שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חודשיים עבודות שירות לצעיר חרדי ששלח מייל מאיים לראש הממשלה נתניהו

חדשות

חודשיים עבודות שירות לצעיר חרדי ששלח מייל מאיים לראש הממשלה נתניהו, צילום: ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: getty images Israel
חודשיים עבודות שירות לצעיר חרדי ששלח מייל מאיים לראש הממשלה נתניהו
22/10/2018, עו"ד לילך דניאל

בית משפט השלום בירושלים גזר 60 ימי עבודות שירות על צעיר חרדי בשנות העשרים לחייו, שהורשע בעבירת איומים לאחר ששלח דרך אתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה מייל שהכיל איום כלפי ראש הממשלה נתניהו. השופט: מדובר במעשה פסול אולם יש לשים כל אירוע בפרופורציה הנדרשת ביחס לרצינות האיום והאופן שנעשה

הנאשם, צעיר בשנות העשרים לחייו המנהל אורח חיים חרדי, הורשע לאחר שמיעת הוכחות בעבירת איומים, כאשר מטרת האיום היה ראש הממשלה, בנימין נתניהו. על פי כתב האישום, באוקטובר 2014 שלח הנאשם ממחשבו האישי בביתו דואר אלקטרוני דרך אתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה, שהכיל איום במטרה להפחיד או להקניט את ראש הממשלה. המסר האמור לא הובא לעיון ראש הממשלה, אלא הועבר הלאה ע"י ראש תחום המודיעין במשרד ראש הממשלה.

במסגרת הטיעונים לעונש, עתרה המדינה לגזור על הנאשם עונש של מאסר בפועל. לטענתה, מדובר בעבירה חמורה של איום על ראש הממשלה ולא ניתן להתעלם מהאירועים  הקשים בהיסטוריה במדינת ישראל ובכלל ולא ניתן לדעת כמה קצר הבאת האיום לפעולה מעשית. הסניגור מצדו, עתר לאמץ את המלצות שירות המבחן בעניין הנאשם, שכללו הטלת צו מבחן למשך שנה על מנת לאפשר שילוב הנאשם במסגרת טיפולית, מאסר על תנאי ושל"צ בהיקף מצומצם. הסניגור הפנה לחלוף הזמן מאז ביצוע העבירה, העדר עבירות נוספות וחרטת הנאשם על מעשיו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השופט פאול שטרק מבית משפט השלום בירושלים גזר על הנאשם עבודות שירות ועונשים נלווים. לדבריו, בקביעת מתחם העונש ההולם יש לתת את הדעת לכך שלא מדובר באיום שגרתי: מחד מדובר באיום כנגד ראש ממשלת ישראל מכהן ומאידך האיום הנשלח בדואר אלקטרוני למשרד ראש הממשלה, כאשר הסבירות הידועה היא שעובדי המשרד יקבלו את המסר.

עוד הוסיף השופט כי עצם העברת איום כנגד ראש הממשלה משקף תופעה הקיימת היום, נוכח נגישות למדיה החברתית ואמצעי דואר אלקטרוני המאפשר לכל אדם לתת דרור למחשבותיו, לפעמים ללא רסן והתחשבות על השכלות האמירה. לדבריו, קיים היום מסע חברתי כנגד התופעה כשמנגד קיים וויכוח האם מדובר בהגבלת חופש הדיבור וההתבטאות. במקרה של איום, עם זאת, מדובר במעשה פסול ועל אחת כמה וכמה כנגד איש ציבור ובפרט ראש הממשלה נוכח רצח ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין. לפיכך, סבר השופט כי מטרת האיום על ראש הממשלה מהווה מעשה בדרגה מעל איום שגרתי, לעומת המקרים שנסקרו בפסיקה שהוגשה ע"י הסניגור.

