעליים כהות". זאת, כמובן, לצד הדרישה לעטות גלימה בערכאות מסוימות. אגב, בתקופה שבין ה-1 באפריל עד ה-30 בנובמבר פטורים עורכי הדין מלבישת מקטורן.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

גם בעולם ההופעה החיצונית של עורכי הדין היא חשובה במיוחד. בין היתר, ניתן לציין את מנהגם של עורכי הדין האנגליים לחבוש עד היום פאה בבית המשפט, ואת הסצנה הזכורה ביותר מהסרט זוכה האוסקר "בן דודי ויני", בה עורך הדין המשעשע (בגילומו של השחקן ג'ו פשי) נכנס לאולם המשפט בחליפת קטיפה אדומה ועניבת פרפר, לאחר שנזרק משם מספר פעמים בגלל הופעה לא הולמת, ומצהיר בפני השופט ההמום: "לבשתי את הדבר המגוחך הזה בשבילך".

"הבגד הוא כמו השריון שלובשים לקרב"

"מצד אחד אומרים 'אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו', וזה מאד לא נאות להגיד שאיך שאתה לבוש מקדם אותך", אומרת עו"ד יגואר-גל. "מצד שני אתה בכלל לא תיגש למישהי בבר, גם אם היא טובה וחכמה ונהדרת, אם היא לא תהיה מספיק מושכת כדי לגשת אליה. הבגד או המראה הוא החסם הראשוני, הוא מה שנותן את השידור הראשוני לשופט, ללקוח, ליריב, ולמי שנמצא מולך". בשאלה האם הבגד מקנה לה תחושה מיוחדת של ביטחון או הרגשה אחרת במשפט עונה עו"ד יגואר-גל כי "אם אני אבוא בטרנינג וכפכפים לבית המשפט זה יהיה לי מאד מביך, אבל הייתי מעבירה את זה בצחוקים ומשם והלאה מסתדרת אבל היה לי הרבה יותר קשה. אם אני באה במשהו שנראה מתאים בול למסר שאני רוצה לשדר, יש לי קלפים ראשוניים מאד טובים. הבגד הוא כמו השריון שאתה לובש לקרב. עורכי דין הם למעשה 'שכירי חרב', וכשאתה הולך לקרב אתה מגיע עם השריון הכי מתוקתק ומדויק שמתאים למלחמה. באותה מידה, לבוא לבית המשפט במשהו קצרצר מדי או בלבוש בוטה וזול כשאת מופיע בפני שופטת זה לא לעניין. מצד שני גם ללבוש משהו חסוד מדי כשאת מופיע מול שופט או שופטת שאת יודעת שהם יותר 'שיקים' זה גם לא מתאים".

לדעת עו"ד יגואר-גל, הסוד הוא לדעת לייצר "ראפור" (rapport) עם הצד שנמצא ממול. "ראפור", היא מסבירה, היא טכניקה מעולם ה-NLP והמכירות המשמשת ליצירת קרבה וחיבור עם הצד השני ע"י יצירת "סנכרון" עם המחשבות והחוויות שלו. "אם לדוגמה לקוח יגיד לי שהוא היה בחיל האוויר וגם אני שירתי שם, אני אדאג לציין את זה בפניו", אומרת עו"ד יגואר-גל. "או אם אני יודעת שלקוח גר בעיר מסוימת וגם אני גרתי שם בעבר, אני אדבר על זה. אתה מוצא נקודות שבהן יש לך דמיון עם הבנאדם שאתה רוצה להתחבב עליו, ומשתמש בהן. במקרה שלי, השופטת שהייתי אמורה להופיע בפניה באותו דיון הגיעה לפני כמה זמן לכנס שהזמנתי אותה אליו כשהיא לבושה בשמלת מיני שחורה מדהימה, וזה כדי להופיע בפני עורכי דין בסך הכל. לכן הסקתי שהיא כנראה אוהבת שמלות ויודעת להעריך את זה, והחלטתי שכשאני אופיע בפניה אני אגיע בשמלה ולא במכנסיים וחולצה שחור-לבן רגילים. אני לא אומרת שאני אנצח את התיק בזכות איך שאני אתלבש, ואני לא אפסיד אותו אם אני אבוא מרושלת. אבל אם אני מייצרת "ראפור" עם השופטת, זה נותן את 'חבטת הפתיחה'. אחר כך הכל תלוי באיך שאתה משחק".

