שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הדילמות המשפטיות בניהול קבוצות פייסבוק: מה כדאי לדעת?

חדשות

הדילמות המשפטיות בניהול קבוצות פייסבוק: מה כדאי לדעת?, צילום: istock
הדילמות המשפטיות בניהול קבוצות פייסבוק: מה כדאי לדעת?
20/11/2018, עו"ד לילך דניאל

פסק דין מהחודש שעבר במסגרתו חויב מנהל קבוצת פייסבוק לפצות גולש, העלה למודעות את ההיבטים המשפטיים הכרוכים בניהול קבוצה וירטואלית ואת היקף אחריותו של מנהל קהילה. האם ישנה מודעות לנושא בקרב מנהלי קבוצות, באיזה סוגיות הם מתלבטים, מתי קמה להם אחריות ובאילו מקרים מומלץ להתייעץ עם עו"ד?

לפני כחודש ניתן בבית משפט השלום בחיפה פסק דין במסגרתו חויב מנהל קבוצת פייסבוק של תושבי קריית מוצקין לפצות גולש ב-15 אלף שקל, לאחר שנמנע מלהסיר פוסט מכפיש שפורסם נגדו בקבוצה ע"י גולש אחר. השופט אבישי רובס קבע כי אמנם ראוי להיזהר בהטלת נטל כבד מדי על מנהלי אתרים שאין באפשרותם לשאת בו, אך "משעה שהנתבע נטל על עצמו לפתוח קבוצת פייסבוק ולנהל אותה", כתב השופט, "ויש בידיו כלים להסרת תכנים פוגעניים, הוא נושא באחריות להסרת תכנים שהינם פוגעניים באופן מובהק".

עד לפני זמן מה, ניהול קבוצת פייסבוק נתפס כעניין לא מסובך במיוחד וחוץ משמירת הסדר הטוב בקבוצה, ספק אם מישהו העלה על דעתו שהמנהלים נושאים גם אחריות משפטית כלשהי בהקשר להתנהלות בקבוצה. קבוצות הפייסבוק התפתחו בעיקר מאותם "פורומים" מסורתיים שהתנהלו באתרים שונים, אך גם אז התפקיד העיקרי של המנהל היה לדאוג לכך שהשיח שמתנהל הוא מכובד ולא גולש לאלימות. יחד עם זאת, לאורך הזמן, כפי שקורה גם בעניינים אחרים, הטכנולוגיה מתנגשת חזיתית עם המשפט וזה נאלץ להתמודד עמה בלית ברירה, חרף העובדה שהחקיקה ברוב המקרים היא חקיקה ארכאית ואינה מותאמת לעידן המודרני.

מלבד דיני לשון הרע, עשויות לעלות שאלות נוספות ומגוונות בהקשר של ניהול קבוצה/קהילה וירטואלית. כך לדוגמה, לפני מספר חודשים התפרסם כי אדם שפתח קבוצה בשם "דירות מפה לאוזן לדתיים בירושלים" קיבל דרישה לפיצוי בסך של כמה עשרות אלפי שקלים, בטענה כי שם הקבוצה מפר את המותג "מפה לאוזן" שלכאורה מצוי בבעלותה של גולשת אחרת שמפעילה קבוצות בשם זה. נושאים נוספים שעשויים להתעורר הם בענייני חופש הביטוי, זכויות יוצרים, משפט פלילי ועוד, אך הדין בעניינים אלו לא תמיד ברור.

ומה חושבים על כך מנהלי הקבוצות? האם הנושא בכלל נמצא במודעות שלהם? על מנת לבחון את הנושא, שוחחנו עם קרן רווה ושונית משיח, המנהלות את קבוצת "מנהלי קבוצות בפייסבוק מתייעצים" המונה נכון לכתיבת שורות אלו למעלה מ-2,200 חברים. רווה, גרפולוגית משפטית במקצועה, מנהלת גם את אחת מקבוצות עורכי הדין הגדולות ברשת, "עורכי דין מתייעצים – גרפולוגיה משפטית ועו"ד".

מתי הוקמה הקבוצה? מי קהל היעד? איזה נושאים עולים בה בדרך כלל?