"תרבות הדיבור מחייבת הכוונה בכל דרך שניתן בין בדרך חקיקה או בדרך פסקי דין", כתב השופט, והוסיף כי הוא עצמו גדל בתקופת ריבוי מעשי רצח פוליטי כגון רצח קנדי, רצח מרטין לותר קינג, ניסיון לרצח נשיא ארה"ב רייגן, ניסיון לרצח נשיא ארה"ב ג'רלד פורד ועוד. לפיכך, לדבריו, כל אירוע  של אלימות פוגע בתחושת בטחון איש ציבור ומביא לרגישות יתר ביחס לכל אמירה המתפרשת כאיום.

מנגד, לדעת השופט, יש לשים כל אירוע בפרופורציה הנדרשת ביחס לרצינות האיום והאופן שנעשה. במקרה זה, כך צוין, לא היה תכנון של ממש לפני שליחת הדואר האלקטרוני אלא דובר בעריכת "מייל" ושליחה בלחיצת כפתור. כמו כן, הנאשם נושא מלוא האחריות למעשיו אולם לדעת השופט לא ברור בכמה הבין את הנזק הצפוי להיגרם מביצוע העבירה. מלבד זאת ציין השופט כי למעשה לא נגרם נזק עקב המייל ואין ראיות שראש הממשלה היה ער לכך, או צוות אבטחה אשר נאלץ לשנות אופי אבטחת ראש הממשלה. עוד ציין השופט כי בעת ביצוע העבירה היה הנאשם שרוי במצוקה נפשית ונוסח האיום מצביע על תסכול וכעס. מנגד, סבר השופט כי הנאשם כן הבין את משמעות מעשה האיום ללא קשר להעדר הבנה ברורה איזה נזק יגרם כתוצאה ממעשיו, ולכן הייתה לו שליטה להימנע מכך. בשקלול כל האמור, סבר השופט כי בסופו של יום יש לקבוע מתחם עונש הולם הנע בין של"צ ועד 8 חודשי מאסר.

בקביעת העונש בתוך המתחם שנקבע, שקל השופט את העובדה שחרף ריצוי עונש מאסר בפועל בעבר הנאשם התחיל להבין שיש להתמודד עם בעיות הקיימות בתוכו. כן נשקלו נסיבות חייו הקשות והעובדה שהנאשם אמנם ניהל הליך הוכחות אולם לא התנער מעצם המעשה. עוד ציין השופט כי חלוף הזמן מהווה גורם חשוב בקביעת עונש במקרה של הנאשם, כאשר חלפו שנתיים בטרם הגשת כתב האישום ועוד שנתיים עד מתן גזר הדין. בעניין זה ציין השופט כי חל שינוי באורח חייו של הנאשם והוא עשה תפנית לכיוון חיובי. עוד ציין כי שירות המבחן סבר שנראית התחלה של ממש של הפנמה מצד הנאשם על הצורך להתמודד עם הסתירות הפנימיות מבחינה נפשית ובחירתו באורח חיים חרדי לאחר שנדד בין מקום מגוריו בארץ ובחו"ל לבין ניהול אורח חיים חרדי או לאו.

עוד סבר השופט כי לנאשם היתה תסיסה אישית פרק זמן ממושך, הכל בשילוב העדר כלים של ממש לממש את האיום או לוודא שהאיום יגיע לעיונו של ראש הממשלה עצמו. "אין בכך לגרוע מתגובת אנשי בטחונו של ראש הממשלה לוודא שאין ממש באיום", כתב השופט, "בסופו של יום מדובר באיום דרך מחשב נייד מתוך חדר הנאשם מתוך חדר הנאשם בבית הוריו והנאשם נרתע באותה עת לצאת מביתו".

לאור כל האמור, הטיל השופט על הנאשם עונש של 7 חודשי מאסר על תנאי, חודשיים עבודות שירות, וקנס בסך של 500 שקלים או 5 ימי מאסר תמורתו. עוד הטיל השופט על הנאשם 5 ימי מאסר בפועל, אולם אלו קוזזו עם הימים בהם היה עצור בשנת 2014.

 

ת"פ 67033-11-16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:120
קומיט וכל טופס במתנה