שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > זכה ב-70 אלף שקל בפיס ולא יקבל את הפרס בגלל סיכול בספרות תעודת הזהות

חדשות

זכה ב-70 אלף שקל בפיס ולא יקבל את הפרס בגלל סיכול בספרות תעודת הזהות, צילום: istock
זכה ב-70 אלף שקל בפיס ולא יקבל את הפרס בגלל סיכול בספרות תעודת הזהות
25/10/2018, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום דחה את תביעתו של אדם שזכה ב-70 אלף שקל בהגרלה של מפעל הפיס, אך האחרון סירב לשלם לו את סכום הזכייה בשל אי התאמה בין ספרות תעודת הזהות שלו לאלו שהוצפנו על כרטיס הזכייה, שנבעה מסיכול ספרות. נקבע, כי מפעל הפיס לא הפר את תנאי ההגרלה ואף לא פעל בחוסר תום לב, שכן הסתמך על הוראת משרד האוצר בעניין, שסבר כי ישנו חשש להלבנת הון

התובע, רן הרינג, זכה ב-70 אלף שקל בהגרלה "777" של מפעל הפיס. עם זאת, בעקבות אי התאמה שהתגלתה בין ספרות תעודת הזהות שלו שהוצפנו על כרטיס ההשתתפות בהגרלה, סרב מפעל הפיס לשלם את כספי הזכייה. אין חולק כי אי ההתאמה המדוברת בין ספרות תעודת הזהות של התובע לאלו שהוצפנו על כרטיס הזכייה נבעה מסיכול ספרות.

בעקבות סירובו של מפעל הפיס להעניק לתובע את הפרס, הגיש זה תביעה לבית משפט השלום בת"א, כאשר עיקר המחלוקת נגעה לפרשנות תנאי ההשתתפות בהגרלה ולאופן בו יושמו הוראות אלו בעניינו של התובע. לטענת מפעל הפיס, בתנאי ההשתתפות בהגרלה המופיעים על גב טופס ההשתתפות, נקבע כי בכל מקרה של אי התאמה בין הספרות שהוצפנו בכרטיס ההשתתפות לבין פרטי תעודת הזהות של הזוכה, לא תשולם זכייה. לכן, אי התשלום נעשה בהתאם לתנאי ההגרלה.

עוד נטען כי הדברים מקבלים משנה תוקף, לאחר שהתובע הודה בפני קצין הביטחון והממונה על מניעת הלבנת הון במפעל הפיס כי טופס ההגרלה מולא על ידו טלפונית ומבלי שנכח בדוכן, בניגוד להיתר שמכוחו פועל מפעל הפיס. במהלך הבירור, הודה התובע כי הוא נוהג למלא כרטיסי ההגרלה באופן דומה, והדברים עוררו חשד שסיכול הספרות אינו טעות תמימה, וכי מדובר בניסיון להלבנת הון. עוד הוסיף מפעל הפיס, כי לפי נוהל פנימי שנקבע על רקע חשש מהלבנת הון, כאשר מתגלית אי התאמה בין הספרות שהוקלדו לבין תעודת הזהות של המשתתף, הוא מחויב להעביר את הנושא לבדיקת משרד האוצר, והוא המוסמך להכריע לגבי תשלום כספי הזכייה. בהתאם, פנה הקב"ט למשטרה והעביר את ההחלטה על גביית הפרס לגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר אך זה הורה שלא לשלם לתובע את הכסף והוא חזר על עמדתו גם בבדיקה נוספת לאחר הגשת התביעה. משכך, נטען כי ההחלטה התקבלה כדין, ובהתאם להוראות ההסכם שבין הצדדים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מנגד, טען התובע כי לפי אותו הנוהל, סיכול ספרות (להבדיל משינוי הספרות) אינו מהווה "אי התאמה" אלא "טעות תמימה" כמוגדר בנוהל. לטענתו, הנוהל קובע כי כאשר מדובר ב"טעות תמימה", מפעל הפיס נדרש לשלם את כספי הזכייה, ואינו נדרש לפנות למשרד האוצר בנושא. לראיה, מצביע התובע על כך שכספי הזכייה שולמו לו בהסתמך על טופס עם סיכול ספרות במקרה שאירע שלושה שבועות לפני הזכייה מושא התביעה הנוכחית. בנוסף הכחיש התובע את מעורבותו בהלבנת הון, וטען כי מפעל הפיס לא הוכיח מדוע בעניינו סיכול הספרות לא טופל כטעות בתום לב.

השופט אבי שליו דחה את התביעה וקבע כי מפעל הפיס לא הפר את תנאי ההגרלה ואף לא פעל בחוסר תום לב. לדעת השופט, ממכלול מערכת ההסכמים המסדירה את היחסים בין מפעל הפיס למשתתף בהגרלה, עולה כי הזכאות לקבלת כספי הזכייה נשללת כאשר קיימת אי התאמה בין ספרות הזיהוי. כלל זה נקבע מפורשות על גבי טופס ההשתתפות שנמסר למשתתף במעמד רכישת כרטיס ההגרלה, והוא מעוגן בעקיפין באמצעות ההפניה בתקנון להוראות ההיתר המתוקן והפרסומים שנעשו מכוחו.