רווה: "הקבוצה הוקמה על ידי בינואר 2013, במטרה לאפשר שיח בין מנהלי קבוצות אשר חווים חוויות שונות בתפקידם ככאלה, ולא ממש יכולים להתייעץ עם חברי הקבוצה שלהם. שונית הצטרפה אלי עם קבוצה דומה שהקימה במקביל וחברנו לחבורה אחת עליזה ותומכת. אני עצמי מנהלת את קבוצת עורכי הדין הגדולה ביותר בפייסבוק, ונתקלתי לא פעם במקרים בהם התלבטתי מה נכון לעשות כמנהלת. בנוסף – לפעמים רוצים "להוציא קיטור" על הקשיים והאתגרים שבניהול קבוצה ויצרתי כך מקום בטוח לעשות זאת".

משיח: "הייתה לי קבוצת התייעצויות למנהלים משלי, היות ולא ידעתי על קיום קבוצתה של קרן. כשהתוודענו אחת לשנייה פעלנו לאיחוד הקבוצות. קהל היעד הם מנהלות ומנהלי קבוצות בפייסבוק בלבד ואנחנו משתדלות להשאיר את זה כך ולא לזלוג לדפים או שאלות כלליות בנושאי פייסבוק. הנושאים מגוונים למדי, החל מדיונים על פיצ'רים והטכנולוגיה העומדת לרשותנו, התמודדות עם ספאם ושיווק לא רצוי, שיתוף אנקדוטות אישיות, אחווה קהילתית ומקצועית ושיתוף עם אנשים שמבינים וחולקים הן את החוויות החיוביות והן החוויות השליליות שבניהול קבוצה".

ממה שאתן רואות, האם קיימים חשש או דאגה מסוימת בקרב מנהלי קבוצות מפני היותם חשופים להליכים משפטיים בגלל פרסומים שנעשים בקבוצות שלהם? האם החשש הזה התגבר לאחרונה בהשוואה לעבר?

רווה: "בהחלט. לא לגמרי ברור מה עמדת בית המשפט בנוגע לקבוצות פייסבוק. אנחנו מתעדכנות לעיתים קרובות אך נראה שקיימים פסקי דין שונים, וגם ערעורים לא מעטים. אין וודאות מלאה מה נכון לעשות. אנחנו מתייעצים ביננו ובין עצמנו ומדי פעם עם עורכי דין, אך עדיין אין אמירה ברורה וחד משמעית".

משיח: "בוודאי שיש חשש. חוקי המדינה, הפלטפורמה והמציאות לא תמיד חופפים אחד את השני והמשפט מאחר להדביק את הטכנולוגיה. אנחנו עוקבים באדיקות אחרי פסקי דין בנושאי שיימינג, זכויות יוצרים, בריונות רשת ותחומי האחריות של מנהלי קהילות אונליין, בין אם בפייסבוק ובין אם בכללי. ניתן לומר שהחשש התגבר לאחרונה היות וישנה הרבה יותר מודעות והרבה יותר חשיפה לנושא".

האם לדעתכן מנהלי קבוצות מודעים לאחריות המשפטית שרובצת עליהם? האם מדובר במודעות מספקת?

רווה: "יש ויש. המנוסים יותר נזהרים יותר כמובן, אך אין מספיק מודעות לסכנות אצל מנהלים לקבוצות חדשות".

משיח: "לדעתי האישית לא, היות ואין עדיין כללים ברורים בנושא. כאמור, משתדלים לעקוב אחרי פסקי דין ולראות כיצד נכון לפעול".

תנו דוגמאות לשאלות/סיטואציות שעלו בקבוצה בקרב מנהלי קבוצות בהקשר הזה.

רווה: "כמה דוגמאות מהשבוע: 'אם אני בתור מנהל קבוצה מרחיק חבר ותיק שהיה אצלי בקבוצה על הפרת תקנון, האם אותו חבר יכול לדרוש ממני למחוק את כל התגובות והפוסטים שלו שהיו לאורך כל התקופה שלו? האם יש לו עילה לתביעה?'; 'מי שפה מנהל קבוצה יישובית שהתמודדה או עדיין מתמודדת עם בחירות, אני בדילמה בין חופש הביטוי והשיח הפתוח לבין מתקפות אישיות. מנסה להצמד לכללי הדיבה ולשון הרע, אבל הפרשנות ל"כבוד" מאוד סובייקטיבית ונזילה'; 'היום חסמתי בעל עסק שכבר היה ידוע לי שהוא לא כל כך טוב בקבלת ביקורת אבל עבר את הגבול וממש התנכל בדיבורו למישהו שכתב ביקורת לא מחמיאה עליו. לא חסמתי מיד אלא קודם באתי לפרטי והסברתי לו שזה לא מתאים ולמה. הוא בתגובה אמר שיפנה לפייסבוק ויתבע אותי. העביר לי דרכה את המסר הבא: קבוצת פייסבוק הינה מרחב ציבורי ולא עסק פרטי. במידה ויתפרסם פוסט נגד העסק שליאו תגובה אתבע אותך באופן אישי. מה לעשות?'.

