שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ייפוי כוח מתמשך: איך הפך הכלי המהפכני לכה מבוקש בקרב עורכי הדין?

חדשות

ייפוי כוח מתמשך: איך הפך הכלי המהפכני לכה מבוקש בקרב עורכי הדין?, צילום: istock
ייפוי כוח מתמשך: איך הפך הכלי המהפכני לכה מבוקש בקרב עורכי הדין?
08/11/2018, עו"ד לילך דניאל

ייפוי כח מתמשך חולל מהפכה בתחום הכשרות המשפטית, אך בד בבד הפך למצרך מבוקש מאד אצל עורכי הדין, שנוהרים בהמונים להשתלמויות בתחום. היכן טמונה האטרקטיביות של הכלי החדש? עו"ד שעבר את ההשתלמות: "אין הרבה כלים משפטיים המאפשרים שיח כה פתוח על בסיס אמון ושקיפות מלאים"

בתחילת השנה נכנס לתוקפו תיקון מהפכני לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שעסק בנושא של "ייפוי כוח מתמשך". ייפוי הכוח מאפשר לכל אדם למנות מיופה כוח עתידי שיטפל בענייניו במקרה של אובדן כשרות משפטית, כשעד אותה עת הפתרון היחיד במקרה של אדם שנכנס למצב כזה היה מינוי אפוטרופוס ע"י בית המשפט ולפי שיקול דעתו. מדובר במסמך בעל משמעות עצומה, שכן הוא יכול לעסוק במגוון של עניינים אישיים (כולל רפואיים), ענייני רכוש או בשניהם, ולהעניק לאדם אחר שליטה עתידית בעניינים אלו.

על פי עו"ד גל חכים, מעורכי הדין הראשונים בארץ שהוסמכו לערוך את ייפוי הכוח, יתרונו העיקרי של ההליך הוא עקיפת הצורך בפנייה לבית המשפט בבוא היום, הכרוכה כידוע בתשלום אגרה ובפרק זמן ארוך. יתרון נוסף, לדבריו, הוא שהאדם (הנקרא "הממנה") בוחר מרצונו בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו ישתנה לרעה.

החוק דורש כי ייפוי הכוח המתמשך ייחתם בידי הממנה בפני עורך דין שעבר הכשרה לעניין ושאין לו עניין אישי בייפוי הכוח. בעקבות כך, פתח משרד האפוטרופוס הכללי של משרד המשפטים בסדרה של השתלמויות לעורכי דין, הכוללות היבטים שונים הנובעים מייפוי הכוח ונמצאים בתחום אחריותו של עורך הדין. מאות עורכי דין כבר עברו את ההשתלמויות ורבים אחרים ממתינים בקוצר רוח לפתיחתן של הסמכות חדשות, אך מה מושך רבים מהם לנושא הזה? האם זה שכר הטרחה הגלום בעניין, העניין המשפטי, הייחודיות או אלמנט אחר? ניסינו להתחקות אחר הסיבות שבגללן הפך ייפוי הכוח המתמשך לכה מבוקש בקרב עורכי הדין.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"אין ספק שייפוי כוח מתמשך חולל מהפכה של ממש בכל הנוגע לרצונו וכבוד של הפרט והשמתו במרכז", אומר עו"ד לירן ינקוביץ, אחד מאלו שעברו את ההשתלמות של האפוטרופוס הכללי. "מדובר בהחלטה משנת חיים, תרתי משמע. הדבר היווה מהפכה גם בקרב שוק עורכי הדין, לאו דווקא כאלה העוסקים בתחום המעמד האישי. מדובר בכלי המאפשר גמישות ויצירתיות מקצועית, יציאה מחוץ לקופסא, בהיעדר תלות בערכאות משפט ו/או מגבלות מיוחדות. אין הרבה כלים משפטיים המאפשרים שיח כה פתוח, על בסיס אמון ושקיפות מלאים, נטול עכבות ו/או אינטרסים, כמו מוסד ייפוי כוח מתמשך".

עוד הוא מוסיף "מדובר בהזדמנות שאין שניה לה להיחשף לתחומים הרגישים האינטימיים החשובים ביותר בחייו של אדם בין שבגוף, בריאות, רכוש וכו'. ברור שהדבר מחייב רגישויות וכישורים חברתיים בין-אישיים מיוחדים, לאו דווקא משפטיים. הדבר הוא בבחינת WIN-WIN מובהק הן לציבור הרחב, בעיקר בקרב הגיל השלישי, והאפשרות לתכנן את עתידם באופן מושכל והן לקהיליית עורכי הדין העושים, בתוך כך, גם לביתם. בעניין זה חשוב לטעמי לקבוע תעריף אחיד, ברור וודאי לרווחת הציבור. בסופו של דבר, מדובר בכלי משפטי-חברתי נפלא והתוצאות בשטח מדברות בעד עצמן".

עו"ד מלי בן-יוסף, שגם היא עברה את ההשתלמות, אמרה "אני חושבת שמה שהפך את ייפוי הכח למאוד מבוקש הוא העובדה שהאדם מבין שיש לו את האוטונומיה וחופש הבחירה להחליט כבר היום כיצד ייראה עתידו ולהחליט על גורלו בכל תחום ולרווחתו האישית. לעיתים רבות אנחנו נותנים שירותים ללקוחות בתחומים שונים, מלווים אותם בהליכים וצעדים משמעותיים בחיים, שחלקם לעיתים מורכבים ומסורבלים, ובין היתר אנו גם נחשפים לפעמים לסכסוכים משפחתיים מורכבים. על כן אני רואה בכלי משפטי זה כלי מאד אפקטיבי ופשוט יותר המאפשר לנו לסייע משפטית ללקוחות שלנו לנהל את חייהם לרווחתם בלבד".