בנוסף, גם ההודעות לציבור משתתפי ההגרלות שפורסמו באתר מפעל הפיס חוזרות על הכלל בדבר אי זכאות לזכייה, מטילות את האחריות להקלדה נכונה על המשתתף, ומבהירות כי במקרה של אי התאמה ינהג מפעל הפיס בהתאם להנחיות שינתנו לו ע"י הרשויות המוסמכות. משכך, מצא השופט כי מפעל הפיס פעל בהתאם לתנאי החוזה שבינו לבין התובע בסירובו לשלם לו את כספי הזכייה נוכח אי ההתאמה בין ספרות תעודת הזהות שלו לספרות שעל הכרטיס.

אשר לשאלה האם מפעל הפיס סרב לשלם לתובע את כספי הזכייה בניגוד לנהליו, סבר השופט כי על פי הנוהל, גם כאשר מדובר לכאורה בסיכול ספרות ("טעות תמימה") המובאת לפתחו של קצין הביטחון, יש לאחרון שיקול דעת להעביר את הנושא לבחינת משרד האוצר כפי שנהוג במצבי "אי התאמה". אף הנחיות משרד המשפטים קובעות כי קצין הביטחון של מפעל הפיס יהיה "מוסמך להעניק את פרס הזכייה", כאשר מדובר בטעות תמימה. לדעת השופט, פרשנות לשונית של ההוראה וההנחיה מעידה כי גם בנסיבות אלו הנוהל מתנה את קבלת הפרס באישורו של קצין הביטחון.

עוד הוסיף השופט בהקשר זה, כי חזקה על נוהל שגובש ע"י רשויות המדינה (משרד האוצר, משרד המשפטים, המשטרה והרשות להלבנת הון), שיקנה סמכות לפניה לאישור הרשויות, מקום שמתעורר חשד להלבנת הון באמצעות כספי זכייה בהגרלות מפעל הפיס. משכך, נקבע כי מפעל הפיס היה רשאי בהתאם לנוהל להעביר את הנושא לבחינת משרד האוצר.

עוד התייחס השופט לטענת התובע לפיה מפעל הפיס פעל בחוסר תום לב או באופן דווקני בעניינו, על רקע שיקולים זרים בעקבות עימות בינו לבין הקב"ט במעמד גביית הפרס. "אין מדובר בגחמה", כתב השופט, "אלא בהוראות שנועדו למנוע השקעה של כספי הון שחור בהגרלות בכדי להלבינם ככספי זכייה. חובת הזיהוי נקבעה כדי לאפשר לרשויות לזהות ולאתר את הגורם המלבין".

במקרה זה, לדעת השופט, מתצהירו ועדותו של הקב"ט עלה כי לנגד עיניו עמדו מספר אינדיקציות מעוררות חשד כי אין מדובר ב"טעות תמימה". כך, התובע הודה בפניו כי לא נכח בעת משלוח הטופס בדוכן מפעל הפיס וכי הוא נוהג לרכוש כרטיסי ההגרלה באמצעות עסקאות טלפוניות, באופן שלשיטת מפעל הפיס נוגד את הוראות ההיתר. כמו כן, התובע אישר הן בעדותו בפני והן בפני הקב"ט כי הוא שולח הרבה טפסי הגרלה וגם הזכיר ששבועיים לפני הזכייה הנדונה, זכה בכ-300 אלף שקל בהגרלה נוספת שגם בה אירע סיכול ספרות, ובאותו מקרה שולמו לו כספי הזכייה תוך שהוזהר לשים לב לכך בפעם הבאה.

משכך, לדברי השופט, הבירור שקיים הקב"ט העלה חשד כי חרף סיכול הספרות אין מדובר ב"טעות תמימה", וכי לכל הפחות הדבר מחייב בירור או אישור הגורם המוסמך, שמא התובע פעל מתוך כוונה להתחמק ממערכת הבקרה הקשורה בהלבנת הון. על כן, הקב"ט פעל בהתאם לנוהל והעביר את הנושא להכרעת משרד האוצר ולאחר בירור הנחה אותו זה שלא לפדות את סכום הזכייה. הדברים אושרו גם בתעודת עובד הציבור שהוגשה בחתימת מנכ"ל משרד האוצר, שאישר כי המשרד החליט שלא לאשר את פדיון הפרס בעקבות מידע ממשטרת ישראל לפיו התובע מוכר במאגרי המשטרה.

לפיכך, קבע השופט, בעת קבלת ההחלטה שלא להורות על תשלום כספיי הזכייה לתובע, עמדה לנגד עיניו של מפעל הפיס קביעת הרגולטור לפיה ייתכן והתובע פעל במטרה להלבין הון. מבלי להכריע בטיב מידע זה, סבר השופט כי די בכך כדי לאשר שמפעל הפיס פעל על סמך עמדת הרגולטור, ובהתאם לנהליו הפנימיים, ועל כן, אין מדובר בסירוב שרירותי כפי שטוען התובע, או במעשה אקטיבי פסול שנועד להכשילו. התביעה נדחתה. בנסיבות בהן התובע זכה בהגרלה אך לא נהנה מסכום הזכייה, לא נפסקו הוצאות לחובתו.

 

ת"א 7435-05-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:72
קומיט וכל טופס במתנה