משיח: "דוגמאות רלוונטיות מהזמן האחרון הינן ביקורות מסעדות בקבוצות מזון, האם ביקורת מנומקת ועניינית נחשבת שיימינג ומהן האפשרויות העומדות בפני בעל עסק מול מנהל הקבוצה בה נכתבה הביקורת".

האם אתן אישית נתקלתן בסיטואציה שבה התלבטתן בנוגע לדרך הפעולה המשפטית הנכונה ביחס לקבוצה/קבוצות שאתן מנהלות? כיצד פעלתן?

רווה: "אני מנהלת קבוצת עורכי דין ויש לי הרבה חברים עורכי דין, כך שאם יש לי התלבטות אני מתייעצת עם מומחה בתחום. ברור לי שלא לכל מנהל יש את הפריבילגיה הזו, וכל עוד מדיניות פייסבוק לא חד משמעית והחוק לא החלטי בעניין, כנראה עוד נתלבט. זו הסיבה שיש את קבוצת המנהלים".

משיח: "אני מנהלת מספר רב של קבוצות ונתקלתי בלא מעט סיטואציות בהן הייתי צריכה לפנות לעורך דין לגבי הבהרה".

מה האמצעים שעומדים לרשות מנהל קבוצה שנתקל בבעיה או דילמה משפטית בקשר לניהול? מה באפשרותו לעשות?

רווה: "הכי טוב – להיכנס לקבוצת "מנהלי קבוצות בפייסבוק מתייעצים" ושם לתאר את הדילמה. זו הדרך הטובה ביותר".

משיח: "ראשית, תקשורת בין כל חברי ההנהלה היא חיונית ורלוונטית. בנוסף, לבדוק האם הבעיה או הדילמה בניהול מתייחסת לשני חברי קבוצה היכולים לפתור ביניהם בלי לערב את הקבוצה או את ההנהלה. כמובן שגם לפנות למידע הזמין ברשת בנושאים דומים ולהתייעץ עם סמכות משפטית".

האם לדעתכן יש צורך בהסדרה חוקית של הנושא שתבהיר בדיוק את היקף אחריותו של מנהל קבוצה?

רווה: " יש צורך חזק. המוני משתתפים בפייסבוק ואלפי מנהלי קבוצות בפייסבוק זקוקים לדעת יותר טוב מה מותר, אסור, אפשר או מומלץ לכתוב".

משיח: "גם אם תהיה, לא בטוח שתהיה רלוונטית או שתהיה דרך כלשהי לאכוף. מנהל קבוצה קטנה וסודית של חברים או בני משפחה שונה ממנהל קבוצת ענק של מאות אלפי אנשים, ולא בטוח שהחוקים רלוונטיים לשני סוגי הקהילות. נעשה נסיון של כתיבת אמנה של מנהלי קהילות, שלדעתי האישית חטא למטרה".

*** "המצב המשפטי כיום אינו הולם את העידן הטכנולוגי בו אנו מצויים" ***

על מנת להבין את מהות והיקף האחריות הרובצת על מנהלי קהילות, שוחחנו גם עם עו"ד אמיר טיטונוביץ, העוסק במשפט אזרחי-מסחרי ולשון הרע.

איפה יכולה להתעורר בעיה משפטית מבחינת מנהלי קבוצות - באיזה מצבים ותחומים?

"באופן כללי, על כל אדם, שנוטל על עצמו לבצע מטלה כלשהי, מוטלת החובה לבצע את המטלה באופן סביר ובלי לגרום נזק לאחר. כך, כל אדם, הנוטל על עצמו לבצע מטלה כלשהי, עומד בפני הסיכון שככל שהוא יתרשל בביצוע המטלה באופן שהתרשלותו תגרום נזק לאחר, יתבע אותו הניזוק בגין רשלנותו.

