שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ח"כ אוחנה קורא להגיע לכנס המתמחים בכנסת: "אסור להשקיט את הנושא"

חדשות

ח"כ אוחנה קורא להגיע לכנס המתמחים בכנסת: "אסור להשקיט את הנושא", צילום: ח"כ אוחנה ונציגי המתמחים. צילום: איתי גלינר
ח"כ אוחנה קורא להגיע לכנס המתמחים בכנסת: "אסור להשקיט את הנושא"
02/12/2018, עו"ד לילך דניאל

ב-10 בדצמבר יערך באודיטוריום הכנסת "כנס המתמחים הגדול", שמטרתו להקים את קול זעקת המתמחים שנבחנו במתכונת החדשה של בחינות לשכת עורכי הדין בשני המועדים האחרונים. יוזם הכנס, ח"כ אמיר אוחנה: "אני קורא לכל מי שחשוב לו ויקר לו שיגיע לכנס, גם מי שכבר עבר את הבחינות"

"הכנס נועד להרים קול זעקה, לא להשקיט את הנושא ולהגיד 'עברנו את זה, מיצינו'". כך אומר חבר הכנסת אמיר אוחנה בראיון ל"תקדין" לקראת כנס המתמחים שיזם ושעתיד להתקיים בכנסת ב-10 בדצמבר, שלושה ימים בלבד לפני מועד החורף של בחינות ההסמכה. אוחנה, עו"ד בעצמו, שלח בתחילת החודש גם מכתב לשרת המשפטים עליו חתמו בצעד נדיר ח"כים רבים מכל קצוות הקשת הפוליטית שקראו לשרת המשפטים איילת שקד לבצע תיקון משמעותי לנבחני שתי בחינות ההסמכה האחרונות.

מאז יצאה לדרך המתכונת החדשה של בחינות הלשכה, בדצמבר שעבר, ירדו אחוזי המעבר בצורה חדה והגיעו לשיא של 12% בלבד במועד יוני האחרון, נתון שעלה רק בעקבות התערבות הועדה הבוחנת שפסלה מיוזמתה מספר שאלות בבחינה. הדבר גרר גם צעדי מחאה רבים מצד המתמחים, ישיבות בכנסת, פגישות עם מקבלי ההחלטות ועוד. מלבד הצורך לערוך שינויים בבחינה עצמה באופן צופה פני עתיד, אחת מנקודות המחלוקת העיקריות בין הצדדים הייתה ונותרה הדרישה למתן "פקטור" לנבחני שתי הבחינות האחרונות, שלפי הנטען יתקן את מה שמגדירים המתמחים כ"עוול" זועק שנגרם להם. עם זאת, עניין הפקטור נדחה שוב ושוב הן בעתירות שהגישו המתמחים לבתי המשפט והן ע"י לשכת עורכי הדין, הועדה הבוחנת ושרת המשפטים.

גם בדיון שהתקיים מוקדם יותר החודש בוועדה לביקורת המדינה הבהירה יועצת שרת המשפטים כי לאחר בחינה משפטית של העניין עמדת השרה היא שמתן הפקטור לא מצוי בסמכותה וגם יו"ר הועדה הבוחנת, השופט שאול שוחט, טען כי לוועדה אין סמכות למתן פקטור וממילא עמדתה היא שאין מקום להעניק אותו. "אם זה לא בסמכותה של השרה היא יכולה לחוקק חוק ולהפוך את זה לסמכותה אם היא רוצה לקחת אחריות, אבל היא לא רוצה לקחת אחריות", אומר ח"כ אוחנה. "אני, אגב חושב שזה כן בסמכותה, כך אני מפרש את הדברים, אבל נגיד שיש על זה ויכוח. בואו נדבר לגופו של עניין – סמכויות אפשר לפתור – אנחנו מחוקקים".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מתי התחלת לעסוק בנושא של המתמחים?

במשך כעשור לפני שנכנסתי לכנסת הייתי עורך דין, אז אני מכיר את המצוקה. גם בזמני הבחינות היו כאלה שרק 50% עברו אותן. היום זה נראה בקלות, אבל עברתי את הבחינה והמשכתי הלאה בחיים וזה לא נושא שהעסיק אותי יותר מדי. לפני מספר שבועות, כשניגשו אליי המתמחים וסיפרו לי את הסיפורים האישיים הכואבים וראיתי את העוול האמיתי שנעשה להם – אמרתי להם שאני מתגייס. אז הכנו את המכתב שהחתמנו עליו את רוב חברי הכנסת מכל סיעות הבית. זה אקט מאד חריג בכנסת שחברים מכל סיעות הבית חותמים על מסמך אחד. אני מקווה שיהיה לזה אפקט. אני חושב שצריך לדרוש את תיקון העוול, ולו תיקון חלקי. אני לא אומר שכולם צריכים לעבור, אבל בוודאי שאת הגבוליים צריך להעביר".

אתה חושב שצריך לנקוט צעדים במישור החקיקתי?

