שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שקד מחזירה את "חלופת ה-60" לבחינות הלשכה: תחול גם בדיעבד

חדשות

שקד מחזירה את "חלופת ה-60" לבחינות הלשכה: תחול גם בדיעבד, צילום: istock
שקד מחזירה את "חלופת ה-60" לבחינות הלשכה: תחול גם בדיעבד
04/12/2018, עו"ד לילך דניאל

משרד המשפטים פרסם היום טיוטת תקנות המחזירות את המצב שהיה קיים לפני שינוי מתכונת הבחינה של לשכת עורכי הדין, לפיו מי שקיבל ציון 60 לפחות בכל אחד מחלקי הבחינה - ייחשב כעובר גם אם ציונו הכללי נמוך מ-65. הערכה: קרוב ל-150 נבחנים נוספים משני המועדים האחרונים יעברו את הבחינה ויוסמכו כעורכי דין

שרת המשפטים איילת שקד פרסמה היום (ג') להערות הציבור את טיוטת תקנות לשכת עורכי הדין, שיעניקו הקלות משמעותית עבור הנבחנים בבחינות ההסמכה של לעריכת דין. פרסום טיוטת התקנות נעשה בשיתוף פעולה ובתיאום עם ראש לשכת עורכי הדין אפי נוה ועם יו"ר הוועדה הבוחנת, השופט שאול שוחט. המועד שנקבע לקבלת הערות הציבור הוא ה-10 בדצמבר, אז תחתום השרה על התקנות והן ייכנסו לתוקף באופן רטרואקטיבי, כך שיחולו גם על הנבחנים בשני המועדים הקודמים בהם כללה הבחינה את המתכונת החדשה.

התקנות מחזירות למעשה את "חלופת ה-60" שהייתה קיימת טרם המעבר למתכונת החדשה של הבחינה. על פי החלופה, מי שקיבל ציון של 60 אחוזים לפחות בכל אחד מחלקי השאלון, יראו אותו כמי שעבר את הבחינה, גם אם הציון הכללי שקיבל היה נמוך מציון המעבר 65. מנגד, אם פחת הציון שקיבל בחלק אחד או יותר של השאלון מ-60 אחוזים, יראו אותו כמי שעבר את הבחינה רק אם ציונו הכולל היה 65 לפחות. מאחר שחלופה זו בוטלה כאמור עם המעבר למתכונת החדשה, מדובר לדברי משרד המשפטים בהקלה נוספת עבור הנבחנים בשני המועדים האחרונים שלא נהנו מהטבה זו, כאשר ההערכה היא שכתוצאה מכך יוסמכו קרוב ל-150 נבחנים נוספים משני המועדים האחרונים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התקנות הנוכחיות מצטרפות להקלות נוספות שהעניקה השרה לנבחנים בשיתוף לשכת עורכי הדין והוועדה הבוחנת, הכוללות בין היתר תוספת זמן של למעלה משעה בזמן הבחינה, ביטול "גזירת השליש" גם רטרואקטיבית, צמצום רשימת החיקוקים בבחינה ועוד.

במקביל לתקנות אלו, בקרוב תתחיל לפעול ועדה שמקימה שקד לבחינת מתכונת הבחינה והאפשרות לקיים בחינת מעבר לאחר שנה ראשונה ללימודי משפטים. כך, הסטודנטים יוכלו לדעת עם תחילת לימודיהם האם הם יוכלו לשמש כעורכי דין והדבר יאפשר למי שייכשל במבחני המיון להחליט בשלב מוקדם האם להמשיך במסלול לימודי משפטים ללא הסמכה לשמש כעורך דין או לעבור ללמוד מקצוע אחר. זאת, בניגוד למצב היום בו סטודנטים נאלצים לשלם הון רב עבור 3.5 שנות לימודים, לבצע התמחות וללמוד עוד שלושה חודשים מפרכים לבחינות ההסמכה, ורק לאחר מכן לדעת האם ההשקעה והמשאבים שלהם ירדו לטמיון.

שרת המשפטים איילת שקד: "נבחני בחינות ההסמכה עוברים מסלול מפרך של כמעט חמש שנים. עלינו לבוא בידיים נקיות ולדעת שעשינו הכל כדי שבחינת הלשכה תהיה הוגנת, גם אם היא קשה. המטרה היא לבדוק את הידע המשפטי ואת יכולותיהם של הנבחנים ואין שום רצון לנסות להכשילם. מטרה זו תקודם עם התקנות שאחתום עליהן בשבוע הבא. אני מודה לראש הלשכה אפי נוה וליו"ר הועדה הבוחנת השופט שאול שוחט על שיתוף הפעולה בנושא. אני מודה גם לחברי הכנסת נורית קורן, מוטי יוגב, ענת ברקו ואמיר אוחנה על הטיפול המשותף בבעיות שעלו מטענות הנבחנים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:97
קומיט וכל טופס במתנה