שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > היועמ"ש משיב לשקד: "אין לך סמכות להתערב בעניין דינה זילבר"

חדשות

היועמ"ש משיב לשקד: "אין לך סמכות להתערב בעניין דינה זילבר", צילום: כיתוב לתמונה: היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
היועמ"ש משיב לשקד: "אין לך סמכות להתערב בעניין דינה זילבר"
07/11/2018, עו"ד לילך דניאל

אחרי שעוררה סערה עם המכתב ששלחה ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה להדיח את המשנה דינה זילבר, הבוקר משיב מנדלבליט לשקד במכתב משלו: "החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף לי כנציג היועמ"ש היא החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית ואין מקום להתערבות בסמכות זאת"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, השיב הבוקר (ד') למכתב ששלחה אליו אתמול שרת המשפטים איילת שקד בעניינה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר. במכתב, שעורר סערה במערכת המשפטית והפוליטית, קראה שקד לפיטוריה של זילבר בעקבות דברים שאמרה האחרונה נגד יוזמות החקיקה של הממשלה בעניין חוק היועמ"שים וחוק ה"נאמנות בתרבות", והודיעה כי זו סיימה לייצג את עמדת משרד המשפטים בממשלה ובוועדות הכנסת וכי היא אינה רשאית עוד להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד.

הבוקר, כאמור, משיב מנדלבליט לשקד במכתב משלו, בו כתב בין היתר כי בכוונתו להידרש להתבטאויותיה של זילבר עליהן עמדה שקד, אך בה בעת ביקש להתנער מהתפיסה העקרונית שעשויה להשתמע ממכתבה: "החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף לי כנציג היועמ"ש היא החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית ואין מקום להתערבות בסמכות זאת". בין לבין, סוכם כי זילבר לא תתייצב בכנסת עד לסיום הבירור.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בינתיים, מכתבה של שקד ממשיך לעורר סערה. במכון הישראלי לדמוקרטיה הגיבו אמש לדברים וציינו כי "מדובר בתגובה לא ראויה של השרה שקד שתכליתה הברורה היא להשתיק את הגורמים המקצועיים בשירות המדינה כאשר לא ברור כלל כי זילבר ביצעה עבירה כלשהי". במכון הדגישו, כי צעד זה הינו חלק ממגמה כוללת שאותה בדיוק ניסתה זילבר להציף בנוגע למהות השירות הציבורי. מצער לגלות כי שרת המשפטים מנסה להשתיק פקידי ציבור בעלי ניסיון רב, במקום לנסות ולהתעמת עם תוכן הביקורת לגופה".

עוד מוסיפים במכון כי הדרישה להדחת זילבר אינה מתכתבת עם המציאות לפיה בוועדות הכנסת נוהגים גורמי מקצוע במשרדים הממשלתיים לציין את דעתם מעת לעת וכי "דרישת שרת המשפטים להדיח את זילבר מהווה פגיעה קשה בעצמאות היועץ המשפטי לממשלה וכי הדרך היחידה לטפל בתלונות כנגד עובדי ציבור היא ממילא באמצעות בית הדין המשמעתי של שירות המדינה. מה שבטוח הוא שהכנסת נמצאת בשבועות האחרונים באווירת בחירות שמובילה להקצנה בשיח ולקידום חוקים הנובעים מצרכים פוליטיים- פופוליסטיים, שאינם מאפשרים דיונים עניינים ומקצועיים".

מנגד, ב"תנועה למשילות ודמוקרטיה" בירכו על המהלך של שקד: "בשורות טובות של משילות הערב מירושלים. מאז מונתה דינה זילבר לתפקיד המשנה ליועמ"ש היא לא מפסיקה להתבטא נגד מדיניות הממשלה באופן פומבי ובבוטות. אתמול שיגרנו מכתב לשרה שקד ודרשנו לפעול נגד זילבר. הערב שרת המשפטים בהחלטה נכונה ומדוייקת הורתה להדיח את זילבר מייצוג המדינה בכנסת ובממשלה. בימים אלה אנחנו ממשיכים לקדם את חוק היועמשי"ם שיזמנו. זילבר הוכיחה כי הויכוח אינו על שלטון חוק ושומרי סף, אלא על רצונם של פקידים לייצג עמדות פוליטיות בניגוד לעמדת הממשלה אותה הם צריכים לשרת".

גם במערכת הפוליטית לא שקטים בעקבות ההתרחשויות. ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) כתבה אמש: "שקד לא צריכה את חוק היועמ"שים, מבחינתה היא החוק. זילבר מזהירה מפני פגיעה בדמוקרטיה ושקד מוכיחה שהיא צודקת: יועצת משפטית, משרתת ציבור נאמנה, מבקשת לשמור על שלטון החוק. שקד לא יכולה לסבול את הדיבור הזה, מאבדת את העשתונות ומסלקת אותה.  שקד רוצה נאמנות לבית היהודי, לא למדינת ישראל".

ח"כ מיקי רוזנטל כתב אף הוא כי "שרת המשפטים מבקשת להלך אימים על היעוץ המשפטי. בשעה שהיא מבקשת לפטר את המשנה ליועץ דינה זילבר, בודק משנה אחר ליועץ תלונה בעניינה. שיטות של מושחתים".

מנגד, באיחוד הלאומי הגיבו אף הם למכתב שקד ליועמ"ש ואמרו: "אנו מברכים את השרה שקד על צעד משילותי וציוני חשוב, שמעמיד במקום פקידים חצופים שמקדמים את תפיסת עולמם כנגד רצון רוב העם. זהו בהחלט המשכו של תהליך אותו מובילה השרה שקד לתיקון מערכת המשפט והחזרת מעמד הרשות השופטת למקומה הראוי לה תחת הרשות המחוקקת. אנו מקווים ששידוד מערכות זה ימשיך לבתי המשפט ומשרדי ממשלה נוספים בהם יש צורך לרסן פקידים מסוימים ולחזק את הזהות היהודית והציונית של מדינת  ישראל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:196
קומיט וכל טופס במתנה