שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת החוקה בדיון ראשון סוער על חוק עונש מוות למחבלים

חדשות

ועדת החוקה בדיון ראשון סוער על חוק עונש מוות למחבלים, צילום: getty images Israel
ועדת החוקה בדיון ראשון סוער על חוק עונש מוות למחבלים
14/11/2018, עו"ד לילך דניאל

הדיון כלל חילופי דברים קשים בקרב חברי הכנסת ועימות עם נציגי המשפחות השכולות; אמא של אדל ביטון שנרצחה בפיגוע הוצאה מהדיון; סגן ראש השב"כ לשעבר: "החוק יביא לאסון ללחימה בטרור"; לפי הצעת החוק בימ"ש צבאי יוכל לגזור על נאשם עונש מוות ברוב רגיל ולא רק פה אחד כפי שקובע הצו כיום

ועדת החוקה חוק ומשפט החלה היום (ד') להכין לקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין (תיקון - גזר דין עונש מוות למורשע ברצח בנסיבות טרור), התשע"ח-2017, שיזמו הח"כים רוברט אילטוב, עודד פורר ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו). במהלך הדיון הבהירו יוזמי החוק כי נוכח הסכמות קואליציוניות שהושגו עימם, החלק היחיד שיקודם מתוך הצעת החוק הוא – ההוראה העוסקת בביטול הדרישה מבימ"ש צבאי לגזור עונש מוות רק בהחלטה פה אחד, ולאפשר הכרעה על עונש מוות ברוב דעות של שופטי ההרכב. יצוין כי אין החלטה של ועדת השרים לענייני חקיקה בעניין הצעת החוק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

שני התיקונים עליהם לא הגיעה הקואליציה להסכמה ולכן לא יקודמו: סעיף המתקן את סעיף 300 לחוק העונשין וקובע כי מי שהורשע ברצח בנסיבות של מעשה טרור (לפי ההגדרה בחוק המאבק בטרור ר.ג), דינו – מיתה. בסעיף השני מוצע לקבוע בין היתר כי שר הביטחון יורה למפקד כוחות צה"ל באזור לתקן את הצו בעניין סמכותו של בית משפט צבאי לגזור עונש מוות כך שהצו יורה כי לא ניתן יהיה להקל בעונשו של מי שנגזר עליו עונש מוות בגזר דין סופי.

יצוין כי עונש המוות המעוגן בתחיקת הביטחון החלה באזור יהודה ושומרון אינו מוגבל רק לרצח בנסיבות של טרור, אלא חל כעקרון ביחס לכל רצח.

יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "החוק מונח הרבה זמן בוועדת החוקה אך לא סתם. לבקשת ראש הממשלה המתנו לדיון בקבינט שבושש לבוא. מרגע שהסיר את בקשתו לדיון בקבינט קידמנו את הדיון. הישיבה מתקיימת אחרי שאותו הפה שאסר- התיר. בצוק העיתים קורים הרבה דברים לא שגרתיים".

חה"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו): "רה"מ ביקש לקיים דיון בקבינט לבקשת השר יובל שטייניץ והמתנו 10 חודשים בסבלנות והדיון הוסר מהקבינט. הסיכום הראשוני היה שנתקדם עם הצ"ח ואם תוך חודשיים לא תובא הצ"ח ממשלתית תקודם הפרטית. המתנו זמן סביר וכשהבנו שלא תהיה הצעה ממשלתית ביקשנו את הדיון בוועדה". בהתייחסו לטענות שהעלה חה"כ בגין השיב: "כשהקואליציה הצביעה נגד זה היה בגלל משמעת קואליציונית וזו שיטת הממשל בישראל שאנחנו פועלים לפיה. לטעון שרצון העם הפוך זה פשוט לא נכון. ההסכם הקואליציוני היה מונח על השולחן. כל הסיעות חתומות עליו וידעו על מה מצביעים".

חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) מיוזמי החוק: "אנחנו דמוקרטיה מתגוננת ואנחנו מבקשים את עונש המוות לא כנקמה אלא כהרתעה. עונש המוות נקבע כאזהרה לרצח עולי הגרדום והעובדה היא שמאז לא תלו הבריטים אף לוחם בארץ ישראל. בכל מקרה שבו יש עבירה שדינה המתה אבקש שההרכב יהיה של 3 שופטים סגני אלופים ואם הם יכריעו ברוב 1:2 שיש לקבוע עונש מוות זה מה שיהיה. לא תמיד עמדת מערכת הביטחון היא הנכונה ומי שיחליט הם יושבי הבית הזה. ההוכחה לכך היא הפצצת הכור בעיראק". 

חה"כ בני בגין (הליכוד): "מה זו הסכמה קואליציונית אם זה לא עבר ועדת שרים? ההליך מוזר מאוד ואני לא זוכר כמוהו. יש בי צער על כך שחבריי מביאים הצעה כזו תוך השוואה נואלת בין התנאים ששררו כאן לפני 75 שנים לתנאים של היום במדינה ריבונית. רצון העם מתבטא בבחירת הרכב הכנסת ומי שנותן אמון בממשלה היא הכנסת ולא כלל הציבור. רצון העם הביא לבחירת הכנסת הזו וב-2015 נפלה הצ"ח דומה ברוב של 6:94. לא הייתה אף סיעה בקואליציה שתמכה בה. והנה במאי 2016 השתנתה הקואליציה והצטרפה ישראל ביתנו וההסכמה להוסיף סעיף כזה בהסכם הקואליציוני הייתה בלתי אחראית לחלוטין. עכשיו באותה כנסת ובאותו רצון של עם יסבירו לנו שיש חוק הפוך והנהלת הקואליציה תדרוש מכל חבריה להצביע בניגוד לרצונם המובהק כולל בניגוד לרצונו של רה"מ. 30 שנה מאז הגעתי לכנסת אני מתנגד לחוק הזה ואני לא משנה את דעתי. זו הצעה מזיקה ואווילית ואצביע נגדה".

חה"כ יעל גרמן (יש עתיד): "היינו רוצים לראות את כל הטרוריסטים שרוצחים מתים אבל זה צריך לעבור מדורים של תרבות, כדאיות ועוד. החוק הזה עלול לסכן את ביטחונם של תושבי ישראל כי יהיה תמריץ לחטוף ישראלים, להרוג אותם ולאיים איומים שיהיה קשה למדינה לעמוד בפניהם כדי למנוע את ההוצאה להורג. אני לא רואה את היגיון ההרתעה כשהם בעצמם יוצאים אדישים לאפשרות שהם ימותו. יש חוק עונש מוות ולא צריך לשנות אותו. יש תחושה של תחרות לנסות להראות מי יותר קיצוני ציוני פטריוט ונאמן אז אני נאמנה פטריוטית וציונית ומתנגדת לחוק".

חה"כ מיכל בירן (המחנה הציוני): האמת היחידה היא שהצ"ח הזו היא קמפיין בחירות למפלגה כושלת. הדוגמה מימי המנדט היא ממחוזות ההזיה. המגמה בעולם ברורה- יותר ויותר מדינות מבטלות את עונש המוות".

חה"כ מיכל רוזין (מרצ) שהוצאה במהלך הדיון: "הבושה והחרפה היא שממשלה משותקת מדינית וביטחונית ומשחקת בכנסת כל שבוע עם הצ"ח יותר קיצוניות ו"מתחזקת" מול הטרור. ההשחתה המאסיבית שקורית פה בעיקר פה בוועדה הזו, של ספר החוקים הישראלי, מדרדרת את ישראל להיות עוד פחות ערכית ומוסרית. עונש מוות צריך להימחק מספר החוקים הישראלי. אנחנו רוצים להיות אור לגויים. עונש מוות זה פחדנות".

חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "אני לא מוסרית, קדושה או אור לגויים כמוכם. הדם של הנרצחים קרוב אליי. עודף מוסריות זה מה שיהרוג את הציוויליזציה. אני לא מוכנה לקבל מה שקורה באירופה שמנסים להשתיק מקרי אונס ורצח, מסיבות של טולרנטיות. אנחנו לא שוויצריה והשכנים שלנו שונים. אני לא רוצה שמי שמגיע להרוג בכוונה תחילה יתפנק בכלא. הדם שלנו לא פחות טוב משלהם ואני צריכה להגן על העם שלנו קודם וצריכים להחליט בעד מי אנחנו. עם כל הכבוד לנציגי מערכת הביטחון וחוות דעתם, אתם לא האינסטנציה האחרונה".

חברות הכנסת רוזין ובירן התפרצו לדבריה: "זו הסתה"; חה"כ בגין: "לא צריכים להיות קדושים, רק לפעול בשכל".

חה"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת): "אין כאן שום דבר חוץ מנקמנות ואין אפשרות לנתק בין הדיון להתקרבותה של מערכת הבחירות. כל מה שנשאר לישראל ביתנו הוא ניסיון לעשות הון פוליטי על רגשות שנאה ונקמנות. עונש מוות הוא דבר פסול לפי כל קריטריון דמוקרטי. המגמה בעולם היא לבטל את עונש המוות. למה במקרה רצח כמו של תאיר ראדה לא ייקבע עונש מוות? השיקולים הם אותם שיקולים ולכן לא נותר לקבוע שמדובר רק בנקמנות, של כובש נגד נכבש. 3 עשורים שממשלות ישראל לא מצליחות לקיים מציאות של כיבוש ומחפשת עוד דרכים של כוח ודיכוי. זה מנגנון לא ברור – שר הביטחון יורה לכוחות הצבא? אני לא מכיר חקיקה כזו. חה"כ פורר התפרץ לדבריו: "אני מוכן לממן לחה"כ ג'בארין כרטיס טיסה חזרה למקום ממנו בא". חה"כ תמר זנדברג כינתה בתגובה את חה"כ פורר "בריון מתלהם וקשקשן ריק מתוכן".

חה"כ תמר זנדברג (מרצ): "תארו לעצמכם שבמקרה של תאיר ראדה היינו שולחים את זדורוב לעונש מוות?. בזמן שהעולם הולך ומתנער מהדבר הברברי הזה, ישראל הולכת ומחבקת את הדבר התת אנושי הזה? אני מתביישת ששמי ייכתב כמי שלקחה חלק בדיון כזה. אין שום טעם בדיון כי יש כאן חבירה של כמה כוחות נחותים ופופוליסטים כולל, נציגים של עמותת קש שרה"מ מגייס לה כספים". היא פנתה לחברי סיעת ישראל ביתנו: "אתם חבורה של סוכנים ריקים ששלח הבוס, בובות ריקות, שכשצריך לתת משהו למפלצת הבייס הימני, במקום להודות על האמת שצריך לפתוח צוהר מדיני, אתם מביאים עונש מוות בזוי". 

אדווה ביטון אמה של אדל ביטון שנרצחה בפיגוע הוצאה מהדיון לאחר שהתפרצה לדבריה של זנדברג: "אם זה היה ילד שלך היית מתנהגת אחרת".