הדבר נכון גם בנוגע למנהלי קבוצות בפייסבוק. עליהם לנהל את הקבוצה באופן סביר ואחראי, ולעשות את כל הדרוש ואת כל שבידיהם, באופן סביר, על-מנת למנוע נזק כתוצאה מדברים, המתפרסמים בה. על-פי המצב המשפטי היום, לא ניתן להטיל על מנהל קבוצה בפייסבוק, בוודאי לא באופן אוטומטי, אחריות לפרסום דברי לשון הרע, שפורסמה בקבוצה על-ידי אדם אחר. אלא שאין בכך כדי לבטל את האפשרות להטיל על מנהל קבוצה אחריות לנזק שנגרם כתוצאה מרשלנותו בניהול הקבוצה. הדברים יכולים להיות נכונים בתחומים שונים, ולא רק בסוגיות של לשון הרע".

מה היקף האחריות המשפטית שרובצת על מנהל קבוצה? באילו מקרים עליו להסיר פוסט שפורסם בקבוצה, לחסום גולש מהקבוצה, לכתוב הודעת הבהרה/אזהרה פומבית/אישית לחברי הקבוצה וכד'?

"בהתחשב בתשובתי לשאלה הקודמת, ככל שמנהל קבוצה מגלה שבקבוצה פורסמו דברי לשון הרע חמורים, למשל, עליו לשקול הסרתו של הפרסום, על-מנת למנוע נזק ממושא הפרסום. מנהל הקבוצה אינו, בהכרח, משפטן, ובוודאי אינו עורך-דין או שופט, ולפיכך לא מצפים ממנו להפעיל שיקול-דעת משפטי אלא שיקול-דעת סביר, כדוגמת זה שניתן לצפות שיפעיל מנהל קבוצה בפייסבוק.

בפני מנהל הקבוצה עומדות דרכים שונות לטפל בסוגיה. הוא יכול גם לפנות אל המפרסם ולבקש ממנו להציג בפניו ראיות לאמיתות הדברים שהוא פרסם, כתנאי לאי-הסרת הפרסום. חובתו של מנהל הקבוצה לפנות אל המפרסם ולדרוש ממנו הסבר מדוע הפרסום הפוגעני לא יוסר מתחזקת כאשר הנפגע מן הפרסום פנה אליו ודרש ממנו להסיר את הפרסום. גם התשובה לשאלות האחרות, בנוגע לחסימת גולש מן הקבוצה, פרסום הודעה כלשהי וכו', נגזרת מהדברים שאמרתי לעיל. על מנהל קבוצה בפייסבוק לנהוג כפי שניתן לצפות, באופן סביר, ממנהל קבוצה שכזה לפעול. עליו להיות ער באופן תמידי למתרחש בקבוצה, ולהגיב ללא דיחוי בכל מקרה שבו נראה שאדם אחד עוול כלפי אחר".

מה צריך מנהל לעשות כדי "לכסות" את עצמו מפני תביעות משפטיות בגין פרסומים שעלו בקבוצה? באילו מקרים מומלץ להתייעץ עם עורך דין והאם יש דרך נוספת להתמודד עם דילמה שמתעוררת בתחום?

"על-פי המצב המשפטי דהיום, ככל שמנהל קבוצה בפייסבוק ינהג באופן סביר וזהיר יהיה בכך כדי להקים לו "מחסה" בפני תביעות. אינני מתייחס לדינים ספציפיים, העוסקים בתחום מיוחד כזה או אחר. לטעמי, בכל מקרה של ספק או של אי-בהירות, מוטב לו, למנהל הקבוצה, שיפנה אל עורך-דין, על-מנת להיוועץ בו. כיום אינני מכיר מוסד כלשהו, לבד ממערכת המשפט, אשר מעניק תשובות לשאלות שעשויות לעלות אצל מנהלי הקבוצות בפייסבוק. לצערי, המצב המשפטי כיום אינו הולם את העידן הטכנולוגי בו אנו מצויים, ולפיכך גם התשובות שיכולים נציגי מערכת המשפט לתת בנוגע לכך אינן מוחלטות או נחרצות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:83
קומיט וכל טופס במתנה