אחריות לא פשוטה על עורכי הדין

מבחינת עורכי הדין, האחריות המוטלת עליהם היא לא פשוטה בעריכת ייפוי הכוח ואינה מתמצית גרידא בחתימה טכנית על מסמכים. מלבד חובתו של עורך הדין להביא לידיעת הממנה (וגם לידיעת מיופה הכוח) עניינים שונים הנוגעים למשמעויות של ייפוי הכוח המתמשך, מוטל עליו להפנותו למומחה מקום בו התעורר אצל עוה"ד ספק בדבר היותו של הממנה בעל כשירות משפטית לחתום על ייפוי הכוח. הדבר מציב את עורכי הדין בסיטואציה לא פשוטה, שמכוחה עליהם להעריך את כשירותו של הממנה, מבלי שתמיד יש להם כלים מקצועיים לעשות כן.

מעמדם המיוחד של עורכי הדין בעניין ייפוי הכוח בא גם לידי ביטוי בעריכת מרשם עורכי דין הפתוח לעיון הציבור, ובו מרוכזים שמותיהם של אלו המוסמכים לערוך את ייפוי הכוח. התחום כולו מעלה שאלות נלוות שככל הנראה יוכרעו עם ההתפתחות בנושא, כגון מה קורה במידה שהערכת הכשירות של עורך הדין הייתה לא נכונה, האם יש היבטים של רשלנות מקצועית שחשוב לעמוד עליהם בנושא הזה, האם מרבית עורכי הדין אכן מודעים לאחריות הרובצת לפתחם ועוד. חשוב לציין בעניין זה, שמלבד ההשתלמויות שעורך משרד האפוטרופוס הכללי, גם לשכת עורכי הדין הקימה וועדה מיוחדת לעניין ייפוי כוח מתמשך, המתכנסת לעתים, ובה מושמעות הרצאות בהיבטים שונים בתחום ומתאפשר לעורכי הדין להעלות שאלות בנושא. ישיבות הוועדה מצולמות וזמינות ברשת האינטרנט.

"התחום של ייפוי כוח מתמשך הוא תחום חדש מאוד בארץ", אומר עו"ד יוסף גביזון, עורך דין נוסף שעבר את ההסמכה. "כחלק מהרצון להרחיב את הידע בתחום שהוא רלוונטי, עדכני וחשוב מאוד לכל אדם - אין ספק כי עורכי הדין צריכים לעבור את הקורס. כמובן, ישנו גם הפן הכלכלי - מי שלא עבר הסמכה לא יכול לערוך את ייפוי הכוח. אני חושב שהלשכה צריכה לערוך עוד הסמכות ייחודיות אשר רק לאחריהן יוכלו עורכי דין לעסוק בתחום בו נערכה ההסמכה, ובכך להביא לרמה גבוהה עוד יותר בתחום עריכת הדין".

גם עורך הדין הותיק יואב צח-וכס בחר לגשת להשתלמות החדשה, אלא שלשיטתו יש עוד כברת דרך שצריכה להיעשות בתחום. "התחרות שקיימת בין עורכי הדין הרבים, שמספרם עולה ועולה מידי שנה באלפים, גורם לעורכי דין לתהות ולמצוא תעסוקה בכל דרך אפשרית", הוא אומר. "מאחר שמדובר בקורס של כמה מפגשים הרעיון קוסם לאנשים, ביחוד כאשר לכאורה מדובר במילוי טופס קיים צעד צעד, סעיף סעיף. אלא מאי? לצורך עריכת ייפוי כוח טוב, ראוי שעורך הדין המטפל יתמצא גם באפוטרופסות ובכל התהליך שקיים, כמו גם בנושא של עריכת צוואה וכל ההשלכות שקיימות, שכן מדובר הן ב"דיני בריאותו" של הממנה והן מה יהיה לגבי כספו ודרך השקעתו כשהוא כבר איננו במצב של ידיעה קוגניטיבית לגבי הקורה אותו. חשוב שעורך הדין שעורך ייפוי כוח כזה, יהיה ער מספיק לצרכיו של מייפה הכוח ויבדוק בחושים חדים אם המינוי נעשה ברצון מלא, או בלחץ של המיופים על ידו. נתקלתי במצבים שילדים דחקו בהורה שיעשה ייפוי כוח, כי כך הרגישו בטוחים שיוכלו להשתמש בכסף כנראה עבור מטרותיהם. במקרים כאלו עצרתי את ייפוי הכוח המתמשך והמלצתי שלא יערכו אותו".

עוד מוסיף עו"ד צח-וכס "הפניה לערוך ייפוי כוח מתמשך, איננה מחייבת מינימום של שנות עבודה כעורך דין, דבר שנדרש לדוגמה כדי להיות נוטריון. הנושא נמצא עוד בחיתוליו, מסובך, יש הרבה שאלות שיש לשאול, ונראה על פניו שפיקוח חד לא כל כך יהיה בעת שייפוי הכוח ייכנס לפועל. גם לגבי גישור וגישור במשפחה נערכו למשל קורסים רבים, אך במקום שמכשיר חשוב זה של גישור ינוצל בכך שיימסרו תיקים רבים לגישור, המערכת לא מנצלת את כל המגשרים הרבים שלמדו בקורסים אלה. שוב, תעודות רבות תלויות על קירות משרדים של עורכי דין רבים, ולצערנו השימוש בטכניקה הזו איננה מנוצלת עד תום".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:186
קומיט וכל טופס במתנה