"בהחלט יש דברים שצריך לעשות, ויש כמה רעיונות על הפרק. למשל, יש רעיון אחד לבצע שינוי מערכתי במובן זה שיהיו שני סוגי עורכי דין כמו באנגליה, שאחד מוסמך לעשות ליטיגציה וללכת לבתי המשפט, והשני מוסמך רק לדברים שאינם קשורים בליטיגציה כמו למשל חוזים, תצהירים וכיוב'. רעיון נוסף הוא להוציא את הבחינות מידי לשכת עורכי הדין. יש רעיונות נוספים אבל אלו דברים מערכתיים שאני לא רוצה לשלוף אותם מהשרוול. אני כרגע מדבר מאד נקודתית על תיקון העוול הספציפי של שתי הבחינות האחרונות שאפשר לתקן אותו. לו הייתי שר משפטים הייתי חושב על שינוי מערכתי והייתי משקיע בזה, אבל זה לא רלוונטי עכשיו".

אתה חושב שצריך לעשות שינוי בתהליך ההסמכה של עורכי הדין?

"כן. צריך למצוא מנגנון שבמסגרתו לא ייקחו לאנשים 4 וחצי שנים מהחיים ויגידו להם 'לכו תחפשו עבודה אחרת', אלא למשל בתום השנה הראשונה ללימודים יעשו מיון ראשוני שבסופו יגידו לאנשים שהסיכוי שיוסמכו בסופו של התהליך הוא מאד נמוך. במקרה כזה, בתום שנה חלק מהאנשים יעשו חושבים ויגידו 'זה לא המקצוע בשבילי' וילכו לעשות משהו אחר בחיים. אי אפשר לקחת לאנשים 3 וחצי שנים של לימודים ועוד שנה של התמחות ואז להגיד להם 'לחשב מסלול מחדש'. זה נראה לי מנגנון נכון. שוב, אלה שינויים שנראים לכולנו נכונים באינטואיציה, אבל קשה יותר ליישם אותם. אני לא מתיימר להיות ועדה מקצועית שדנה לעומק ושמעה את כל הדעות. לכן אני חוזר ואומר – אני בא מהמקום הנקודתי של תיקון העוול של הנבחנים בשתי הבחינות האחרונות. כל השאלות בנוגע לשינויים מערכתיים הן שאלות נכונות וטובות ויש לי תשובות אינטואיטיביות לגביהן, אבל הדברים צריכים להיעשות לאחר הליך מסודר של שקלא וטריא ואני לא מתיימר להיות מי שעשה את התהליך הזה".

מה אתה חושב על ההתנהלות של לשכת עורכי הדין ושרת המשפטים בנושא הזה?

"אני חושב שההתנהלות של הלשכה היא לא הוגנת כלפי חלק גדול מהמתמחים. לגבי שרת המשפטים אני חושב שהיא משתפת עם זה פעולה. הייתי רוצה לראות אותה עושה צעד אמיץ, גם אם יו"ר הלשכה איננו מתלהב מהצעד הזה, ולהגיד שהיא חושבת שנעשה פה עוול. אכן נעשה פה עוול. גם השופט שוחט, יו"ר הועדה הבוחנת, לא היה עובר את הבחינה הזאת. ישבתי עם עו"ד מוביל בתחומו וגם הוא אמר שחד משמעית לא היה עובר את הבחינה הזו. אז מה הבחינה הזאת באה לומר? אם משפטנים גדולים לא עוברים את הבחינה הזאת סימן שהיא לא בוחנת מיהו משפטן טוב ומי איננו, אלא היא נועדה לצמצם את המעגל של הנכנסים למקצוע, וזו מטרה שבעיני היא איננה ראויה.

שרת המשפטים הייתה צריכה ללכת נגד הלשכה ולומר שנעשה פה עוול והיא מתקנת אותו. יש פה עוול למאות אנשים שחלקם הגיעו לפת רעב. אני מכיר אישית אדם כזה, זה לא פיקציה ששלחו לי בפייסבוק. הוא סיפר לי שנזרק מהבית בגיל צעיר, בנה לעצמו חיים נגד כל הסיכויים, הלך ללמוד משפטים כשהוא חסר כל ונאלץ לעבוד בשביל לממן את הלימודים. הוא אמר לי 'איכשהו צלחתי את זה וכשניגשתי לבחינות – רצחו אותי'. כעת הוא לומד לבחינה הבאה ומכיוון שאין לו יכולת לעבוד בו זמנית הוא נאלץ לקחת אוכל מעמותות שמחלקות מזון".

"העוול כ"כ זועק", הוא מסיים, "וחבל לי שאוזניה של שרת המשפטים עדיין לא פתוחות ולבה עדיין לא פתוח. הכנס נועד להרים קול זעקה, לא להשקיט את הנושא אלא לעורר את דעת הקהל ואת דעת השרה שתפעל. אני קורא לכל מי שחשוב לו ויקר לו שיגיע לכנס, גם מי שכבר עבר את הבחינות ויודע מה זה העוול הזה והכאב הזה – שיבואו. אני רוצה שהכנס הזה באמת יקים קול צעקה גדולה".

* מלשכת עורכי הדין ומלשכת שרת המשפטים לא התקבלה תגובה לדברים עד למועד הפרסום.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:219
קומיט וכל טופס במתנה