"רק חלק מעורכי ומעורכות הדין מגיעים לביהמ"ש עם ביגוד אלגנטי המתאים למעמד", אומרת עורכת הדין יעל גיל, בעלת משרד העוסק בדיני משפחה. "זכור לי במיוחד יום חם ביותר בו הגענו לבית המשפט המחוזי בלוד להתדיין בערעור, וראינו עורכות דין אשר הגיעו לדיונים עם חולצות בטן. אני נוהגת להגיע לבית המשפט בלבוש מכובד, עם ג'קט לעיתים אף בקיץ. אני לא מגיעה עם שמלה או עם חצאית, שכן זה משדר בעיני רכות ובית המשפט הוא לא המקום לשדר בו רכות אלא עוצמה, חוזק, חוכמה ומקצוענות. הללו נובעים בראש ובראשונה מהידע המשפטי הנרחב, מהניסיון ומהביטחון שרוכשים לאורך השנים, אבל גם הביגוד תורם את תרומתו הצנועה".

עוד מוסיפה עו"ד גיל כי" גם יחסם של קולגות ושל שופטים/שופטות מושפע לרב מאיכות הייצוג המשפטי, אבל אין לי ספק שהופעה בביגוד הולם עושה את שלו, כפי שביגוד עושה תמיד. בפגישה ראשונית עם כל אדם, כולנו מושפעים באופן אוטומטי ממש בתחילת המפגש מהמראה החיצוני וממש בהתאם לתאוריות מתחום הפסיכולוגיה החברתית, המראה יוצר אפקט שיפוטי והטיה לשפוט את האדם בהתאם אליו". לצד זאת, היא מעירה כי השיפוט בהתאם למראה יכול להיות גם שלילי. "במקרה מסוים הגעתי לדיון עם בתי, שאף היא עורכת דין, בחורה יפה מאוד, מטופחת ולבושה באלגנטיות. השופטת, שזו הייתה הפעם הראשונה שהופענו בפניה, סקרה אותה במבטים קנאה עוינים, מה שגרם לתחושה מאוד לא נעימה. כך שלרוב ללבוש מתאים להופעות בבתי המשפט יש השפעה חיובית, אך לא תמיד".

"עורכי דין מגיעים מקומטים לבית המשפט כאילו נפלו מהמיטה"

בדעה אחרת מחזיקה הסניגורית עו"ד טלי גוטליב. "יש לי חדשות מסעירות", היא אומרת. "את אף אחת מההצלחות שלי בניהול תיקים מורכבים ביותר אני לא זוקפת לטובת החצאיות הקצרות שאני לובשת, וגם לא לחולצות היפות המושקעות שלי. גם לא לפן בשיער ובטח לא לאיפור (יש שיגידו המוגזם). את ההצלחות אני זוקפת לשכל (היחסי כמובן) שאלוקים חנן אותי בו, להשקעה, לפיצוח ופיענוח של כל תיק, ליכולת לנהל קרבות ללא מורא. לעולם לא אתנצל על הנשיות המוחצנת שלי. כי זה לגמרי שלי. אם כבר, זה עלול לעורר אנטגוניזם, כי עדיין יש תפיסה של ׳הולמות׳ בלבוש שהיא מילה נרדפת למילה ששנואה עלי ׳צניעות׳. מסתבר שלא סולחים לנו על אופן בחירת הבגדים שלנו".

