שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת הכספים של הכנסת תתקן עיוות בגמלאות נושאי משרה שיפוטית

חדשות

ועדת הכספים של הכנסת תתקן עיוות בגמלאות נושאי משרה שיפוטית, צילום: getty images Israel
ועדת הכספים של הכנסת תתקן עיוות בגמלאות נושאי משרה שיפוטית
22/10/2018, עו"ד לילך דניאל

תיקון ההחלטה נועד למנוע פגיעה בפנסיה של נושאי משרה שיפוטית שעבדו קודם לכן בשירות המדינה, כאשר החלטה שהתקבלה בנוגע אליהם בעת מעבר המשק מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת יצרה מצב במסגרתו עלול שיעור קצבת הפנסיה של קבוצת שופטים שיפרשו בקרוב להיות נמוך משל יתר עובדי המדינה. במהלך הדיון עלה כי התיקון נדרש גם לגבי מספר בודד של שרים

ועדת הכספים דנה היום (ב') בשינוי החלטת 'גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון' - (נושאי משרה שיפוטית ושאיריהם), התשמ"א- 1981 - שיעור גמלה לנושאי משרה שיפוטית אשר שירתו בשירות המדינה. תיקון ההחלטה נועד למנוע פגיעה בשיעור הגמלה של שופטים, דיינים או קאדים פורשים אשר עבדו לפני שבתם על כס השיפוט בשירות המדינה, והוסדר במסגרת הסכמות בין הנהלת בתי המשפט ומשרד האוצר.

הרקע להחלטה הינו החלטה לעניין נושאי משרה שיפוטית שהתקבלה לאחר המעבר לפנסיה צוברת בשירות המדינה, במסגרתה נקבע כי שופטים שיתמנו לאחר מאי 1999 יכללו במסלול בפנסיה צוברת, אך שופטים אשר היו זכאים לפני כן לפנסיה תקציבית מתקופת עבודתם בשירות המדינה, יוכלו להמשיך במסלול זה, גם אם התמנו לאחר תאריך זה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

יחד עם זאת, הוטלה הגבלה על מי שבחר להיוותר בפנסיה התקציבית, במסגרתה נקבע כי שיעור ההפרשה לפנסיה עבורו יוותר זהה לזה שהופרש בשנים שהיה עובד מדינה.

בקרוב צפויים שופטים ראשונים שבחרו במסלול זה לפרוש, ובמקביל לכך התגלה כי שופטים אלה צפויים להיפגע משמעותית נוכח הוראה אחרת, שנקבעה עוד קודם להוראה הראשונה, בימים בהם הופרשו לשופטים אחוזים גבוהים פי כמה לפנסיה, במסגרתה נקבע כי שופט שהגיע משירות המדינה, יחתכו ל-2 זכויות הצבירה שצבר בתקופה זו, קרי אם השופט צבר במשך 20 שנה בשירות המדינה עד הגיעו לכס השיפוט 2 אחוזים בכל שנה וסה"כ 40 אחוזים, יחשבו לו לעניין הצבירה 20 אחוזים בלבד אשר יצטרפו להפרשה שיחל לציבור בתפקידו כשופט.

ההוראה בדבר החלוקה ל-2 נועדה לאותם ימים בהם לשופטים הופרשו אחוזים גבוהים לפנסיה, ובאה למנוע זכויות עודפות ואחוזי הפרשה גבוהים מן הראוי לשופטים אשר בעבר קיבלו כאמור תנאי הפרשה משופרים לרכיב הפנסיה, אך היא לא לקחה בחשבון את הדור החדש של השופטים שכאמור נשארו עם אחוז ההפרשה הנמוך משמעותית שליווה אותם בתפקידם הקודם בשירות המדינה.

כך, משהושוו אחוזי ההפרשה של השופטים ליתר העובדים במשק, הפכה החלטת החלוקה ל-2 לפוגענית כלפי השופטים שהגיעו משירות המדינה, והביאה למצב בו שופטים שנכללו בהסדר זה וצפויים לפרוש בקרוב, יזכו בפרישתם לשיעור גמלה נמוך משל עובדי מדינה אחרים. כך לדוגמא שופט שצבר במסך 20 שנה 2% הפרשה לפנסיה (40% שנחתכו ל-2 = 20%), ועבד עוד 15 שנה כשופט בהם צבר 30% הפרשה, יפרוש עם 50% צבירה, בעוד כל עובד מדינה אחר בפנסיה צוברת שעבד 35 שנה יפרוש עם 70% קצבה.

בעקבות הדברים סיכמה הנהלת בתי המשפט עם משרד האוצר על תיקון הדברים, כך ששופט אשר התמנה לאחר שנת 1999 לעבודה בשירות המדינה יהיה זכאי למלוא זכויות הגמלה שצבר בעת עבודתו בשירות המדינה ואלה לא יקוזזו. שינוי ההחלטה מגיע כעת, נוכח כך שהשופטים הראשונים הנכללים בקבוצה זו יחלו לפרוש בחודש הבא.

ועדת הכספים דנה בבקשת התיקון וכל הנוכחים סברו כי יש לתקן את העוול שנוצר. במהלך הדברים עלה כי העלות התקציבית הינה כ-2 מיליון שקל בשנה. לצד כך עלה כי התיקון דרוש גם לגבי מספר בודד של שרים אשר עשו מעבר מקופת כהונתם כח"כים לכהונת שרים באותה תקופה. כך הוחלט כי מכלול הדברים ייבדק ויובא שוב לאישור הוועדה בשבוע הבא.

מ"מ יו"ר ועדתה הכספים, יצחק וקנין: "שמענו את המצב ולדעת כל הגורמים יש לתקן כאן עוול שימנע פגיעה בגמלאות של שופטים, אנחנו מבקשים לכלול את כל הנוגעים לדבר, אני מבקש שתביאו תשובות לגבי כלל נושאי המשרה הנוגעים לדבר עד שבוע הבא, הנתונים, מה הגודל, מה העלות התקציבית אם יש. זה עוול ויש לתקן אותו בנוגע לכל אדם שעלול להיפגע".

השופט יגאל מרזל, מנהל בתי המשפט: "אני מברך על ההחלטה העקרונית להעביר זאת, העניין שלנו מצריך תיקון, זה משמעותי מאוד".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:23
קומיט וכל טופס במתנה