יצחק אילן סגן ראש השב"כ לשעבר: שירתתי בשב"כ 31 שנים, רוב התפקידים בסיכול טרור, חוקר באינתיפאדה הראשונה, מפקד שב"כ בשומרון באינתיפאדה השנייה ראש אגף חקירות, ראש עוד שני אגפים וסגן ראש השב"כ ואותי לא ילמדו מה זה סיכול טרור. החוק הזה יביא לאסון ללחימה בטרור. זה עלול להיות מנוצל לצרכי פיגועי מיקוח בתקופה שבין גזירת הדין לביצועו. זה יביא לפיגועי נקמה קשים מאוד והכי חשוב- קושי בביצוע מעצרים של מחבלים שצפויים לגזר דין מוות. בוועדה סגורה אתן לכם דוגמאות – לקושי במעצרים של אנשים שחושבים שאלוהים שומר עליהם ואינם פגיעים, זה היה הכי קשה כך נהרגו לוחמים שלנו ואנשי ימ"מ, ע"י מחבלים שהסירו כל עול. בנוסף, אנשים שצפויים לעונש מוות אין להם שום סיבה מלחדול ממעשי טרור. תרבות האיסלאם מאדירה שהידים והחוק יהפוך אותם לגיבורים. גיבורי התרבות שלהם היום הם אלו שאנחנו חיסלנו כמו יחיא עייאש ואחמד יאסין. את המחבלים יש להרוג בקרב ועל פי דין והוראה". 

ראש מחלקה בשב"כ: "ראש השב"כ כבר אמר שהשב"כ מתנגד להטלת עונש מוות למחבלים. הנימוק הראשון נוגע להרתעה. מדובר על מאגר של מחבלים הפועלים ממניעים אסלאמיים או רגשיים והנחת היסוד שלהם היא שהם לא יחזרו חיים כך שאין כאן אלמנט של הרתעה. סוגיה נוספת קשורה לעידוד ולמוטיבציה שעונש מוות יחולל באוכלוסייה המועדת לפיגועים ואנחנו סבורים שזה יעודד פיגועי חטיפה ומיקוח ופיגועי נקם, תסיסה והפרות סדר וכמובן האדרת השהיד".

נציג יועמ"ש משרד הביטחון: "משפטית אנחנו כפופים ליועמ"ש. מהותית אנחנו תומכים בחוק".

גיל אבריאל יועמ"ש המטה לביטחון לאומי: "תוצאות עבודת מטה סגורה עם כלל הגורמים מראות שיש להשאיר את המצב הנוכחי על כנו. לאור מורכבות הנושא המלצנו לרה"מ להביא את הנושא לדיון בקבינט. ראש המל"ל הציג את עמדות הגופים המתנגדים לחקיקה ואת עמדת המל"ל מעבודת המטה. בסיום הקבינט נקבע כי יתקיים דיון המשך שטרם התקיים".

הרצל חג'אג' אבא של שיר שנרצחה בפיגוע בטיילת ארמון הנציב: "צריך להיות סל הרתעה שעונש מוות יהיה בקודקוד שלו. אני מכבד את השב"כ שמנע השנה 480 פיגועים אבל אם הייתה הרתעה אמיתית הם לא היו צריכים למנוע והייתי יכול להיכנס לקניות בעזה. הרבה ישראלים היו חיים היום אם לא היו משחררים מחבלים בעסקאות. הבת שלי נרצחה ואני רואה אתכם פה נלחמים כאילו אתם ממדינות שונות. כולנו צריכים לעשות יד אחת, לחוקק חוקים שיבוצעו מיידית".

ד"ר אדווה ביטון שבתה אדל נרצחה בפיגוע: "בתי נרצחה לפני 5 שנים מיידוי אבנים. סל ההרתעה של המדינה היום אפסי. איבדנו את היכולת להרתיע. צריך שיהיה הרס בתים וגירוש מחבלים, קיצוץ בכספים שעוברים. השאיפה היא שמחבל יחוסל במקום ונכון שהם לוקחים בחשבון שלא יחזרו חיים אבל מה עושים עם חלאה כזה שנשאר בחיים ואנחנו נותנים לו את כל התנאים המיטביים? אל תנהלו דיוני גנון, תנהלו דיונים ענייניים בלי קשר למפלגות. אני מתביישת בכם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:209
קומיט וכל טופס במתנה