עוד מוסיפה עו"ד גוטליב כי לא פעם ספגה הערות על בסיס הלבוש אותו בחרה. "השבתי בתקיפות רבה שהביכה מאד את מי שהעז להעיר", היא אומרת. "אני ממזמן לא דוגמנית אבל לגמרי מחוברת לזכותי להתלבש באופן שהולם בעיניי והולם אותי. אני עורכת דין פעילה מאד, והאופן שבו אני מתלבשת הוא ענייני הפרטי. מעולם לא הרגשתי צורך ללבוש חליפה מחויטת שתכריז על בואי ותגדיר אותי. לעולם אמשיך להאמין כי הדבר היחיד שחשוב זה המהות ושיכלול הייצוג לקצה הקצה. אבל לא יעזור, אני קודם כל אישה, וביום שאני לובשת חולצה חדשה לגמרי זה מרנין אותי. זה קצת פתטי, אבל זו האמת מסתבר".

ומה קורה ב"גזרת" הגברים? "אין ספק שכמאמר חז"ל – בגד יפה, אישה נאה וכלים נאים – מרחיבים דעתו של האדם", אומר עו"ד יניב לנקרי, המרבה אף הוא להופיע בבתי משפט. "כשאתה לבוש בצורה מכובדת זה בהחלט משפיע על כל ההתנהלות שלך. בד בבד אנחנו שמים לב בתקופה האחרונה לכל מני שינויים בצו האופנה וגם עורכי הדין מתאימים את עצמם. אני יכול לומר באופן אישי שגזרת ה"סלים" נכנסה יותר ויותר לאופנה הגברית. אני חושב שצריך עדיין להקפיד על תלבושת נאותה. יש היום את הקטע של ה"מכנסיים שנפרדו מהנעליים" - זה לדעתי לא מכבד את המקצוע למרות שזה צו האופנה בסקטורים מסוימים. כן חשוב להתלבש ולא להיות מרושל, להיות מגוהץ ומסודר. אני באופן אישי משקיע בחליפות שהן קצת יותר יקרות מהנורמה כי זה באמת עושה טוב".

"אנחנו חיים בעולם של דימויים ותדמיות", אומר הסניגור הבכיר עו"ד קובי שקלאר. "עו"ד לטעמי חייב לשדר סולידיות, סדר, אלגנטיות וניקיון. אני רואה עורכי דין שמגיעים מקומטים לבית המשפט, כאילו נפלו מהמיטה או לעסה אותם פרה. לא מגולחים, החולצה מוכתמת, חציה מחוץ למכנסיים, ללא התאמה בין המקטורן למכנסים לעניבה ולנעליים או באים בנעלי התעמלות. שלומפרים ששערם סתור והופעתם מעידה על רישול. לטעמי הופעה מרושלת משדרת מסר ללקוח לגבי רישול כללי".

לדברי שקלאר, עורכי דין מרושלים שהם מצליחים, מצליחים למרות הופעתם ולא בזכותה. "לבוש מקצועי ואלגנטי משדר סדר יוקרה ויציבות ומקנים אמון ומהימנות אצל הלקוח", הוא אומר. "מניסיוני, הלקוח רואה בעורך הדין בעל מקצוע שהוא כלי להשגת מטרותיו. ככזה, הלקוח שם לב למשרדו, למכוניתו, לבגדיו ולהופעתו של עורך הדין באולם בית המשפט. לכל אלה יש אפקט חיצוני שמייצג יחס של כבוד או הערכה שמקבל עורך הדין מסביבתו, מהשופט, מהקולגות שלו ומשאר אנשי שיחו. אני כשלעצמי, איני מגיע לפגישות ראשונות עם לקוחות, אם במעצר ואם במשרדי, בג’ינס וסנדלים או בטריקו. קוד הלבוש הנדרש מלקוחותיי הוא מוקפד וייצוגי ורשמי. כמו כן באופיי אני חובב חליפות נאות ואופנתיות ומתאים את כל אביזרי הלבוש אלה לאלה, אחרת אני זוכה לביקורת או מבט עקום מאשתי האופנתית".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:69
קומיט וכל טופס במתנה